دفتر کار جدید فیسبوک، وسیع‌ترین ساختمان پلان باز دنیاست

۲۷ آذر ۱۳۹۴ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار و رییس فیسبوک در سال ۲۰۱۲ تصمیم گرفت تا فضای کاری جدیدی بسازد. او سفارش ساخت مجموعه‌ی جدید استقرار کارمندان فیسبوک را به فرانک اُ. گری (Frank O. Gehry)، معمار ۸۶ ساله‌ی کانادایی داد.

فضای کار خیلی روی بازدهی افراد و روحیه‌ی آن‌ها تاثیر دارد. محیطی که هر کارمند یک سوم شبانه‌روز را در آن سپری می‌کند، خلاقیت، انرژی و روحه‌ی آن‌ها را تغییر می‌دهد، ضمن این‌که پرستیژ و نماد معرفی شرکت هم هست. جاهایی مثل فیسبوک و اپل جدیدا مجموعه‌ی جدیدی برای کارمندان‌شان ساخته‌اند. مسلما این شرکت‌ها بهترین افراد را برای پروژه‌ی ساخت خانه‌ی جدیدشان انتخاب می‌کنند. اپل کار احداث مجموعه‌ی جدیدش را به «نورمن فاستر» (Norman Foster) سپرد و فیسبوک، گری را مسوول طراحی‌اش کرد.

فرانک گری کار طراحی مجموعه‌ی اصلی فیسبوک در «سیلیکون ولی» (Silicon Valley) کالیفرنیا را از تابستان همان سال ۲۰۱۲ آغاز کرد.

آن زمان زاکربرگ در توصیف سفارش خودش به گری این‌طور گفت: “من بزرگ‌ترین فضای اداری پلان باز دنیا را می‌خواهم که حتی‌الامکان کم‌خرج باشد. به اندازه‌ی کافی هم گوشه‌های آرام و خلوت برای تمرکز داشته باشد که دور از هیاهوی جمع بتوان در آن‌جا فکر کرد.”

«پلان باز» اصطلاحی در شیوه‌ی طراحی داخلی هست که در آن، فضاها، به جز در صورت ضرورت، با دیوار از هم تفکیک نمی‌شوند. این مدل طراحی از دوره‌ی مدرن شروع شد و امروز اکثر دفترهای اداری دنیا به این سبک ساخته می‌شوند. چرا؟ چون یک فضای باز یکپارچه جای مانور زیادی به سبک چیدن وسایل می‌دهد (پس می‌شود یک فضا را به چند شکل مختلف درآورد)، افرادش راحت با یکدیگر تبادل نظر می‌کنند و کار هیچ‌کس از دید بقیه پنهان نیست (دفتر «دیجی کالا مگ» هم همین‌طور است!).

فرانک گری یکی از بزرگ‌ترین معمارهای معاصر است که به‌خوبی می‌تواند درخواست مشتری‌اش را با بودجه تظبیق بدهد و محصول باکیفیتی تولید کند. او موزه‌ی گوگنهایم در اسپانیا، پاویون بنیاد لویی ویتون، برج شماره‌ی ۸ خیابان اسپروس و سالن کنسرت والت دیزنی را ساخته و برای شرکت معروف «تیفانی» (Tiffany) هم کار طراحی جواهر انجام می‌دهد.

گری خیلی سریع دست به کار شد و در فروردین ۲۰۱۳ طرح اول را به زاکربرگ نشان داد. طرح اول او یک نمای منحنی شدید داشت اما مدیر فیسبوک از او خواست که طرح را معمولی‌تر کند.

«کریگ وب» (Craig Webb) شریک و همکار گری در این پروژه گفت: “به ما گفتند که این طرح با فرهنگ و حال‌وهوای کارمندان فیسبوک جور نیست. آن‌ها یک طرح ملایم‌تر و کمی معمولی‌تر می‌خواستند.”

در فروردین ۲۰۱۳ طرح نهایی  تایید شد: یک ساختمان فلت وسیع روی یک طبقه پارکینگ، بام سبز با ۴۰۰ درخت و فضای قهوه‌خوری و استراحت. زیربنای ساختمان (مساحت تمام طبقات‌اش جمعا) ۴۰ هزار مترمربع است و در آن‌جا ۲۸۰۰ کارمند در یک فضای یکپارچه مانند یک سالن عظیم کار می‌کنند.

«اورت کاتیگباک» (Everett Katigbak)، مدیر طراحی محیطی فیسبوک، درباره پلان باز بودن طرح گفت: “درست مثل جایی که الان هستیم، در ساختمان جدید هم همه در یک فضای یکپارچه‌ی باز می‌نشینیم، راحت میز و صندلی‌ها را جابه‌جا می‌کنیم، به کار هم سرک می‌کشیم و از یک پروژه به دیگری می‌پریم.”

اوایل فروردین امسال (۳۱ مارس ۲۰۱۵) تمام تیم فیسبوک به ساختمان جدید منتقل شدند و زاکربرگ روی صفحه‌ی فیسبوک‌اش نوشت: “هدف‌مان این بود که یک فضای مهندسی بی‌نقص برای تیم‌مان بسازیم که با هم کار کنند.”

ساختمان طرح نسبتا ساده‌ای دارد که طی سه سال تکمیل و با بتن، شیشه و فولاد ساخته شد. تمام اعضای فیسبوک که در اینستاگرام صفحه داشتند هم عکس‌های متعددی از آن‌جا گرفتند و سریع آپلودشان کردند.

ساختمان جدید MPK 20 نام دارد.

بعد از ساخت و انتقال، مجموعه‌ی قدیمی را خراب نکردند و حالا با یک تونل که از زیر بزرگراه کشیده شده، به ساختمان جدید وصل می‌شود.

فیسبوک در سال ۲۰۱۳ تصمیم گرفت تا ساختمان‌های شعبه‌ی انگلستان و ایرلند را بازسازی کند و طراحی این دو را هم به فرانک سپرد.

منبع: Dezeen

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. Avatar محمد حیدری

    سلام
    ممنون از مطلبتون. اما یه جاش اشتباه بود و اون هم اینه که معمار موزه گوگنهایم نیویورک فرانک لوید رایت هستش!
    دو موزه به نام گوگنهایم وجود داره
    فرانگ گهری موزه گوگنهایم بیلبائو اسپانیا رو ساخته که البته اون هم از شاهکارهای معماری معاصر محسوب میشه

    1. بله، متشکرم از توجه شما. اصلاح شد.

  2. Avatar امیر

    واقعا فوق العادست …

  3. Avatar حامد

    سلام.
    به نظرم فیسبوک اشتباه بزرگی کرده!! هم بابت دادن این پروژه به گری و هم برای ادامه کار با گری!!
    به نظرم چیزی که گری طراحی کرده بیشتر شبیه کوچه و خیابون های جنوب شهرها تو فیلم های آمریکایی تا یه فضای یک پارچه و فلت !!
    ولی اگر فیسبوک رو بدون رنگ بکگراندش( آبی) در نظر بگیریم بدون شک همون چیزی بود که گری طراحی کرده که معرف فضای تجسم یافته ای از فضای ذاتی فیسبوک هست! و اگر رنگ آبی رو به ویژگی فلت و مسطح بودنش نسبت بدیم، دقیقا به ذات و ظاهر فیسبوک میرسیم!!!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه