راهنمای کامل نگهداری باتری لپ تاپ

۲۹ آبان ۱۴۰۲ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه
نگهداری باتری لپ تاپ

برای خیلی از ما لپ‌تاپ به یکی از اصلی‌ترین ابزارها برای انجام کارهای روزمره‌ی مختلف تبدیل شده است و از همین جهت وضعیت باتری لپ تاپ اهمیت ویژه‌ای دارد. از نشان دادن نمونه کارها در یک جلسه‌ی کاری تا تماشای فیلم‌های مورد علاقه در منزل، لپ‌تاپ‌ها همه‌جا و همه‌وقت در کنار ما هستند. قطعا باتری لپ تاپ یکی از مهم‌ترین خصوصیاتی است که آن را برای مواقع و مکان‌هایی که به برق دسترسی نداریم مناسب می‌کند. در نتیجه حفظ و نگهداری صحیح باتری لپ تاپ دغدغه‌ی بسیاری از ماست. در این مطلب قصد داریم شما را با مهم‌ترین نکات در زمینه‌ی نگهداری باتری لپ‌ تاپ از شیوه صحیح شارژ کردن باتری گرفته تا روش کالیبره کردن باتری لپ تاپ آشنا کنیم تا با رعایت آن‌ها به افزایش طول عمر باتری لپ‌ تاپ خود کمک کنید.

اهمیت موضوع زمانی بیشتر مشخص می‌شود که بدانیم بسیاری از باورهای قدیمی که از گذشته در ذهن مردم حک شده است در مورد نسل جدید باتری‌های لیتیومی صدق نمی‌کند. در نتیجه دست‌به‌کار شدیم و راهنمایی کامل تهیه کردیم که با مطالعه و رعایت آن می‌توانید مطمئن باشید باتری لپ‌تاپ شما همیشه در شرایط خوبی خواهد بود و به حداکثر عمر مفیدش خواهد رسید. با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

آیا پدیده‌ی حافظه‌ی باتری (Battery Memory Effect) صحت دارد؟

پیش از هر چیز لازم است حقیقت را در مورد باور غلطی که در ذهن بسیاری از مردم باقی مانده روشن کنیم: حافظه‌ی باتری. بر اساس این باور اشتباه اگر شما پیش از شارژ مجدد باتری لپ‌تاپ خود را کاملا تخلیه نکنید یا آن را پیش از شارژ کامل از برق بکشید به باتری آسیب وارد خواهد شد؛ بدین ترتیب که بخشی از ظرفیت باتری که مورد استفاده قرار نمی‌گیرد فراموش شده و در نتیجه ظرفیت باتری کاهش می‌یابد. به‌بیان‌دیگر بر اساس این باور بهترین حالت شارژ کردن باتری این است که اجازه دهیم سطح شارژ تا ۰ درصد کاهش بیابد و سپس باتری را تا ۱۰۰ درصد شارژ کنیم.

در واقع این باور در مورد باتری‌های قدیمی نیکلی صحیح بوده ولی با ورود به نسل جدید لپ‌تاپ‌ها که تقریبا همه‌ی آن‌ها از باتری‌های لیتیومی استفاده می‌کنند نه‌تنها شارژ و دشارژ کامل بیهوده است بلکه حتی می‌تواند به باتری لپ تاپ آسیب بزند. باتری‌های مدرن لیتیومی را می‌توان فارغ از درصد باقیمانده‌ی آن‌ها شارژ کرد و این موضوع هیچ تاثیر منفی روی عملکرد و عمر مفید آن‌ها نخواهد داشت.

آیا بهتر است هنگام استفاده از برق، باتری لپ تاپ را خارج کنیم؟

این سوال بسیاری از کاربران لپ‌تاپ است و ما همین الان به آن پاسخ خواهیم داد. پاسخ این سوال بسته به شرایط می‌تواند هم آری و هم خیر باشد. به‌طورکلی متصل ماندن لپ‌تاپ به منبع برق هنگامی‌که باتری به‌طور کامل شارژ شده است هیچ ضرری ندارد؛ چراکه به‌محض رسیدن سطح شارژ باتری لپ‌تاپ به ۱۰۰ درصد، ورود الکتریسیته به آن متوقف شده و جریان برق به‌طور مستقیم به سیستم پاور لپ‌تاپ هدایت خواهد شد.

شارژ نشدن باتری لپ تاپ

بااین‌حال باقی ماندن باتری در لپ‌تاپ هنگام استفاده از منبع برق شهری می‌تواند یک ایراد داشته باشد. البته تنها درصورتی‌که سخت‌افزار لپ‌تاپ آن را در معرض حرارت بیش‌ازحد قرار دهد. بنابراین در شرایط استفاده‌ی معمولی که لپ‌تاپ بیش‌ازحد داغ نمی‌شود (دمای ۴۰ تا ۵۰ درجه برای پردازنده و هارددیسک) مانعی برای باقی ماندن باتری در لپ‌تاپ وجود نخواهد داشت. ولی هنگام پردازش‌های سنگین نظیر بازی کردن (دمای بالای ۶۰ درجه) بهتر است باتری را در صورت امکان از لپ‌تاپ خارج کنید. برخلاف باور عمومی دشمن اصلی باتری‌های لیتیومی در زمانی که ۱۰۰ درصد شارژ شده‌اند باقی ماندن در برق نیست بلکه حرارت بیش‌ازحد است.

آیا دشارژ شدن کامل باتری به سلامت باتری لپ تاپ آسیب می‌زند؟

بهتر است از تخلیه شدن کامل شارژ باتری لپ‌ تاپ (رسیدن به ۰ درصد یعنی جایی که لپ‌تاپ خاموش می‌شود) اجتناب کنید. این حالت به باتری لپ‌ تاپ شوک زیادی وارد کرده و حتی ممکن است به آن آسیب بزند. اساسا توصیه می‌شود به‌جای رها کردن باتری تا دشارژ شدن کامل و سپس شارژ کردن کامل آن تا سقف ۱۰۰ درصد، از دشارژهای جزیی تا رسیدن به سطحی در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد و شارژ کردن‌های زودبه‌زود استفاده کنید.

تعمیر باتری لپ تاپ

چرا باتری لپ‌ تاپ میزان شارژ باقیمانده را اشتباه نمایش می‌دهد؟

باتری لپ‌ تاپ به سنسوری مجهز است که میزان دقیق انرژی باقیمانده‌ی آن را نشان می‌دهد. البته معمولا این سنسور در اثر چرخه‌های مکرر شارژ و دشارژ به‌مرور زمان دقت خود را از دست می‌دهد. دقیق نبودن سنسور باتری می‌تواند منجر به نمایش میزان اشتباهی از شارژ توسط لپ‌تاپ شود. ممکن است لپ‌تاپ به شما نشان دهد که باتری هنوز ۱۰ درصد شارژ دارد درحالی‌که میزان واقعی شارژ بسیار کمتر است. خاموش شدن ناگهانی لپ‌تاپ می‌تواند نتیجه‌ی چنین خطایی باشد.

کالیبره کردن باتری لپ‌ تاپ به چه معنی است و چگونه انجام می‌شود؟

برخی از لپ‌تاپ‌ها به ابزارهایی برای کالیبره کردن مجدد سنسور باتری مجهز هستند که البته کاری بیشتر از انجام دادن یک دشارژ و شارژ کامل انجام نمی‌دهند. برای کالیبره کردن سنسور باتری بهتر است حدودا پس از هر ۳۰ چرخه‌ی شارژ یک بار باتری لپ‌ تاپ را بدون وقفه به‌طور کامل دشارژ کرده و سپس آن را بدون وقفه به‌طور کامل شارژ کنید.

توجه داشته باشید که یک چرخه‌ی شارژ کامل به معنی استفاده از کل (۱۰۰٪) ظرفیت باتری است ولی لزوما این اتفاق نباید یکجا صورت پذیرد. برای مثال ممکن است امروز نیمی از ظرفیت باتری را استفاده کرده و سپس آن را دوباره کاملا شارژ کنید و فردا همین کار را مجددا انجام دهید. مجموع این دو روز یک چرخه‌ی شارژ محسوب می‌شود. در نتیجه بسته به نحوه‌ی استفاده‌ی شما تکمیل شدن یک چرخه‌ی کامل شارژ ممکن است چند روز به طول انجامد. باتری‌های لیتیومی تعداد محدودی (معمولا بین ۲۰۰ تا ۳۰۰) چرخه‌ی شارژ دارند و ظرفیت آن‌ها به‌مرور کاهش می‌یابد.

کالیبره باتری لپ تاپ

صحیح‌ترین روش کالیبره کردن باتری لپ‌ تاپ شامل مراحل زیر است:

۱. باتری را به‌طور کامل (۱۰۰٪) شارژ کنید.

۲. پس از شارژ کامل حدودا دو ساعت به باتری استراحت دهید تا گرمای ناشی از پروسه‌ی شارژ شدن کاملا خارج شود. در طول این مدت می‌توانید با حفظ اتصال به منبع برق از لپ‌تاپ برای کاربردهای سبک استفاده کنید.

۳. لپ‌تاپ را از برق جدا کرده و با توجه به تصاویر زیر آن را برای رفتن خودکار به حالت هایبرنت هنگام رسیدن شارژ باتری به ۵٪ تنظیم کنید. اگر امکان تنظیم روی ۵٪ وجود ندارد این مقدار را روی پایین‌ترین عدد ممکن بگذارید. توجه کنید که هرگز این مقدار نباید کمتر از ۵٪ باشد. برای بزرگ شدن تصاویر روی آن‌ها کلیک کنید.

نگهداری باتری لپتاپ - کالیبره کردن ۰۱
نگهداری باتری لپتاپ - کالیبره کردن ۰۲
نگهداری باتری لپتاپ - کالیبره کردن ۰۳
نگهداری باتری لپتاپ - کالیبره کردن ۰۴
نگهداری باتری لپتاپ - کالیبره کردن ۰۵

۴. لپ‌تاپ را روشن رها کنید تا به‌صورت بدون وقفه شارژ باتری کم شود و نهایتا به حالت هایبرنت برود. در طول این مدت می‌توانید از لپ‌تاپ مثل مواقع عادی استفاده کنید.

۵. زمانی که لپ‌تاپ به‌صورت خودکار خاموش (هایبرنت) شد آن را برای ۵ ساعت یا حتی بیشتر در همین حالت رها کنید.

۶. لپ‌تاپ را به برق وصل کنید و اجازه دهید باتری به‌صورت بدون وقفه به‌طور کامل (۱۰۰٪) شارژ شود. در طول این مدت هم می‌توانید از لپ‌تاپ مثل مواقع عادی استفاده کنید.

اگر پس از کالیبره کردن، تست باتری لپ‌ تاپ را با نرم‌افزارهای مخصوص انجام دهید معمولا «سطح فرسایش» (Wear Level) بیشتری را گزارش می‌دهد. به همین دلیل بسیاری از مردم فکر می‌کنند کالیبره کردن کار مضری است. این تفکر صحیح نیست چرا که افزایش سطح فرسایش باتری در اثر کالیبره شده اتفاق نیفتاده بلکه اساسا باتری پیش از کالیبره شدن ظرفیت خود را صحیح گزارش نمی‌داده است. کالیبره کردن باتری ضروری است چرا که مانع از بروز اتفاقات ناخوشایندی نظیر خاموش شدن ناگهانی لپ‌تاپ در وسط یک ارائه‌ی بسیار مهم می‌شود، درحالی‌که به‌ظاهر باتری لپ‌ تاپ هنوز ۳۰ درصد شارژ داشته است.

چگونه باید باتری را برای مدت طولانی انبار کنیم؟

اگر قصد دارید باتری لپ‌ تاپ خود را برای مدت طولانی بدون استفاده نگهداری کنید لازم است قبل از این کار شارژ آن را به حدود ۴۰ درصد برسانید. همچنین محل نگهداری باید تا جای ممکن خشک و تمیز باشد. باتری را می‌توان در یخچال یا سردخانه (دمای بین ۰ تا ۱۰ درجه‌ی سانتی‌گراد) نگهداری کرد، ولی به‌شرط این‌که نسبت به رطوبت کاملا عایق‌بندی شده باشد. بار دیگر لازم است یادآوری کنیم که بدترین دشمن باتری‌های لیتیومی حرارت است. بنابراین رها کردن باتری در صندوق عقب خودرو در روزهای گرم تابستان می‌تواند به نابود شدن آن کمک زیادی بکند.

نگهداری باتری لپتاپ - سلامت باتری لپ تاپ

چه زمان باید یک باتری جدید برای لپ‌ تاپ بخریم؟

پیشنهاد می‌شود تنها زمانی به فکر خریدن یک باتری جدید بیفتید که ظرفیت باتری فعلی لپ‌تاپ شما بسیار کاهش یافته باشد یا سلامت باتری لپ تاپ کاملا از بین رفته باشد. اگر زود اقدام به خریداری باتری جدید کنید بلااستفاده ماندن منجر به خراب شدن آن خواهد شد. اگر به هر دلیل مجبور شدید باتری اضافه‌ی خود را بدون استفاده نگهداری کنید نکاتی که پیش‌ازاین گفته شد حتما باید هنگام انبار کردن آن رعایت شود. جدا از این موارد هنگام خریداری باتری جدید دقت کنید زمان زیادی از تاریخ تولید آن نگذشته باشد.

منبع: Battery University

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶۹ دیدگاه
  1. Avatar aash_220volt

    درود من نگران متصل موندن شارژر به لپ تاپ بودم .خیالم راحت شد.

    فقط کاش لپ تاپایی که امکان جداسازی باتریشون نیست یه دکمه فیزیکال یا امکان نرم افزاری بود که کلا باتری رو از مدار خارج میکردیم. باتری سیستم قبلیم رو چوم اکثرا ازش جدا میکردم و با شارژر کار میکردم بعد بیش از ۱۰ سال کاملا اکیه.

    مرسی از راهنمایی های خوبتون

  2. Avatar احمد

    واقعا تاثیر گذار بود خیلی ممنون از نویسنده

  3. Avatar بی نام

    سلام . من یه مدت باطری لب تاب رو خارج کردم از لب تاب بعد الان میخاااا بندازم لب تابازم رمز میخواد میشه راهنمایی ام کنید

  4. Avatar رضا

    سلام به همه
    یه پیشنهاد
    از برنامه ASUS Battery Health Charging استفاده کنید.
    توی این برنامه می تونید لپ تاپتون رو جوری تنظیم کنید که بیشتر از ۶۰ درصد شارژ نشه و همیشه بگذارید به برق وصل باشه و عمر باتری رو ماکزیمم کنید. (مناسب ترین درصد شارژ برای باتری حدود پنجاه درصده)
    ماهی یک بار هم باتری رو شارژ ۱۰۰ درصد و دشارژ (تا ۱۰ درصد) و مجداد شارژ کنید.
    از خوبی های این نرم افزار اینه که با خاموش روشن شدن سیستم تنظیمش بهم نمیخوره.
    من خودم دارم استفاده میکنم و عالیه.

    1. Avatar امیر

      سلام و عرض خسته نباشید یه سوال داشتم در مورد این برنامه رو پیشنهاد دادید ، این برنامه فقط مخصوص لپتاپ های ایسوس هستش یا به بقیه لپتاپ ها هم میخوره؟

  5. Avatar ایمان

    دوستان لپ تاپم نوعه در حالت خاموش تقریبا هر ساعت ۱ درصد کم مینه عادیه؟؟

    1. Avatar علی

      خاموش که دیگه از باتری هیچ استفاده ای نمیشه نباید خالی بشه بنظرم

    2. Avatar محمدحسین

      کاملا طبیعیه

    3. Avatar سید عمران

      سلام
      باتری بایاس که ساعت و تاریخ و این چیزها را نگه می دارد مصرف بسیار کمی باتری دارد. البته ساعتی ۱% نمیدونم مقدار درستی هست یا نه اما مقدار بسیار کمی اگه مصرف بشه غیر طبیعی نیست.

  6. Avatar اریو

    بسیار مفید و ارزنده بود سپاسگزارم

  7. Avatar مهرزاد نژاد بختیاری

    من میخوام بیشتر از دوماه از لبتاب استفاده نکنم اما همه بهم گفتن که باید شارژ لب تاب صفر باشه درسته

  8. Avatar حامد

    سلام یه سوال داشتم از خدمتتون , باتری لپ تاپ من خیلی زود میرسه به صفردرصد ولی جالب اینجاست که بعد از رسیدن به صفر درصد حدود دو ساعت هم کار میکنه بسته به حجم استفاده, مدل لپ تاپم del inspiron n5110 هستش
    ممنون میشم جواب بدید

  9. Avatar بهمن

    باتری لپ تاپ من جدا نمیشه و همیشه روی لپ تاپ هست

    آیا بهتره که همیشه به برق متصل باشه؟

  10. Avatar sina

    باسلام.عزیز جان باطری که من در حال حاظر دارم حدود یک ماه هست که خریداری کردم و در نشانگر درصد باطری از ۹۴درصد بیشتر نشون نمیده زمانی که فول میشه.و زمانی هم که به ۲۸ درصد میرسه خاموش میشه.پس وقتی هم که درصد هایبرنت شدن باطری رو روی ۵% تنظیم میکنم برای کالیبره کردن عملا این اتفاق نمیوفته و لپتاپ با رسیدن به۲۸%خاموش میشه.ممنون میشم راهنمایی کنید چطور میتونم برای درست نشون دادن درصد باطری کالیبره ش کنم.باتشکر

    1. Avatar فاطمه

      عذر می خوام چند قیمت ها هستند قیمت باتری؟

  11. Avatar حنانه

    سلام.لبتاب من ایسوس هست وباید حتما به شارژ وصل باشه وگرنه نه روشن میشه و نه کار میکنه. خیلی کلافه

    ام کرده میشه لطفا راهنماییم کنید. و اگر لازمه باطری عوض کنم کجا قابل اعتماده؟ممنون

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه