[ویدیو] این اتوبوس چینی خارق‌العاده مشکل ترافیک را حل می‌کند

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

گیر کردن در ترافیک سنگین یکی از آزاردهنده‌ترین جنبه‌های زندگی شهری در عصر مدرن است. به همین دلیل، کارشناسان مرتبط همیشه به دنبال ایده‌های جدید برای مقابله با این مشکل هستند. حالا مهندسان پرجمعیت‌ترین کشور جهان یعنی چین راهی پیدا کرده‌اند تا بتوانند بر مشکل رفت و آمد شهری در ترافیک‌های سنگین غلبه کنند.

این هفته در جریان نمایشگاه تکنولوژی چین، از طرح‌ مفهومی اتوبوسی رونمایی شد که ظاهرا می‌تواند تا ۱۲۰۰ مسافر را از بالای خودروها در جاده حمل کند. به این ترتیب، خودروها از زیر این اتوبوس به حرکت خود ادامه می‌دهند. این اتوبوس که به آن Transit Elevated Bus می‌گویند به اندازه‌ی ۴.۵ متر ارتفاع دارد. خودروهایی که ارتفاع‌شان کمتر از ۲ متر است به راحتی می‌توانند از زیر آن عبور کنند.

ماکت اتوبوس TEB این هفته در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی تکنولوژی پکن به نمایش گذاشته شد. ایده‌ی پس این اتوبوس این است که مسافران بالاتر از وسایل نقلیه‌ی دیگر می‌نشینند و خودروها از زیر آن حرکت می‌کنند. در ماکت این وسیله‌ی نقلیه، مشاهده‌ می‌کنیم که این اتوبوس روی ریل‌های مشخص و ثابتی که در جاده کار گذاشته شده‌اند، حرکت می‌کند. با این حساب، این وسیله‌ی نقلیه ترکیبی از تراموا و اتوبوس است.

مهندسان امیدوار هستند که این طراحی فضای آزاد جاده را بیشتر کند. بر خلاف اتوبوس‌های عادی که خودشان بخشی از ترافیک سنگین هستند، اتوبوس TEB می‌تواند به کاهش ترافیک کمک کند. علاوه بر این، انتظار می‌رود هزینه‌ی بهره‌برداری و استفاده از آن در مقایسه با دیگر وسایل حمل و نقل مثل مترو ارزان‌تر باشد.

«بای ژیمینگ»، مهندس مسوول پروژه‌ی TEB در مصاحبه‌ای گفت: «اتوبوس TEB با ظرفیت ۱۲۰۰ مسافر، کاربردی مشابه مترو دارد، اما در عین حال، هزینه‌ی ساخت آن از یک پنجم مترو کمتر است.» او اضافه کرد که: «ساخت کامل این دستگاه یک سال طول می‌کشد.»

طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، در نیمه‌ی دوم سال میلادی جاری، این اتوبوس برای اولین بار در شهر «کینگهوانگداو» در شمال استان هبئی آزمایش می‌شود. این بدین معنی است که احتمالا تا پایان سال میلادی جاری اتوبوس TEB آماده‌ی بهره‌برداری خواهد بود.

نظرتان درباره‌ی این اتوبوس چیست؟ آیا فکر می‌کنید می‌توانیم مشکلات ترافیکی شهرهای بزرگ خودمان را با این وسیله‌ی نقلیه حل کنیم؟

منبع: Daily Mail

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۶ دیدگاه
  1. Avatar امید

    عرض اتوبوس ثابته پس عرض خیابون هم باید ثابت باشه یا حداقل اگر ثابت نیست یه لاین با عرض ثابت داشته باشه . در ایران شما هر روز یه عرضی برای خیابون داری ، تو تعریض جاده ها به مشکل می خوره .

  2. Avatar کاظم

    من متاسفم واسه دوستانی که نظراتی میدن که با عقل و منطق جور در نمیاد … آیا ما مجبوریم هرجور نظری بدیم وقتتی هیچ علمی از موضوع نداریم ؟
    آیا به نظر شما چینی ها از ما پیشرفته تر نیستن ؟ آیا تاحالا به چین سفر کردین؟ من به عنوان شخصی که شهر کوچک و پیشرفته هر ۲چین رو دیدم میگم تهران در مقایسه با شهر کوچک چین قابل قیاس نیست و من برای نشون دادن به چینی ها هیچی نداشتم ، ما نه آثار باستانی سالمی گذاشتیم و نه آثاری خلق کردیم که به یادماندنی باشن ، ما فقط ادبیات فوق العاده قوی داریم ما از لحاظ تکنولوژی و شهریت و باستانی فقط به جزئیات تاریخ رجوع میکنیم ،اونوقت دوستمون میان میگن چینی ها اگه عقل درست حسابی داشتن الان فولادی بودن خب عزیزم شما بگو بعنوان یه ایرانی که با عقل و درایت هستین چیکار کردین ؟

    1. Avatar میلوو

      درود بر شما

  3. Avatar علی

    نکته ای که به نظر من خیلی اهمیت داره عرض خیابونه که نباید تغییر کنه و می بایست یکسان باشه، که همچین اتفاقی در ایران به نظر بعید میاد چون ما خیابون هایی که مسافت زیادی دارای عرض ثابت باشن نداریم، در نتیجه اگر این تکنولوژی بخواد در ایران هم عملی بشه نیاز به زیر ساخت های فراوان و هزینه بری داره که … نمیدونم … شایدم شد. (اینکه ما هر تکنولوژی جدید رو برای خودمون (ایران) هم تست میزنیم بسیار خوشحال کننده ست، چون نشون میده ما برای رسیدن به استانداردهای جهانی خیلی هیجان و علاقه داریم، البته که زمان زیادی لازم داریم)
    در کل بسیار ایده خوب و باحالی یه

  4. Avatar آرمان

    چینیا اگه عقل درست و حسابی داشتند الان فولادی یا آهنی بودن.

  5. Avatar امیرحسین سادات رضوی

    با سلام
    ممنون از اخبار جذابی که منتشر میکنید.
    البته باید بگم که ایده این اتوبوس به چندین سال پیش برمیگرده و جدید نیست، اما اجرایی شدن اون در نیمه دوم ۲۰۱۶ خبر جدیدی به حساب میاد.
    البته مشکلات خاص خودش رو هم داره که نیاز به بررسی های دقیق داره، خصوصا مسائل مربوط به فرهنگ یک جامعه که با توجه به عادات بسیار نادرست ما ایرانی ها در رانندگی، این راه حل ها نیاز به تغییرات اساسی برای اجرا در کشور ما دارند.
    البته مشکلاتی که آقای آرمان بیان کردن که وجود داره، ولی راه حل های بعضا ساده ای دارن.
    مثلا هزینه ش رو با اتوبوس نباید مقایسه کرد، بلکه با مترو یا مونوریل باید مقایسه بشه که قطعا خیلی کمتره.
    و اینکه مسیر مشخصی مثل خطوط BRT که در کشور خودمون داریم، براش در نظر گرفته میشه با این تفاوت که ماشین ها هم میتونن تو این مسیر حرکت کنن و اینجوری مشکل تغییر خطوط تا حد زیادی کنترل میشه. برای سوار و پیاده شدن مسافران هم طبیعتا یه سری ایستگاه تعبیه میشه.
    اما باز نیاز به بررسی های خیلی دقیقتری برای هر منطقه داره.

  6. Avatar محمد

    یه وانت نیسان آبی رنگو تصور کنید که نه بین خطوط حرکت میکنه و نه بارش ارتفاع استاندارد داره و نه از چراغ قرمز چیزی میفهمه. این ایده یه افتضاح کامله.

    1. Avatar بابخ

      بنظرم این وضعیتِ اون راننده‌ی نیسانه که یه افتضاح کامله، نه این ایده‌ی هوشمندانه 🙂

  7. Avatar معین

    خوب کامیون ها باید چطوری رد بشن؟

  8. Avatar آرمان

    به نظر من وسیله مدرن وجالبیه ولی بدر نمی خوره.
    -۱-بطور مثال یک ماشین خواست از زیر این وسیله رد شه و بره راست و این وسیله هم میخواد بره سمت چپ باید چکار کرد؟؟؟
    -۲-اگه ماشینی یا عابر پیاده با این تصادف کنه چی؟؟؟
    -۳-هزینه و مدت ساخت بالایی نسبت به اتوبوس دارد.
    -۴-این افراد باید ۲ ساعت برند بالا وداخل این و۲ ساعت هم تازه بیان پایین خب اینکه از این طرف برای مسافران طول میکشه.
    -۵-مسافران از کجا سوار و پیاده میشن تو لاینی که از کنار آن است وماشین رد میشه یا از زیر آن که باز هم ماشین رد میشه.
    -۶-سوخت این وسیله از کجا تامین میشه اگه برق باشه خوب زیاد با ید برق مصرف کنه و اگر هم گازوییل هست باز هم مصرفش باید با این ابعاد زیاد باشه.

    1. Avatar mohsen

      فک کردی ایرانه؟؟؟
      ۱. ماشیناشون فقط تو جاده ی اصلی حرکت می کنن و در فرعیا پیادن
      ۲. از خیابون رد نمیشن از پل استفاده میکنن
      ۳.خوب تکنولوژی جدیده دیگه به هر حال دردسرای خودشو داره
      ۴.؟؟؟؟
      ۵.شاید درش رو سقفشه و با یه لاین میشه این کارو انجام داد. قطعا فکر همچین چیزی رو میکنن
      ۶.مگه ماشینای دیگه سوخت مصرف نمیکن؟؟؟
      در نهایت هم باید بگم که این طرح فقط یه ایدست ولی اگر قرار باشه اجرایی باشه قطعا بهبودهای زیادی از نظر طراحی و مشکلاتش پیدا میکنه

    2. Avatar mAhdi

      ۲ ساعت طول میکشه پیاده شن؟؟؟؟!!
      اون شخصی که همچین طرحی داده مطمن باش واسه همه اینایی که پرسیدی راه کارم داره..!!

  9. Avatar حامد مظفری

    ممنون از مطلبتون
    ایده خلاقانه ای و ساده ایست. باید دید در عمل چطور میشه.

  10. Avatar علی

    شاید ی دو قرن دیگه بیاد اینجا البته چون چینیه شاید زودتر

  11. Avatar وحید شهبازیان

    با تشکر از خانم غلامی
    به نظرم خیلی ایده جالب و بدرد بخوری هستش که به کم شدن ترافیک کمک می کنه
    اما در شهر های ما یا کشور ما چون هنوز فرهنگ حرکت بین خطوط سفید و نظم و انظباط وجود نداره یه فاجعه برای سرنشینان اتوبوس به حساب میاد…

    1. Avatar امیر

      به نظرم لازمه دو طرف ریلهای این وسیله گارد ریل گذاشته بشه. ضمنا فکر کنم عبور ماشینها از زیر این اتوبوس خیلی ترسناک و عجیب خواهد بود. اینکه وارد تونلی بشید که خودشم حرکت می کنه… من که جراتشو ندارم.
      در ایران ضمنا باید فکری برای نسیانها و وانت هایی که حتما سعی خواهند کرد از زیر این وسیله رد بشن اندیشیده بشه. چون بعضیاشون به حدی ارتفاع بارشون زیاده که حتما به اتوبوس گیر خواهد کرد. شما که انتظار ندارید نیسان و وانت ملاحظه این چیزا رو بکنن؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه