نقد و بررسی تلویزیون TCL 55H8800؛ سر در آسمان، پای در گِل

۱ آبان ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۳ دقیقه
تلویزیون TCL 55H8800 - اصلی

کیفیت تصویر تلویزیون‌های ۴K با گذر زمان بهتر می‌شود و قیمت‌شان هم در سراشیبی قرار می‌گیرد؛ موضوعی که باعث می‌شود مشتری برای خرید چنین تلویزیون‌هایی وسوسه شود. برند چینی تی‌سی‌ال (TCL) که پیش از این با کولرهای گازی در ایران شناخته می‌شد، اکنون سعی دارد تلویزیون‌هایش را هم در کشور ما عرضه کند؛ اقدامی در راستای رهانیدن برند از قید بازار چین و ترسیم افقی جهانی برای محصولاتش. مدلی که امروز قصد داریم کمی دقیق‌تر آن را بررسی کنیم، یکی از محصولات رده‌بالای این شرکت است و با مجموعه‌ی امکانات خوبی که ارایه می‌دهد، می‌تواند حسابی وسوسه‌ی خرید را به جان مشتری بیندازد: یک تلویزیون خمیده‌ی ۴K که اسپیکرهای هارمن کاردن رویش نصب شده، پردازنده‌اش چهارهسته‌ای است و سیستم عامل Android TV دارد. این مجموعه‌ی هیجان‌انگیز آیا واقعا همین‌قدر هیجان‌انگیز هست؟ با دیجی‌کالا مگ و نقد و بررسی تلویزیون TCL 55H8800 همراه باشید.

طراحی تلویزیون TCL 55H8800

این تلویزیون دارای طراحی خمیده‌ است و از همان زبان طراحی رایج در تلویزیون‌های خمیده‌ی بازار پیروی می‌کند. هنوز که هنوز است نمایشگرهای خمیده آن‌قدرها جا نیفتاده‌اند و نتوانسته‌اند اقبال عمومی را به خود جلب کنند. از دید مصرف‌کنندگان استفاده از این تلویزیون‌ها در خوش‌بینانه‌ترین حالت غیرضروری و در حالت بدبینانه، آزاردهنده به نظر می‌رسد. اما باید به این موضوع دقت کنیم که دو تولیدکننده‌ی مطرح کره‌ای، یعنی سامسونگ و ال‌جی روی تولید این محصولات اصرار ویژه‌ای دارند و مرتبا محصولاتی از این دست تولید می‌کنند. پس با این حساب لابد تلویزیون‌های خمیده هواداران خاص خود را دارند و افرادی وجود دارند که واقعا به دنبال چنین تولیداتی می‌گردند. پس نمی‌توان بابت تلویزیون TCL 55H8800 به این کمپانی خرده گرفت.

۰۱ - تلویزیون TCL 55H8800

پس از بیرون آوردن تلویزیون TCL 55H8800 از جعبه، برای شروع به استفاده تنها کافی است مکانی برای قرار دادن آن تعیین و کابل برق را به آن وصل کنید. زیرا پایه‌ی تلویزیون به صورت پیش‌فرض نصب شده‌است و نیازی به نصب آن توسط مشتری وجود ندارد. مشابه اکثر تلویزیون‌های خمیده، تلویزیون TCL 55H8800 را هم نمی‌توان روی دیوار نصب کرد و این را باید به عنوان یک نکته‌ی منفی برای آن در نظر گرفت. حتی اگر امکان استفاده از براکت دیواری هم از طرف سازنده برای تلویوزیون در نظر گرفته می‌شد، باز جرات نمی‌کردیم چنین تلویزیون سنگینی را به دیوار خانه آویزان کنیم؛ چرا که به دلیل وزن بالای تلویزیون، احتمال فروریختن دیوار وجود خواهد داشت. تنها انتخابی که برای قرار دادن تلویوزیون در اختیار دارید، تهیه‌ی یک میز تلویزیون خوب است و دیگر هیچ.

در بدنه‌ی تلویزیون TCL 55H8800 غالبا از استیل و پلاستیک استفاده شده که سهم استیل خیلی کمتر از پلاستیک است. تنها در فریم دورتادور تلویزیون شاهد استفاده از استیل هستیم و در سایر نقاط، تنها پلاستیک به کار رفته‌است. در بخش پایینی تلویزیون که اسپیکرها قرار گرفته‌اند، از یک لایه‌ی چوبی استفاده شده که یادآور تلویزون‌های قدیمی است. شاید این حرکت ناشی از بازی‌گوشی طراحان تی‌سی‌ال باشد برای کمی کلاسیک کردن یک تلویزیون مدرن. این ظاهر ممکن است به مذاق عده‌ای خوش بیاید و عده‌ای هم کلیت ایده را پس بزنند. ولی همه‌ی افراد قبول می‌کنند که چنین ظاهری به شدت پتانسیل گول‌زدن مخاطب در مورد قیمت محصول را دارد و می‌تواند از این تلویزیون، یک محصول گران‌قیمت در ذهن مشتری تجسم کند. یا اگر در چنین کاری ناموفق بود، حداقل آن‌را قیمتی‌تر از چیزی که واقعا هست نشان دهد.

۰۲ - تلویزیون TCL 55H8800

برعکس تلویزیون‌های امروزی که رفته‌رفته به سمت باریک‌تر شدن پیش می‌روند و سعی دارند محصولاتی شیک‌تر از قبل باشند، H8800 خیلی بزرگ و قطور ساخته شده‌است. پنل تلویزیون در لبه‌های کناری به اندازه‌ی ۲ سانتی‌متر قطر دارد و هر چه بیشتر به سمت مرکز تلویزیون می‌رویم، بر ضخامت‌ش افزوده می‌شود. بله، با یک تلویزیون عظیم‌الجثه مواجه‌ایم که حس مردانگی خاصی را در DNA خود پنهان دارد. تمام سازنده‌ها می‌خواهند پایه‌هایی ساده‌تر و بعضا شفاف‌ بسازند تا حس سیال‌بودن تصویر را به بیننده انتقال دهند، تی‌سی‌ال از پایه‌ای یقر استفاده کرده و گویی از سر لج و لجبازی با تولیدکننده‌های دیگر، تاجایی که می‌توانسته بر ضخامت پایه اضافه کرده‌است. پایه در قسمت پشتی از مرز تعریف ضخامت عبور کرده و به حیطه‌ی بی‌ریخت بودن وارد شده‌است. اما تلوزیون کاملا به این پایه‌ی عظیم اعتماد دارد و حتی می‌توان به چشم هم دید که خود را طوری سرپا نگه داشته که روی این پایه خم شود. اگر از قسمت کناری به تلویزیون نگاه کنید، خواهید دید که زاویه‌ی قرارگیری کاملا رو به عقب و بخش قطور پایه است.

نرم‌افزار و رابط کاربری

۰۳ - تلویزیون TCL 55H8800

تلویزیون TCL 55H8800 از سیستم عامل Android TV استفاده می‌کند و هوشمند بودن تلویزیون هم به کمک وجود این سیستم عامل میسر شده‌است. اسم اندروید که به میان می‌آید، خود به خود یاد فروشگاه نرم‌افزار و امکان نصب اپلیکیشن می‌افتیم و برای‌مان سوال می‌شود آیا می‌شود اپلیکیشن‌های موبایلمان را روی تلویزیون هم نصب کنیم؟ بگذارید همینجا خیال‌تان را راحت کنیم: نمی‌توان هر اپلیکیشنی را روی تلویزیون نصب کرد. برنامه‌های قابل نصب روی تلویزیون خیلی محدود هستند و برای دانلود‌شان تنها باید از طریق فروشگاه برنامه‌ی خود تلویزیون اقدام کنید. زمانی که تلویزیون را برای اولین بار روشن می‌کنید تعدادی برنامه‌ی از پیش نصب شده همچون برنامه‌های مرورگر اینترنت و یوتیوب (YouTube) به همراه تعدادی برنامه‌ی استریمینگ ویدئو روی آن نصب شده‌است و امکان دانلود اپلیکیشن شبکه‌های اجتماعی از قبیل فیسبوک (Facebook) و توییتر (Twitter) و اسپاتیفای (Spotify) هم روی آن وجود دارد. تی‌سی‌ال یک فروشگاه محدود برای تلویزیون در نظر گرفته که از جهت مقیاس بزرگی، تفاوت‌های وحشتناکی با فروشگاه Play Store دارد و از لحاظ تعداد برنامه‌های قابل دانلود به گرد آن هم نمی‌رسد. مقداری فضای ذخیره‌سازی در تلویزیون وجود دارد که کمی بیشتر از ۵ گیگابایت است؛ این فضا تنها برای نصب اپلیکیشن‌ها قابل استفاده است و باید در این تلویزیون اندرویدی هم قید دانلود مستقیم فایل روی تلویوزیون را بزنید.

۰۴ - تلویزیون TCL 55H8800

برای گشت و گذار در دنیای اینترنت در یک تلویزیون هوشمند بیش از هر چیز، به یک کیبورد روی صفحه‌ (On-Screen Keyboard) خوب نیاز دارید. تلویزیون H8800 تی‌سی‌ال یک کیبورد نرم‌افزاری خوب دارد که با استفاده از ریموت کنترل هوشمند خوب‌تر هم می‌شود. اما گاهی وقفه‌های عجیبی در حین استفاده از خود نشان می‌دهد و گاهی هم دستورات را با کمی تاخیر وارد می‌کند. اما بیایید یک مرحله به عقب برگردیم و در مورد رابط کاربری تلویزیون حرف بزنیم. هر میزان که امکانات تلویزیون بیشتر و بر پیچیدگی آن افزوده می‌شود، باید فکری جدی از طرف سازنده صورت بگیرد تا کاربر برای استفاده از دستگاه گیج نشود. خب، ظاهرا تی‌سی‌ال از موضوع کاملا بی‌خبر بوده و اصلا نمی‌توان رابط کاربری تلویزیون ارتباط برقرار کرد. خیلی ساده بگوییم: رابط H8800 افتضاح است و کیلومترها با تایزن و WebOS فاصله دارد. ویژگی‌های اسمارت تلویزیون شامل مرورگر وب، امکان نصب برنامه (شامل برنامه شبکه‌های اجتماعی و اسکایپ) و انتقال تصویر از موبایل به تلویزیون می‌شوند. برنامه‌ای با نام nScreen از طرف تی‌سی‌ال ارایه شده که با استفاده از آن می‌توان از موبایل به عنوان ریموت کنترل استفاده کرد یا فایل‌های ویدئویی را روی تلویزیون پخش کرد.

پخش تصویر

TCL 55H8800 یک تلویزیون ۵۵ اینچی است که از پنل LCD با نور پس‌زمینه‌ی LED برای ایجاد تصویر استفاده می‌کند. در این پنل ۳۸۴۰ پیکسل در محور افقی وجود دارد و تعداد پیکسل‌های محور عمودی ۲۱۶۰ پیکسل است. این کیفیت تصویر را می‌توان ۴K دانست. وجود نور پس‌زمینه‌ی LED باعث می‌شود تنها آن بخش‌هایی از نمایشگر که نیاز به روشن شدن دارند، روشن شوند و باقی بخش‌ها خاموش بمانند. هر کدام از بخش‌ها یک نور پس‌زمینه‌ی جداگانه دارند که به صورت مستقل کنترل می‌شوند. تاثیر مستقیم استفاده از چنین فناوری‌ای، بالا بردن کنتراست تصویر است. بازدهی نوردهی LED به میزان فناوری OLED که در تلویزیون‌هایی مثل EG960T ال‌جی به کار رفته نیست و با اختلاف از آن عقب‌تر می‌ایستد. ولی قیمت مناسب این تلویزیون کجا و قیمت نجومی آن تلویزیون عجیب ال‌جی کجا! اگر سایز و فناوری‌هایی که در این تلویزیون به کار رفته را در کنار قیمت خوب آن قرار دهیم می‌توانیم خیلی ساده بگوییم کیفیت تصویر این تلویزیون خوب است. اما حرفی از مقایسه‌ی آن با دیگر محصولات نمی‌زنیم تا مجبور نشویم به جای خوب از کلمه‌ی دیگری استفاده کنیم.

۰۵ - تلویزیون TCL 55H8800

تصویر از شفافیت خوبی برخوردار است و گاهی از شدت شفافیت به سمت اغراق در تصویر پیش می‌رود. به دلیل براق بودن پنل تصویر، نمی‌توان تلویزیون را کنار یک پنجره‌ی آفتاب‌گیر قرار داد. در تلویزیون‌های صفحه‌تخت، وقتی نور روی صفحه می‌افتد کل تصویر به یک اندازه روشن می‌شود و باید برای دیدن تصویر تلویزیون روی پس‌زمینه فوکوس کرد. اما در این تلویزیون و سایر نمایشگرهای خمیده، نیمی از تصویر نوردار می‌شود و نیمه‌ی دیگر به صورت عادی باقی می‌ماند. در این هنگام نمی‌دانید روی کدام قسمت باید دقت کرد. برای دیدن تصویری خوب از نمایشگر، باید دقیقا در مرکز تصویر بنشینید و هر جای دیگری قرار بگیرید، تصویری نامناسب خواهید دید. زاویه‌ی دید تلویزیون چه از چپ و راست و چه از بالا و پایین یکسان و ۱۷۸ درجه است. ولی زوایه‌ی دید سنتی تنها در مورد تلویزیون‌های تخت قابل استناد است. چرا که اگر بخواهید از زاویه‌های تند به تصویر صفحه‌های خمیده نگاه کنید، به دلیل اعمال نشدن درست پرسپکتیو، تصویری دفرمه شده خواهید دید و عملا زاویه‌ی دید بالا به فاکتوری غیرقابل استفاده تبدیل می‌شود.

سخت‌افزار تلویزیون و سیستم عامل Android TV می‌توانند کدک‌های H.265 و H.264 را پخش کنند. فرمت‌های MP4 و MP3 یا MKV و MOV به راحتی پخش می‌شوند و اگر اهل دانلود فیلم و دیدن آن روی تلویزیون هستید در این زمینه مشکلی نخواهید داشت. اگر بخواهید تصویر ۴K را روی تلویزیون پخش کنید می‌توانید از پورت USB استفاده کنید که حداکثر بیت‌ریت قابل پخش در آن ۱۰۰۰ کیلوبیت بر ثانیه است. حال اگر از پورت HDMI استفاده کنید می‌توانید بیت‌ریت ۲۰۰۰ کیلوبیت بر ثانیه را هم در تلویزیون‌تان به تماشا بنشینید. حداکثر رزولوشن قابل پخش از طریق ورودی کامپوننت تا ۱۰۸۰p است.

صدا

۰۶ - تلویزیون TCL 55H8800

بخش زیادی از چیزی که تلویزیون TCL 55H8800 به آن می‌نازد، وجود اسپیکرهای هارمن کاردن (Harman/Kardon) در آن است. دو عدد اسپیکر ۱۰ وات در پایین بدنه‌ی تلویزیون قرار گرفته و دو عدد ساب‌ووفر ۱۵ وات در پشت تلویزیون گنجانده شده‌است تا از بابت صدا با یک محصول پرمیوم سروکار داشته‌باشیم. اسپیکرهایی که در جلوی تلویزیون قرار دارند صدا را رو به بیرون هدایت می‌کنند و دو اسپیکر ساب‌ووفر پشتی که رو به بالا قرار دارند صداهای بم یا بیس را تولید می‌کنند. در مورد کیفیت همین‌قدر بس که بگوییم در بلندی صدای ۳۰ درصد، پذیرایی بزرگ ما به خود می‌لرزید و صدا هم از کیفیت مناسبی برخوردار بود. نمی‌توان از یک اسپیکر مجتمع‌شده در بدنه انتظار زیادی داشت و همین‌ اندازه که در صداهای بلند به خرخر نیفتد کافی است تا به کیفیت‌اش رای مثبت بدهیم. خوش‌بختانه تلویزیون TCL 55H8800 به چنین جایگاهی رسیده و می‌توان تمام‌قد از اسپیکرهایش تعریف کرد؛ بدون اینکه بابت برند هارمن کاردن اسپیکرها ذوق‌زده باشیم. ولی متاسفانه از صدای بیس (Bass) عمیق خبری نیست و هر چه هست یک صدای نسبتا تخت است.

پورت‌ها و اتصال

اصلی‌ترین بخش ارتباطی تلویزیون TCL 55H8800 در سمت راست قسمت کناری آن قرار دارد. دو عدد جک ۳.۵ میلی‌متری که اولی برای انتقال تصویر به یک نمایشگر دیگر است و دومی برای دریافت تصویر از یک منبع دیگر. برای این جک‌ها از یک تبدیل جک ۳.۵ میلی‌متری به RCA استفاده می‌شودو تبدیل‌های مورد نیاز هم به همراه تلویزیون در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد. در ادامه از پورت‌های USB 3.0 و USB 2.0 هر کدام یک عدد داریم و چهار عدد پورت HDMI هم برای اتصال ورودی تصویر. پورت‌های HDMI برای اتصال ورودی‌های مختلف تصویر که روز به روز بیشتر می‌شوند، تعداد کاملا مناسبی است و حس کمبود HDMI به آدم دست نمی‌دهد. سپس پورت آنتن و یک خروجی صدای اپتیکال و محل اتصال هدفون قرار دارد. در قسمت پشتی تلویزیون می‌توانید به پورت LAN و ورودی‌های کامپوننت دسترسی داشته‌باشید. اگر دوست ندارید برای اتصال تلویزیون به شبکه از کابل استفاده کنید می‌توانید روی وای‌فای داخلی تلویزیون حساب باز کنید. این وای‌فای از نوع دوبانده است و سرعت دریافت بسیار بالایی دارد.

ریموت کنترل

۰۷ - تلویزیون TCL 55H8800

همراه تلویزیون TCL 55H8800، دو عدد ریموت کنترل ارایه می‌شود که یکی از آن‌ها کاملا سنتی است و دیگری به سبک تلویزیون‌های هوشمند جدید از نوع جادویی! ریموت کنترل سنتی تلویزیون ابعاد کشیده‌ای دارد و انحنایی عرضی در سراسر طول آن ایجاد شده‌است. کشیدگی ریموت دیگر از حد گذشته و حسابی حد گذرانده‌است! برای جابجایی انگشت از کلید پاور تا کلیدهای مالتی‌مدیای پایین ریموت، از بس که مسافت زیاد است باید تاکسی گرفت! تی‌سی‌ال سعی کرده از لحاظ تعداد دکمه از رقبا کم نیاورد و تا می‌توانسته دکمه‌ در این ریموت چپانده‌است. متاسفانه این دکمه‌ها اصلا راحت فشرده نمی‌شوند و برای فشردن هر دکمه باید نیروی مضاعفی به آن وارد کنید؛ از آن دست نیروهایی که باعث می‌شود ناخن تازه کوتاه شده در گوشت انگشت فرو برود. دشواری فشردن کلیدها از یک طرف و انحنای بی‌معنی به کار رفته در ریموت از طرف دیگر می‌تواند شما را از تلویزیون دل‌زده کند. مکان قرارگیری کلیدها کمی اذیت‌کننده است و کلیدهای جهت‌دار می‌توانستند در ردیف بالاتری قرار بگیرند و فاصله‌ی کمتری با هم داشته‌باشند تا بتوان بدون نگاه‌کردن به ریموت به راحتی درون منوها جابه‌جا شد.

۰۸ - تلویزیون TCL 55H8800

ظاهرا تی‌سی‌ال درک کرده که استفاده از این ریموت کنترل می‌تواند برای عده‌ای آزاردهنده باشد و به همین دلیل، یک ریموت جادویی هم درون جعبه قرار داده‌است. طول ریموت جادویی تقریبا نصف ریموت سنتی است و دکمه‌های به مراتب کمتری دارد. از آن دست ریموت‌هایی که مشابه ماوس عمل می‌کنند و با حرکت دست روبروی تلویزیون، به جابه‌جا شدن مکان‌نما (Cursor) منجر می‌شوند. برخلاف ریموت‌هایی مانند Magic Remote ال‌جی، برای استفاده از حالت ماوس، ابتدا باید یک دکمه را فشار دهید که جالب از آب درنیامده و اصلا راحت نیست. سازنده حتی تلاش نکرده یک کرسر اختصاصی طراحی کند و همان کرسر سنتی مثلثی که در کامپیوترهای ویندوزی داشته‌ایم را با تغییر رنگ به آبی و کمی افزایش سایز عینا به تلویزیون منتقل کرده‌است. دکمه‌ها در لبه‌های ریموت اسمارت هم خیلی خشک و با زاویه‌ی تند طراحی شده‌‌اند و باز هم هیچ تلاشی در راستای به دست آوردن دل مشتری ناراضی از ریموت سنتی نمی‌کنند. نمی‌دانیم حرف درستی است یا نه؛ ولی انگار تی‌سی‌ال عمدا این ریموت‌های مشتری‌پران را ساخته تا با قدرت تمام در نقش ضدتبلیغ برای چنین تلویزیونی عمل کرده باشد. در مورد نوع خاص باز شدن درپوش باتری این ریموت هیچ نمی‌گوییم!

سخن پایانی

تلویزیون TCL 55H8800 به دلیل طراحی نامعمول و خاص‌اش می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد. صدای خیلی خوب ناشی از اسپیکرهای هارمن کاردن می‌تواند جذابیت محصول را برای خریداران بیشتر کند و تصویر شارپ و واضح‌اش به قانع‌کردن مشتری منجر شود. اگر می‌توانید با مشکلاتی که قرار است هنگام کنترل تلویزیون پیش پای‌تان قرار بگیرد دست و پنجه نرم کنید، تهیه‌ی چنین تلویزیونی توجیه‌پذیر خواهد بود؛ زیرا هیچ تولیدکننده‌ی دیگری پیدا نمی‌کنید که تلویزیون خمیده‌ی ۵۵ اینچی با دقت ۴K را به چنین قیمتی در اختیارتان قرار دهد. این تلویزیون نه آن‌قدر ویژگی خوب دارد که در یک نگاه عاشق‌اش شوید و نه آن‌قدر بد است که بتوان به کلی از آن متنفر شد. تلویزیون TCL 55H8800 عجیب نیست، بلکه تنها خاص است و مشتریان خاص خود را هم دارد. مشتریانی که سلیقه‌ی خاص دارند و ما هم به سلیقه‌های متفاوت احترام می‌گذاریم.

Pros

  • قابلیت نمایش ۳D
  • کیفیت تصویر ۴k
  • قدرت صدای بالا
  • دارای سیستم‌عامل اندروید ۴.۲
  • قابلیت ارتقاء کیفیت تصویر

Cons

  • ضخامت بیش از حد بدنه
  • محدود بودن فروشگاه اپلیکیشن
  • عدم امکان نصب روی دیوار

Digi_Buy_Label5

مسابقۀ حرفه‌ای ربات‌های پرندۀ حمل کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. Avatar پوران

    سلام ببخشید توشهرتبریز نمایندگی تلویزیون تی سی ال هس کجاس؟

    1. Avatar علی

      نرسیده به چهارراه شهناز از طرف باغ گلستان،بعد از دبیرستان فر دوسی

  2. Avatar پیمان

    با سلام خدمت “نویسنده” محترم.وقتی لطف میکنید لغت به لغت از سایت Techradar ترجمه میکنید ذکر نام منبع خالی از لطف نیست یا حداقل دقیق قسمت مشخصات فنیش رو هم ترجمه میکردید یا باقی عکس های جذاب تلویزیون که در اون سایت بود رو در اینجا هم می آوردید.ترجمه و خلاصه ی زیاد دلچسبی نبود خلاصه.

  3. Avatar عادل

    سلام لطفا تلویزیون x8500d سونی هم نقد وبررسی کنید!
    با تشکر

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه