راهنمای کامل کار کردن با افزونه‌های گوگل کروم

۱۷ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه
کروم

پیش از این در مطلبی به‌تفصیل در مورد افزونه‌های فایرفاکس نوشتیم. امروز قصد داریم به روش کار کردن با افزونه­‌های گوگل کروم بپردازیم. در ادامه با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

     ‌‌‌

سر فصل آموزش امروز به شرح زیر است:

کمی در مورد مرورگر گوگل ­‌کروم

پیش‌نیازهای استفاده از افزونه‌­های مرورگر گوگل­‌ کروم

راهنمای نصب مرورگر گوگل ­‌کروم

آشنایی با بخش­‌های مختلف صفحه‌ی افزونه­‌های گوگل­‌ کروم

معرفی انواع افزونه‌­های گوگل‌ ­کروم

چگونه یک افزونه را بیابیم و آن را نصب کنیم؟

چگونه افزونه­‌ها را غیرفعال یا حذف کنیم؟

مثال­‌های تکمیلی برای فهم دقیق‌­تر تفاوت افزونه‌ها

      ‌‌‌

کمی در مورد مرورگر گوگل ­‌کروم

گوگل­ کروم، یکی از مرورگرهای جوان است که با عمر ۸ ساله­‌ی خود، در فهرست بهترین مرورگرهای دنیا برای کاربران ویندوز و گوشی­‌های هوشمند قرار دارد. مهم‌­ترین رقیب این مرورگر، فایرفاکس است. گوگل برای بهبود عملکرد علاقه‌مندان به گوگل­ کروم، اپلیکیشن­‌هایی کوچک به نام افزونه­‌ها را توسعه داده تا بتوانند متناسب با نیازهای خود از آن­‌ها استفاده کنند.

‌‌‌

پیش‌نیازهای استفاده از افزونه‌­های مرورگر گوگل‌­ کروم

برای استفاده از افزونه­‌های مرورگر گوگل­ کروم باید به دو نکته توجه کنید.

اولین نکته: بهتر است روی سیستم‌­تان، جدیدترین نسخه­‌ی گوگل­ کروم را نصب داشته باشید. نکته‌ی دوم این است که باید در گوگل یک حساب کاربری داشته باشید. اگر شما از گوگل پلاس استفاده می­‌کنید یا این‌که یکی از اعضای جی­میل هستید شما دارای یک حساب کاربری گوگل هستید. بعد از وارد شدن به مرورگر گوگل ­کروم و پیش از باز کردن صفحه­‌ی خانه­‌ی افزونه­‌ها (آدرس خانه‌ی افزونه‌های مرورگر گوگل کروم)، باید وارد حساب کاربری خود شوید.

‌‌‌‌    ‌‌‌

راهنمای نصب مرورگر گوگل­ کروم

ساده­‌ترین روش و به‌عبارتی روش میانبر برای نصب مرورگر گوگل­ کروم این است که از طریق مرورگری غیر از کروم، وارد خانه­‌ی افزونه‌­ها شوید. در چنین صورتی ابتدا از شما درخواست می­‌شود که مرورگر گوگل­ کروم را دانلود کنید و از قابلیت­‌های بی­‌نظیر آن بهره‌­مند شوید:

کروم

بر روی لینک Download Google Chrome کلیک کنید تا وارد صفحه‌ی دانلود مرورگر شوید.

دانلود

بعد از باز شدن این صفحه با کلیک بر دکمه­‌ی آبی‌رنگ Download now، این مرورگر را دانلود کنید و بعد از نصب، آدرس خانه‌ی افزونه‌­ها را در مرورگر گوگل ­کروم باز کنید.

 ‌‌‌‌   ‌‌‌

آشنایی با بخش­‌های مختلف صفحه‌ی افزونه‌های گوگل­ کروم

با ورود به صفحه­‌ی افزونه‌­های گوگل کروم، با صفحه­‌ای مطابق زیر رو‌به‌رو می‌­شوید:

افزونه کروم

در سایدبار سمت چپ با دو تقسیم‌بندی برای شناخت بیشتر افزونه­‌ها روبرو می‌­شوید که شامل موارد زیر هستند:

طبقه‌ی اول: چهار دسته از افزودنی­‌های گوگل ­کروم شامل اپلیکیشن، بازی، افزونه و تم­‌های مرورگر

افزونه

طبقه‌ی دوم: در قسمت types با دو نمونه از اپلیکیشن‌­ها مواجه می­‌شوید:

اپلیکیشن­‌های کروم و وب‌سایت­‌ها

علت جداسازی این بخش این است که افزونه‌­ها گاهی به عنوان یک میان­‌بر برای وب‌سایت‌های خاص عمل می‌­کنند و گاه قابلیتی را به خود مرورگر اضافه می‌­کنند. این دو مورد را در بخش اپلیکیشن­‌های گوگل­ کروم بیشتر شرح داده‌­ایم.

‌‌‌‌   ‌‌‌

معرفی انواع افزونه‌های گوگل­ کروم:

در این بخش به معرفی ۴ دسته‌ی اول می‌پردازیم.

اپلیکیشن و بازی

اپلیکیشن­‌ها، به دو صورت با گوگل ­کروم ادغام می‌شوند:

حالت اول: گاهی برای یک وب‌سایت، یک میان‌­بر، تولید می­‌شود و آن را در قالب یک افزونه در اختیار گوگل کروم قرار می‌­دهند. شما با نصب چنین افزونه‌هایی نیاز نیست که آدرس سایت موردنظر را به ذهن بسپارید؛ کافیست افزونه­‌ی اپلیکیشنی یا میان­‌بر را نصب کنید. در چنین صورتی در صفحه‌­ی خانگی و اصلی گوگل کروم، آیکون یا لوگوی سایت موردنظر قرار می‌گیرد که با کلیک بر آن می‌­توانید به سرویس موردنظر دسترسی پیدا کنید.

حالت دوم: در حالت دوم که به اپلیکیشن­‌های کروم، مشهور هستند، شما می‌­توانید یک سری کارها را در مرورگر انجام دهید. البته برای چنین اپلیکیشن­‌هایی وب‌سایت مجزا طراحی نشده و صرفا عملیات توسط مرورگر گوگل کروم دنبال می‌­شود. برای این دسته از افزونه­‌ها نیز یک آیکون یا لوگوی شاخص در صفحه­‌ی اصلی مرورگر نمایش داده می‌­شود که با کلیک بر آن می­‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.

به‌طور کلی اپلیکیشن­‌ها، ابزارهایی برای دسترسی مستقیم کاربران به ابزارها و وب‌سایت‌ها و امکانات افزوده شده به مرورگر هستند که بازی نیز جزیی از این اپلیکیشن‌­ها است. بازی‌­ها نیز می­‌توانند به‌طور مجزا، برای گوگل ­کروم، طراحی شده باشند یا اینکه به عنوان یک میان­بر از وب‌سایت بازی خاصی، عمل کنند.

افزونه‌­ یا Extension

افزونه‌­ها به شیوه‌­های مختلفی با مرورگر ادغام می‌­شوند که در زیر به آن­‌ها پرداخته‌­ایم:

افزونه‌­هایی که به خود مرورگر امکاناتی اضافه می‌­کنند

برخی از افزونه‌­ها نیز هستند که هر چند در تولبار یا نوار ابزار قرار می‌­گیرند و قابلیتی اضافه و مفید و کاربردی به مرورگر اضافه می­‌کنند. برای مثال می­‌توان به صفحه‌ی یادداشت اشاره کرد که در ادامه به روش نصب آن نیز خواهیم پرداخت. به‌طور واضح‌­تر این دسته از افزونه­‌ها، بخش­‌ها و امکاناتی به مرورگر اضافه می­‌کنند که به کارایی بیشتر خود مرورگر می‌افزاید. بعضی از افزونه­‌ها، بعد از نصب شدن در نوار ابزار و در کنار نوار آدرس یا بخشی از مرورگر قرار می­‌گیرند تا با سرویس‌دهی به کاربر، دایما در دسترس او باشند.

افزونه­‌هایی که قابلیتی را به منوی باز شده بعد از راست کلیک اضافه می­‌کنند

وقتی‌که روی صفحه­‌ای راست کلیک می­‌کنید، منوهایی ظاهر می­‌شود. این بخش یکی از بهترین مکان‌­ها برای قرار دادن امکانات کمکی است که کاربران بدان زیاد نیاز دارند. بیشترین تمرکز کاربر بر روی فلش ماوس است؛ بنابراین در بخش منوی راست کلیک نیز امکاناتی توسط افزونه‌­ها قابل افزودن است.

افزونه‌­هایی که با نرم‌افزارهای تحت وب ادغام می­‌شوند

ازجمله نرم‌افزارهای تحت وبی که شمار زیادی افزونه برای آن طراحی و توسعه یافته است می­‌توان به جی­میل اشاره کرد.

در این‌باره پیش از این، به معرفی سه افزونه برای جیمیل پرداختیم که در مقالات بعدی به شیوه‌ی نصب و کار کردن با آن‌­ها خواهیم پرداخت.

تم­‌ها نیز نمونه‌­ای از افزونه­‌ها هستند که همچون دیگر اپلیکیشن­‌ها و افزونه­‌ها قابل‌دسترسی است. کافیست تم موردنظرتان را انتخاب کنید و روی دکمه­‌ی ADD TO CHROME کلیک کنید. بعد از این، تم موردنظر روی مرورگر اعمال می‌­شود. به دلیل شباهت نحوه­‌ی نصب و کنترل تم‌­ها با دیگر افزونه­‌ها از توضیح آن خودداری می­‌کنیم.

‌‌‌   ‌‌‌

چگونه یک افزونه را بیابیم و آن را نصب کنیم؟

زمانی که با وارد شدن به اکانت گوگل و در مرحله­‌ی دوم، وارد خانه­‌ی افزونه­‌های مرورگر شدید، می­‌توانید با استفاده از کادر جستجو، افزونه­‌های موردنظرتان را پیدا کنید. تصور کنید که افزونه­‌ای را جست‌وجو کرده­‌اید و لیستی از افزونه­‌های پیشنهادی توسط گوگل­ کروم ارایه شده است:

افرونه‌ی کروم

برای افزودن افزونه­‌ی موردنظر، کافیست روی دکمه­‌ی ADD TO CHROME کلیک کنید. همچنین اگر بخواهید پیش از افزودن به مرورگر، در مورد افزونه­‌ی موردنظر اطلاعاتی کسب کنید کافیست روی تصویر کلیک کنید و در صفحه‌ی باز شده، اطلاعات تکمیلی در مورد افزونه را مطالعه کنید.

بعد از کلیک بر این گزینه، متناسب با نوع افزونه (شامل بازی، اپلیکیشن، افزونه یا تم) روی پیام تایید نصب و افزودن کلیک کنید:

اپ

بعد از کلیک بر این دکمه، فرآیند نصب افزونه شروع می­‌شود و بعد از چند ثانیه تا چند دقیقه، افزونه نصب می­‌شود.

در خلال نصب افزونه ممکن است که از شما مجوز یک سری دسترسی­‌ها مطالبه شود که برای آشنایی بیشتر شما با آن­‌ها در مثال­‌های انتهای این آموزش به تمام استثنا­ها پرداخته­‌ایم.

‌‌‌    ‌‌‌   ‌‌‌

چگونه افزونه­‌ها را غیرفعال یا حذف کنیم؟

زمانی که قصد دارید افزونه‌­ای را موقتا غیرفعال یا حذف کنید، کافیست مسیر زیر را دنبال کنید:

ابتدا به منوی گوگل کروم بروید.

گوگل

از میان زیر منوها، منوی more tools را انتخاب کنید و در ادامه، روی گزینه­‌ی Extensions کلیک کنید:

افزونه ها

بعد از کلیک بر این گزینه، صفحه­‌ی مدیریت افزونه‌­ها برای شما باز خواهد شد:

کروم

در این صفحه در مقابل هر افزونه، دو گزینه قابل مشاهده است:

Enabled که با انتخاب این گزینه، افزونه موقتا غیرفعال خواهد شد. با برداشت تیک، افزونه مجددا فعال می‌­شود. اما با کلیک بر آیکون دوم یعنی آیکون سطل زباله، افزونه به‌طور کامل از مرورگر شما پاک می‌­شود.

    ‌‌‌   ‌‌‌

مثال­‌های تکمیلی برای فهم دقیق‌­تر تفاوت افزونه‎­ها

مثال اول: نصب یک بازی و دسترسی به آن از طریق گوگل­ کروم

برای این مثال می­‌توانید یک بازی را انتخاب کنید. ما iBasket را انتخاب کرده­‌ایم. فرایند نصب را مطابق آموزش بالا دنبال کرده‌­ایم.

 افزونه های گوگل کروم

بعد از اینکه فرایند نصب افزونه به پایان رسید، آیکون مربوط به این بازی iBasket در بخش اپلیکیشن­‌های گوگل­ کروم قرار خواهد گرفت. برای وارد شدن به صفحه‌­ی اپلیکیشن­‌های گوگل­ کروم، می‌­توانید در نوار آدرس، آدرس chrome://apps را بنویسید یا اینکه، از مسیر زیر در سمت چپ­‌ترین بخش مرورگر، روی اپلیکیشن کلیک کنید:

اپ ها

با مراجعه به این صفحه، می‌­توانید روی آیکون بازی یا اپلیکیشن مورد نظر کلیک کرده و وارد اپلیکیشن شوید. این مثالی از نمونه­‌ی کلید میانبر برای کارکردن با سایت‌­ها بود.

بازی

با کلیک بر این آیکون، مستقیما وارد سایت بازی می‌­شوید.

مثال دوم: نصب اپلیکیشن تحت مرورگر گوگل ­کروم

در نمونه­‌ی دوم از اپلیکیشن­‌ها، شما از طریق گوگل­ کروم، یک نرم‌افزار تحت وب را در اختیار خواهید داشت که با آن می­‌توانید کارهای خود را در مرورگر انجام دهید. برای مثالی از این اپلیکیشن­‌ها ما به برنامه­‌ی تحت مرورگر پاورپوینت، از مجموعه‌ی آفیس می­‌پردازیم:

روش نصب افزونه‌ی اپلیکیشن PowerPoint Online:

برای این مثال ما افزونه­‌ی اپلیکیشن PowerPoint Online را انتخاب کرده و مراحل نصب را انجام دادیم.

اپلیکیشن

بعد از فشردن دکمه­‌ی add app افزونه‌ی نصب شده و آیکون آن در صفحه­‌ی اپلیکیشن­‌ها قرار می­‌گیرد.

شما می‌­توانید با کلیک بر این آیکون، پاورپوینت را در گوگل­ کروم باز کنید و به‌راحتی با آن کار کنید و نتیجه‌ی کار خود را در قالب­‌های دلخواه، ذخیره کنید.

مثال سوم: نصب افزونه با قابلیت افزودن امکانات به مرورگر

افزونه­‌ی Open SEO Stats افزونه­‌ای است که بعد از نصب، در کنار نوار آدرس نمایش داده می­‌شود. افزونه‌ی Open SEO Stats نیز مطابق آنچه گفته شد، نصب شد.

افزونه

کادر بالا یادآور نصب موفق افزونه است. بعد از نصب، در حال دیدن هر سایتی که باشید، اگر روی همین گزینه کلیک کنید اطلاعات جامع و فنی در مورد سایت مورد نظر مشاهده می‌­کنید:

افزونه SEO

در کادر بالا می‌­توانید آدرس سایت را عوض کنید و شاهد نتایج جدید در مورد سایت مورد نظر باشید. این آیکون در تمام لحظات در مرورگر قابل دیدن است.

مثال چهارم: نمونه‌ای دیگر از افزونه‌ای که قابلیتی به خود مرورگر اضافه می‌کنند

Sidenotes برنامه‌­ای است که بعد از نصب، امکان یادداشت‌نویسی در مورد صفحات اینترنتی را برایتان فعال می­‌کند. فرایند نصب این افزونه نیز همچون بقیه­‌ی افزونه­‌هاست.

نصب افزونه

بعد از نصب، «آیکون یادداشت نویسی» در سمت راست­‌ترین بخش نوار ابزار قرار خواهد گرفت که با کلیک بر آن ابتدا باید وارد حساب دراپ‌باکس خود بشوید و بعد از این سرویس استفاده کنید. یادداشت­‌ها در دراپ‌باکس ذخیره خواهند شد و قابل‌دسترسی و مدیریت خواهند بود.

مثال پنجم: قرار گرفتن افزونه در منوی راست کلیک

برای نصب افزونه و نمایش در مکان منوی راست کلیک ما افزونه­‌ی context menu search را انتخاب کردیم. این افزونه بعد از نصب در داخل منوی راست کلیک قرار می‌­گیرد. فرایند نصب شبیه به دیگر اپلیکیشن­‌ها و افزونه­‌هاست. حاصل نصب این افزونه به‌صورت زیر است:

افزونه در کلیک راست

روش کار با این افزونه: ابتدا باید، یک متن را انتخاب کنید و بعد در همان حالت راست کلیک کنید. گزینه­‌ی context menu search در منوی راست کلیک فعال خواهد شد و به شما اجازه خواهد داد در موتورهای جستجوی موردنظرتان، عبارت انتخاب شده را جست‌وجو کنید.

به این گزینه دقت کنید:

کلیک راست

با فشردن دکمه‌­ی options می­‌توانید قابلیت­‌ها و موتورهای جست‌وجوی جدیدی را به مرورگر اضافه کنید.

‌‌‌   ‌‌‌

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۸ دیدگاه
  1. Avatar بخشي

    سلام وقت بخیر میشه کمکم کنید که چجوری میتونم گزینه compatibiliti veiw settings را بیاورم. اصلا همچین گزینه ایی تو کروم من نیست. لطفا امروز پاسخ بدید باید ثبت نام کنم خیلی عجله دارم. با تشکر از شما

  2. Avatar bahar

    سلام مفید بود
    میشه بگید چطور میشه arc welder رو اضافه کنیم

  3. Avatar jalal

    سلام، چرا واسه من فقط دو گزینه ی extensions و thems وجود داره؟ و چیزی تحت عنوان app وجود نداره. من وقتی مرورگر کروم ویندوز رو باز میکنم و وارد قسمت app store میشم، گزینه ی apps وجود نداره.

  4. Avatar گروه تحقیقاتی متافکر

    سلام ممنون از مطالب زیبایی که در ارتباط با گوگل کروم نوشتین . خیلی برام مفید بود.

  5. Avatar میلاد

    ممنون از شما واقعا پلاگین مفیدی بود. میشه آموزش نصب رو برای فایر فاکس هم بزارید؟؟

  6. Avatar مهدی

    با سلام
    چطور میتونم toolbar رو در گوگل کروم فعال کنم؟
    مثلا میخوام همینکه ایک.ن outlook رو به سربرگ کروم اضافه کنم.
    ممنون میشم بگید.

  7. Avatar محمد

    سلام. ممنون از مطلب مفیدی که گذاشتین.
    اگر چند تا از افزونه های کاربردی و معروف (همراه با مختصر توضیحی از کارکردشون) رو هم معرفی کنید؛ عالی میشه.

  8. Avatar محمودرضا

    مرورگر اپرا به مراتب سریعتر و بهتر و سبک تر از کروم و فایرفاکس هست. بخصوص اگه آخرین نسخه اش رو دانلود و نصب کنین.
    من خودم با همه مرورگرها کار کردم و آخرین نسخه همه شون رو نصب کردم اما واقعا اپرا یه سر و گردن از همه بالاتره و به سرعت سایت رو باز میکنه. کافیه یکبار امتحانش کنین.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه