امپراطوری اپ (فصل هفتم/ بخش سوم/ پایانی)

۷ آبان ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

فصل هفتم – بخش سوم/ پایانی

برای برد در بازی اپلیکیشن چه چیزهایی را بسنجیم؟

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

chad - امپراطوری اپشما باید مثل یک مربی باشید که همه چیز را به دقت تحت نظر دارد. هم‌چنین باید مدل بازی‌تان را هر روز بازنگری کنید تا اگر لازم است تغییراتی ایجاد کنید. اغلب توسعه‌دهندگان وقتی مشکلی برای اصلاح پیدا می‌کنند مثل یک تفنگ ساچمه‌ای سراغ همه‌ی قسمت‌ها می‌روند تا همه‌جا را بهبود ببخشند. بدترین قسمت این روش این است که آن‌ها هیچ وقت نمی‌دانند کدام بخش دارد به خوبی کار ‌می‌کند؛ چرا که آن‌ها ده چیز را باهم عوض می‌کنند. شما باید هرکدام از تغییرات را به تنهایی اعمال کنید تا بتوانید تشخیص دهید کدام یک واقعا موثر بوده‌اند.

اصلاح کارکرد اپ هم می‌تواند ساده باشد. یکی از اپ‌های من به نام Alarm Security، به درستی کار نمی‌کرد و من داشتم سعی می‌کردم دوباره به جدول برترین‌ها برش گردانم. در ابتدا سعی کردم اسم و کلید‌واژه‌ها را عوض کنم، اما خیلی تاثیری نداشت. تنها چیزی که امتحان نکردم این بود که آن را از گروه سرگرمی خارج کنم. از آن‌جایی که این اپ بیش‌تر کاربردی بود، به گروه خودش انتقال‌اش دادم. دلیلی که اپ را در گروه سرگرمی قرار دادم این بود که زنگ‌های اخطار مختلفی در آن به‌کار برده بودم؛ مثل صدای جیغ بلند یا شلیک گلوله. من فرض را بر این گذاشتم که کاربرها می‌توانند از آن برای شوخی‌ استفاده کنند؛ اما اشتباه کرده بودم.

در ستایش امپراطوری اپ

“استراتژی‌های درآمدزایی از طریق اپلیکیشن‌ها که در این کتاب آمده‌اند ساده، موثر و ثابت شده هستند. در دنیای اپ تعداد کمی هستند که برای نوشتن چنین کتابی مناسب هستند و چاد، بر اساس موفقیت­‌های پی در پی­‌اش از ابتدا تا کنون یکی از آن­‌هاست.”

– «آلن جانسون»، ناشر اپ، با ۱۸ میلیون دانلود و ۱۱ اپ در برترین‌ها

همین‌که گروه اپلیکیشن را تغییر دادم، تعداد دانلودها سر به فلک زد. بعد از پنج روز، دانلود اپ‌های پولی هم تقریبا سه برابر شد. همه این‌ها فقط به‌خاطر یک تغییر در گروه اپ بود. اگر من مرتب مشغول چک کردن و اصلاح اپ‌های ناموفق نبودم، به راحتی این فرصت بی‌نظیر را از دست می‌دادم.

یکی از سوال‌هایی که مرتب از من پرسیده می‌شود این است که “برای چه مدت باید یک تغییر را امتحان کرد؟” وقتی چیزی را تغییر می‌دهید تا بهتر کار کند، نتایج را برای حدود یک هفته تحت نظر بگیرید و بعد سراغ تغییر بعدی بروید. اگر اصلاحاتی که انجام دادید موثر باشد، به سرعت متوجه آن می‌شوید.

حواس‌تان به پول‌تان باشد. بسیاری از این تغییرات مثل تغییر عنوان، کلید‌واژه، توضیحات و گروه برای شما هزینه‌ای در بر نخواهد داشت. شما ابتدا این تغییرات را امتحان کنید. هم‌چنین می‌توانید آیکون و اسکرین شات را هم تغییرات کوچکی بدهید؛ اما مراقب باشید که ارزان تمام شود. تا وقتی مشغول امتحان تقاضای بازار و برگرداندن سرمایه‌ی اولیه‌تان هستید، به هیچ وجه بابت اصلاحات پول زیاد خرج نکنید. فقط وقتی برای اصلاح اپ‌تان هزینه بپردازید که با تغییرات در بازاریابی، مشتری لازم را جذب کرده باشید.

پیشنهاد می‌کنم که روزانه زمان مشخصی را برای چک کردن موقعیت اپ‌های‌تان تعیین کنید. برنامه‌ریزی‌ای داشته باشید که با روحیات‌تان سازگار است و همان را دنبال کنید. با این بازبینی روزانه‌ی اپلیکیشن‌های‌تان و پرسیدن سوال‌هایی که برای‌تان مطرح کردم، ایده‌های زیادی برای پیشرفت و بهبود خواهید داشت. مطمئن شوید که این ایده‌ها را گم نکنید. یکی یکی آن‌ها را بنویسید، بررسی و اجرا کنید. تغییرات‌تان را تحت نظر داشته باشید و پیگیری کنید؛ وگرنه متوجه نخواهید شد که کدام‌شان تاثیرات مثبتی داشته‌اند. می‌توانید از سایت trackchanges جدولی را دانلود کنید و با استفاده از آن به‌راحتی تغییرات را پیگیری کنید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎

توجه کردن به نظرات

یک راه خوب دیگر برای این‌که بدانید چه چیزی را در اپلیکیشن‌تان باید اصلاح کنید، خواندن نظرات کاربران است. اپ‌استور به کسانی که اپ شمارا دانلود کرده‌اند اجازه می‌دهد تا به آن امتیاز بدهند (یک تا پنج ستاره) و یک نظر کوتاه بنویسند. هرچه اپ‌تان بیش‌تر شناخته‌تر و محبوب شود، نظرات بیش‌تری خواهد داشت. بعضی از آن‌ها خیلی خوب خواهند بود و بعضی دیگر نه زیاد. خب ایرادی ندارد. خواندن نظرات کاربران، به‌عنوان نقد کار شما بسیار مهم است. ممکن است آن‌ها به یک باگ برخورده باشند که شما از آن بی‌اطلاعید یا به ویژگی‌هایی اشاره کنند که خیلی از کاربران دوست دارند در اپ شما ببینند و تجربه کنند.

انتشار اپ Tic Toc Toe یکی از بهترین درس‌هایی بود که من در مورد اهمیت خواندن نظرات داشتم. در اولین نسخه، وقتی که کاربر برنده می‌شد یک علامت در بازی فلش می‌زد. اما چندین کاربر در بخش نظرها اشاره کردن که این قسمت بی‌صداست و بسیاری دیگر گفتند که دوست دارند در مقابل دوستان‌شان بازی و رقابت کنند. من از این نظرها استفاده کردم و از توسعه‌دهندگان‌ام خواستم که هم به اپ صدا اضافه کنند و هم امکان چند کاربره بودن را برای‌اش ایجاد کنند. بعد از آن، یکی از کاربرهایی که خواهان صدا برای بازی بود دوباره در بخش نظرات، نظر جدیدی اضافه کرد که “هی، مرسی بخاطر تغییرات. آن صداها فوق‌العاده‌اند.” از این طریق شما می‌توانید ببینید که مشتریان خوش‌حال و راضی هستند و این برای اپ شما یک بازاریابی بی‌نظیر است.

همان‌طور که نظرهای منفی می‌توانند روی درآمدتان تاثیر بگذارند، نظرهای مثبت هم می‌توانند باعث بالا رفتن آن بشوند. نظرهایی که بامزه و هیجان‌انگیزند و از اپ شما تعریف کرده‌اند باعث جذب مشتری بیش‌تر می‌شوند. حتی می‌توانید از نظرهای خوب و جالب در بخش توضیحات اپلیکیشن‌تان استفاده کنید.

راه دیگری که برای دریافت بازخوردهای بیش‌تر دارید این است نظرات کاربران کشورهای دیگر را هم مدنظر بگیرید. این به شما کمک می‌کند تا دید بهتری از موقعیت اپلیکیشن‌تان در بین کاربرهای سراسر دنیا داشته باشید. می‌توانید از خدمات AppFigure برای این‌که نظرات مردم در کشورهای دیگر را بخوانید استفاده کنید. ممکن است ترجمه‌ی نظرات خیلی خوب نباشد، اما شما پیام و منظور آن‌ها را دریافت می‌کنید و این بسیار با ارزش است.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

کم کردن ضرر

مثل همه‌ی کسب و کارها، این کار هم در واقع بازی اعداد است. بعضی اپ‌ها موفق خواهند بود و بعضی دیگر نه. گاهی اپلیکیشن‌ها با وجود آیکون خیلی خوب، اسکرین‌شات‌های هیجان انگیز، یک اسم ترغیب کننده و طراحی خیلی خوب، آن‌طور که انتظار می‌رود نتیجه بخش نمی‌شوند. به همین خاطر است که من اول کار، پول زیادی برای اپ خرج نمی‌کنم؛ مگر این‌که ببینم تقاضای بازار برای اپ خوب بوده است. بعد از این‌که بر اساس گفته‌های قبلی برای اصلاح و بهبود اپ و بازاریابی‌تان اقداماتی انجام دادید، سه تا چهار ماه دیگر، زمانی است که به سراغ اپ دیگری بروید. مثل هر رابطه یا سرمایه‌گذاری دیگری، جلوی ضرر را گرفتن سخت، اما بسیار ضروری است.

برای مثال، زمانی یک اپ پولی به نام Flashlight درست کردم که با استفاده از فلش دوربین کاربر، گوشی را به چراغ قوه تبدیل می‌کرد؛ برای حدود ۹ ماه اوضاع اپ خوب بود. سپس متوجه شدم فروش در حال کم شدن است. چند ماهی وقت صرف اصلاح بازاریابی کردم، اما بی‌فایده بود. در آن برهه، تصمیم گرفتم که دیگر زمان و پول برای این اپلیکیشن خرج نکنم و جلوی ضرر را بگیرم. سپس اپ را رایگان کردم و به‌عنوان راهی برای بالا بردن ترافیک دیگر اپ‌های‌ام از آن استفاده کردم. هرچند، این اپ خیلی هم پول‌ساز نبود، اما تبدیل به ابزاری شد برای بالا بردن ترافیک اپ‌های دیگر.

حالا که شما اهمیت اندازه و اعداد و اصلاح اپ‌های‌تان را متوجه شدید، در فصل بعد یاد می‌گیرید که چطور با استفاده از چند تکنیک بازاریابی پیشرفته، قوی‌تر در صحنه ظاهر شوید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

کارهایی که باید انجام دهید:

۱. در سایت AppFigures یا App Annie ثبت نام کنید و با این سرویس‌ها آشنا شوید.

۲. درFlurry  ثبت نام کنید تا فعالیت‌ها و اتفاق‌های درون اپ‌های‌تان را دنبال کنید.

۳. تصمیم بگیرید تا یکی از بخش‌های درون اپ‌تان را انتخاب کنید و مدنظر بگیریدش و بدانید که چرا مهم است.

۴. یک برنامه تنظیم کنید تا طبق آن روزانه اپ‌های‌تان را چک کنید.

۵. یک جدول ساده برای ثبت و سنجش تغییرات در اکسل بسازید.

خرید کتاب از دیجی‌کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. Avatar محسن

    سلام .
    ممنون مثل قسمت های قبلی روان و عالی بود
    فقط به مورد در باره تصویر تبلیغاتی، انتشار فصل ۸ ، احتمالا منظورتون چهارشنبه ۴ آذر سال ۹۴ بوده .

  2. Avatar شازده

    سلام.
    واقعا ممنون و خسته نباشید.
    مثل همیشه بسیار خوب:)
    موفق باشید

  3. Avatar مسعود

    تشکر از سایت دیجیکالا و تشکر ویژه از خانم قمری.
    خیلی عالی بود بی صبرانه منتظر ادامه مقاله هستیم…

  4. Avatar bijan

    فوق العاده مثل قبل
    تشکر ویژه از خانم قمری که با ترجمه این کتاب باعث شدن وارد دنیای اپ بشم.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه