نقد و بررسی گوشی لنوو VIBE Shot

۱۵ بهمن ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه

تولیدکنندگان گوشی‌های موبایل گاهی محصولاتی تولید می‌کنند که علاوه بر وظایف یک گوشی هوشمند، هدف خاص دیگری هم داشته باشند. از طرف دیگر، معمولا گوشی‌هایی که می‌توانند تصاویر باکیفیت ثبت کنند، بیشتر مورد توجه کاربران قرار می‌گیرند. اگر این موارد مشتری‌پسند را کنار هم گذاریم، متوجه هدف لنوو از تولید گوشی «وایب شات» (Lenovo VIBE Shot) خواهید شد. در کنار دوربینی که می‌تواند تصاویر فوق‌العاده‌ای ثبت کند، سخت‌افزار میان‌رده‌، نمایشگر بزرگ و طراحی زیبا از ویژگی‌های اصلی این گوشی هستند.

با دیجی‌کالا مگ با نقد و بررسی لنوو وایب شات همراه شوید.

Pro یا Auto انتخاب با شماست

لنوو روی لبه‌ی سمت راست وایب شات دو کلید جدید قرار داده تا نشان دهد که اولویت اول این گوشی، دوربین‌اش است. یکی از این کلیدها که دو حالت «حرفه‌ای» (Pro) و «خودکار» (Auto) دارد، برای انتخاب حالت عکاسی و کلید دیگر هم کلید دو مرحله‌ای شاتر دوربین است. دوربین اصلی وایب شات  حسگری از نوع BSI CMOS با دقت ۱۶ مگاپیکسل و دریچه‌ی دیافراگم f/2.2 دارد. لنوو در کنار این دوربین، از فلش «سه‌گانه» (Triple LED) و همچنین فوکوس مادون‌قرمز استفاده کرده است. اگر کلید حالت انتخاب عکاسی روی «خودکار» باشد، گوشی به‌صورت خودکار می‌تواند مکان و حالت عکاسی شما را تشخیص دهد و خود را با شرایط مختلف هماهنگ کند.

همچنین فن‌آوری ویژه‌ای با نام «اسمارت» (Smart) برای حالت عکاسی خودکار در این گوشی وجود دارد. با استفاده از این فن‌آوری، وایب شات به کاربر راهنمایی لازم جهت ثبت تصویری مناسب با در نظر گرفتن نقاط طلایی را می‌دهد. این فن‌آوری می‌تواند برای عکاسی از افراد و منظره مورد استفاده قرار گیرد. اما با قرار دادن این کلید روی حالت حرفه‌ای، همه چیز فرق خواهد کرد. تمام تنظیمات یک دوربین دیجیتال پیشرفته در اختیارتان قرار می‌گیرد. از تنظیم درجه‌ی ISO و تنظیم تراز سفیدی گرفته تا فوکوس دستی و سرعت شاتر. به‌علاوه می‌توانید در هر شرایطی با دو بار فشردن کلید شاتر، برنامه‌ی دوربین را اجرا کنید. اما باید گفت سرعت اجرا شدن برنامه‌ی دوربین در حالت حرفه‌ای کمی بیشتر از حالت خودکار است.

منویی هم برای تنظیمات تکمیلی وجود دارد. در این منو می‌توانید تنظیمات مربوط به نسبت تصویر، رزولوشن عکس، کیفیت تصویر، تراز سفیدی، تراز صاف بودن دوربین در دست و خطوط طلایی تغییر دهید.

Lenovo Vibe Shot Review_03

تصاویر دوربین اصلی در حالت خودکار کیفیت و شفافیت کم‌نظیری دارند. تراز سفیدی در آن‌ها رعایت شده و رنگ‌ها سرزنده به نظر می‌رسند. در حالت حرفه‌ای هم می‌توانید با استفاده از تنظیمات دستی متعدد، بهترین تصاویر را با تغییرات مدنظرتان، ثبت کنید.

دوربین سلفی هم حسگری با دقت ۸ مگاپیکسل و دریچه‌ی دیافراگم f/2.2 دارد. در این دوربین از تنظیمات دستی خبری نیست و تمام تنظیمات به‌صورت خودکار هستند. تصاویر ثبت شده توسط این دوربین از کیفیت قابل‌قبولی برخودار هستند. اما در بسیاری از این تصاویر رنگ‌ها حد و مرز خود را حفظ نکرده‌اند و تصاویری که در آن‌ها منابع نور شدید وجود داشته باشد، کیفیت خوبی ندارند.

هر دو دوربین می‌توانند ویدیو‌هایی با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه و صدای استریو ضبط کنند. این ویدیو‌ها کیفیت خوبی دارند و از پرش فریم در آن‌ها خبری نیست.

ترکیبی چشم‌نواز از فلز و شیشه

لنوو در تولید وایب شات از ترکیب شیشه و فلز استفاده کرده است، ترکیبی که با نگاه اول شما را به یاد طراحی اپل آیفون ۵ یا حتی هواوی آنر ۶ پلاس خواهد انداخت. فلز دور گوشی در لبه‌هایش برش خورده تا به دست آسیب نرساند، اما باز هم تیز بودن این لبه‌ها کمی آزاردهنده است. نوار‌های پلاستیکی مخصوص آنتن‌دهی هم روی این قاب به چشم می‌خورند. قاب پشتی گوشی که از جنس شیشه است، دقیقا با قاب دور هم‌سطح است. اما نمایشگر گوشی به اندازه‌ی یک میلی‌متر از قاب دور بیرون زده و در لاستیکی سخت بالاتر از قاب دور نگه داشته شده است. فاصله‌ی نمایشگر تا لبه‌های بالا و پایین گوشی زیاد است. همین فاصله‌ی زیاد باعث شده تا ابعاد وایب شات بیشتر از یک گوشی ۵ اینچی به نظر برسد.

روی لبه‌ی بالایی گوشی خروجی صوتی ۳٫۵ میلی‌متری و میکروفن دوم دیده می‌شوند. بر روی لبه‌ی سمت چپ درگا‌ه‌های دو سیم‌کارت و کارت حافظه‌ی جانبی قرار دارد. لبه‌ی پایینی گوشی هم شباهت زیادی به آنچه در گوشی آیفون ۵ شاهدش بودیم، دارد. میکروفون اصلی مکالمه، پورت microUSB و بلندگوی گوشی به ترتیب از چپ به راست روی این لبه قرار گرفته‌اند.

Lenovo Vibe Shot Review_06

کلیه‌ی کلیدهای لنوو در لبه‌ی سمت راست قرار دارند به همین دلیل، این لبه کمی شلوغ شده است. کلیدهای کنترل صدا، کلید روشن/خاموش، کلید انتخاب حالت دوربین و کلید شاتر روی این لبه قرار گرفته‌اند.

نمایشگر گوشی تقریبا ۷۰ درصد از جلویش را پوشانده است. زیر این نمایشگر کلیدهای لمسی مدیریت‌برنامه‌ها، خانه و برگشت به چشم می‌خورند که نور پس‌زمینه هم دارند. در بالای نمایشگر هم بلندگوی مکالمه به همراه دوربین سلفی به چشم می‌خورند. قاب پشتی گوشی به‌صورتی طراحی شده تا افقی به نظر برسد. تمامی نوشته‌ها و عناصر به‌صورت افقی طراحی شده‌اند. این قاب به دو قسمت تقسیم شده که یکی ساده و دیگری با طرحی همراه شده؛ قسمتی که  طرح دارد میزبان دوربین، فلش LED سه‌گانه و فوکوس مادون‌قرمز است و در طرف مقابل، برند تجاری Lenovo VIBE به چشم می‌خورد.

قاب فلزی و همچنین شیشه در دو طرف این گوشی باعث شده تا وایب شات وزنی ۱۴۵ گرمی و ضخامتی نزدیک به ۷٫۶ میلی‌متر داشته باشد. به لطف لبه‌های تراش خورده، در دست گرفتن این گوشی ساده‌تر شده، اما برای دسترسی به تمام نقاط نمایشگر باید از هر دو دست خود کمک بگیرید.

اسنپ‌دراگون با سس چیلی

در وایب شات از تراشه‌ی میان‌رده و ۶۴ بیتی اسنپ‌دراگون ۶۱۵ ساخت شرکت کوالکام استفاده شده است. دو پردازنده‌ای اصلی که هر کدام از چهار هسته تشکیل شده‌اند روی این تراشه قرار گرفته‌اند. هر دو پردازنده با معماری کورتکس A53 هستند که به ترتیب فرکانس ۱٫۷ و ۱٫۰ گیگاهرتزی برای عملیات سنگین و امور روزمره دارند. همچنین پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو ۴۰۵ هم روی این تراشه قرار دارد. در کنار این پردازنده‌ها، سه گیگابایت رم از نوع LPDDR3 هم برای وایب شات در نظر گرفته شده است. پیش‌تر از این، گوشی‌هایی که از اسنپ‌دارگون ۶۱۵ استفاده می‌کردند در دیجی‌کالا مورد نقد و بررسی قرار گرفته بودند، اما این گوشی هنگام تست پایداری تا ۴۹ درجه سانتی‌گراد گرم شد که کمی عجیب به نظر می‌رسد. همچنین این مجموعه‌ی سخت‌افزاری در آزمون AnTuTu نمره‌ی نه‌چندان خوب ۳۹۹۲۳ را کسب کرد. با این سخت‌افزار می‌توانید از انجام بی‌نقص عملیات روزانه اطمینان داشته باشید. همچنین بازی‌های نسبتا سنگین و HD را می‌توان با این سخت‌افزار به راحتی اجرا کرد.

Lenovo Vibe Shot Review_05

در کنار این سخت‌افزار، وایب شات از سیستم‌عامل ۶۴ بیتی اندروید لالی‌پاپ نسخه‌ی ۵.۱ استفاده می‌کند. وایب به رابط کاربری اختصاصی لنوو با نام Lenovo UI مجهز شده است. این رابط کاربری برنامه‌های پیش‌فرض مناسبی دارند که بعضا برای کاربر مفید هستند و در صورت عدم نیاز می‌توانید آن‌ها را حذف کنید. این رابط کاربری روی اندروید خالص سوار شده است و به نوعی هیچ‌گونه تغییری روی این سیستم‌عامل نداده است. از دیگر قابلیت‌های این سیستم‌عامل می‌توان بخش‌هایی مثل تنظیمات مربوط به مرکز اعلان‌ها و قابلیتی با نام Wide Touch (که مانند یک میانبر برای موارد دم‌دستی است) اشاره کرد.

پشتیبانی از شبکه‌ی ۴G و دو سیم‌کارت، امکان استفاده از Wi-Fi برای اتصال به اینترنت، بلوتوث و رادیو FM از قابلیت‌های ارتباطی در این گوشی هستند. برای مکان‌یابی دقیق هم وایب شات از فن‌آوری A-GPS بهره می‌برد. همچنین این گوشی ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی داخلی دارد که کاربر می‌تواند تا ۱۲۸ گیگابایت دیگر هم به کمک کارت حافظه‌ی جانبی به آن اضافه کند. یک باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپری‌ساعتی از نوع لیتیوم-پلیمر که قابلیت تعویض هم ندارد، عهده‌دار تامین انرژی این گوشی است.

تراکمی مناسب در قابی ۵ اینچی

برای وایب شات نمایشگری ۵ اینچی با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل در نظر گرفته شده است. این نمایشگر از نوع LCD است و تراکم ۴۴۱ پیکسل بر اینچ دارد. نمایشگر وایب شات از فن‌آوری IPS بهره می‌برد به همین خاطر نباید نگران دیدن محتویاتش از زوایای مختلف باشید. لنوو برای محافظت از این نمایشگر از محافظ نام‌آشنای گوریلا گلس استفاده کرده است. این نمایشگر که تراکم بالایی دارد می‌تواند رنگ‌ها با شفافیت بالا و سرزنده نمایش دهد. در مقابل و مثل بسیاری از گوشی‌های دیگر، نمایشگر این گوشی از روشنایی مطلوبی برخوردار نیست و حتما در دیدن محتویاتش زیر نور شدید به مشکل بر خواهید خورد.

Lenovo Vibe Shot Review_04

وایب شات به حسگر روشنایی هم مجهز شده تا بتواند خود را با شرایط نوری مختلف تطبیق دهد. همچنین حالت خاصی برای استفاده هنگامی که کاربر دستکش به دست دارد، برای این گوشی در نظر گرفته شده است.

جمع‌بندی

ساخت گوشی با محوریت دوربین می‌تواند طرفداران زیادی داشته باشد. اگر قصد عکاسی حرفه‌ای با گوشی دارید، در کنار انتخاب‌هایی مثل LG G4، آیفون ۶s و سامسونگ گلکسی S6، می‌توانید نگاهی هم به مشخصات و دوربین قدرتمند «لنوو وایب شات» (Lenovo VIBE Shot) داشته باشید. لنوو وایب شات علاوه بر دوربینی ۱۶ مگاپیکسلی که می‌تواند تمام نیازهای یک کاربر معمولی و حرفه‌ای را برآورده کند؛ نمایشگری ۵ اینچی با فن‌آوری IPS و ظاهر زیبایی از شیشه و فلز دارد. همچنین باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی، سیستم‌عامل اندروید نسخه‌ی ۵.۱ و ۳ گیگابایت رم هم می‌تواند از موارد مطلوبی باشند که وایب شات را از دیگر رقبایش متمایز می‌کند. در مقابل سخت‌افزار پرمصرف و تراشه‌ای که بیش حد داغ می‌کند را می‌توان در لیست معایب این گوشی قرار داد.

Lenovo Vibe Shot Review_01

More_in_Digikala

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲۰ دیدگاه
  1. Avatar جلال مومني

    دوستان عزیز من پارسال گوشی لنوو مدل vibe X3 رو خریدم و الان حسابی پشیمونم چون کل بازار جمهوری رو زیرپا گذاشتم اما لوازم جانبی مثل قاب یا کاور هیچ گوشی لنوو موجود نیست و نایابه. خلاصه حواستون خیلی جمع باشه.البته گوشی خوبیه

  2. Avatar مازیار

    سلام.من بعد اپدیت به اندروید ۶ با مشکل کلیدهای پایین گوشی مواجه شدم.کلیدها روشن نمیشن.توی تنظیمات هم کلیدهای منو را روی حالت روشن گذاشتم ولی نمیشه.کسی میدونه علت چیه یا چجوری میشه مشکل رو حل کرد.

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه