آلفابت می‌خواهد زیرمجموعه‌هایش مثل یک شرکت مستقل باشند

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
گوگل

گزارشی از وال استریت ژورنال نشان می‌دهد که آلفابت می‌خواهد زیرمجموعه‌های تازه‌تاسیس‌اش از نظر مالی به یک شرکت مستقل و قابل اعتماد بیشتر شبیه باشد.

هدف آلفابت از این تغییرات به جای سوددهی، مسوولیت‌پذیری مالی است.

به همین دلیل تصمیم گرفته حمایت‌های مالی از آنها را قطع کند. آلفابت همان گوگل است که نام‌اش تغییر یافته و در اصل شرکت مادر دیگر شرکت‌های زیرمجموعه مثل گوگل، گوگل X، «فایبر» (Fiber)، «نست» (Nest) و دیگر شرکت‌هایی است که در گذشته همه بنر گوگل را داشتند. «لری پیج» و «سرگی برین» بنیان‌گذاران گوگل، حالا مدیران عامل آلفابت هستند.

به دنبال این تغییر، شرکت‌هایی مثل گوگل X، کالیکو و لایف ساینس برای استفاده از سرویس‌های دیگر زیرمجموعه‌ها باید به آنها پول بپردازند. به عنوان مثال، اگر شرکت تحقیقات زیست‌تکنولوژی کالیکو بخواهد از پلت‌فرم ابری گوگل استفاده کند، باید براساس نرخ بازار به گوگل پول دهد. البته گفته نشده که این زیرمجموعه‌ها حتما باید از سرویس‌های گوگل استفاده کنند. آنها می‌توانند از روش‌های دیگری که برای‌شان به صرفه‌تر است، استفاده کنند.

در چنین شرایطی، آن شرکت‌های زیرمجموعه که قبلا برای تحقق ایده‌هایشان با خیال راحت هزینه می‌کردند، حالا با وسواس و احتیاط بیشتری سرمایه‌گذاری می‌کنند. طبیعتا این موضوع بر پروژه‌ها‌ی moonshot گوگل X تاثیر خواهد گذاشت. معلوم نیست که در شرکت آلفابت درباره‌ی تحقیق و توسعه در این زمینه چه تصمیمی گرفته شده است. اما احتمال دارد که تیم پروژه‌ی گوگل X تا مدت طولانی‌تری از حمایت مالی شرکت مادر بهره‌مند باشد.

هدف آلفابت از این تغییرات به جای سوددهی، مسوولیت‌پذیری مالی است. اگر یکی از این شرکت‌های زیرمجموعه مبلغ هنگفتی را برای پروژه‌ای هزینه می‌کند، باید توضیح دهد که این سرمایه‌گذاری‌ها چگونه به سوددهی منجر خواهند شد.

منبع: WSJ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar Farzad

    جالب بود.مرسی

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه