هواپیمای خورشیدی فیسبوک به مناطق دوردست جهان اینترنت می‌دهد

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

پهپادی که فیسبوک برای ارسال سیگنال اینترنت به مناطق دوردست جهان و محروم از اینترنت طراحی کرده، اولین پرواز آزمایشی‌اش را انجام داد.

نمونه‌ی اولیه‌ی این هواپیما به نام «آکیلا» پس از ۹۰ دقیقه پرواز در آسمان آریزونا در امنیت کامل فرود آمد. این شبکه‌ی اجتماعی اقدام جدیدش را به عنوان یک دستاورد بزرگ در هدفش برای اتصال جهان به اینترنت توصیف کرد.

آکیلا یک هواپیمای بدون سرنشین خورشیدی است که برای حرکت دورانی در ناحیه‌ای به قطر ۶۰ مایل (۹۸ کیلومتر) طراحی شده. هدف اصلی فیسبوک این است که به ۴ میلیارد نفری که به شبکه‌ی جهانی وب متصل نیستند، اینترنت برساند. این هواپیما با استفاده از لیزر و سیستم امواج میلی‌متری از ارتفاع ۱۸ هزار متری سیگنال اینترنت می‌فرستد.

«جی پاریخ»، مدیر مهندسی و زیرساخت فیسبوک می‌گوید: «آکیلا با بازدهی بسیار بالایی طراحی شده تا بتواند سه ماه بدون توقف پرواز کند. طول بال این هواپیما به اندازه‌ی بال یک هواپیمای مسافربری است، اما تنها ۵۰۰۰ وات برق مصرف می‌کند. این یعنی معادل سه سشوار یا یک ماکروویو بالارده.»

مهندسان پروژه در آزمایش‌های بعدی آکیلا را با سرعت بیشتر و ارتفاع بالاتر از ۱۸ هزار متر به هوا می‌فرستند. بدنه‌ی این هواپیما با فیبر کربن ساخته شده و نام آن از عقابی گرفته شده که افسانه‌ی یونان صاعقه‌های ژوپیتر را حمل می‌کرد. طول بال آکیلا به اندازه‌ی بال یک بوئینگ ۷۳۷ است، اما فقط ۴۰۰ کیلوگرم وزن دارد.

مهندسانی که روی این پروژه کار می‌کنند، باید به چند چالش اصلی غلبه کنند: دریافت نور خورشید مورد نیاز برای تامین نیروی آن، ساخت باتری‌هایی که تراکم انرژی زیادی داشته و در عین حال سبک هستند، تضمین کنند که این هواپیماها از نظر اقتصادی به صرفه‌تر از زیرساخت‌های سنتی هستند.

این شبکه‌ی اجتماعی تنها شرکت نیست که می‌خواهد مرد بیشتری را آنلاین کند. گوگل هم روی پروژه‌ی مشابهی به نام Project Loon کار می‌کند و سعی دارد با بالون‌های بسیار بزرگ به مناطق روستایی آسیا اینترنت برساند.

 منبع: CNET

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar ami_ald

    اونجا کلی هزینه میکنن به مردم اینترنت با کیفیت و رایگان بدن اونوقت ما اینجا…

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه