[به‌روزرسانی] نخستین مسابقه‌ی ربات‌های پرنده‌ی حمل کالا برگزار شد

۳ اسفند ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

 

به‌روزرسانی: ویدیو وتصاویر این رویداد به خبر اضافه شد.

سرانجام روز موعود فرارسید و نخستین مسابقه‌ی ربات‌های پرنده‌ی حمل کالا برگزار شد. صبح روز مسابقه، برترین تیم‌های رباتیک کشور که به مرحله‌ی نهایی راه پیدا کرده بودند، برای برگزاری مسابقه آماده می‌شدند. شور و هیجان پارک فناوری پردیس را در بر گرفته بود. بالن‌های بزرگ و زردرنگی که قرار بود به‌عنوان موانع در مسیر ربات‌ها قرار بگیرند به علت وزش بادی شدید و کم‌سابقه آرام و قرار نداشتند.

آب‌وهوای صبحگاهی به‌گونه‌ای بود که شورای علمی و تیم‌ها ترجیح دادند تا مساعدتر شدن هوا صبر کنند. پس از مدتی همه‌چیز برای رقابت نهایی آماده بود. ۶ تیم برای انجام این مأموریت اعلام آمادگی کردند. هرکدام، نقاط مسیر را به ربات‌هایشان دادند. سپس آن‌ها را روی میز قرنطینه قرار دادند تا بر اساس نوبت‌های پروازی، مأموریت مسابقه را انجام دهند.

از مجموع ۱۳ تیمی که در روز مسابقه حضور داشتند، ۶ تیم‌ زیر حاضر شدند تا با وجود شرایط جوی، ماموریت مسابقه را انجام دهند:

  • تیم Falcon که به صورت آزاد در مسابقات شرکت کرده بودند
  • تیم ARC از دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • تیم IRSE از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌جنوب
  • تیم AIRSASIA از شرکت ایرسا آسیا آسمان
  • تیم MRL از دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
  • تیم King of Sky از پارک علم و فناوری یزد

مأموریت مسابقه چه بود؟

این ماموریت شباهت زیادی به سناریوی واقعی تحویل کالا به مشتریان داشت. ربات‌ها می‌بایست بسته‌ای دو کیلوگرمی را تا ارتفاع ۳۰ متری بالا می‌بردند، در مسیری مشخص از موانعی با مختصات نامعلوم که بر سر راه آن‌ها قرار گرفته بود، عبور می‌کردند و خود را به نقطه‌ی مقصد می‌رساندند. در آنجا بین سه مشتری که با QR Codeهای متفاوت بر روی زمین مشخص شده بودند، مشتری صحیح را تشخیص می‌دادند و پس از تحویل کالا به نقطه‌ی مبدا بازمی‌گشتند. تمامی مراحل این مسابقه باید به‌صورت کاملا خودکار و با استفاده از پردازش تصویر و هوش مصنوعی انجام می‌شد.

آن روز، آسمان پارک فناوری پردیس پر از اتفاق‌های پیش‌بینی‌نشده و هیجان‌انگیز بود. پر از هیاهو و شادی و گاهی هم ناراحتی و اضطراب. شاهد تلاش‌های موفق و ناموفق، برخورد با مانع و البته خلاقیت‌های چشمگیر تیم‌ها بودیم. عملکرد برخی از تیم‌ها حضار و شورای علمی را شگفت‌زده کرد. همچنین بودند تیم‌های شایسته‌ای که نتوانستند توانمندی‌های خود را به‌طور کامل در روز مسابقه به نمایش بگذارند. تأخیر صبحگاه برای آغاز مسابقه و ادامه‌ی تلاش‌ها برای ارائه‌ی بهترین عملکرد، باعث شد تا مسابقات حتی پس از غروب آفتاب و زیر نور روشنایی‌های پارک فناوری پردیس ادامه پیدا کند و لحظه‌به‌لحظه به حساسیت آن اضافه شود.

اما به‌دور از همه‌ی اتفاقات و حواشی این مسابقه، در تمام این لحظات چیزی که اهمیت داشت، شکل گرفتن تصویری شفاف از آینده‌ا‌ی روشن و شوق رسیدن به آن بود. بهترین‌های کشور در پارک فناوری پردیس کنار هم جمع شده بودند. همه‌چیز نویدبخش اتفاقات خوب آینده بود.

اعضای محترم شورای علمی مسابقه، داده‌های مربوط به عملکرد تیم‌ها را جمع‌آوری و ثبت کردند. پس از تشکیل جلسه و جمع‌بندی آن‌ها، نتایج مسابقه همین هفته از طریق دیجی‌کالا مگ، رسانه‌ی آنلاین فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا، به اطلاع شما خواهد رسید.

مهم است که بدانیم، نتیجه هرچه باشد، به هدف اصلی‌مان از برگزاری چنین مسابقه و ایجاد فضایی این‌گونه در کشورمان رسیده‌ایم و آن هدف چیزی نیست جز شناسایی میزان توانمندی‌های فنی، حرفه‌ای و اخلاقی بهترین‌های فعال در حوزه‌ی ربات‌های پرنده برای ساختن آینده در کنار آن‌ها.

 

Drone_Footer

دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. Avatar Hesam

    عالی ، کاش واقعا عملی بشه.
    عالی میشه

  2. Avatar علی

    تو ایران ک نمیشه این کارو کرد … کالا رو با ربات پرندش رو هوا میزنن

    1. Avatar علی

      سرعت ربات ها نزدیک به ۸۰ کیلومتر بر ساعت میشه.

  3. Avatar مهدی

    ایده های خوبی دارم ولی خوب پول که نباشه ایده کاربردی نداره!
    کار بسیار جالب و قابل تحسین دیجی کالا واقعا عالی موفق باشید که مطمئنم موفق خواهید شد.

  4. Avatar امیررضا

    سلام
    پس فیلم ها و نتایج چی شدن ؟
    چرا نمیذارید ؟؟؟

  5. Avatar حسن

    لطفا در صورت امکان تصاویر و ویدیو های مسابقه رو بذارید ببینیم چه خبر بوده!!!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه