راهنمای کار کردن با افزونه‌های مرورگر فایرفاکس

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

افزونه­‌ها برنامه­‌های کوچک و کاربردی هستند که به کاربران کمک می­‌کنند تا مرورگرهای محبوبشان را آن‌­طور که می­‌خواهند ارتقا دهند. خوشبختانه افزونه‌­ها، برای مرورگرهای مشهور و محبوب نظیر فایرفاکس، گوگل کروم، اپرا و غیره طراحی شده و در دسترس هستند. اما موضوع مورد بحث امروز دیجی‌کالا ­مگ در این مقاله پیرامون موضوعات زیر است:

  ۱.  آشنایی با افزونه‌­های فایرفاکس
  ۲. راهنمای نصب افزونه­‌های فایرفاکس
  ۳. محل قرارگیری افزونه­‌های فایرفاکس
  ۴. روش حذف و غیرفعال کردن افزونه‌­های فایرفاکس

    ‌‌‌   ‌‌‌

در ادامه این آموزش را دنبال می‌کنیم:

۱.  آشنایی با افزونه‌­های فایرفاکس

فایرفاکس، افزونه‌‌­هایش را در آدرسی به‌صورت https://addons.mozilla.org/en-US/firefox جمع‌آوری کرده است. برخی افزونه­‌ها قابلیت نصب بر روی مرورگرهای تحت موبایل را دارند و برخی هم برای مرورگرهای تحت ویندوز طراحی شده‌اند؛ اما بیشتر افزونه­‌ها برای نصب در هر دو پلتفرم آماده‌­اند. زمانی‌که وارد این وب‌سایت می‌­شوید با صفحه‌­ای روبرو می‌شوید که بخش­‌های مهم آن را در زیر برای‌تان شرح داده‌­ایم.

افزونه فایرفاکس

در این صفحه می‌­توانید به افزونه‌­ها و تم­‌هایی دسترسی داشته باشید که تنها در این مرورگر قابلیت استفاده را دارند. در ابتدا با کادر جستجو روبه‌رو می­‌شوید:

فایرفاکس ۲

کافیست در این کادر، کلمه‌­ای مرتبط با افزونه­‌ای که به آن نیاز دارید را بنویسید؛ بعد از آن فایرفاکس، لیستی از افزونه‌­های مرتبط با کلمه‌ی مورد جستجو را برایتان لیست می­‌کند.

در سمت چپ صفحه با دسته‌بندی­‌هایی روبرو می‌­شوید که می‌­توان گفت تمام نیازهای عمومی کاربران اینترنتی را پوشش داده است.

افزونه های فایرفاکس

و اما در سمت راست نیز با افزونه‌هایی دیدار خواهید کرد که از آن‌ها بیشتر استقبال شده است. حتما به این بخش سر بزنید شاید شما هم به آن­‌ها نیاز داشته باشید.

    ‌‌   ‌‌‌‌‌

۲. راهنمای نصب افزونه­‌های فایرفاکس

افزونه‌­هایی که برای فایرفاکس طراحی می‌­شوند، علاوه بر اینکه در سایت توسعه‌دهنده­‌ی افزونه قرار می­‌گیرد، در این مخزن نیز برای دسترسی عمومی قرار خواهد گرفت. بنابراین شما حتی اگر نتوانید افزونه‌­ای را از طریق وب‌سایت سازنده‌­ی آن، مورد استفاده قرار دهید، می­‌توانید به‌راحتی آن را در این محل بیابید.

نصب افزونه‌­ها بسیار راحت است. در مثالی که در این بخش به آن خواهیم پرداخت قصد داریم یک افزونه را متناسب با نیاز خود پیدا کنیم و آن را نصب کنیم. تصور کنید که به یک افزونه برای کمک به ترجمه نیاز دارید. در چنین صورتی باید کادر جستجو را مورد استفاده قرار دهید یا اینکه از بخش دسته‌بندی­‌ها، وارد بخش language support بشوید و افزونه‌­ها را یک‌به‌یک بررسی کنید تا به افزونه­‌ی مورد نظر خود برسید.

در کادر جستجو، نزدیک‌­ترین کلمه به افزونه­‌ی مورد نظرتان را بنویسید (در اینجا ما کلمه‌­ی translate را جستجو می‌­کنیم).

افزونه فایرفاکس ۳

در ادامه، فایرفاکس برترین و پر مخاطب­ترین افزونه­‌ها را به شما نمایش می‌دهد. اما اگر نیاز دارید به افزونه‌­های بیشتری دسترسی داشته باشید، روی فلش سبزرنگ در کنار کادر جستجو کلیک کنید. با این کار لیست تمام افزونه­‌های مرتبط با ترجمه و translate در اختیارتان قرار خواهد گرفت. در این میان، ما افزونه­‌ی translate menu را انتخاب می­‌کنیم. صفحه­‌ی مربوط به این افزونه را باز می­‌کنیم.

افزونه فایرفاکس ۴

همان‌­طور که مشاهده می­‌کنید یک کادر نارنجی‌رنگ را مشاهده می­‌کنید که با عبارت Add to Firefox مشخص شده است. افزونه‌­هایی که با رنگ نارنجی، نمایش داده می­‌شوند، بیانگر این هستند که افزونه­‌ی مورد نظر با نسخه‌­ی بروز رسانی شده‌­ی مرورگر شما همخوانی ندارند. در چنین شرایطی باید نسخه‌­ی مرورگر خود را متناسب با نسخه­‌ی افزونه، هماهنگ کنید؛ اما اگر افزونه‌­ای آماده‌­ی نصب باشد، با رنگ سبز نمایش داده می‌شود.

افزونه فایرفاکس ۵

چگونه افزونه­‌ها را نصب کنیم؟

زمانی‌که متوجه شدید که افزونه قابلیت نصب روی مرورگر را دارد، روی دکمه­‌ی سبزرنگ (نظیر دکمه‌ی بالا) کلیک کنید.

افزونه فایرفاکس

بدین‌صورت افزونه دانلود و آماده‌­ی نصب می­‌شود:

افزونه فایرفاکس

اگر هنوز تمایل به نصب افزونه را دارید کافیست روی دکمه­‌ی install کلیک کنید. در غیر این‌صورت، cancel را کلیک کنید. بعد از این‌که روی دکمه‌­ی install کلیک کردید، افزونه در کمتر از ۵ ثانیه نصب شده و پیام زیر به شما نمایش داده می­‌شود:

افزونه فایرفاکس ۷

این جمله بیانگر این است که افزونه‌­ی شما با موفقیت نصب شده و آماده‌­ی استفاده است.

عبارت No Restart به چه معناست؟

برخی از افزونه­‌های فایرفاکس، بعد از نصب، نیاز به ریستارت (راه‌اندازی مجدد) مرورگر دارند تا به‌طور کامل نصب شده و قابلیت استفاده داشته باشند. افزونه­‌هایی که نیاز به restart ندارند با عبارت No Restart مشخص می‌شوند.

افزونه فایرفاکس ۸

‌‌‌    ‌‌‌‌   ‌‌    ‌‌

 ۳. محل قرارگیری افزونه­‌های فایرفاکس

افزونه‌های فایرفاکس بعد از نصب، یا در نوار ابزار مرورگر، یا در منوی راست کلیک (context menu)، یا اینکه با برنامه‌­های دیگر تلفیق می­‌شوند. برای هر کدام از موارد زیر مثال‌­هایی ارایه می­‌کنیم:

قرارگیری در نوار ابزار

برای مثال ما افزونه‌­ی WebRank SEO Toolbar را برای بررسی رتبه‌­ی سایت‌­ها نصب می­‌کنیم. بعد از نصب جایگاه این افزونه به‌صورت زیر نمایش داده می‌­شود:

فایرفاکس ۹

همچنین افزونه‌­ای که پیش از این در همین آموزش نصب کردیم نیز در بخش نوار ابزار قرار گرفته است.

فایرفاکس افزونه ها

قرارگیری افزونه در منوی راست کلیک (اصطلاحا context menu)

افزونه

تلفیق با سایت‌­ها و نرم‌افزارهای خاص

پر مخاطب­‌ترین افزونه‌­ها، مواردی هستند که با وب‌سایت­‌ها تلفیق می­‌شوند تا به کاربر تجربه­‌ی بهتری بدهند. همان‌طور که می­‌دانید در یوتیوب به‌خودی خود، امکان دانلود فیلم­‌ها وجود ندارد. اما افزونه­‌هایی به نام Click YouTube Video Download و Easy Youtube Video Downloader Express این امکان را به‌راحتی برای کاربران فراهم می‌­کنند. ما بعد از نصب این افزونه‌­ها، توانستیم امکان دانلود را به یوتیوب بیفزاییم.

فایر

‌‌‌‌   ‌‌‌   ‌‌‌

  ۴. روش حذف و غیرفعال کردن افزونه‌­های فایرفاکس

اگر بعد از مدتی نیاز به افزونه­‌ای نداشتید یا این‌که تصمیم گرفتید بعضی از آن­‌ها را به‌طور موقت غیر‌فعال کنید، کافی است به مسیر زیر بروید.

فایر فاکس آموزش

عکس بالا، محل تنظیمات فایرفاکس است که باید روی آیکون add-ons کلیک کنید یا این‌که کلید­های ترکیبی Ctrl+Shift+A را با هم مورد استفاده قرار دهید. در چنین صورتی صفحه­‌ی افزونه­‌ها باز می­‌شود.

از صفحه­‌ای که باز می­‌شود، ابتدا گزینه­‌ی Extensions را انتخاب کنید تا لیست افزونه‌­ها به شما نمایش داده شود.

آموزش افزونه ها

همان‌طور که در تصویر می­‌بینید، در کنار نام هر افزونه، سه گزینه به‌صورت option ،remove و disable قرار دارد. برای غیرفعال کردن موقتی افزونه، روی گزینه­‌ی disable و برای حذف دایمی هر افزونه نیز می‌­توانید روی گزینه‌ی remove کلیک کنید.

‌‌‌‌    ‌‌‌   ‌‌

نکته‌هایی که در کار کردن با افزونه‌ها باید به آن‌ها دقت کنید

توجه کنید که افزونه‌ها هر چند دارای حجم کمی هستند، اما اگر بخواهید به‌طور افراطی آن‌ها را مورد استفاده قرار دهید، موجب می­‌شوند که حجم مرورگر افزایش یافته که این منجر به کاهش سرعت مرورگر خواهد شد. بنابراین سعی کنید بیش از ۷ افزونه روی مرورگر خود نصب نکنید.

افزونه‎ها، با بروز رسانی مرورگرها، به‌طور خودکار بروز رسانی می­‌شوند؛ بنابراین نیازی به بروز رسانی دستی ندارند.

   ‌‌‌   ‌‌‌   ‌‌‌  ‌‌

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar samira

    سلام.خسته نباشید..
    ببخشید من هر وخ اینترنتم وصل میشه همون اول فایر فاکس بالا میاد.میخاستم بدونم چیکار کنم ک دیگ باز نشه هر وخ نتم وصل میشه..ممنون

  2. Avatar مهرداد ماهر

    یکی از مرورگرهایی که خیلی خوب کاربر رو راضی نگه داشته هست.
    افزونه های جدید به و به روز اون باعث شده به پر بازدید ترین مرورگرها تبدیل بشه
    برخی از افزونه هاش تک هستن
    ممنون از مقالتون

  3. Avatar Mohsen

    خیلی مفید و کاربردی بود ممنون.از این مطالب بیشتر بزارید

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه