اولین نشریه ارزیابی محصولات و خدمات فرهنگی کودکانه منتشر شد

۱ مرداد ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

فرود موفقیت آمیز لاک پشت پرنده روی پیشخوان مطبوعات

بعضی آدم بزرگ‌ها هستند که نه تنها دلشان نمی‌آید که سر هیچ بچه‌ای داد بزنند یا حتی چشم غره بروند، بلکه مدام دل واپس حال خوب بچه‌ها هم هستند؛ اینکه مبادا یک بازیچه ساده دستشان را بخراشد یا قصه‌ای با پایانی تلخ، خط اخمی بر پیشانی‌شان بیندازد. مهدی حجوانی از این دسته آدم‌هاست. این نویسنده کتاب‌های کودکان و نوجوان که سال‌ها در این حوزه قلم زده و فعالیت داشته، این بار به دنیای سرگرمی‌های کودکانه پا گذاشته و نخستین نشریه ارزیابی محصولات و خدمات فرهنگی کودکانه را با عنوان«لاک پشت پرنده» روانه پیشخوان نشریات کرده است.

شماره اول از ماهنامه لاک پشت پرنده، دی ماه امسال با مطالب متنوعی درباره معرفی، بررسی و ارزیابی بهترین‌های اسباب بازی، فیلم و انیمیشن، کتاب، فضای دیجییتال و موسیقی و محصولات شنیداری کودکانه  منتشر شد. داوران این مجله در بخش‌های مختلف محصولات فرهنگی کودکانه را معرفی و بررسی می‌کنند و دست آخر به آنها بر اساس کیفیت محصول، ستاره یا نشان لاک پشت پرنده می‌دهند. این مجله یک بخش دورهمی دارد که در این شماره، گزارش دورهمی به دیدار بچه‌ها با لیلی گلستان، مترجم و نگارخانه دار اختصاص یافته است. در این دیدار، لیلی گلستان از کودکی‌اش و چگونگی مواجهه بزرگ‌ترها با علاقه و استعداد نقاشی در کودکان می‌گوید. گفت وگو با بهرنگ تنکابنی و پوریا عالمی، ایده پردازان عروسک‌های «شهر موش‌های دو» یکی دیگر از گزارش‌های خواندنی نخستین شماره لاک پشت پرنده است. بازارگردی یکی از بخش‌های اصلی این مجله است. در گزارش اصلی این بخش، نویسنده در پی یافتن پاسخ این سوال که در بازار اسباب بازی چی بخریم؟ چطور بخریم و از کجا بخریم؟ از شمال تا جنوب تهران را در جست وجوی اسباب بازی خوب زیر پا می‌گذارد. «گوزن زرد» یا تجربه های مشترک بچه ها و والدین قسمت دیگری از این نشریه خواندنی است که شامل عناوین« کتاب هارا به خانه ببریم»، « خاطره های ابری؛ تجربه سفر بر فراز ابرها با بچه ها به روایت مادرها»، «یک اتفاق خوشمزه؛ چند خرده روایت از پدر و مادرهایی که می‌خواهند خوش بگذرانند و … می‌شود.

مهدی حجوانی در این نشریه زیر عنوان «کلا ما کی هستیم؟» مصاحبه‌ای با خودش داشته که در آن درباره اینکه لاک پشت پرنده دقیقا چی هست و هدف از انتشارش چیست و زیر و زبر کارشان به طور مفصل توضیح می‌دهد. او در بخشی از این مصاحبه می‌گوید: “ما بیش از سی ساله که در زمینه‌ی ادبیات و هنر کودک و نوجوان هم در زمینه‌ی دانشگاهی و تئوری و هم در میدون کار و نشر کتاب، خونده‌ایم، نوشته‌ایم و درس گرفته‎ایم و درس داده‌ایم. از تجربه‌های ما میشه به فصلنامه‌ی پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان اشاره کرد که کارش رو از سال ۱۳۷۴ شروع کرده و به جز یک وقفه، منتشر میشه” … او درباره مخاطبان لاک پشت پرنده می‌گوید: “پدر و مادرها، معلمان، مسئولان مهدکودک‌ها، مدیران فرهنگی، کتابدارها و به طور کلی همه کسانی که با انتخاب و خرید محصولات فرهنگی برای بچه ها سروکار دارند، مخاطبان نشریه هستند.” حجوانی همچنین درباره روند ارزیابی محصولات در این نشریه توضیح می دهد: “برای هرکدوم از محصولات یک گروه داوری از بین چهره های معتبر اون رشته تشکیل شده. هرماه محصولات تهیه می‌شن و دراختیار داورها گذاشته می‌شن. بعد داورها با برگزاری نشست‌هایی مرتب، درباره‌ی کیفیت هر محصول با هم بحث و تبادل نظر می‌کنن. آخرش هم هرکدوم بسته به ارزش و کیفیت کالا به اون امتیاز می‌دن: سه ستاره و چهار ستاره و پنج ستاره و شش ستاره . البته به یک تعبیر دیگه: سه لاک پشت و چهار لاک پشت و پنج لاک پشت و شش لاک پشت…”

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه