معرفی و بررسی اپلیکیشن Google Photos

۱۷ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
گوگل فوتوز

شاید شما هم با فلیکر (Flickr)، یکی از بزرگ‌ترین سایت­‌های اشتراک‌­گذاری عکس و ویدیو که متعلق به شرکت یاهو است، آشنا باشید. اکنون بعد از گذشت چند سال از ارایه‌ی این سرویس، شرکت گوگل، یک فضای نامحدود را برای ذخیره­‌سازی تصاویر و ویدیوها در دسترس کاربران قرار داده است. این سرویس مستقل، «گوگل فوتوز» (Google Photos) نام دارد و به کاربران امکان ذخیره‌سازی نامحدود، مدیریت و ویرایش عکس‌ها را از هر دستگاهی می‌­دهد. با دیجی‌کالا مگ و بررسی این اپلیکیشن همراه باشید.

    ‌‌

امکان استفاده از اپلیکیشن گوگل فوتوز برای هر دو سیستم عامل اندروید و iOS وجود دارد. البته اگر شما معمولا عکس­‌های گرفته‌شده توسط گوشی موبایل یا دوربین­‌های عکاسی خود را به کامپیوتر خود منتقل می­‌کنید، می­‌توانید به‌راحتی از طریق وب نیز عکس‌­های خود را در فضای ذخیره‌­سازی ابری آپلود کنید. همچنین برنامه­‌ی گوگل فوتوز برای ویندوز و مک وجود دارد که امکان آپلود راحت­‌تری را فراهم می­‌کند. همان‌طور که از گوگل انتظار می­‌رود، رابط کاربری آن بسیار ساده و مینیمال بوده و به­‌راحتی می‌­توان از آن استفاده کرد. همچنین در این سرویس تصاویر به‌صورت خودکار تشخیص داده شده و بدین ترتیب می‌­توانید عکس­‌هایی که در آن‌ها افراد، گل یا چیزهای دیگر وجود دارد را جست‌­وجو و فیلتر کنید.

‌‌‌    ‌‌‌

گوگل فوتوز

استفاده از این سرویس با حساب کاربری گوگل رایگان است. باید به این نکته توجه داشته باشید که برای پشتیبان­‌گیری (Back Up) از عکس­‌های خود در این سرویس دو گزینه وجود دارد:

۱- تصاویر با کیفیت بالا (High quality)

۲- تصاویر با رزولوشن اصلی (Original)

تنظیمات گوگل فوتوز

در انتخاب اول، این سرویس به شما یک فضای ذخیره‌سازی نامحدود را ارایه می­‌کند. ولی عکس‌­های شما باید دارای کیفیت ۱۶ مگاپیکسل و کمتر و همچنین ویدیوها نیز باید دارای رزولوشن ۱۰۸۰p یا کمتر باشند. بنابراین ویدیوهای با کیفیت ۴K یا تصاویر بالاتر از ۱۶ مگاپیکسل توسط گوگل فشرده شده و به اندازه‌ی مناسب تبدیل می­‌شوند.

در انتخاب دوم، اگر بخواهید تصاویر را با رزولوشن اصلی و بدون فشرده‌سازی در این سرویس ابری آپلود کنید، این فایل­‌ها، فضای ۱۵ گیگابایتی حساب کاربری گوگل را اشغال می­‌کنند ( این فضا ۹۸۵ گیگابایت کمتر از فضایی است که فلیکر بدون محدودیت در اندازه‌ی عکس­‌ها ارایه می‌دهد.) همان‌طور که می‌­دانید با داشتن حساب کاربری در گوگل، ۱۵ گیگابایت فضا به کاربر اختصاص داده می‌­شود که بین جیمیل، گوگل درایو و گوگل فوتوز تقسیم شده است. این فضا برای ذخیره‌ی چند هزار عکس ۱۰ مگاپیکسلی JPEG مناسب است. اما اگر بخواهید این فضا را افزایش دهید باید ماهانه ۲ دلار به ازای هر ۱۰۰ گیگابایت پرداخت کنید. البته به‌یاد داشته باشید که اگر از سرویس‌­های دیگر گوگل مانند گوگل درایو و جیمیل استفاده می­‌کنید، فضای در دسترس کمتر از ۱۵ گیگابایت خواهد بود.

گوگل فوتوز

با توجه به محدودیت‌­های ما در پرداخت­‌های آنلاین، راحت‌­ترین راه، استفاده از گزینه‌ی اول یا همان فضای نامحدود برای عکس‌­هایی با کیفیت ۱۶ مگاپیکسل و کمتر است. بسیاری از گوشی­‌های موبایل یا دوربین‌­های DSLR ابتدایی، عکس­‌ها را با کیفیت بالا، ثبت می‌­کنند. برای مثال دوربین گوشی سونی اکسپریا Z3 با رزولوشن ۲۰٫۷ یا دوربین کانن ۷۰۰D با رزولوشن ۱۸ مگاپیکسل عکس­‌برداری می­‌کند. پس برای این‌که فایل تصاویر به نحوه‌ی دلخواه شما فشرده و کوچک شود، بهتر است قبل از آپلود تصاویر، خودتان با برنامه­‌ای مانند PhotoZoom Pro، آن­‌ها را تغییر سایز داده و سپس آپلود کنید تا عکس­های شما با الگوریتم­‌های فشرده‌­‌سازی گوگل تغییر نکنند.

اگر معمولا با دوربین حرفه­‌ای عکاسی می­‌کنید و تمایل دارید که پشتیبانی از عکس­‌های خام (RAW) در یک فضای ذخیره­‌سازی ابری داشته باشید، باید بدانید به دلیل حجم بالای این تصاویر، گوگل فوتوز، این عکس­‌ها را در فضای ۱۵ گیگابایتی ذخیره می­‌کند و این فضا برای تعداد زیادی عکس کافی نیست و در نهایت باید این فضا را افزایش دهید.

اگر می‌­خواهید از یک سرویس ذخیره‌­سازی ابری برای پشتیبان­‌گیری از عکس­‌های خام خود هزینه‌­ای پرداخت کنید، سرویس عکس آمازون (Amazon Prime Photos) نیز در دسترس است که می­‌تواند یکی از بهترین انتخاب­‌ها باشد.

گوگل فوتوز

برنامه‌ی گوگل فوتوز به‌صورت خودکار از تمام عکس‌­ها و فیلم­‌های ثبت‌شده، پشتیبان تهیه می­‌کند و اگر برای اولین بار برنامه را راه‌­اندازی کنید، تمام تصاویر و ویدیوهای شما در این سرویس آپلود می­‌شوند.

در اندروید می­‌توانید پوشه‌­ای که می­‌خواهید از آن به‌صورت خودکار پشتیبان گرفته شود را انتخاب کنید؛ بدین ترتیب پوشه­‌هایی که اهمیت زیادی ندارد، مانند دانلودها و اسکرین‌شات‌­ها در این سرویس آپلود نخواهند شد. همچنین گزینه‌ای وجود دارد که به‌کمک آن می‌توانید کاری کنید که عکس‌ها تنها در حالت Wi-Fi دانلود بشوند؛ در این‌صورت دیگر لازم نیست نگران مصرف دیتای اینترنت سیم‌کارت‌تان باشید.

یکی از دغدغه‌­های افراد در مورد گوشی­‌هایی با حافظه‌ی داخلی پایین، محدودیت فضا است. این سرویس با پشتیبان­‌گیری خودکار و حذف تصاویر آپلود‌شده از گوشی شما، فضای خالی بیشتری را در گوشی ایجاد می­‌کند. پس اگر با محدودیت کیفیت ۱۶ مگاپیکسلی این سرویس مشکلی ندارید، حتما از گوگل فوتوز استفاده کنید.

   ‌‌  ‌‌

Pros

  • امکان پشتیبان‌گیری خودکار از عکس‌ها و ویدیوها
  • فضای نامحدود ذخیره‌سازی ابری (با محدودیت اندازه‌ی فایل)
  • محیط ساده و استفاده‌ی آسان
  • امکان مدیریت و ویرایش تصاویر
  • امکان جست‌و‌جو براساس سیستم تشخیص خودکار
  • امکان به‌اشتراک‌گذاری تصاویر

Cons

  • فضای محدود برای عکس‌های با کیفیت اصلی
  • عدم امکان اضافه کردن تگ به تصاویر

دانلود از گوگل پلی

دانلود از اپ استور

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. Avatar آريا

    واقعا به نظر شما چرا یکی باید عکساشو توی حافظه کلود ذخیره کنه عایا؟؟وقتی حافظه های ذخیره سازی تقریبا حجمی بیشتر از نیازمون رو در اختیارمون میزارن و تقریبا اکثریت دنیا داره از اینترنت با سرعت پایین استفاده می کنه و همینطور که می دونیم امنیت اینترنت از هر نوعش توی پایین ترین سطح ممکنه و دستگاه های اطلاعاتی مثل آبخوردن به اطلاعات مردم دسترسی دارن وقتی دولت آمریکا داره با شرکت های بزرکی مثل گوگل همکاری می کنه و وقتی اپلیکیشن های متفاوت در حال جاسوسی هستن!!!اینجا یه سوال مهم هست و اونم اینه آیا گوگل و شرکتهایی که به صورت اغراق آمیزی حافظه های کلود رو کاربردی نشون هدفی بجز جاسوسی و یا جمع آوری اطلاعات دارند!!!

    1. Avatar احسان

      آپلود تصاویر در ابر مزایایی داره، مثل
      -عدم از دست رفتنشون (تصور کنید یه ویروس باجگیر تمام تصاویر سیستم شما رو رمز کنه یا اشتباهی دستتون بخوره و هاردتون زمین بخوره یا به سرقت بره)
      -امکانات ادیت آنلاین
      -دسترسی از همه جا
      -اشتراک گذاری با دوستان
      -دسته بندی مناسب
      -جستجوی پیشرفته (مثلا من امروز دنبال عکس یه مدرک میگشتم، فقط نوشتم “مدرک”، گشت تمام تصاویری که مدارک داشتم رو آورد و پیداش کردم)
      -یادآوری (مثلا مسافرت ۵ سال پیش در چنین روزی رو بهتون یادآوری میکنه)
      -دستیارهای پیشرفته (مثلا اتوماتیک از تصاویرتون فایل متحرک زیبا میسازه)
      -پیدا کردن افراد (مثلا من تمام تصاویری که دوستم بهنام توش حضور داشت رو جستجو کردم و آورد)

      بنابراین کلی امکانات بهتون میده، ولی اینکه ریسک های امنیتی هم وجود داره، حق با شماست، اما دیدن ابزارهای قدرتمند به عنوان ابزار جاسوسی خیلی خوب نیست، تصاویر معمولی زندگی من به چه درد امریکا میخوره. یعنی واقعا نمیتونه هر چی لازم داره رو از روی گوشی اندرویدم برداره و من باید آپلودش کنم تا بهش دسترسی داشته باشه؟

      نظر شخصیه من اینه که اطلاعات معمولی ما، در گوگل جاشون امن تره.

    2. Avatar ایمان غفوری

      جایگاه اول بودن برای هر شرکتی با اهمیت ترین موضوع به شمار میره حتی اگه بابتش کلی هزینه صورت بگیره و جدای از هزینه های تبلیغات
      شاید تصور اینکه این موضوع چقدر با اهمیت هست برای هر فردی امکان نداشته باشه و برای ختشه دار کردن این موضوع خیلی از رسانه ها و همچنین رقبای مربوطه دست به هر کاری می زنند از جمله دروغ و گاه هک و … و اینکه این موضوع هک تا چه حد می تونه ما رو تحدید کنه به اعتبار هر وب سایت و خود شخص بستگی داره
      یه هکر هیچ وقت نمیاد کلی از وقت با ارزشش رو صرف هک کردن موضوعات پیش پا افتاده و گاه بی ارزش کنه
      و اینکه برای رعایت جانب احتیاط بهتره بعضی موارد رعایت بشه
      تلگرام و همه پیام رسان ها از این موضوع مستثنا نیستند و به عنوان یک فضای ابری هم گفته می شه
      و همه جانبه باید این موضوع رعایت بشه …..

  2. Avatar مم حسن

    شما همه چیز رو گفتین. اما یه نکته بسیار مهم رو یادتون رفت که بگین. و اونهم احتمال هک شدن و پخش شدن عکس مردم توسط هکرهاست.
    اگه یادتون باشه پارسال هم همچین مشکلی هم برای اپل پیش اومد و یکی از بازیگران هالیوود که کلی از عکسهای شخصی اش رو توی اکانت اپل ذخیره کرده بود اکانتش هک شد و تمام عکسهای خصوصیش توی اینترنت پخش شد.

    1. Avatar Hamid

      گوگل با اپل قابل مقایسه نیست!

      1. Avatar احسان

        سلام
        موردی که فرمودید همواره چالشه، ولی احتمال به سرقت رفتن گوشی یا هارد شما هم وجود داره، بنابراین درمورد عکسهایی که در گوگل ذخیره میشه، میشه لااقل مطمئن بود که متخصص ترین متخصص ها برای حفاظتش تلاش میکنن، ولی حتی اگه به سرقت هم برن، باز هم توجه داشته باشید تصاویر آدمهای معمولی هیچ ارزشی نداره، مخصوصا فرهنگ ما که محدودتر از امریکاست. بنابراین میشه نگران نبود، عکسهای خیلی خصوصی رو هم همون روی گوشی یا هارد خودتون نگه دارید.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه