موفقیت خیره‌کننده‌ی بازی ایرانی مموراندا در کیک‌استارتر

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

همان‌طور که پیش‌تر بارها گفتیم، در دوره و زمانه‌ای هستیم که بازی‌های مستقل که تیم‌های کوچک دو یا سه نفره آن‌ها را ساخته‌اند، به موفقیت‌های چشم‌گیر و فراوانی حتی در سطح جهانی دست پیدا می‌کنند. این موج نو بازی‌سازی مستقل که با عرضه‌ی عنوان مستقل Braid رسما شروع شده بود، با بازی‌های مثل Super Meat Boy ادامه پیدا کرد تا آن دسته از علاقه‌مندان به ساخت بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی که نمی‌توانستند با استودیوهای بزرگ هم‌کاری کنند، نسبت به ادامه‌ی کارشان امیدوارتر شوند.

برای ساخت بازی‌ها، صرف نظر از میزان بزرگی یا کوچکی‌شان باید هزینه کرد. شرکت‌های بزرگ بازی‌سازی هزینه‌های‌شان را از طریق تبلیغات، فروش عناوین قبلی و پیش‌فروش بازی‌های در دست ساخت‌شان تامین می‌کنند. در این میان این سوال پیش می‌آید که بازی‌سازهای مستقل با تیم‌های کوچک چطور باید برای کارهای‌شان سرمایه جذب کنند. تا همین چند سال پیش گروه دوم از بازی‌سازها مجبور بودند هزینه‌های‌شان را شخصا تامین کنند. اما حالا چند سالی می‌شود که وب‌سایت کیک‌استارتر سازوکاری فراهم کرده که نه‌تنها بازی‌سازها، بلکه فعالان حوزه‌های مختلف که به‌هر طریقی قصد تولید محصولی جدید دارند، می‌توانند کمک‌های مردمی را برای پیش‌برد پروژه‌های‌شان جمع‌آوری کنند.

اما خبر مهم این‌‎که اخیرا عده‌ای جوان ایرانی موفق شده‌اند، بازی‌شان را از طریق وب‌سایت کیک‌استارتر برای جذب کمک‌های مردمی، معرفی کنند. بخش خوشحال‌کننده‌ی خبر هم این است که بازی «مموراندا» (Memoranda) موفق شده نظر مردم را به‌خودش جلب کند و در حالی که حدود دو هفته تا پایان فراخوان‌اش زمان باقی مانده، بیش از ۲۱ هزار دلار کمک‌های مردمی جذب کند. شاید برای‌تان جالب باشد اگر بدانید سازنده‌های بازی برای کمک‌های مردمی هدف ۱۸ هزار دلاری تعیین کرده بودند و در حال حاضر مبلغ جمع‌آوری شده ۳۵۰۰ دلار بیش‌تر از هدف است. تا لحظه‌ی تهیه‌ی خبر ۸۸۶ نفر در برنامه‌ی جمع‌آوری بودجه‌ی مموراندا شرکت کرده‌اند.

Memo2

سبک بازی مموراندا ماجرایی اشاره و کلیک است. سبکی که خیلی وقت است به دست فراموشی سپرده شده و با وجود حکومت چند ساله‌اش بر صنعت بازی‌های رایانه‌ای در دهه‌ی نود میلادی، چند سالی می‌شود که کسی سراغ‌اش را نمی‌گیرد. برای نگاشتن داستان مموراندا هم از بیش از بیست داستان «هاروکی موراکامی»، نویسنده‌ی مشهور ژاپنی استفاده شده است.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط تیم طراحی و تولید استودیوی بازی‌سازی Bit Byterz، بازی قرار است برای پلتفرم iOS عرضه شود. البته هنوز تاریخ قطعی عرضه‌ی بازی مشخص نیست. ناگفته نماند، بازی در ابتدای راه ساخت‌اش نیست. تیم طراحی و تولید بیش از دو سال است که با هزینه‌ی شخصی روی طراحی بازی کار می‌کنند و تا این لحظه ۱۰۰ درصد پروسه‌ی طراحی قصه و معماها، ۹۰ درصد ویژگی‌های گرافیکی و انیمیشن و ۷۵ درصد کدنویسی‌های بازی انجام شده است.

تنها بخش قابل‌توجهی از برنامه‌های بخش صدا و موسیقی انجام نشده است. با توجه به این‌که تیم طراحی بازی قصد دارد مموراندا را از طریق فروشگاه اپ‌استور در اختیار بازی‌کننده‌ها در سطح جهان قرار بدهد، به احتمال بسیار زیاد بخشی از بودجه‌ی تامین شده‌ی کیک استارتر صرف استخدام صداپیشه‌های خبره خواهد شد. نسخه‌ی رایانه‌های شخصی این بازی هم عرضه خواهد شد. در حال حاضر شش نفر روی پروژه‌ی ساخت بازی مموراندا فعالیت می‌کنند.

01

دیدگاه شما

۹ دیدگاه
  1. Avatar رضا

    من عاشق این سبکم و خوشحالم که یه عده ایرانی مشغول ساخت یه بازی به این سبک در سطح بین‌المللی هستن. امیدوارم هر چه زودتر این بازی منتشر بشه.

  2. Avatar ارمان

    سلام امید وارم ایده من بتونه برای شما مفید باشه دیجی کالا نمیدونم تا به حال به این ایده شاید فکر کرده باشه و اون رو مورد بر رسی قرار داده باشه اما مطرح میکنم .شما میتوانید از وب سای کیک استارتر الگو بگیرد باوجود انکه نیاز به اون واقعا با کمبود های مالی واسپانسر برای فعالین در حوزه فناوری احساس میشه امید وارم نظر شما رو بشنوم راجع به این ایده خدا حافظ ….

  3. Avatar armin

    همه اعضا باید بیرون از ایران باشن؟ می شه فقط یه نفر نماینده بیرون باشه و بقیه ایران؟

  4. Avatar علی

    بسیار عالی به نظر میرسه، سپاس از شماوحید عزیز بخاطر اطلاع رسانی خوبی که در این مورد داشتی…

  5. Avatar ترانه

    چه شخصیت سازی قوی داره. فشاسازیشم واقعا باحاله.

  6. Avatar Pooya

    ایرانی بودن سازنده ها، بازی رو تبدیل به یک “بازی ایرانی” نمیکنه. اصلا از ایران نمیتونید توی سایت کیکستارتر کمپین درست کنید. کشور های محدودی رو پشتیبانی میکنه.
    نشون میده که سازنده ها خارج ایران هستن و اونجا دارن بازی رو میسازن.

    1. ممنونم پویا جان که کامنت گذاشتی. ایرانی بودن سازنده‌ها قطعا بازی رو ایرانی نمیکنه. اما اگر سازنده‌های بازی در ایران ساکن باشند و بازی‌شون در پنجمین جشنواره‌ی بازی‌های رایانه‌ای تهران، در چند بخش نامزد کسب جایزه شده باشه و چندتا از جایزه‌ها خصوصا دستاورد هنری رو هم برده باشه، میشه ادعا کرد بازی ایرانیه. هرچند هم بازی با مقصد بازار جهانی ساخته شده باشه. مشابه مموراندا،میشه بازی‌هایی مثل شمشیر تاریکی رو مثال زد که کار بچه‌های استودیوی فن‌افزار شریفه، اما به شکل خاص برای بازارهای جهانی ساخته شده بود. همین بازی به حساب ایرانی بودنش در همین پنجمین گیم فستیوال تهران بهترین بازی سال ایران شد. بچه‌های سازنده‌ی مموراندا هم چون از کارشون مطمئن بودند که میتونه تو کیک‌استارتر موفق باشه از کانال کانادا بازی رو ثبت کردند که خیلی کار منطقی‌ای بوده.

  7. Avatar بنده خدا

    بازی تلفیق Lume و Machinarium هست
    هر چقدر فضا سازی ها عالی بود کاراکتر ها بد بود

  8. Avatar نوید

    چه سبک گرافیکیه جالبی داره

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه