چرا هوآوی P9 عکاسان موبایل را هیجان‌زده می‌کند؟

۱۱ اسفند ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
عکاسی موبایل - هوآوی P9

سرانجام کمپانی چینی هوآوی دو پرچم‌دار جدید خود P9 و P9 Plus را که با همکاری کمپانی آلمانی لایکا طراحی و تولید شده‌اند معرفی کرد. حضور نام لایکا برای جلب توجه هر عکاسی کافی است. به نظر می‌رسد هوآوی هم همین را مدنظر داشته و تلاش کرده دوربین دوتایی هوآوی P9 را به اصلی‌ترین ویژگی آن‌ها تبدیل کند. ولی آیا واقعا این دوربین دوتایی آن‌قدر که نام لایکا عکاسان را به وجد می‌آورد هیجان‌انگیز است؟

به نظر می‌رسد هوآوی و لایکا به راه‌حل هوشمندانه‌تری برای بهبود کیفیت دوربین گوشی‌های هوشمند رسیده‌اند.

استفاده از دو دوربین چیز جدیدی نیست. در گذشته کمپانی‌هایی نظیر ال‌جی، HTC و خود هوآوی از دوربین‌های دوتایی برای گرفتن عکس‌های سه‌بعدی و تغییر فوکوس پس از عکاسی استفاده کرده‌اند؛ تلاش‌هایی که هیچ‌کدام به موفقیت چندانی نرسید. دوربین دوتایی LG G5 هم اساسا به‌مانند دو دوربین مستقل از هم عمل می‌کند و بهره‌ی ویژه‌ای از قابلیت‌های بالقوه‌ی دوربین‌های دوتایی نمی‌برد. ولی این بار هوآوی با همکاری لایکا در ساخت P9 رویکردی جدید اتخاذ کرده که به نظر می‌رسد سرانجام می‌تواند ظرفیت‌های بالقوه‌ی یک دوربین دوتایی را به فعل تبدیل کند.

دوربین دوتایی هوآوی P9 چگونه قرار است عکاسی موبایل را متحول کند؟

دوربین دوتایی هوآوی P9 از دو سنسور مشابه سونی IMX286 با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل و اندازه پیکسل ۱٫۲۵ میکرون استفاده می‌کند. هر دوی سنسورها به لنزهای مورد تایید لایکا با دیافراگم f/2.2 و زاویه دیدی برابر با یک لنز ۲۷ میلی‌متری مجهز هستند. نکته‌ی مهم و هیجان‌انگیز اینجاست که دو دوربین هوآوی P9 دو کار مختلف انجام می‌دهند. یکی از دوربین‌ها به سنسور معمول RGB مجهز است که عکس‌های رنگی می‌گیرد و دیگری به یک سنسور تک‌رنگ (Monochrome) مجهز شده که می‌تواند مستقیما عکس‌های سیاه‌وسفید ثبت کند.

اضافه شدن یک سنسور تک‌رنگ برای عاشقان عکاسی سیاه‌وسفید خبری بسیار خوشایند است. در واقع سنسورهای تک‌رنگ نسبت به سنسورهای RGB حساسیت بسیار بیشتری نسبت به  نوانس‌های ظریف نور دارند. در نتیجه عکس سیاه‌وسفیدی که مستقیما توسط یک سنسور تک‌رنگ گرفته شده باشد کیفیت و جزئیات بسیار بیشتری نسبت به عکسی دارد که با یک سنسور رنگی ثبت و سپس به سیاه‌وسفید برگردانده شده است. ولی علاوه بر این وظیفه‌ی اصلی سنسور تک‌رنگ P9 این است که سنسور رنگی را با اطلاعات بیشتری در مورد نور، کنتراست و جزئیات صحنه پشتیبانی کند. بر طبق ادعای هوآوی همکاری دو سنسور می‌تواند کنتراست را ۵۰ درصد و میزان نور جذب‌شده را تا ۳۰۰ درصد بهبود دهد. در نتیجه می‌توان از دوربین دوتایی هوآوی P9 انتظار تصاویری شفاف‌تر و عملکردی مناسب در شرایط نوری کم داشت.

عکاسی - هوآوی P9 اینفوگرافی

آیا باید از هوآوی P9 انتظار کیفیت دوربین‌های چندهزار دلاری لایکا را داشت؟

به اعتقاد ما جواب خیر است. بدون شک لایکا یکی از بهترین تولیدکنندگان لنز و دوربین عکاسی است که به‌راحتی می‌توان لقب افسانه‌ای را به آن داد. ولی لازم به ذکر است که لنزهای به‌کاررفته در P9 مستقیما توسط خود لایکا ساخته نشده‌اند. این لنزها تاییدیه‌ی لایکا را دارند به این معنی که لایکا در تولید و ساخت آن‌ها دست داشته. فراموش نکنید که لایکا پیش‌ازاین هم سابقه‌ی قرار دادن نام خود را روی دوربین‌های سایر کمپانی‌ها برای بهتر جلوه دادن آن‌ها داشته است.

در واقع این اولین باری نیست که لایکا در تولید یک گوشی هوشمند با محوریت عکاسی همکاری می‌کند. اولین تجربه‌ی لایکا در این زمینه به همکاری با کمپانی پاناسونیک در سال ۲۰۱۴ برای تولید LUMIX DMC-CM1 برمی‌گردد که یک دوربین حجیم، سنگین و کند با امکانات گوشی‌های هوشمند بود. هرچند به نظر می‌رسد این بار همکاری هوآوی و لایکا به راه‌حل بسیار هوشمندانه‌تری برای بهبود کیفیت دوربین گوشی‌های هوشمند رسیده است. راه‌حلی که بدون فدا کردن سبکی و راحتی یک گوشی موبایل می‌تواند عکاسی با آن را به شکلی اساسی بهبود بخشد. حداقل روی کاغذ این راه‌حل شانس بیشتری برای موفقیت دارد.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۹ دیدگاه
  1. Avatar pouya

    کسایی که گفتن هواوی خراب میکنه امسال .. اما امسال بهتر از هر سال دیگه ای پیشرفت کرده و همینطور داره پیشرفت میکنه … منتظر میت ۹ باشید جلوی اپل و سامسونگ رو میت ۹ میزنه 🙂 … اینقدر تعصبی نظر ندید

  2. Avatar fzf

    خیلی برام جالبه کسایی که حتی اسم یه شرکت مثل لایکا روهم تو عمرشون نشنیدن میان و راجبش نظرم میدن . خوشحالم هواوی اونقدر بزرگ شده که اینهمه ادم میان و پشتش حرف درمیارن و همشونم طرفدار همون شرکتین که محصول سال قبلشو با یه اسم جدید داده بیرون به اسم نواوری که حتی یه نکته مثبتم نداره . اونایی هم که میگن هواوی داشتن و راضی نبودن قطعا همونایین که ۱۵۰ تومن دادن یه گوشی پایین رده گرفتن و انتظار دارن مثل گوشی ۷۰۰ تومنی واسشون کار کنه معلومه هر چقدر پول بدی اش میخوری . من خودم به عنوان یه عکاس عکسهای دوربین p9 رو که دیدم شگفت زده شدم واقعا کنتراست عالی و بی نظیری داشت چه در نور کم چه در شرایط نوری خوب واقعا عکسها بدون نقص بودن و این یه قدم محکم از طرف هواوی برای پشت سر گذاشتن رقبایی مثل سامسونگه…

  3. Avatar ابوالفضل عظیمی

    با سلام. آقای علیرضا لطفا با ما از این شوخی ها نکنید قلبمون ضعیفه خونمون میفته گردنتون اخه هواوی و نوآوری؟!خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
    همه مردم وقتی هواوی گوشی میسازه بجای اینکه بگردن ببینن کجاش کپی برداریه میان میگردن ببینن کجاش کپی برداری نبوده نوآوری که پیش کشتون.

  4. Avatar AliReza

    واقعا تنها شرکتی ک داره خیلی نو آوری میده و ادعا نداره همین هواویه

  5. Avatar Ali

    اقای چینه کش شما در توضیهات نوشتید که لنز این دوربین ساخت سونی هست ولی در عکسی که گزاشتید نوشته شده SUMMARIT LENSES خوب حالا این لیز مال چه شرکتیه؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز. لطفا با دقت بیشتر مطلب رو مطالعه کنید. سنسورها ساخت سونی هستند نه لنزها.

  6. Avatar megadeth

    لایکا سوییسی نیست؟

  7. Avatar حسین

    مطمئن باشین جلوی G5 و حتی G4 کم میاره

    1. Avatar sepehr

      والا من خیلی زیاد با g3 دوستم کار میکنم دوربینش اصلا تعریفی نداره خصوصا وقتی با ۶s plus مقایسش میکنم خندم مبگبره از کیفیت و رنگ هاش. g4 هم همینه دیگه

  8. Avatar سعید

    هنوزگوشی به دست کسی نرسیده،بهتره صبر پیشه کنین

  9. Avatar همایون

    از شواهد مشخص است که بیشتر جنبه تبلیغات داره تا واقعیت… البته گوشی از پیکربندی ضعیفی هم برخوردار است. استفاده از kirin 955 عامل اصلی این ضعف پیکربندی است. با این اوصاف به نظر میرسد این گوشی موفقیتی در بر نخواهد داشت…

  10. Avatar حسین

    خیلیم مسخرس بنظر من دوربین الجی از همه بهتره توی گوشیای هوشمند والا بخدا تا دیروز توی دوربینای دی اس ال ار من فقط اسم کنون و نیکنون رو میشنیدم اصلنم لایکا معروف نیست عکاسی سیاه و سفیدم بدرد خودشون میخوره مهم کیفیت تصویر ه نه امکانات.

    1. Avatar فرهاد

      لایکا از این برنده های تیرکمان سنگیه که برای خودش دوربین میزده… رفته هواوی از زیر علف پیداش کرده که بیاد براش اسم و رسم درست کنه…امسال هواوی با بینی خورده روی زمین…ببین اینو کی گفتم…..

      1. Avatar مهدی

        خیلی بامزه ای الان بهترین دوربین ها رو از نظر کیفیت لایکا میزنه وقتی سر رشته ندارید نظر ندید!لایکا باید بمیره که بعد حدود نیم قرن! سابقه بخواد با شرکتی در پیتی مثل هواوی بیاد بالا.

      2. Avatar بینام

        پیشنهاد میکنم در مورد شرکت لایکا و پیشینه ش بیشتر اطلاعات کسب کنید.

    2. Avatar مهدی

      استاد شرکت لایکا از قدیمیترین شرکت های تولید دوربین تو دنیاست لطفا وقتی اطلاعات ندارین نظر ندین اینم یه خبر در مورد شرکت لایکا:
      بسیاری از عکاسان بزرگ دنیا از جمله کارتیه برسون دوربین لایکا داشتند.
      تازه‌ترین محصول لایکا یک ارتقا از لایکاM هست که M-P240 نام دارد . یک دوربین ۲۴ مگاپیکسلی با سنسور CMOS ، باتری ۱۸۰۰ میلی آمپری و ایزوی ۶۴۰۰ . این دوربین به صفحه نمایش ضد خش کریستالی و ضد Glare مجهز است که باعث می‌شود در نور آفتاب هم بتوان عکسها را روی آن دید. این دوربین همچنین ۲ گیگابایت رم دارد.
      این دوربین جدید ۷۹۵۰ دلار! قیمت گذاری شده است.
      میتونید خودتون در مورد شرکت سرچ کنید.
      ابنارو گفتم به خاطر علاقم به عکاسی و شرکت هایی مانند لایکا و مخصوصا فوجی فیلم.
      اما اصل مطلب اینه که این کار جنبه تبلیغات داره لنز ها اصلا تولید شرکت لایکا نیست فقط تحت لیسانس اون شرکت ساخته شده!یعنی نباید انتظار زیادی داشت.

    3. Avatar مهدی

      اینو یه وقت جایی نگی یه عکاس حرفه‌ای بشنوه کلی می خنده. لایکا عالیه.

    4. Avatar احسان

      بزارین بیاد تو بازار بعد نظربدین

    5. Avatar اشکان

      دوست عزیز برادر من این حرفو دیگه جایی نزن. پیداست که شما اصلا سر رشته ای از عکاسی نداری. اگه کنون و نیکون معروفند واسه خیلیا واسه اینه که با یک میلیون میشه دوربین این شرکتا رو خرید، که انصافا دوربینای خوبی اند. اما برند هایی مثل لایکا، فیز وان، هاسلبلاد، و غیره رویای هر عکاسی هستند. حتی اینکه یک روز یکی از این دوربینا دست یه عکاس باشه و بتونه عکاسی باهاشو تجربه کنه آرزویه اون فرده. قیمت این دوربینا همه بالای ۶۰-۷۰ میلیونه واسه همینه که اسمی ازش نشنیدی شما. این شرکتا دوربینهای مدیوم فرمت تولید میکنند. چیزی که کنون و نیکون اصلا کارشون نیست.
      پ.ن: قصدم پایین آئردن کنون و نیکون نیست.من خودم از طرفدار های کنون هستم و خودمم کنون دارم.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه