نقش عربستان سبز، در مهاجرت انسان‌ها از افریقا

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

پژوهش‌گران اخیرا به بررسی نقش بزرگ شبه‌جزیره‌ی عربستان در مهاجرت بزرگ انسان‌ها از افریقا پرداخته‌اند. محققان می‌گویند که این منطقه، در گذشته اصلا شبیه به صحرای کنونی نبوده و گیاهان و رودخانه‌های زیادی آن را پر کرده بودند. در نتیجه انسان‌های هوشمند که از آفریقا عازم دیگر نقاط دنیا بودند، می‌توانستند از شبه‌‌جزیره‌ی عربستان به عنوان پل، سکونتگاه موقت و سکونتگاه دائم استفاده کنند.

محققان می‌گویند که زمین سبز و رودهای زیاد عربستان، انسان‌ها را از افریقا به عربستان کشانده است.

برای اولین بار است که متخصصان رشته‌های مختلفی مثل دیرینه‌شناسی یا جغرافیا در کنار هم جمع شده‌اند تا نقش عربستان سعودی را در مهاجرت انسان از افریقا مشخص کنند.

بر اساس صحبت‌هایی که «سلمان ابن عبدالعزیر»، رییس کمیسیون تورسیم عربستان و هم‌چنین اولین فضانورد عرب تاریخ زده است، انسان‌ها ۵۰ هزار سال زودتر از آن چه تصور می‌شد از افریقا خارج شده‌اند.

1

«عبدالعزیز» در این باره می‌گوید: «شبه‌جزیره‌ی عربستان شاهد تغییرات اقلیمی بسیار سنگینی بوده است. انسان در میانه‌های دوره‌ی پلیستوسن (Pleistocene) تصمیم می‌گیرد تا این زمین سبز را برای مهاجرت انتخاب کند.»

پیش از این تصور می‌شد که از این منطقه، فقط به عنوان پلی برای رسیدن به مناطق خوش آب و هواتر. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهند که انسان‌ها برای مدت‌های طولانی در عربستان مستقر می‌شده‌اند.

2

«مایکل پتراگلیا»، از دانشگاه آکسفورد می‌گوید که استفاده از رویکرد چند رشته‌ای به پیشرفت تحقیقات آن‌ها کمک کرده است: «تکنولوژی‌های جدید فضایی به ما اجازه داده است تا بیش از ۱۰ هزار دریاچه‌ی خشک شده در شبه جزیره‌ی عربستان پیدا کنیم.»

تخمین زده می‌شود که این دریاچه‌ها، آب تازه داشته‌اند و حتی در برخی مواقع به هم متصل بودند. تیم تحقیقاتی معتقد است که راه‌هایی هم برای حرکت انسان و حیوان وجود داشته است.

3

پروفسور پتراگلیا

در حالی که راه اصلی ورود به عربستان از شاخ آفریقا بوده است، برخی از شبه جزیره‌ی سینا هم وارد عربستان می‌شدند. این دو راه، این موضوع که انسان‌ها رودهایی را در عربستان دنبال می‌کرده‌اند گوش‌زد می‌کند.

«علی ابراهیم الغبان»، مدیر سازمان میراث ملی عربستان می‌گوید که با توجه به نبود فسیل انسانی مختص به دوره‌ی زمانی مشخص شده، برای بررسی تاریخ انسان نیاز به مدارک دیگری داریم: «می‌توان گفت که انسان‌های مدرن (بر اساس آناتومی) حداقل ۱۲۵ هزار سال است که در عربستان زندگی می‌کنند.»

پروفسور پتراگلیا ابزارهای مورد استفاده‌ی انسان را در عربستان کشف کرده است. محققان در حال حاضر مشغول بررسی بیشتر ابزارها و صخره‌ها هستند.

الغبان در این باره می‌گوید: «این نشانه‌ها، مهاجرت انسان‌های مدرن از افریقا را نشان می‌دهند.»

منبع: BBC

دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه