قمر انسلادوس سیاره‌ی زحل، پر از آب است

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

محققان اخیرا به این نتیجه رسیده‌اند که میزان آب زیر سطح انسلادوس، قمر زحل، بیش‌تر از مقداری است که تا به امروز تصور می‌شد. این بررسی‌های جدید، به کمک مدارگرد «کاسینی» انجام شده است.

محققان می‌گویند که زیر سطح انسلادوس‌، قمر سیاره‌ی زحل، مقدار زیادی آب وجود دارد.

پژوهشگران به کمک این مدارگرد، توانسته‌اند لرزشی را در قمر انسلادوس (Enceladus) احساس کنند. آن‌ها می‌گویند که اگر لایه‌ی یخی قمر مستقیما به هسته‌ی آن متصل شده بود، لرزش کمتر می‌شد.

«متیو تیسکارینو»، از دانشگاه کورنل امریکا روی کاوشگر کار می‌کند. او درباره‌ی کشف‌شان می‌گوید: «اگر سطح و هسته توسط لایه‌ای سخت به یکدیگر متصل بودند، میزان وزن به‌قدری بیشتر می‌شد که نمی‌توانستیم لرزشی را ثبت کنیم. در نتیجه می‌توانیم این موضوع که لایه‌ای مایع سطح را از هسته‌ی قمر جدا کرده را ثابت کنیم.»

کاوشگر کاسینی در سال ۲۰۰۴ به سیاره‌ی زحل رسید. بررسی فعالیت‌های قمر انسلادوس هم یکی از مهم‌ترین بخش‌های ماموریت این کاوشگر بوده است.

1

کاسینی برای اولین بار توانست تداخلی در میدان‌های مغناطیسی انسلادوس پیدا کند. این تداخل ظاهرا توسط یک اتمسفر به‌وجود آمده بود. محققان سپس به این نتیجه رسیده‌اند که این قمر، در حال تخلیه‌ی بخار آب از یک ترک در قطب جنوبی‌اش است.

مقدار دقیق این آب مشخص نبود، اما دانشمندان تخمین می‌زدند که احتمالا میزان آب زیاد نیست. تحقیقات جدید منتشر شده در نشریه‌ی Icarus، نه‌تنها وجود آب‌های زیرزمینی زیر سطح انسلادوس را تایید کرده است، بلکه می‌گوید که این آب‌ها در تمام سیاره پخش هستند.

2

این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که به انسلادوس به‌عنوان یک مکان قابل زیستن نگاه شود. کاسینی تا پایان سال جاری میلادی به اکتشاف‌های خود در انسلادوس ادامه می‌دهد.

منبع: BBC

دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. علیرضا

    تازه فهمیدید این موضوع که مال خیلی وقت پیشه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه