دوربین آیفون ۶s؛ یک رودربایستی اپلی

۱۰ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه

معمولا کمپانی اپل را به این که اهمیت زیادی به تجربه‌ی کاربری محصولات خود می‌دهد، می‌شناسیم. البته که این شناخت ما از اپل کاملا صحیح است و نتیجه‌ی آن محصولات نزدیک به کمالی است که به نظر کم‌نقص کار می‌کنند. همین باعث شده خیلی از امکاناتی را که برای اولین بار، سال‌ها پیش در محصولات دیگر شرکت‌ها مثل سامسونگ و ال‌جی دیده‌ بودیم، تازه بتوانیم در محصولات اپل شاهد باشیم. به دوربین گوشی‌های آیفون نیز می‌توان از همین زاویه نگاه کرد. اپل خیلی دیرتر از رقبا به رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل رسید و حالا آن را در دوربین آیفون ۶s و ۶s پلاس به کار برده است. سال‌ها پیش از آیفون ۶s و ۶s پلاس،‌ دوربین‌های با رزولوشن دو رقمی را روی گوشی‌های سونی، سامسونگ، ال‌جی و نوکیا دیده بودیم. در ضمن، اپل تازه به این نتیجه رسیده که بهتر است از سنسور ۵ مگاپیکسلی روی دوربین دوم گوشی‌های خود استفاده کند. این موضوع درباره‌ی توانایی فیلم‌برداری ۴k نیز صادق است. اگر بگوییم که اپل می‌خواسته کمال‌گرا باشد، با این پرسش روبرو می‌شویم که آیا اپل به این کمال رسیده و واقعا بهتر از رقبای کنونی خود عکاسی و فیلم‌برداری می‌کند؟ آیا می‌توان گفت که اپل در ارتقاء به رزولوشن بالاتر در عکاسی و فیلم‌برداری، صرفا در یک رودربایستی با رقبا و مشتریان خود گیر کرده است؟ در ادامه به این موضوع پی می‌بریم.

خوب، ولی نه چندان ضروری

اگر بخواهیم کمی بدبینانه به ارتقاء اپل نگاه کنیم، می‌توانیم بگوییم همان رزولوشن ۸ مگاپیکسل که از مدل ۴s روی گوشی‌های آیفون وجود داشت، کافی بود و دست کم در ۹۰ درصد عکاسی‌های روزانه،‌ به بیشتر از آن احتیاج نداریم. البته نمی‌توانیم از این مسئله که با وجود رزولوشن یکسان، ‌آیفون ۶ خیلی بهتر از آیفون ۴s عکس می‌گرفت، بگذریم. ولی فکر کنید که می‌خواهید عکس بگیرید و روی اینستاگرام به اشتراک بگذارید، چه تفاوتی بین ۸ و ۱۲ مگاپیکسل وجود دارد؟ اگر بخواهیم عکس‌ها را روی کامپیوتر خانه نگه داریم و هر چند از گاهی به آن‌ها نگاهی بیندازیم هم این تفاوت دیده نمی‌شود. این رزولوشن بیشتر، صرفا به شما اجازه می‌دهد که به هنگام زوم کردن، جزئیات بیشتری ببینید، یا اینکه بتوانید با فراغ بال بیشتری عکس‌ها را کراپ کنید.

باید گفت که اپل رزولوشنی نسبتا عجیب را برای سنسور تصویر دوربین آیفون ۶s و ۶s پلاس انتخاب کرده است. در واقع کمتر گوشی هوشمندی را می‌توان یافت که دوربین ۱۲ مگاپیکسلی داشته باشد. از اولین ۱۲ مگاپیکسلی‌ها می‌توان به نوکیا N8 اشاره کرد که دقیقا ۵ سال پیش به بازار آمد. به هر صورت گوشی‌های پرچم‌دار مجهز به دوربین ۱۲ مگاپیکسل خیلی نادر هستند و عمده‌ی آن‌ها رزولوشن ۱۳ مگاپیکسل یا بیشتر دارند. ظاهرا که اپل اندازه‌ی سنسور را نسبت به آیفون ۶ خیلی تغییر نداده است. به همین دلیل نیز اندازه‌ی هر پیکسل کوچک‌تر شده و از ۱/۵ میکرون به ۱/۲۲ میکرون رسیده است. اگر بخواهیم خیلی کلاسیک نگاه کنیم،‌کوچک شدن اندازه‌ی پیکسل‌ها، باید روی کیفیت عکس تاثیر منفی داشته باشد. بدین معنی که مقدار نویز زیاد و پیکسل‌ها با یکدیگر دچار اختلاط رنگی می‌شوند. برای جلوگیری از کاهش کیفیت تصویر، اپل می‌گوید که از یک فناوری به نام «Deep Trench Isolation» استفاده می‌کند. این فناوری، نوعی دیوار حائل بین پیکسل‌ها ایجاد می‌کند تا از تداخل آن‌ها جلوگیری شود و در نتیجه کیفیت عکس کاهش نیابد.

6scamera2

فیلم‌برداری ۴k به صورت پیشفرض روی آیفون‌های جدید وجود ندارد و باید از تنظیمات گوشی آن را انتخاب کنید

به فیلم‌برداری ۴k دوربین آیفون ۶s و ۶s پلاس هم می‌توان از همین دید انتقادی نگاه کرد. در حالی که هنوز تلویزیون‌ها و نمایشگر‌های ۴k همه‌گیر نشده‌اند، این پرسش پیش می‌آید که آیا فیلم‌برداری ۴K لازم است؟ آیا واقعا اپل به این نتیجه رسیده که به دلیل نیاز کاربران، باید قابلیت فیلم‌برداری ۴K را روی آیفون ۶s و ۶s پلاس قرار دهد، یا اینکه صرفا در نوعی رودربایستی گیر کرده و چون رقبا فیلم‌برداری ۴K می‌کنند، این قابلیت را روی گوشی خود قرار داده؟ به خصوص اینکه هر دقیقه فیلم‌برداری ۴k، حدود ۳۷۵ مگابایت از حجم حافظه را اشغال می‌کند؛ حالا حساب کنید که بر روی نسخه‌ی ۱۶ گیگابایتی ۶s می‌توان چند دقیقه فیلم‌برداری کرد. جالب این‌جاست که فیلم‌برداری با رزولوشن ۴k، به صورت پیشفرض برای دوربین در نظر گرفته نشده و باید از قسمت تنظیمات گوشی آن را انتخاب کنید. ولی یک خوبی رزولوشن ۴k این است که با قابلیت جدید امکان عکاسی به هنگام فیلم‌برداری، می‌توان عکس‌های ۸ مگاپیکسلی گرفت. نکته‌ی خیلی خوب دیگر این‌جاست که در این گوشی، فیلم‌های ۱۰۸۰p Full HD می‌توانند با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه ضبط شوند و مانند مدل قبلی، فیلم‌برداری ۷۲۰p HD با سرعت ۲۴۰ فریم بر ثانیه مقدور است.

به نظر می‌رسد که اپل بیشتر به دلیل گیر کردن در نوعی رودربایستی با رقبا و مشتریان، رزولوشن عکاسی و فیلم‌برداری آیفون‌ها را زیاد کرده است

دو پیشرفت خیلی مفید

ولی همه‌چیز درباره‌ی دوربین اصلی گوشی نیست؛ به نظر می‌رسد که دوربین جلویی ۵ مگاپیکسلی را می‌توان بزرگترین پیشرفت در دوربین‌های این نسل آیفون دانست. این دوربین پیشرفتی بزرگ نسبت به دوربین جلویی ۱/۲ مگاپیکسلی آیفون ۶ به حساب می‌آید و مطمئنا عکس‌های با کیفیت‌تری می‌گیرد. این نشان می‌دهد که اپل می‌خواهد خیلی جدی به نیاز کاربران برای گرفتن عکس‌های «سلفی» پاسخ دهد. به خصوص اینکه بدانیم اپل، یک قابلیت به نام «Retina Flash» را روی آن قرار داده است. بدین معنی که وقتی می‌خواهید در یک محیط تاریک عکس سلفی بگیرید، روشنایی نمایشگر آن برای یک لحظه به ناگهان خیلی زیاد می‌شود تا چهره‌ی شما اندکی پرنورتر شود. نور نمایشگر می‌تواند بسته به نور و رنگ محیط، اندکی تغییر ‌کند تا رنگ مناسب روی چهره‌ی شما ایجاد شود. البته این قابلیت را پیشتر روی ال‌جی G4 هم دیده بودیم. در ضمن باید گفت که به هنگام استفاده از دوربین جلو هم می‌توان از قابلیت عکاسی HDR و فیلتر‌های رنگی استفاده کرد.

6scamera3

به هنگام گرفتن عکس سلفی در نور کم، نمایشگر به ناگهان پرنور می‌شود تا چهره‌ی شما اندکی روشن شود

آیفون ۶s مجهز به قابلیتی به نام ۳D Touch یا همان لمس حساس به فشار است. در اپلیکیشن عکاسی، این ویژگی به کار فعال‌سازی قابلیتی به نام Live Photos می‌آید. در اپلیکیشن عکاسی این گوشی، گزینه‌ای به نام Live Photos وجود دارد. وقتی آن را انتخاب می‌کنید، به هنگام عکاسی، ۱/۵ ثانیه قبل و ۱/۵ ثانیه بعد از گرفتن عکس به صورت فیلم ضبط می‌شود. سپس در گالری، کافیست که هنگام تماشای یک عکس، انگشت خود را روی عکس فشار دهید و نگه دارید تا ویدیو اجرا شود. بدین ترتیب می‌توانید متوجه شوید که در لحظه‌ی گرفته شدن عکس، حال و هوای موقعیت عکاسی چطور بوده است. در کل Live Photos به نظر قابلیت جالبی می‌آید.

احتمالا بزرگترین پیشرفت دوربینی آیفون‌های جدید را می‌توان در دوربین جلویی آن‌ها دانست. قابلیت Live Photos هم به نظر جالب می‌آید

چند نکته‌ی دیگر

یک نکته‌ی عجیب این است که مثل آیفون ۶، اپل بر روی ۶s هم لرزش‌گیر تصویر اپتیکال قرار نداده است. این درحالیست که آیفون ۶ پلاس لرزش‌گیر اپتیکال داشت و آیفون ۶s پلاس هم دارد. اپل می‌گوید که به دلیل کوچک‌تر بودن آیفون ۶ و ۶s این فناوری را روی آن‌ها قرار نداده است. با این حال به نظر می‌رسد که اپل خیلی در گفته‌ی خود صادق نیست و دلیل آن بیشتر به خاطر باقی گذاشتن این تفاوت برای تنظیم فروش این دو محصول بوده است. در ضمن آیفون ۶s پلاس درست مثل مدل قبلی در هنگام فیلم‌برداری هم دارای لرزش‌گیر اپتیکال است.

6scamera

مثل مدل‌های قبلی، آیفون ۶s پلاس دارای لرزش‌گیر اپتیکال تصویر است ولی آیفون ۶s این قابلیت را ندارد

  • یکی از نکات دیگری که به نظر عجیب می‌رسد این است که در آیفون ۶s و ۶s پلاس نیز مثل مدل‌های قبلی، برای هر دو دوربین جلویی و پشتی، نسبت کانونی لنز F/2.2  حفظ شده است. این درحالیست که رقبای ال‌جی و سامسونگ، لنزهایی با نسبت کانونی کمتر را بر روی دوربین گوشی‌ها کار گذاشته‌اند. مثلا لنز ال‌جی G4، دارای نسبت کانونی F/1.8 است و بنابراین می‌تواند در شرایط نوری ضعیف،‌ اندکی بهتر عکاسی کند.
  • طبق عادت همیشگی، اپل نگفته که سازنده‌ی سنسور تصویر چه شرکتی است؛ با این حال در کالبد شکافی آیفون‌های قبلی، مشخص شده بود که از سنسورهای ساخت سونی در آن‌ها استفاده می‌شود. به هر صورت سونی ید طولایی در ساخت سنسور تصویر دارد و سنسورهای تصویر آن را می‌توانیم در گوشی‌های هوشمند برندهای مختلف و دوربین‌های دیجیتال کمپانی‌های غیر از سونی هم ببینیم. البته نمی‌دانیم چرا معمولا خودش از کوزه شکسته آب می‌خورد!
  • آیفون ۶s و ۶s پلاس نیز مثل مدل قبلی، از سیستم فوکوس خودکار «تشخیص فاز وابسته به سنسور تصویر» (On Chip Phase Detection) بهره می‌برد. بدین معنی که به جای سیستم فوکوس خودکار «تشخیص کنتراست» (Contrast Detection) از فوکوس خودکار تشخیص فاز استفاده می‌کند و سرعت و دقت زیادی دارد. چیزی شبیه به آن فناوری که می‌توانیم بر روی دوربین کانن ۷۰D یا ۷۵۰D ببینیم. با افزایش تعداد پیکسل‌ها، تعداد پیکسل‌های اختصاص یافته به فوکوس خودکار تشخیص فاز نیز ۵۰ درصد افزایش یافته است.
  • پس از سنسور، مهم‌ترین بخش یک دوربین، پردازشگر تصویر یا همان (ISP) است. تا آیفون ۴s، اپل پردازشگر تصویر دوربین‌ گوشی‌های هوشمند خودش را نمی‌ساخت. ولی از آن گوشی به بعد، این کار را کرد و همچنان ادعا می‌کند که بهترین پردازشگرهای تصویر را می‌سازد و به همین دلیل هم تصاویرش خیلی خوب هستند. این درحالیست که دیگران مثل سامسونگ یا HTC هم پردازشگرهای تصویر خود را می‌سازند.
  • مود پانورامای این دوربین هم پیشرفت زیادی کرده و اکنون می‌تواند عکس‌های بزرگی به رزولوشن ۶۳ مگاپیکسل بگیرد. در ضمن مثل مدل قبلی،‌ مجهز به قابلیت «Dynamic Exposure» است و بدین ترتیب می‌تواند توازن بهتری را بین نوردهی فریم‌های مختلف برقرار کند.
  • این گوشی هم از همان فلاش True Tone بهره می‌برد که از آیفون ۵s شاهد حضورش هستیم. در ضمن مثل آیفون ۶، همچنان لنز دوربین از قسمت پشتی بیرون زده است.
  • لنز دوربین آیفون ۶، دارای فاصله‌ی کانونی معادل ۲۹ میلی‌متر بود. بدین معنی که لنزی نسبتا واید داشت و می‌توانست میدان دید گسترده‌ای را پوشش دهد. هرچند که هنوز فاصله‌ی کانونی آیفون ۶s مشخص نیست، ولی به نظر می‌رسد که فاصله‌ی کانونی آن به اندازه‌ی آیفون ۶ باشد.

در دنیای واقعی

در مقایسه‌ی کیفیت عکس‌ها، باید گفت که از این نظر تفاوت کیفیت زیادی بین آیفون ۶s و دیگر پرچم‌دارانی مثل ال‌جی G4، سامسونگ نوت ۵ و سامسونگ گلکسی S6  وجود ندارد. همه‌ی آن‌ها خیلی عالی عکس می‌گیرند و فقط به هنگام زوم کردن در عکس، دوربینی که رزولوشن بیشتری دارد، جزئیات بیشتری را تفکیک می‌کند. چند سال پیش تصورش را نمی‌کردیم که بتوان با گوشی همراه چنین عکس‌هایی گرفت. اگر بخواهیم مته به خشخاش بگذاریم، باید گفت که کمی تمایل به رنگ سبز در عکس‌های آیفون نسبت به عکس‌های ال‌جی G4 و سامسونگ گلکسی S6 دیده می‌شود. با این حال به نظر می‌رسد که آیفون ۶s در نورسنجی و در نتیجه نوردهی عملکرد بهتری دارد و می‌تواند توازن بهتری بین مناطق سایه و روشن برقرار کند. برخلاف سال‌های گذشته که خیلی از مواقع گوشی‌های آیفون برنده‌ی بی چون و چرای عکاسی بودند، حالا دیگر این‌طور نیست و رقبا شانه به شانه‌ی یکدیگر می‌زنند. در استودیوی دیجی‌کالا، دوربین چهار گوشی آیفون ۶s، آیفون ۶، ال‌جی G4 و سامسونگ گلکسی S6 را با یکدیگر مقایسه کردیم. می‌توانید با کلیک بر روی هرکدام از این عکس‌ها،‌ آن را در سایز واقعی ببینید.

آیفون 6s

آیفون ۶s

آیفون ۶

آیفون ۶

ال‌جی G4

ال‌جی G4

سامسونگ گلکسی S6

سامسونگ گلکسی S6

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۸ دیدگاه
  1. سعيد

    سلام خدمت دوستان عزیز.
    گوشی من ۶s هستش. چن روزیه دروبین جلویی عکس یا فیلم رو که میگیری برعکس میکنه. کسی میدونه برا چی هستش؟

  2. اشکان

    متاسفانه دوستان نتونستن درست عکسبرداری کنن عکسهایی که با آیفون ۶ گرفته شده کمی نویز دارند که نمیشه با ۶S مقایسه کرد

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه