راهنمای خرید مانیتور مناسب برای بازی (پاییز ۹۴)

۱ دی ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه
راهنمای خرید مانیتورهای مناسب برای بازی

فرض می‌کنیم میلیون‌ها تومان برای کامپیوتر مخصوص بازی خود هزینه کرده‌اید و دیگر پولی ته جیب‌تان باقی نمانده‌ است. حال اگر بخواهیم مشخصات دقیق سیستم کامپیوترتان را سوال کنیم، به احتمال زیاد با آب‌وتاب فراوان در مورد فلان بودن تعداد هسته‌های پردازنده‌ی مرکزی و بهمان بودن فرکانس پردازنده‌ی گرافیکی توضیح خواهید داد. اما اگر در مورد نمایشگری که برای چنین سیستم اعجوبه‌ای فراهم کرده‌اید سوال کنیم هم همین اندازه حرف برای گفتن دارید؟ شمار زیادی از کاربران به نقش مهم نمایشگر دقت نمی‌کنند و اولین چیزی که فروشنده روبروی‌شان قرار می‌دهد را انتخاب می‌کنند. اما باید به این نکته توجه کرد که نمایشگر در واقع ویترین کامپیوتر شما است و باید قادر باشد تصاویر متحرک سریع و پرجزییات را به نمایش بگذارد. هرقدر هم که کامپیوتر قدرتمندی سر هم کرده باشید، درنهایت چشم‌تان باید نتیجه پردازش‌های سنگین گرافیکی را به عینه ببیند. شما به مانیتور نگاه می‌‌کنید، نه به کارت گرافیک Titan X چندین میلیون تومانی‌تان. اما یک مانیتور مخصوص بازی چیست و چه مشخصاتی باعث می‌شود به یک مانیتور، برچسب مناسب برای بازی بزنیم؟ باما در این راهنمای خرید همراه باشید.

‌‌‌   ‌‌‌‌

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، اندازه‌ی مانیتور است. به نظر ما اندازه‌ی یک مانیتور مخصوص بازی می‌بایست در محدوده ۲۴ تا ۳۰ اینچ باشد. انتخاب مانیتوری بزرگ‌تر از این هم، قطع به‌یقین به غنی‌تر شدن تجربه‌ی بازی‌کردن‌تان منجر می‌شود. کارت‌های گرافیکی دوران حاضر، تصاویر خیره‌کننده‌ای را پردازش می‌کنند که دیدن‌شان در مانیتور بزرگ‌تر به لذت‌بردن بیشتر می‌انجامد. دومین نکته‌، سرعت پاسخ‌گویی مانیتور است. یک بازی‌کننده‌ی خوب باید مانیتور با پنل TN و سرعت پاسخ‌گویی یک میلی‌ثانیه را به مانیتوری با پنل IPS و زاویه‌ی دید گسترده، اما زمان پاسخ‌گویی بالاتر ترجیح دهد؛ زیرا اگر در حین شدت گرفتن اکشن بازی، مانیتورتان نتواند خود را به‌سرعت برای فریم بعدی آماده کند تصویر دچار محوشدگی خفیفی می‌شود و درنهایت شما هستید که ضرر خواهید کرد. بنابراین دنبال مانیتوری باشید که زمان پاسخ‌گویی (مشکی به سفید) ۶ میلی‌ثانیه و پایین‌تر داشته باشد یا اگر زمان پاسخ‌گویی خاکستری به خاکستری (GTG) را ملاک قرار می‌دهید به دنبال مانیتوری با زمان پاسخ‌گویی ۲ میلی‌ثانیه و پایین‌تر بگردید. نکته‌ی سوم هم دقت تصویر یا همان رزولوشن (Resolution) است. مانیتورهای مخصوص بازی می‌بایست حداقل دقت ۱۰۸۰×۱۹۲۰ پیکسل داشته‌ باشد. اگر مانیتوری که انتخاب کردید ۱۴۴۰×۲۵۶۰ باشد که دیگر نور علی نور است. البته اگر بعد از تهیه‌ی قطعات بازهم پول قابل‌توجهی ته جیب‌تان باقی ماند، در اولین فرصت سراغ یک مانیتور ۴K بروید.

درنهایت باید به نرخ به‌روزرسانی تصویر مانیتور (Refresh Rate) هم توجه داشته باشید. نرخ به‌روزرسانی بالاتر مساوی است با نرخ فریم بیشتر در هر صحنه بدون ازهم‌گسیختگی تصویر (Screen Tearing) نمایش داده‌شده. تصویر ازهم‌گسیخته، اتفاقی است که به دلیل ناهماهنگی نرخ فریم پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) و نرخ به‌روزرسانی تصویر مانیتور به وجود می‌آید. درحالی‌که اکثر مانیتورهای رایج امروزی دارای نرخ به‌روزرسانی تصویر ۶۰ هرتز هستند، مانیتورهای مخصوص بازی پا را از این محدوده فراتر می‌گذارند و نرخ ۱۲۰ هرتز را ارایه می‌دهند. البته راهکار شرکت «ان‌ویدیا» (NVIDIA) و فناوری G-Sync تا حدودی معضل عقب‌ماندن نمایشگرها از پردازنده‌های گرافیکی را حل کرده ‌است. شرکت AMD هم با فناوری FreeSync پا به عرصه‌ی رقابت گذاشته‌است و درنهایت این کاربرها هستند که از این فناوری‌ها به نفع خود استفاده کرده و لذت بیشتری خواهند برد.

یک مانیتور بازی خوب باید از لحاظ درگاه‌های تصویر هم مجموعه‌ی کاملی را ارایه دهد. مانیتور مخصوص بازی امروزی می‌بایست حداقل به درگاه‌های HDMI و DVI مجهز باشد و اگر یک ورودی DisplayPort هم داشته باشد که جنس‌تان جور است. مانیتور مخصوص بازی را باید بتوان هم‌زمان به چند دستگاه مختلف وصل و در زمان لازم بین ورودی‌ها سوییچ کرد. به‌عنوان مثال می‌توانید به یک سینمای خانگی، یک کنسول بازی و خروجی تصویر کامپیوترتان فکر کنید.

‌‌

خب احتمالا تمام چیزهایی که برای خرید یک مانیتور لازم بود بدانید را متوجه شدید. برویم مانیتورهای پیشنهادی مخصوص بازی را معرفی کنیم:

‌‌‌

مانیتور ال‌جی مدل 25UM65-P

LG 25UM65 Ultra-Wide Monitor

‌‌LG 25UM65 Ultra-Wide Monitor – دریچه‌ای به وسعت دید

اگرچه مدل ۲۵UM65 ال‌جی (LG) را نمی‌توان دقیقا یک مانیتور مخصوص بازی دانست، اما ویژگی‌های خاص این مانیتور باعث می‌شود تهیه‌ی آن برای بازی‌کننده‌ها جذاب باشد. نسبت تصویر مانیتور ۲۹UM65 برخلاف اکثر مانیتورهای رایج که دارای نسبت تصویر ۱۶:۹ هستند، ۲۱:۹ است و ما با تصویری بسیار عریض و گسترده مواجه هستیم. دقت تصویر ۱۰۸۰×۲۵۶۰ پیکسل، علاوه بر اینکه این مانیتور را برای کاربران حرفه‌ای ایده‌آل می‌کند، باعث می‌شود توجه طرفداران بازی هم به آن جلب شود. هیچ‌چیز برای یک بازی‌کننده‌ی حرفه‌ای، جذاب‌تر از غرق شدن بیشتر در دنیای بازی به‌واسطه‌ی زاویه‌ی دید گسترده‌تر نیست و ۲۹UM65 سخاوتمندانه این ویژگی را در اختیار او قرار می‌دهد. این مانیتور ال‌جی، تصویری ۲۹ اینچی دارد و علاوه بر نمایش مناسب رنگ‌ها و ارایه‌ی زاویه‌ی دیدی مناسب از طرفین، به یک جفت اسپیکر ۷ واتی هم برای پخش صدا مجهز شده‌ است. همان‌طور که در ابتدا هم به این موضوع اشاره کردیم، ۲۹UM65 به‌هیچ‌وجه مختص بازی ساخته نشده ‌است، اما مطمئن هستیم بازی Crysis در چنین مانیتوری به تجربه‌ی جذابی تبدیل خواهد شد؛ مخصوصا اگر ترکیبی چندتایی از این مانیتور را در کنار یکدیگر مورد استفاده قرار دهید. مطالعه‌ی نقد و بررسی تخصصی مانیتور بسیار عریض ال جی مدل ۲۵UM65-P

خرید محصول

‌‌‌‌‌‌

‌‌‌

مانیتور بنکیو مدل XL2730Z

BenQ XL2730Z Gaming LED Monitor

BenQ XL2730Z Gaming LED Monitor – آمدن برای ماندن

رویای بازی‌بازها، کوتاه‌ترین توصیفی است که می‌توان برای مانیتور «بنکیو» (BenQ) مدل XL2730Z ارایه داد. مانیتور ۲۷ اینچی XL2730Z در نسبت تصویر استاندارد ۱۶:۹ تولید شده‌است و از دقت تصویر ۱۴۴۰×۲۵۶۰ پیکسل بهره می‌برد. این مانیتور با شدت روشنایی ایده‌آل ۳۵۰ کاندلا بر مترمربع و زمان پاسخ‌گویی فوق‌العاده‌ی یک میلی‌ثانیه، دقیقا همان چیزی است که برای بازی کردن و لذت بردن موردنیاز است. باوجود این‌که پنل LED استفاده شده در این مانیتور از نوع TN است، تصویر تولید‌شده‌ به‌وسیله‌ی آن خیره‌کننده و جذاب است. گویا طراحان و مهندسان بنکیو خود جزو حرفه‌ای‌ترین بازی‌بازها هستند و این مانیتور را متناسب با نیازهای خود ساخته و پرداخته‌اند، سپس تصمیم گرفته‌اند که چنین محصولی را در اختیار دیگران هم قرار دهند. کنتراست این مانیتور ۱۲.۰۰۰.۰۰۰:۱ است و رنگ مشکی و سایه‌هایی که تولید می‌کند، از غلظت و دقت بالایی برخوردار هستند. بنکیو در مانیتور XL2730Z، دست کاربر را کاملا باز گذاشته تا مانیتور را در هر زاویه و موقعیتی قرار دهد. امکان چرخاندن مانیتور به چپ، راست، جلو و عقب در کنار تغییر ارتفاع آن بسیار جذاب است و ترکیب این قابلیت با بدنه‌ی شیک و حرفه‌ای، این مانیتور را کاملا خواستنی کرده‌ است. XL2730Z در زمینه‌ی درگاه‌های ورودی تصویر هم هیچ حرف‌و‌حدیثی باقی نگذاشته ‌است و تمام نیازهای یک طرفدار بازی امروزی را تامین می‌کند. همه‌ی این موارد را که کنار بگذاریم، اوج دقت بنکیو در طراحی را نباید نادیده بگیریم و آن هم تعبیه‌ی قلاب مخصوص آویزان کردن هدفون در حاشیه‌ی کناری مانیتور است. این نوآوری، هرقدر هم که کوچک باشد، باعث می‌شود از این‌که سازنده تا این اندازه به نیازهای شما واقف بوده و به شما احترام گذاشته لبخند رضایت بر لبان‌تان نقش بندد.

خرید محصول

‌‌‌   ‌‌‌‌‌

مانیتور ایسوس مدل VS278H708423

Asus VS278H LED Monitor

Asus VS278H LED Monitor – بهترین مانیتور برای شروع

متاسفانه در دنیا، تصور رایجی وجود دارد مبنی بر این‌که همواره محصول جدیدتر، کیفیت بهتری دارد. بازی‌کردن با کامپیوتر تجربه‌ی نابی بوده و هست؛ اما بازی با کامپیوتر با روی کار آمدن کنسول‌های بازی جدید، به ناحق به حاشیه رفته‌ است. بازی‌کننده‌های ایرانی با شرکت ایسوس (Asus) و محصولات گیمینگ مخصوص کامپیوترش به‌خوبی آشنا هستند. کارت‌های گرافیکی و مانیتورهای بازی این شرکت برای اکثر بازی‌کننده‌ها شناخته‌شده است. مانیتور مخصوص بازی VS278H ایسوس مشابه بقیه‌ی مانیتورهای رایج دارای رزولوشن ۱۰۸۰×۱۹۲۰ است. زمان پاسخ‌گویی ۱ میلی‌ثانیه‌ای مانیتور ۲۷ اینچی VS278H، آن ‌را به انتخابی ایده‌آل برای دوست‌داران بازی تبدیل می‌کند. نسبت کنتراست به‌کار گرفته شده در این مانیتور ۸۰.۰۰۰.۰۰۰:۱ است که برای تولید سطح مناسبی از سایه‌های مشکی و خاکستری کفایت می‌کند. البته نمی‌توان این مانیتور ایسوس را در کنار مواردی از قبیل بنکیو مدل XL2730Z قرار داد و آن‌ها را باهم مقایسه کرد؛ اما تلاش ایسوس برای تولید یک مانیتور بازی ایده‌آل در نوع خود ستودنی است. باید به این مورد هم اشاره کرد که این مانیتور تنها به درگاه HDMI و VGA مجهز شده ‌است و خبری از درگاه DVI در آن نیست. اگر بعد از آشنا شدن با مانیتور بنکیو مدل XL2730Z و امکانات خاص آن، نگاهی به مشخصات محصول ایسوس بیندازید ممکن است کمی توی ذوق‌تان بخورد؛ زیرا در VS278H تنها می‌توان زاویه‌ی دید عمودی مانیتور را تغییر داد و از آپشن‌های جذاب XL2730Z خبری نیست.

خرید محصول

‌‌‌   ‌‌

‌‌‌   ‌‌

مانیتور بنکیو مدل XR350103fa85

BenQ XR3501 Curved Monitor

BenQ XR3501 Curved Monitor – بلعیده شدن در دنیای بازی

مانیتورها و تلویزیون‌های دارای صفحه‌ی خمیده و منحنی، چند وقتی هست که به دنیای ما وارد شده‌اند. از یک‌سو، دو تولیدکننده‌ی مطرح کره‌ای در حال جنجال‌های تبلیغاتی بر سر این قضیه هستند که تولیدات کدام‌یک انحنای بیشتری دارد و جنگ مگاپیکسل بیشتر را عینا وارد دنیای نمایشگرها کرده‌اند و خریداران را در این میانه سردرگم ساخته‌اند؛ از سویی دیگر شرکتی مثل بنکیو (BenQ) نمایشگر خمیده‌ی ۳۵ اینچی‌ای تولید کرده‌ است که در کمال آرامش و به دور از هیاهوی تبلیغاتی، کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد. مانیتور بنکیو مدل XR3501 دارای انحنای قوس ۲۰۰R است و بازی‌کننده را کاملا در فضای بازی قرار می‌دهد. این مانیتور، تصویر بسیار عریضی دارد و دارای نسبت تصویر ۲۱:۹ است. رزولوشن این مانیتور ۱۰۸۰×۲۵۶۰ پیکسل است و از شدت روشنایی ۳۰۰ کاندلا بر مترمربع بهره می‌برد. باوجود اینکه زمان پاسخ‌گویی مانیتور XR3501 چهار میلی‌ثانیه است، باز هم می‌توان آن‌را برای دوست‌داران بازی‌های کامپیوتری توصیه کرد. بنکیو برای چنین مانیتوری، در حرکتی کاملا درست، درگاه قدیمی VGA را حذف کرده ‌است؛ زیرا کسانی که تصمیم به تهیه‌ی این محصول می‌گیرند افراد مطلع و باسوادی هستند و سخت‌افزاری برای کامپیوترشان انتخاب کرده‌اند که چندین نسل از درگاه VGA جلوتر است. این افراد کیفیت تصویر درگاه VGA را نه‌تنها نمی‌پسندند، بلکه موجودیت این درگاه را دیگر به رسمیت نمی‌شناسند. دلیل قرار گرفتن درگاه «مینی دیسپلی‌پورت» (mini DisplayPort) در مانیتور XR3501 هم دقیقا به‌خاطر همین مساله است. تماشای ویدیوی نقد و بررسی مانیتور BenQ مدل XR3501

خرید محصول

‌‌‌‌‌

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲۰ دیدگاه
  1. رضا

    باسلام
    لطفا یه مقاله جدید راجب راهنمای خرید مانیتور بزارید مثل همین مقاله ولی برای سال ۹۸ چون خیلی برای خرید مانیتور سردرگم شدم و نمیدونم کدوم برای گیم خوبه (همچنین مانیتور های زیاد و جدیدی معرفی شدن و لیست فعلی دیگه کارایی نداره)
    ممنون

  2. محمد

    این دیدگاه واقعا غیر حرفه ای هست . گیم بازی کردن دو حالت داره یا شما همینجوری عشقی بازی که به عنوان کژوال میشناسیمش که خب هر سایز و هر مدلی دوس داری میتونی بری بگیری
    اما اگه کمپتتیو بازی میکنید و بازی رقابتی و حرفه ای شما سایز مانیتورت نباید از ۲۵ اینچ بزرگتر و از ۲۴ اینچ کوچیک تر باشه و بابت رزولوشن هم همون ۱۰۸۰ کافیه و نیازی نیست detail بیشتری ببینید در ضمن شما وقتی فول اچ دی یا همون ۱۰۸۰ ببندی fps خیلی بهتری میتونی بگیری نسبت به ۴K شما واسه بازی کردن با یه فریم ریت خوب روی مانیتور ۴K نیاز به یه سیستم فوق العاده غوول داری که کمتر کسی داره . دوستان اهل گیم احتمالا نینجا استریمر معروف رو بشناسن اون داره واسه گیم از ۱۰۸۰ استفاده میکنه با سیستم چند هزار دلاری خودش بعد ما بریم ۴K ببندیم که چی واقعا

  3. سعید

    راهنمای بسیار خوبی بود، به خریدار حرفه ای کمک میکنه. ممنون
    فقط یک کم قدیمی بود انگار.

  4. nima

    یعنی گرافیک من که ۱است باید مانیتوری با دقت ۱۰۲۴ ضرب دره ۷۲۰ بگیرم؟(لطفا قیمت ها هم بگزارید
    )

  5. ناصر

    لطفا مدل ASUS VG248QE 3D Gaming رو به این مدلها اضافه کنید، چون قدرت بالایی داره و جاش تو این لیست خالیه.

  6. رضا سیدعباسی

    مطلب جامع و کاملی بود. ممنون از شما

  7. مهدی مرتضی پور

    اولا مانیتور ال جی که عکسش رو گذاشتین مدل ۲۵ اینچ، اما توضیحات در مورد مانیتور ۲۹ اینچ که ظاهرشون هم فرق داره – ۲۵UM65 و ۲۹UM65
    دوما من مانیتور ۲۹ اولترا واید ال جی دارم و هنوز تقریبا نتونستم بازی پیدا کنم که رزولیشن این مانیتور رو بفهمه.
    سوما سامسونگ چند مدل ۴k و ۱۰۸۰ داره که هم به شکل curve و هم فلت تولید کرده در اندازه های مختلف، موجود نبود در دیجیکالا دلیل خوبی بر عدم معرفی نیست.

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه