دلیل علمی انفجار گلکسی نوت ۷ چیست؟

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
نوت 7

ماجرای انفجار گوشی‌های سامسونگ گلکسی نوت ۷ مدیر عامل این شرکت را حسابی شرمنده مشتریانش کرد. گزارش‌های مختلف مبنی بر انفجار این گوشی، موجب شد تا این شرکت یک فراخوان جمع‌آوری صادر کند. سازمان فدرال هوایی ایالات متحده هم مسافران را از اینکه این دستگاه را در هواپیما با خود داشته باشند، منصرف می‌کند.

اما چرا این گوشی آتش می‌گیرد؟ پاسخ این سوال به باتری لیتیوم یون مربوط می‌شود؛ همان منبع برقی که در گوشی‌ها، کامپیوترها و ابزارهای برقی به کار می‌رود.

لیتیوم، سومین عنصر جدول تناوبی، یک فلز نقره‌ای-سفید است و در معرض اکسیژن یا آب می‌تواند آتش بگیرد.

اما در سال ۱۹۹۱، شرکت سونی روشی را برای استفاده بی‌خطر از این یون‌ها معرفی کرد. در این روش، لیتیوم یون در یک ماده شیمیایی نگه‌داری می‌شود که لیتیوم خالص نیست.

در دستگاه‌های الکترونیکی که با کیفیت بالایی ساخته شده‌اند، اقدامات ایمنی روی باتری‌های لیتیوم یون انجام می‌شوند، اما دستگاه‌های معیوب با مدار الکتریکی ضعیف می‌توانند منجر به آتش‌سوزی شوند.

به عنوان مثال، باتری‌های معیوب، ممکن است بیش از اندازه شارژ شوند. باتری‌های با کیفیت وقتی که پر می‌شوند، به طور اتوماتیک شارژ را متوقف می‌کنند، اما در مورد باتری‌های ضعیف همیشه این‌طور نیست. اگر این باتری‌ها برای مدت‌های طولانی به برق وصل باشند، لیتیوم یون‌ها می‌توانند در یک نقطه جمع‌آوری شوند و به شکل لیتیوم متالیک درون باتری رسوب کنند. گرمای ناشی از شارژ بیش از حد می‌تواند باعث ایجاد حباب‌های اکسیژن شود، این حباب‌ها هم به شدت با لیتیوم متالیک واکنش‌پذیر هستند.

به همین شکل، باتری‌های لیتیوم یون معیوب، ممکن است بیش از حد هم تخلیه شوند، به این معنی که وقتی شارژ آنها به شدت پایین می‌آید، خاموش نمی‌شوند. این هم می‌تواند منجر به آتش‌سوزی شود.

دقیقا مشخص نیست که چه چیزی در دستگاه‌های گلکسی نوت ۷ این مشکل را به بار آورده است.

از روز یک سپتامبر، سامسونگ از ۳۵ مورد نقصان عملکرد در باتری لیتیوم یون در سطح جهان آگاه شد و این موضوع را در بینانیه‌ای اعلام کرد. این شرکت در بیانیه‌ای گفت: «در واکنش به گزارش‌های اخیر مربوط به گلکسی نوت ۷، ما یک بررسی جامع انجام دادیم و مشکلی در سلول باتری پیدا کردیم.» این شرکت اعلام کرد که به طور موقتی فروش این دستگاه را متوقف کرده و گوشی‌های نوت ۷ فعلی را با گوشی‌های جدیدتر و ایمن‌تر عوض خواهد کرد.

در این میان سازمان فدرال هوایی آمریکا هم دست به کار شد و گفت که به مسافران توصیه اکید می‌کند که این دستگاه‌ها را در هواپیما روشن یا شارژ نکنند.

منبع: Live Science

مسابقۀ حرفه‌ای ربات‌های پرندۀ حمل کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۱۷ دیدگاه
  1. Avatar P.azr

    بابا سامسونگ مسخرشو در آورده فقط.z5 سونی

  2. Avatar عليرضا

    یک ماشین جیپ هم آتیش گرفته سلاح داعشه فکر کنم…

  3. Avatar یاسین

    سامسونگ بهترین تولید کنندس بالاخره هر شرکتی اشتباهاتی هم داره ولی سامسونگ خیلی بهتره شما ها می دونستین ایفون۴ سامسونگ زده استیو جابز فقط متقلب بود برای همین ۳ تا جریمه ی نزدیک ۱۰۰۰۰ دلاری داده.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه