شما بگویید: اندروید نوقا یا iOS 10؟

۲۴ مهر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه
اندروید نوقا یا iOS 10 - اصلی

درست است که نسخه‌ی نهایی اندروید نوقا و iOS 10 هنوز منتشر نشده، ولی به لطف نسخه‌های بتا ما همین الان هم تصور نسبتا روشنی از نسل بعدی دو سیستم‌عامل موبایل محبوب داریم. در طول زمان اندروید و iOS برخی از قابلیت‌ها و ایده‌ها را از هم وام گرفته‌اند ولی همانند همیشه گوگل و اپل برای مشکلات مشابه راه‌حل‌هایی متفاوت دارند. در نتیجه اندروید نوقا و iOS 10 علی‌رغم برخی از شباهت‌ها همچنان رویکردهای کاملا متفاوتی را ارائه می‌کنند. حال این سؤال مطرح می‌شود که کدام سیستم‌عامل در مسیر بهتری گام برداشته و آینده‌ای هیجان‌انگیزتر و بهتر را می‌توان برای آن متصور شد؟ در مطلب «شما بگویید» این هفته قصد داریم با مقایسه‌ی برخی از قابلیت‌ها و رویکردهای جدید این دو سیستم‌عامل با کمک شما به سؤال پاسخ دهیم. نظر شما چیست: اندروید نوقا یا iOS 10؟ با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

اندروید نوقا یا iOS 10: رابط کاربری

نه اپل و نه گوگل قصد ندارند از نظر ظاهری و رابط کاربری در نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل موبایل خود تغییرات اساسی بدهند. البته این بدین معنی نیست که هنگام کار کردن با اندروید نوقا یا iOS 10 متوجه هیچ تغییر بارزی نخواهید شد. برای مثال اپل در iOS 10 پیشرفت قابل‌توجهی در زمینه‌ی استفاده از فناوری ۳D Touch دارد. اگر جزو کاربران آیفون ۶s باشید، در iOS جدید، فشار آوردن روی آیکن برنامه‌ها به‌جای این‌که تنها فهرستی از میان‌برها را نمایش دهد ویجتی کامل را نمایش خواهد داد. بدین ترتیب می‌توانید حتی بدون باز کردن اپلیکیشن‌ها به‌سرعت به برخی از عملکردهای اصلی آن‌ها دسترسی داشته باشید. آیکن‌های کنترل سنتر هم در iOS 10 به فشار حساس هستند و با استفاده از ۳D Touch روی آن‌ها می‌توانید کارهایی نظیر تغییر شدت نور چراغ‌قوه یا تعیین مقدار خاصی برای تایمر را انجام دهید.

در رابطه با ویجت‌ها، اپل در iOS 10 امکان دسترسی به آن‌ها روی لاک اسکرین و هوم اسکرین را هم فراهم کرده است. البته نحوه‌ی دسترسی و استفاده از ویجت‌ها در iOS نسبت به ویجت‌های بسیار قدیمی اندروید رویکرد متفاوتی دارد. همچنین در iOS 10 قابلیتی اضافه شده که می‌تواند با بلند کردن آیفون یا آیپد از روی یک سطح تخت، صفحه‌نمایش آن را روشن کند. این در واقع راه‌حلی است که اپل برای حل سرعت بالای سیستم تاچ آیدی در آیفون ۶s در نظر گرفته که در iOS 9 باعث می‌شود پیش از دیدن نوتیفیکشن‌ها مستقیم به هوم اسکرین آیفون بروید.

۰۱ - اندروید نوقا یا iOS 10

تمرکز iOS 10 روی بهبود قابلیت‌های تعاملی است و در این زمینه پیشرفت‌های خوبی داشته. از سوی دیگر احتمالا اندروید نوقا جایگاه برتر سیستم‌عامل گوگل را در زمینه‌ی چندوظیفگی حفظ خواهد کرد. برای مثال در اندروید نوقا می‌توانید با دو بار ضربه زدن روی دکمه‌ی Recent Applications به‌سرعت بین آخرین اپلیکیشن‌هایی که استفاده کرده‌اید جابجا شوید. همچنین می‌توانید با تقسیم صفحه‌نمایش به دو بخش به‌طور هم‌زمان از دو اپلیکیشن در کنار هم استفاده و حتی متن و نوشته‌ها را بین آن‌ها جابجا کنید. جالب است که اپل این قابلیت را در iOS 10 به آیفون و حتی نسخه‌ی بزرگ‌تر پلاس اضافه نکرده است.

در مورد نوتیفکیشن‌ها، هم در iOS 10 و هم در اندروید نوقا شاهد تحول بیشتری هستیم. در سیستم‌عامل اپل بار دیگر نقش ۳D Touch برجسته است که اجازه می‌دهد نوتیفیکشن‌ها را بسط داده، به آن‌ها پاسخ داده یا واکنش‌های دیگری را روی آن‌ها انجام دهید. منوی نوتیفیکیشن‌ها هم ساده شده و دیگر خبری از بخش Today View نیست. در واقع بخش Today View به صفحه‌ای مستقل در سمت چپ لاک اسکرین و هوم اسکرین منتقل شده تا پنل نوتیفیکشن‌ها کمتر کاربر را گیج کند. همچنین سرانجام اپل دکمه‌ی Clear All را برای پاک کردن تمام نوتیفیکیشن‌ها اضافه کرده است.

نوتیفیکشن‌ها در اندروید نوقا نسبت به نسخه‌های قبلی فضای بیشتری از صفحه‌نمایش را اشغال می‌کنند و در نتیجه می‌توانند اطلاعات بیشتری را ارائه دهند. همچنین برای دسترسی به بخش تنظیمات سریع (Quick Toggles) که حالا قابلیت شخصی‌سازی را هم دارد، دیگر نیاز نیست دو بار پنل را رو به پایین بکشید. گوگل حتی قابلیت دسته‌بندی کردن نوتیفیکشن‌ها بر اساس اپلیکیشن را هم به اندروید نوقا اضافه کرده که پیش‌ازاین شکل دیگری از آن iOS موجود بود. قابلیت مفید دیگر اندروید نوقا افزایش تعداد اپلیکیشن‌هایی است که امکان ارسال پاسخ سریع از طریق پنل نوتیفیکیشن را فراهم می‌کنند.

اندروید نوقا - تقسیم صفحه

به نظر می‌رسد گوگل در زمینه‌ی استفاده از صفحه‌نمایش حساس به فشار از اپل پیروی و در اندروید نوقا زمینه‌ی نرم‌افزاری لازم برای آن را پی‌ریزی کرده باشد. در آخرین نسخه‌ی بتای اندروید نوقا شواهدی از وجود میان‌برهایی برای آیکن‌ها دیده می‌شود که احتمالا قرار است همانند iOS از طریق صفحه‌نمایش حساس به فشار فعال شوند. بنابراین ممکن است برتری iOS 10 در زمینه‌ی قابلیت‌های تعاملی رابط کاربری هم دوام زیادی نداشته باشد. البته این موضوع به حمایت سخت‌افزاری تولیدکنندگان از این قابلیت و نحوه‌ی پیاده‌سازی آن از سوی گوگل بستگی دارد.

اندروید نوقا یا iOS 10: اپلیکیشن پیام‌رسان

در حال حاضر اپلیکیشن‌ها و سرویس‌هایی نظیر واتس‌اپ، مسنجر فیسبوک و تلگرام در زمینه‌ی پیام‌رسانی پیشرو هستند. قطعا اپل و گوگل از این‌که در این حوزه عقب افتاده‌اند احساس رضایت نمی‌کنند و بازتاب این موضوع را می‌توان در iOS 10 و اندروید نوقا مشاهده کرد.

اپل در iOS 10 سرویس iMessage خود را به‌شدت بهبود داده و در این زمینه کاملا رقبای دیگر را در نظر گرفته است. در iOS 10 می‌توانید پیام‌های خود را با انیمیشن‌ها و آیکن‌هایی خاص تزیین کنید، ایموجی‌ها به معنی دقیق کلمه نقش بزرگ‌تری را بازی می‌کنند و حتی می‌توانید پیام‌های دست‌نویس به کار ببرید. حالب‌تر این‌که iMessage حالا اجازه می‌دهد حتی اپلیکیشن‌های متفرقه‌ی دیگری را هم به آن اضافه کنید. این اپلیکیشن‌های الحاقی اجازه خواهند داد بدون نیاز به باز کردن یک اپلیکیشن مجزا یا حتی استفاده از منوی به اشتراک‌گذاری iOS، انواع و اقسام محتوای مختلف را برای دیگران ارسال کنید یا وظایف پیشرفته‌ای را انجام دهید.

رویکرد گوگل به پیام‌رسانی در اندروید نوقا شاید در ظاهر کمتر جلب‌توجه کند ولی احتمالا پتانسل ایجاد تغییرات بزرگ‌تری را دارد. گوگل تصمیم دارد اپلیکیشن پیام‌رسان مستقل خود به‌نام «الو» (Allo) را به‌صورت پیش‌فرض در اندروید نوقا بگنجاند. گفتنی است اپلیکیشن الو برخلاف iMessage که تنها مختص اکوسیستم خود اپل است، علاوه بر اندروید برای iOS هم منتشر خواهد شد و ازاین‌جهت می‌تواند گستره‌ی بسیار وسیع‌تری از کاربران را پوشش دهد.

۰۲ - اندروید نوقا یا iOS 10

ویژگی اصلی اپلیکیشن پیام‌رسان الو این است که از تکنولوژی‌های قدرتمند جست‌وجو و یادگیری ماشینی گوگل بهره می‌گیرد. این ویژگی اجازه می‌دهد علاوه بر جستجوهای گوگل، وظایف و عملکردهای بی‌شمار دیگری را هم از داخل اپلیکیشن الو انجام دهید. این اپلیکیشن همچنین به مرور زمان نکاتی را در مورد گفت‌وگوهای شما فرامی‌گیرد و می‌تواند بر اساس متون یا تصاویری که برای شما فرستاده شده، پاسخ‌هایی را پیشنهاد دهد. مواردی نظیر پیام‌های موقت (پیام‌هایی که پس از مدت‌زمان مشخصی خودبه‌خود از بین می‌روند)، امکان تغییر اندازه‌ی متن پیام و کشیدن خطوط روی عکس پیش از ارسال هم از قابلیت‌های دیگر الو محسوب می‌شود.

اندروید نوقا یا iOS 10: مدیریت تصاویر

در این مورد باید بپذیریم این اپل است که تلاش دارد خود را به گوگل برساند. اپل در iOS 10 قابلیت‌های جدیدی را به اپلیکیشن Photos افزوده که به‌راحتی می‌توان منبع الهام آن‌ها را فهمید. برای مثال اپلیکیشن Photos در iOS 10 می‌تواند به‌صورت خودکار عکس‌ها را بر اساس چهره‌ی افراد دسته‌بندی کند یا اسلایدشوهایی را بر اساس عکس‌های مرتبط به هم ترتیب دهد. بله، این‌ها قابلیت‌هایی است که پیش از در Google Photos دیده بودیم. اپل تلاش دارد با اشاره به این نکته که در اپلیکیشن Apple Photos تمام این اتفاقات به‌صورت آفلاین انجام می‌شود ما را متقاعد کند که نسبت به Google Photos بهتر است، ولی به نظر می‌رسد هنوز برای رسیدن به گوگل در این زمینه باید تلاش بیشتری بکند.

اندروید نوقا یا iOS 10: دستیار هوشمند

شاید اپل در زمینه‌ی دستیار هوشمند صوتی با معرفی «سیری» (Siri) پیشگام بوده باشد ولی گوگل موفق شده با اتکا به طبیعت پیچیده و باز «گوگل ناو» (Google Now) گوی رقابت را از آن‌ها برباید. حال اپل قصد دارد در iOS 10 با باز کردن دسترسی اپلیکیشن‌های متفرقه به روی Siri خود را در کورس رقابت نگه دارد. بدین ترتیب در iOS 10 قادر خواهید بود همانند گوگل ناو در اندروید، از سیری درخواست کنید تا کارهایی را با استفاده از اپلیکیشن‌های متفرقه انجام دهد. برای مثال می‌توانید از او بخواهید پیامی را از طریق تلگرام برایتان ارسال کند.

۰۳ - کنفرانس WWDC 2016 اپل

گوگل دستیار هوشمند خود را به شکلی مستقل از سیستم‌عامل اندروید توسعه داده و به همین دلیل نمی‌توان در مورد قابلیت‌هایی از آن سخن گفت که مختص اندروید نوقا است. برای مثال دستیار هوشمند گوگل ناو حتی در اپلیکیشن گوگل برای iOS هم حضور دارد و بسیار جالب است بدانید که قابلیت کارت‌های گوگل ناو که در ایران روی اندروید فعال نیست، در نسخه‌ی iOS آن به‌خوبی کار می‌کند! البته به دلیل ماهیت بسته‌تر iOS قطعا گوگل ناو در آیفون یا آیپد نمی‌تواند به اندازه‌ی گوشی‌های اندرویدی مفید باشد. درهرحال نباید فراموش کنیم که گوگل پیش از هر چیز یک موتور جست‌وجو است که تلاش دارد اطلاعات کل جهان را مدیریت کند و بنا بر همین ماهیت علاوه بر محصولات خود نظیر اندروید از هر بستر دیگری هم برای گسترش خدماتش استفاده خواهد کرد.

جمع‌بندی

اپل و گوگل برای رساندن iOS و اندروید به وضعیت کنونی مسیرهای متفاوتی را طی کرده‌اند ولی با نگاهی به قابلیت‌های جدید iOS 10 و اندروید نوقا می‌توان گفت که این دو سیستم‌عامل به‌مرور در حال نزدیک‌تر شدن به هم هستند. برای مثال اپل با بهره گرفتن از ویجت‌ها و دادن دسترسی‌های بیشتر به اپلیکیشن‌های متفرقه قصد دارد فاصله‌ی خود را با گوگل کم کند و گوگل با پشتیبانی احتمالی از صفحه‌نمایش حساس به فشار تلاش می‌کند به اپل برسد. البته موارد بزرگ و کوچک دیگری هم وجود دارد که طبیعتا پرداختن به تمام آن‌ها در این نوشته ممکن نبود. نظر شما چیست؟ قابلیت‌های جدید کدام سیستم‌عامل به نظر شما هیجان‌انگیزتر به نظر می‌رسد؟ به نظر شما کدام سیستم‌عامل پیشرفت بیشتری داشته و در مسیر بهتری گام برداشته است: اندروید نوقا یا iOS 10؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید. جمع‌بندی نظرات شما دوستان خوب دیجی‌کالا مگ در انتهای هفته در مطلب جداگانه‌ای منتشر خواهد شد.

Drone_Ad

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۶۸ دیدگاه
  1. Avatar Ysain

    ios از اندروید بهتری فقط به یک دلیل اونم اپدیت های منظم ولی اندروید اینجوری نیست ۲۴ بیشتر پشتیبانی نرم افزاری نداره و برای تجربه نخسه جدید اندروید باید گوشیتو عوض کن این در حالیست iosاین مشکل کمتر داره شما نگاه کنید بعد چند سال پشتیبانی از ۴sپایان یافت .

  2. Avatar Arshia

    دوستان عزیز. من هم اندروید ۷ دارم هم ios 10 من اندروید رو به ios ترجیح میدم. گوگل ایران رو حساب میکنه. اپل نمیکنه. ضمنن گوشی hobor magic در راهه با قابلیت شارژ شدنه ۵۰% در ۵ دقیقه. صفحه نمایش ۳k . طبق نظریه کارشناسان تا سال ۲۰۲۰ گوشی های honor از ایفون جلو میزنن. نکته مهم ضعف ایفون باتریشه … باتری ایفون ۷ فقط ۱۹۶۰ میلی امپر هست … در صورتی که یه گوشی هواوی ب اسم y6 pro باتریش ۴۰۰۰ میلی امپر هست. نرم افزار ها و بازی های اندروید بیشتره. گوگل محبوب ترین سیستم عامل رو اندروید اعلام کرده…گوشی های اپل فقط بخاطر گرون بودنش معروفه فقط بخاطر یه مارک سیب گاز زده و یه دفترچه یادداشته خوشگل گرونه. همه این ها حقیقت محضه

  3. Avatar علي طباطبايي

    ببینید ios بحسش از اندروید جداست، هر سیستم عاملی در زمینه ی خودش برتره مثلا ios برای ایفون طراحی شده و روی گوشی های اندرویدی اگر هم قابل استفاده باشد اون جذابیت خودش رو نداره، نوقا هم همین طور اگه شما نوقا رو روی ایفون نصب کنید شکل شمایلی ندارد پس هر سیستمی برای دیوایس خودش طراحی شده و در زمینه ی خودش فعالتره و بهتر عمل میکنه من خودم یک اپلی هستم و ارزو دارم ios 10 رو تجربه کن ولی برای اینکه ایپد مینی۱ دارم نمیتونم و همین طور نوقا رو نمی تونم امتحان کنم پس نمیگم ios بهتره یا اندروید هرکدوم روی دیوایس خودشون برترن ولی من از اون جایی که با اپل کار کردم نمای ساده و بسته ی ios رو بیستر از اندروید دوست دارم.

    و الان در حال حاضر هر دو نسخه ی بتا هست و نمیشه تصمیم درستی گرفت.

  4. Avatar علی طباطبایی

    ببینید ios بحسش از اندروید جداست، هر سیستم عاملی در زمینه ی خودش برتره مثلا ios برای ایفون طراحی شده و روی گوشی های اندرویدی اگر هم قابل استفاده باشد اون جذابیت خودش رو نداره، نوقا هم همین طور اگه شما نوقا رو روی ایفون نصب کنید شکل شمایلی ندارد پس هر سیستمی برای دیوایس خودش طراحی شده و در زمینه ی خودش فعالتره و بهتر عمل میکنه من خودم یک اپلی هستم و ارزو دارم ios 10 رو تجربه کن ولی برای اینکه ایپد مینی۱ دارم نمیتونم و همین طور نوقا رو نمی تونم امتحان کنم پس نمیگم ios بهتره یا اندروید هرکدوم روی دیوایس خودشون برترن ولی من از اون جایی که با اپل کار کردم نمای ساده و بسته ی ios رو بیستر از اندروید دوست دارم.

  5. Avatar mohammmmmmmmmmmdmahdi

    سلام
    اونایی که سنگ اپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپل رو به سینه میزنن وخودشون رو کشته مرده تیم کوک میدونن وقتی گوشیشون مثل اندروید باز نیست نباید برن گوشیشون روجیییییییییییییییییییییییییییییل بریک کنن چون برخلاف سیاست های اپپپپپپپپپپپپپپپل هست. شما ها از یک حق مسلمتون که دسترسی به فایل منیجرهست خودتون رو محروم کردید ای او اس۹ به بعد هم که با ایفون باکس که دیگه نمیشه دسترسی داشت باز نکین جیل میکنیم که به عقیده فرمانده تیم کوک این کار درست نیست پس برای داشتن بعضی نرم افزار ها وبازی هاکه در اندروید مفتی هستش باید گیفت کارت بسلفین من خودم الان یه دیوایس اپل دارم خیلی حال به همزنه که نمیشه باهاش دانلود کرد یه نرم افزارم ریختم که تا دان کنی جونت در میاد نمی دونم به چیه گوشیتون مینازید گوشی ای که دایم نیاز به نت واز همه مهمتر یه کامپیوتر ونرم افزار چرت ایتییییییییییونزززز داره در کل اپپپپپپپپپپپپپپپپل کسل کنندس هرچه قدر سریع باشه مگه ماچه قدر سرعت میخواییییم s7سامسونگ بس نیست ولی ویندوز یه چیزه دیگس

    1. Avatar سام

      کی خواست جیل گنه؟ منگه موزیک فیلم و سریال هم از ایتونز میخرم هیچ چیز بدون لایسنس تو دستگاهام نیست متاسفانه تو اندروید ابن هم محدودیت هست که مدیا هم ازش بخری تو کامپیوتر نمیتونی ببینی چون عمرا نمیدونستی گفتم

    2. Avatar مهدی

      باششششششششششششششششششه:|

  6. Avatar AmirRezaH

    هیچ کدوم، از همشون بهتر ویندوز فون مایکروسافته.
    من خودم از اندروید استفاده میکنم اونم فقط واسه اینکه گوشیمxiaomi هستو رابط کاربری تعاملی تر نسبت به رابط کاربری دیگر شرکت ها در اندروید داره.
    ای او اس هم تو زمینه ی دستیار اینا کلا از گوشی های اندرویدی بهتره،اما ویندوزفون بهتر تر از ای او اس هستش.

  7. Avatar اردلان

    بیاید یه گوشی اندرویدی و یه گوشی با سیستم عامل ای او اس رو کنار هم بزاریم…
    حالا سوال اینه که بعد ۲ یا ۳ سال کدوم یکی هنوز بی نقص کار میکنه!
    خب تا جایی که من میدونم ای او اس عمر مفید بهتری داره و بعد یه مدت لگ نمیزنه

  8. Avatar پیام

    با سلام
    خب من خودم اهل دانلود نرم افزار و بازی های مختلف هستم و گوشی lg v10 دارم
    چون میتونم یک سری نرم افزار های غیر رسمی و پولی و..نرم افزار های مختلف رو در گوشی نصب کنم و بسیار راحت و خوب.
    اما باید این رو در نظر گرفت که سیستم عامل اندروید هم نقص های زیادی دارد مانند کش هایی که در سیستم ساخته میشود و کُندی هایی که در بعضی نرم افزار ها و باگ و… پیش میاید اما امیدوارم که در نسخه ۷ اندروید دیگر خبری از این کش ها نباشد و…
    خب باید بگم سیستم عامل ios هم از این نظر هم از نظر کم مصرف بودن (حتی با یک گیگ رم میتواند بازی های سنگین را بالا بیاورد) و سیستم عامل بهتری است
    فقط نمیشه با open sources نبودنش کنار اومد و محدود بودنش ولی در غیر این صورت باید تحصینش کرد????????

  9. Avatar پارسا

    به نظرم برای کاربر های معمولی فرق چندانی بین استفاده از این دو سیستم عامل وجود نداره حتی شاید محیط سادهios برای مردم عامه جذاب تر باشد ، اما هیچ چیز نمیتونه به محیط باز و بی پایان اندروید برسه. آدم میتونه هر کاری که به ذهنش برسه با این سیستم عامل اوپن سورس بدون هیچ محدودیتی بکنه! کلا برای کاربر های حرفه ای، اندروید نسبت به دنیای محدود ios مناسب تره…..

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه