بر خلاف تصور ما، نخ دندان هیچ تاثیری ندارد

۳۰ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
نخ دندان کشیدن

نخ دندان کشیدن خیلی کار آزاردهنده‌ای است و حالا این طور که پیداست شاید حتی آنقدرها هم مفید نباشد. با اینکه پزشکان و مسوولان بهداشت و سلامت سال‌هاست که آن را توصیه می‌کنند، اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد نخ دندان واقعا از کرم‌خوردگی و بیماری‌های لثه جلوگیری می‌کند.

بررسی چند پژوهش علمی که طی ۱۰ سال اخیر انجام شده، نشان می‌دهد که شواهد حاکی از مزایای نخ دندان کشیدن بسیار ضعیف و غیرقابل استناد هستند. همچنین کیفیت آنها بسیار پایین است و احتمال جانبداری هم در این شواهد وجود دارد.

دولت آمریکا از سال ۱۹۷۹ استفاده از نخ دندان را توسط کرده و آن را در رهنمون رژیم غذایی برای آمریکایی‌ها قرار داده است. طبق قانون، تحقیقات عملی باید این رهنمون را تایید کنند. این در حالی است که سال گذشته وزارت بهداشت و خدمات انسانی و کشاورزی گفت که تاثیر نخ دندان کشیدن قبلا هرگز تحقیق نشده است. از آن زمان، نخ دندان کشیدن از رهنمون رژیم غذایی حذف شده است.

استفاده از نخ دندان از اوایل قرن نوزدهم شروع شده و اولین پتنت نخ دندان هم در سال ۱۸۷۴ ثبت شد. در آن زمان برای توصیه‌های بهداشتی هیچ احتیاجی به شواهد علمی وجود نداشت. اگر از این نخ دندان به شکل نادرست استفاده شود، می‌تواند به لثه‌ها آسیب بزند و حتی منجر به عفونت شود. «تیم یافولا»، دندانپزشک موسسه ملی بهداشت می‌گوید علیرغم شواهد ناکافی مردم هم چندان باید نخ دندان بکشند چون خطر و هزینه‌اش کم است. «ما می‌دانیم که احتمال موثر بودن آن وجود دارد. بنابراین به مردم می‌گوییم که این کار را انجام دهند.»

منبع: The Verge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۱ دیدگاه
  1. امیرحسین

    ببخشید ولی با چشمم میشه دید که نخ دندون چه عملی انجام میده! شاید منظور مقالتون اینه که خواص زد باکتری و میکروبی داشته که نداره!
    به هر حال من وقتی به کوه و دشت میرم شاید مسواکم یادم بده ولی مطمعنا نخ دندونم و جا نمیزارم!!!

  2. علی

    یعنی اگه پزشکا و محققا ساکت میشدن، خود انسانها با آزمون و خطا توی این سه هزار سال فهمیده بودن چی مفیده و چی ضرر داره!

  3. امبرحسین

    حتی مجله رشد هم حاضر نیست اینو تو مجلش چاپ کنه
    این کاملا واضحه که باقی موندن گوشت و مواد غذایی بین دندان ها (مخصوصا در افرادی که دندونهای به هم چسبیده دارن) باعث پوسیدگی و بوی بد دهان میشه
    دیگه مجبورم بگم:
    من:|
    هیتلر:|
    مایکل شوماخر:|
    پاتریک(دوست باب اسفنجی):۰

  4. یک دندانپزشک

    با سلام
    درسته که مطلب پست شده ی شما از منابع خارجی گرفته شده ولی این دال بر درست بودن آن ندارد.کمی هم تحقیق قبل از share کردن مطلب بد نیست
    بنده میتونم چندین و چند مقاله ی منتشر شده بیارم که نخ دندان موجب رفع چشمگیر پلاک میکروبی در نواحی بین دندانی و متعاقب آن رفع پوسیدگی میشود. صرفا با یک تیتر و یک منبع خارجی نباید حکم کلی صادر کرد هرچند که مورد ادعا شده به گفته ی منبع خبری هنوز جای کار و تحقیق دارد
    به شما عزیزان توصیه میکنم قبل از هر وعده غذایی از نخ دندان استفاده کنید و” مسواک زدن صحیح”را در اولویت امور بهداشتی خودتان قرار بدید

  5. سامان

    من به شخصه تجربه کردم که نخ دندان چقدر روی سلامت دندان و لثم تاثیر گذار هست ولی افرادی هم هستن که نه نخ دندان میکشن و نه حتی مسواک میزنن و دندانهای خیلی سالم و خوبی دارن، پس میشه گفت به خود فرد بستگی داره و خودش بهتر از هر کس دیگه ای میتونه بفهمه براش مفیده یا نه. ولی در کل من فکر میکنم نخ دندان برای همه تاثیرات مثبت و خوبی داره ولی برای بعضیا بخاطر داشتن دندان های قویتر (بصورت ژنتیکی) این تاثیرات کمتر محسوس هست.

  6. mamal

    نخ دندان خرده های غذای گیر کرده میان دندان ها که با مسواک کشیدن خارج نمی شوند را خارج میکتد.
    با این کار مواد غذایی مورد نیاز برای باکتری های مسبب پوسیدگی را از دسترس این باکتری ها خارج می کند.
    در نتیجه از پوسیدگی جل.گیری می کند!
    اصلا نمیتونم متوجه منظور این مقاله بشم!!

    1. فرخ کاردان

      اگر از مسواک درست، و روش مسواک زدن درست استفاده شه، اونا هم بیرون میان.

      1. یک دندانپزشک

        خیر این گفته ی شما صحیح نیست دوست عزیزم
        بریستل های مسواک توانایی ورود به بعضی از نواحی بین دندانی را ندارد و تنها با نخ دندان قادر هستیم که آن نواحی رو از پلاک میکروبی پاک کنیم
        البته که باید مسواک صحیح و با تکنیک مناسب زده بشه ولی مسواک ها محدودیت مانور در این نواحی را دارند

  7. عابرپیاده

    خدایی نخ دندان کشیدن کار سختیه، ولی باور کنید موثره، من تا سن ۱۸ سالگی فقط مسواک می زدم و دقیقا در سال کنکور ۱ دندان آسیا دائمی را کشیدم و سه دندان دیگر را ( همان نوع آسیایی) را عصب کشی و پر کردم.
    از آن سال نخ دندان هم میز نم و امروز ۲۸ سالم است. دقیقا از همان تاریخ تا امروز هیچ یک از دندان هایم دیگر خراب نشده اند. تمام دندان ها دقیقا در همان وضعیتی هستند که سال ۸۵ بودند به جز یکی که در زیر توضیح می دم.
    نکته ی دیگر برای اثبات این حرف اینکه ، در دندان چسبیده به یکی از دندان های آسیایی که پر کرده بودم، به علت ترس از کنده شدن محتویات دندان پر شده هیچ وقت نخ دندان نکشیدم، دقیقا در آخرین معاینه، همان دندان و از همان نقطه یعنی فاصله بین دو دندان کنار هم دچار پوسیدگی شده است.

  8. فرشيد

    جاهایی که مسواک تمیز نمیکنه باید حتما از نخ استفاده بشه ،این مقاله مزخرف گفته.

  9. damdeok

    بر خلاف تصور ما، نخ دندان هیچ تاثیری ندارد

    این جمله رو که تیتر کردید اصلا از متنی که گذاشتید مستفاد نمیشه .

    لطفا برای جلب توجه اینطوری تیتر ننویسید .

    با تشکر

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه