جمعیت جانوران دریایی در ۴۵ سال گذشته نصف شده است

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

براساس آخرین گزارش‌ها، جمعیت پستانداران دریایی، پرندگان دریایی، ماهی‌ها و خزندگان از سال ۱۹۷۰ میلادی، به میزان ۴۹ درصد کاهش یافته است.

براساس، تحقیقاتی که توسط صندوق جهانی طبیعت انجام شده، جمعیت جانوران دریایی طی ۴۵ سال گذشته افت قابل توجهی داشته است.

این تحقیقات نشان می‌دهند آن دسته‌ از گونه‌های آبزی که به عنوان غذای انسان صید می‌شوند، در معرض خطر بیشتری قرار دارند، به عنوان مثال جمعیت ماهی تن و ماهی خال‌خالی به میزان ۷۴ درصد کاهش یافته است.

این تحقیق توسط جامعه‌ی جانورشناسی لندن و صندوق جهانی طبیعت، بزرگ‌ترین اتحادیه‌ی بین‌المللی برای حفاظت از محیط زیست، انجام شده است.
«مارکو لامبرتینی»، رییس صندوق جهانی طبیعت گفت: «فعالیت‌های انسانی، مثل صید ماهی‌ها پیش از فصل تولید مثل آن‌ها، به شدت به اقیانوس صدمه زده و در عین حال زیستگاه‌های آنها را نیز نابود کرده است.»

در این گزارش آمده است که تعداد خیارهای دریایی – که در آسیا یک غذای گران قیمت محسوب می‌شود – به میزان چشمگیری کم شده است. جمعیت این جانور خارپوست طی سال‌های اخیر در جزایر گالاپاگوس ۹۸ درصد و در دریای سرخ ۹۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

خیار دریایی - از دسته‌ی خارپوستان که برخی کشورهای آسیایی یک غذای لوکس و گران‌قیمت است.

خیار دریایی – از دسته‌ی خارپوستان که در برخی کشورهای آسیایی یک غذای لوکس و گران‌قیمت است.

در این تحقیق به کم شدن زیستگاه‌هایی مثل علف دریایی و کرناها اشاره شده است. هر دوی این زیستگاه‌ها برای غذای آبزیان اهمیت ویژهای دارند و زیستگاه بسیاری از گونه‌های آبزی هستند.
البته تغییر وضعیت آب و هوا هم در افت کلی جمعیت جانوران دریایی نقش داشته است.

براساس این گزارش، کربن دی‌اکسید بیشتری جذب اقیانوس می‌شود و آب آن را اسیدی‌تر کرده و به تعدادی از گونه‌های آبی آسیب می زند.

نویسندگان این تحقیق بیش از ۱۲۰۰ گونه‌ی دریایی را در ۴۵ سال گذشته مورد بررسی قرار داده‌اند.

منبع: BBC

دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه