تقابل گوگل با آمازون؛ خریداران، کجا به‌دنبال کالای خود می‌گردند؟

۱۴ آذر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

۴۴ درصد از پاسخ‌دهندگان به تحقیقی که روی دو هزار مصرف‌کننده‌ی آمریکایی صورت گرفته، گفته‌اند هر موقع می‌خواهند چیزی بخرند ابتدا آن را در آمازون جست‌وجو می‌کنند. در مقابل ۳۴ درصد هم اول به سراغ جست‌وجو در گوگل، بینگ و یاهو می‌روند. البته ۲۱ درصد هم گفته‌اند از همان آغاز به وب‌سایت خرده‌فروشی مورد نظرشان مراجعه می‌کنند. به‌نظر می‌رسد رقابتی سخت بین موتورهای جست‌و‌جو و آمازون شکل گرفته است. در ادامه‌ی مطلب با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

‌‌‌    ‌ ‌‌‌   ‌‌

برای این‌که دید بهتری به‌دست آورید بد نیست بدانید تحقیق مشابهی در سال ۲۰۱۳ انجام شده بود. در آن تحقیق آمار به‌صورت ۳۰ درصد به ۱۳ درصد به نفع آمازون بوده. البته در پژوهش آن سال، آمازون تنها با گوگل قیاس شده؛ حال آن‌که مورد اخیر، آمازون را در برابر مجموع جست‌وجوگرها بررسی کرده‌اند. در واقع به نظر می‌رسد حوزه‌ی تحت نفوذ آمازون، با سرعت رشد این شرکت همگام بوده.

گوگل و آمازوندر نمودار سمت چپ تنها گوگل با آمازون مورد پرسش قرار گرفته‌اند.

در نمودار سمت راست، یاهو و بینگ هم به قسمت موتورهای جست‌وجو اضافه شده‌اند.

 

‌‌‌‌

مقایسه‌ی این آمارها و این حقیقت که گوگل به‌تنهایی حدود ۶۵ درصد از جست‌وجوهای اینترنتی در آمریکا را به خود اختصاص داده نشان می‌دهد موتورهای جست‌وجو تلاش بیشتری برای تصاحب سهم آمازون کرده‌اند تا بالعکس.

‌‌‌  ‌‌

 

اپ‌ها در برابر وبِ موبایل

یکی دیگر از مسایل نگران‌کننده برای گوگل، پژوهشی است که مشخص می‌کند آمازون بالغ بر ۵۰ درصد از رشد ترافیکش را به اپلیکیشن خود مدیون است. با این حال کماکان مجموع ترافیک مرورگری وب دو برابر اپلیکیشن این شرکت است و هنوز رشدی ۱٫۲ برابر سریع‌تر از آن دارد.

‌‌  ‌‌

 

مقایسه‌ی شاخص SSS

شاخص Same Store Sales یا همان SSS، یک اصطلاح اقتصادی است که به اختلاف درآمد حاصله از فروش یک زنجیره از یک خرده‌فروشی، در بازه‌ی زمانی مشخص (عموما سالانه) می‌پردازد.

آمازون

شاخص SSS آمازون در ماه سپتامبر تا ۱۹٫۲ درصد بالا رفت اما در کل این دوازده ماه، در مقایسه با عدد ۲۴٫۷ درصدی ماه قبل (آگوست)، کاهش نشان می‌دهد.

این در حالی است که SSS گوگل برای ماه سپتامبر ۴۶٫۱درصد رشد به خود دیده. این موضوع تا حد زیادی از Conversion Rate بالای گوگل ناشی می‌شود. این معیار بیانگر این است که چه تعداد از کاربران سایت نسبت به خرید اقدام کرده‌اند.

آمازون و گوگل

البته ارقام گوگل تنها حاصل از تبلیغات نمایش داده شده است و همه جست‌وجوهای انجام گرفته را شامل نمی‌شود؛ با این حال به‌خوبی معلوم است تلاش‌های گوگل علیه آمازون به‌آرامی تغییر رفتار مصرف‌کنندگان را در پی داشته.

 

البته هردو سوی این ماجرا، به سعی خود در تصاحب سهم بیشتر ادامه خواهند داد؛ اما حقیقتا پیش‌بینی این‌که مصرف‌کنندگان در آینده به کدام‌یک گرایش خواهند یافت کار ساده‌ای نیست و نمی‌توان تنها با تکیه بر چند تحقیق و گزارش نتیجه‌ی کلی گرفت.

شما به عنوان یک مصرف‌کننده، کدام شیوه را برای یافتن کالای موردنظرتان ترجیح می‌دهید؟ ابتدا به سراغ وب‌سایتی مثل فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا می‌روید یا موتورهای جست‌وجو را انتخاب می‌کنید؟

‌‌‌   ‌‌

منبع: Marketing Land

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۰ دیدگاه
  1. سجاد

    مسلما اول جستجو
    ببا اینکه مطمینم دیجی کالا بهترین ایران هست اما خب تا حالا شده یه کالاهایی رو ارزان تر از دیجی کالا تهیه کنم.

  2. پرهام

    طبیعتا اگر سایت مورد نظر قابل اعتماد و معتبر باشد مثا آمازون یا دیجی کالا اول به آنها سر میزنم.
    تنها دلیلی که باعث می شود از موتور جستجو استفاده کنم موجود نبودن کالایی در این سایت ها هست.

  3. علی

    موتور جستجو چون ممکنه سایت دیگری ارزون تر ده، ماشالا سایت مطمین و بزرگ کم نداریم تو کشورمون

  4. مهدی(اذربایجان)

    در مورد کالای الکترونیکی بین دیجی کالا و یه سایت دیگه!و گوگل ۵۰درصد هست.در مورد کالای مصرفی و غیر الکترونیکی حتما گوگل!انصافا نقدهای دیجی کالا هرچند بعضی وقتا از سایتهای مادر جهانی کپی میکنن عالی هست.ادامه بدید تا آمازون بیاد ببینیم چی میشه!

  5. سید محمود

    چیز واضحی هست که ادم باید همه جا رو سرچ کنه پس موتورای جستجو ابتدا ….

  6. amoonima

    موتور جستجو

  7. مازیار

    اول دیجی کالا

    1. ابوذر

      لایک
      اول دیجی
      نداشت بیخیال انلاین
      بازار

  8. ملودی

    همیشه اول کالارو سرچ میکنم توو اینترنت و بعد می خرم. چون با سرچ میشه اطلاعات جامع تری پیدا کرد.

    1. حسین

      لایک

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه