مایکروسافت در اعماق اقیانوس دیتاسنتر می‌سازد

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
Project Natick

«مایکروسافت» (Microsoft) اعلام کرد در پروژه‌ای به نام Natick یک دیتاسنتر در اعماق اقیانوس می‌سازد.

مایکروسافت در ۹۰ روز یک دیتاسنتر را در اعماق اقیانوس می‌سازد.

مایکروسافت براین باور است که تاسیس کردن دیتاسنتر در کف اقیانوس باعث می‌شود که بتوان دیتاسنترها را سریع‌تر ساخت و این مکان‌ها در عمق دریا آسیب کمتری به محیط زیست می‌زنند و خطری در برندارند.

این شرکت روند تحقیق و توسعه‌ی این پروژه را در سال ۲۰۱۳ شروع کرده و در سال ۲۰۱۴ مدل آزمایشی آن ساخته شده است. از آگوست سال گذشته هم اولین زیردریایی حاوی سرور خودش را راهی دریا کرده است. سرور مایکروسافت در یک محفظه‌ی ضد آب به قطر ۲٫۵ متر قرار گرفته و ۱۰۵ روز هم از آن استفاده شده است. مهندسان مایکروسافت به این موضوع اشاره کرده‌اند که کارکرد این دیتاسنتر در زیر آب بیشتر از مدت زمانی بوده که انتظار داشته‌اند.

«بن کاتلر» (Ben Culter) یکی از مهندسان مایکروسافت که روی این پروژه کار کرده می‌گوید:” آب و الکتریسیته خطرات زیادی به وجود می‌آورند، اما اگر بتوانید به خوبی از آن‌ها استفاده کنید، همه چیز روند قابل قبولی پیدا می‌کند.”

 Project Natick

دیتاسنتر Natick

قرار دادن دیتاسنتر در زیر دریا باعث می‌شود که همه چیز سرد باقی بماند و دستگاه‌ها با مشکل گرمایی مواجه نشوند و همچنین شرکت‌ها می‌توانند از فضای بیشتری استفاده کنند. مایکروسافت گفته در زمانی که به فضای بیشتری نیاز باشد، استفاده از محیط‌های زیر دریا گزینه‌ی بسیار مناسبی است. همچنین ساخت محفظه‌هایی که سرورها در آن قرار می‌گیرند تنها ۹۰ روز طول می‌کشد و این درحالی است که  ساخت یک دیتاسنتر روی زمین ۲ سال زمان می‌برد. مهندسان مایکروسافت بر این باور هستند که در آینده دیتاسنترهایی که در زیر آب ساخته می‌شوند، انرژی خودشان را هم از توربین‌هایی که با نیروی آب، برق درست می‌کنند به دست می‌آورند.

نام اولین مدل آزمایشی این دیتاسنتر که در زیر دریا قرار گرفته (Leona Philpot) نام دارد. این نام از روی یکی از شخصیت‌های مجموعه بازی‌های Halo‌ برداشته شده است. بیش از صدها سنسور مختلف روی این دیتاسنتر قرار گرفته تا وضعیت آن در شرایط مختلف را گزارش دهند.

 Project Natick

مهندسانی که این دیتاسنتر را ساخته‌اند.

‌‌‌‌‌‌

هنوز مدت زمان زیادی باقی مانده تا بتوان از این دیتاسنترها استفاده کرد، اما مایکروسافت به این موضوع اشاره کرده که اکنون زمان مناسبی برای تجدید نظر در ساختار دیتاسنترها است. افزایش درخواست برای تولید دیتاسنترها باعث می‌شود که روزی این دستگاه‌ها به زیر دریا انتقال پیدا کنند. همچنین از آنجایی که می‌توان این دیتاسنترها را بسیار سریع‌تر از نمونه‌های فعلی تولید کرد، سریعا مورد توجه سازمان‌های مختلف قرار می‌گیرند.

شرکت مایکروسافت پس از آزمایش مدل Leona Philpot اکنون روی مدل دیگری که سه برابر بزرگ‌تر است کار می‌کند و سال آینده آن را آزمایش خواهد کرد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: The Verge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar مصطفی

    ایده ی بسیار بکر و فوق العاده ای بود

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه