بالون‌های اینترنتی گوگل، زمین را احاطه می‌کنند

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
بالون اینترنتی گوگل

گوگل در پروژه‌ای به نام Project Loon، با هدف ارایه‌ی اینترنت به مناطق روستانشین و دوردست، بالون‌هایی را به استراتوسفر می‌فرستد.

هر بالون به آنتن‌های روی زمین شبکه‌ی اینترنت ارایه می‌دهد.

گوگل در «پروژه‌ی لون» (Project Loon) برنامه‌های بزرگی برای سال ۲۰۱۶ دارد که شامل اولین چرخش دور دنیا با بالون هم می‌شود. «مایک کاسیدی» (Mike Cassidy)، معاون ارشد این شرکت می‌گوید اعضای تیم پروژه‌ی لون امیدوارند که سال بعد، بیش از ۳۰۰ بالون را به هوا بفرستند تا یک حلقه‌ی پیوسته دور جهان ایجاد کنند.

هدف آنها این است که مطمئن باشند همیشه، حداقل یک بالون منطقه‌ی خاصی را پوشش می‌دهد. وقتی یکی دور می‌شود، بلافاصله یکی دیگر جای آن را می‌گیرد. اگر این تیم اولین حلقه‌ی پیوسته را که نیمه‌ی جنوبی را پوشش خواهد داد، با موفقیت اعزام کند، در نظر دارد که اولین مشتریان تبلیغاتی آزمایشی را جذب کند. گرچه هنوز موفقیت این تیم در دستیابی به هدف‌شان مشخص نیست، اما شرکت‌های اندونزیایی ارایهدهنده‌ی سرویس اینترنت هم‌اکنون برای شراکت با پروژه‌ی لون قرارداد بسته‌اند.

بالون

گوگل برای اولین بار برنامه‌ی بالون‌های پرفشار را در ماه ژوئن سال ۲۰۱۳ معرفی کرد. در آن زمان حدود ۳۰ عدد بالون از نیوزیلند به هوا فرستاده شدند. این بالون‌ها در ارتفاع ۲۰ کیلومتری از زمین و به استراتوسفر فرستاده می‌شوند. نرم‌افزاری که در این سیستم تعبیه شده، بالون را به سمت بالا و پایین حرکت می‌دهد تا در مسیر باد مساعد قرار بگیرد. هر بالون به آنتن‌های روی زمین شبکه‌ی اینترنت ارایه می‌دهد. در ابتدا این بالون‌ها اینترنت با سرعت ۳G فراهم می‌کردند، اما حالا سرعت ۱۰ مگابیت بر ثانیه را در اختیار دستگاه‌های متصل قرار می‌دهند؛ یعنی تقریبا سرعتی معادل ۴G. در ابتدا یک تا دو ساعت طول می‌کشید تا ۱۴ نفر یک بالون را بفرستند. اما حالا دو یا سه نفر هر ۱۵ دقیقه می‌توانند یک بالون را بفرستند.

منبع: BBC

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۹ دیدگاه
  1. Avatar هادی

    سلام
    اتفاقا اگه بیاد حریم خصوصی مردم به خطر میفته.

  2. Avatar محمد

    با تشکر از مطلب جالبتون
    ایده و طرح خوبی هست اما دوستان یک نکته رو باید بدونن و اون هم این هست که مرزهای هوائی هم دقیقا مثل مرزهای زمینی دارای قانون بین المللی هست و هیچ کسی بدون مجوز حق ورود به مرزهای کشور دیگری را ندارد و در صورت ورود مثل نمونه های که رخ داده است جلوگیری خواهد شد و حتی مورد هدف نیز قرار گرفته میشود.
    بیشتر این دستاورد های جنبی علمی دارد تا چیز دیگری.

  3. Avatar نگار

    اگه از جنبه مثبت نگا کنیم اگه بیاد خیلی عالی میشه حد اقل مردم یچیز جدید میبینن و از امکاناتش بهره میبرن

  4. Avatar مهدی امیری

    به نظرتوون ایران هم اینا میاد؟

    1. Avatar حسین

      مطمئنا بدلیل مسائل امنیتی جلوگیری میشه از ورودشون به درون مرزها

      1. Avatar مهدی

        سلام.مورد اول در مورد استحکام این بالونهاست که چقدر استحکام دارن.و چقدر عمر دارن خلاصه برای سوخت گیری باید بیاد پایین.مورد بعدی این بالونها ۲۰کیلومتر گیرن بالا این یعنی هیچ کشوری نمیتونه جلوی این بالونها رو بگیره البته به جز چین و روسیه که قابلیت سرنگونی این بالونها رو دارن.ایشالا بیاد مملکت مام!

    2. Avatar مصطفی

      گفتن که یکی از هدف های اصلیشون ایرانه!

    3. Avatar shahab

      ۱۰۰ درصد
      شک نکن

  5. Avatar bijan

    میشه توضیح بدین این یعنی چی؟
    (در ابتدا ۱ تا ۲ ساعت طول می‌کشید تا ۱۴ نفر یک بالون را بفرستند. اما حالا دو یا سه نفر هر ۱۵ دقیقه می‌توانند یک بالون را بفرستند.
    یعنی چی که هر ۱۵ دقیقه یکی بفرستن! واسه چی باید یک سره بالن بفرستن بالا؟ اگه منظور سرعت انجام کار و راه اندازی یک بالنه که این مساله اصلا مهم نیست مگه جنگه که بخواییم سریع آماده بشیم!!!
    مگه قرار نیست اون بالن همیشه اون بالا بمونه؟
    درضمن چطور از ترکیدن بالن جلوگیری می کنن؟ به نظر اون لایه که چروکیده با بالا رفتن بالن و حجم گیری هسته مرکزی از حجم گیری بیش از حد اون جلوگیری میکنه و مانع ترکیدنش میشه درسته؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه