ویندوز سی ساله شد؛‌ تاریخچه‌ی تصویری سیستم عامل مایکروسافت

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

سی سال پیش، انقلابی در صنعت رایانه‌های شخصی به‌وجود آمد. شرکت مایکروسافت که تا آن زمان سیستم عاملی بر مبنای دستورات متنی (Command-based) داشت، پای‌اش را فراتر از MS-DOS گذاشت و ویندوز را عرضه کرد. ویندوز برای اولین بار دیروز (بیست‌ام نوامبر) و در سال ۱۹۸۵ میلادی عرضه شد. یعنی دیروز تولد سی سالگی ویندوز بود.

ویندوز ۳۰ سالی است که کامپیوترهای دنیا را به دست گرفته است.

ویندوز ۱۰ که امروزه از آن استفاده می‌کنیم، شباهت زیادی به ویندوز ۱.۰ ندارد، اما هنوز هم قابلیت‌هایی مثل منوها، آیکون‌ها، پنجره‌ها یا نوت‌پد و مایکروسافت Paint در آن یافت می‌شوند. ویندوز ۱.۰ هم‌چنین ماوس را به سیستم‌های عامل مایکروسافت معرفی کرد. در این ویندوز، می‌شد با استفاده از ماوس روی صفحه حرکت و انتخاب کرد. پشتیبانی از ماوس در اولین نسخه‌ی ویندوز و هم‌چنین کامپیوترهای Macintosh به همه‌گیر شدن این رابط کاربری کمک کردند. ماوس به قدری برای کاربران عجیب بود که خیلی‌ها به کم بودن فرمان‌های کیبورد در ویندوز خرده گرفته بودند.

Bill Gates

ویندوز ۱.۰ روی دو دیسک فلاپی عرضه می‌شد. این سیستم عامل نیاز به کامپیوتری با ۲۵۶ کیلوبایت RAM و یک کارت گرافیکی داشت. اگر می‌خواستید چند برنامه را با هم باز کنید، باید حافظه‌ی کامپیوتر را به ۵۱۲ کیلوبایت ارتقا می‌دادید و یک دیسک سخت هم به کامپیوتر اضافه می‌کردید.

زمانی که ویندوز عرضه شد، اپل نرم‌افزارها و رابط کاربری بهتری برای کار با ماوس داشت و کامپیوترهای‌اش را با در نظر گرفتن هر دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری می‌ساخت. با این حال، مایکروسافت روی نرم‌افزار تمرکز کرده بود. ویندوز، ساخت نرم‌افزار را برای توسعه‌دهندگان راحت‌تر کرد. به همین دلیل هم توانست از سوی شرکت‌های نرم‌افزاری مختلفی پشتیبانی خوبی دریافت کند و محبوب شود.

ویندوز ۳۰ سالی است که کامپیوترهای دنیا را به دست گرفته است. مایکروسافت این سیستم عامل را بسیار گسترده‌تر کرده و برای دستگاه‌ها‌ی مختلفی از آن استفاده می‌کند. برای اولین بار است که با محبوب شدن گوشی‌های هوشمند و گوشه‌گیر شدن کامپیوترها، ویندوز کمی در جای خود تکان می‌خورد.

در ادامه نگاهی به نسخه‌های مختلف ویندوز از ابتدا و پیشرفت این سیستم عامل می‌اندازیم.

‌‌‌‌‌‌‌‌

ویندوز ۱.۰ (۱۹۸۵)

windows1.0

ویندوز یک رابط کاربری داشت، از ماوس پشتیبانی می‌کرد و نرم‌افزارهایی مختلف داشت.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌

ویندوز ۲.۰ (۱۹۸۷)

windows2.0

ویندوز ۲.۰ هنوز هم ساختاری ۱۶ بیتی داشت. این ویندوز برای اولین بار مایکروسافت Word و Excel را معرفی کرد.

‌‌‌‌‌‌‌

ویندوز ۳.۰ (۱۹۹۰)

windows3.11.0

‌ویندوز ۳.۰ رابط کاربری بسیار بهتری داشت. یک نرم‌افزار مدیریت فایل هم اضافه شده بود. بازی Minesweeper در نسخه‌ی ۳.۱ اضافه شد.

‌‌‌‌‌

ویندوز ان‌تی ۳.۵ (۱۹۹۴)

windowsnt3.5.0

ویندوز NT 3.5 دومین نسخه از ویندوز NT بود. مایکروسافت ویندوز را با این نسخه بیشتر به شرکت‌ها و برای مصارف تجاری معرفی کرد. قابلیت‌های اشتراک فایل به این ویندوز اضافه شده بودند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌

ویندوز ۹۵ (۱۹۹۵)

windows95.0

ویندوز ۹۵ بزرگ‌ترین آپدیت ویندوز در آن زمان بود. ساختار ویندوز از ۱۶ به ۳۲ بیت ارتقا یافته بود. منوی استارت هم در ویندوز ۹۵ اضافه شد. نرم افزارهای جدیدی در ویندوز ۹۵ بودند، مثل اینترنت اکسپلورر.

‌‌‌‌‌‌‌

ویندوز ۹۸ (۱۹۹۸)

windows98.0

ویندوز ۹۸ سعی کرد ساختار خوب ویندوز ۹۵ را پیشرفت دهد. این ویندوز از سخت‌افزارهای جدید هم پشتیبانی می‌کرد. نرم‌افزارهای زیادی مثل Outlook، Frontpage، Microsoft Chat و NetMeeting به ویندوز اضافه شدند.

‌‌‌‌‌‌‌

ویندوز ام‌ای (۲۰۰۰)

windows2000.0

مایکروسافت ویندوز ME را برای کاربران خانگی و با تمرکز روی قابلیت‌های چند رسانه‌ای ساخته بود. با این حال این نسخه از ویندوز بسیار باگ داشت. نرم‌افزار Movie Maker برای اولین بار در این ویندوز معرفی شد. نرم‌افزار Media Player و اینترنت اکسپلورر هم پیشرفت‌های بزرگی کردند.

‌‌‌‌‌‌‌

ویندوز ۲۰۰۰ (۲۰۰۰)

windows2000.0

ویندوز ۲۰۰۰ برای استفاده در شرکت‌ها و سرورها ساخته شده بود. این ویندوز که بر اساس ویندوز NTاست، امنیت بالاتری داشت، و‌ از سخت‌افزارها سریع‌تر و بهتر پشتیبانی می‌کرد.

‌‌‌‌‌‌‌

ویندوز اکس‌پی (۲۰۰۱)

windowsxp.0

ویندوز XP نه تنها برای کاربران خانگی مناسب بود، بلکه مایکروسافت قابلیت‌های مورد نیاز شرکت‌ها و مصارف اداری را هم در آن جای داده بود. این ویندوز هم ساختاری درست مثل ویندوز ۲۰۰۰ داشت.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌

ویندوز ویستا (۲۰۰۷)

windowsvista.0

ویندوز XP به قدری خوب از آب درآمد که مایکروسافت تا ۶ سال دیگر نسخه‌ی جدیدی از ویندوز را عرضه نکرد. البته نسخه‌ی بعدی چندان هم خوب نبود. طراحی ویندوز ویستا ۶ سال طول کشیده بود. این ویندوز فقط با سخت‌افزارهای جدید همخوانی داشت و قابلیت‌هایی مثل UAC در آن هنوز هم یکی از بدترین بخش‌های‌اش است.

‌‌‌‌‌‌‌

ویندوز ۷ (۲۰۰۹)

windows7.0

مایکروسافت ویندوز ۷ را در راستای درست کردن مشکلات ویستا ساخت. این شرکت از پس این کار هم برآمد و ویندوز ۷، یکی از بهترین سیستم‌های عامل مایکروسافت است. ویندوز ۷ در حال حاضر محبوب‌ترین نسخه از ویندوز است.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌

ویندوز ۸ (۲۰۱۲)

windows8.0

رابط کاربری ویندوز ۸، تمام استانداردهای ثبت شده‌ی این مجموعه از سیستم‌های عامل را به کنار زد. منوی استارت حذف شده و بود نرم‌افزارها هم در ساختاری جداگانه اجرا می‌شدند. مایکروسافت این ویندوز را برای صفحه‌های لمسی و تبلت‌ها ساخته بود؛ طوری که این ویندوز چندان هم به درد دسکتاپ‌ها نمی‌خورد.

‌‌‌‌‌‌

ویندوز ۱۰ (۲۰۱۵)

windows10.0

ویندوز ۱۰ منوی استارت را بازگرداند. قابلیت‌های جدیدی هم مثل کورتانا، Edge یا همخوانی با ایکس‌باکس وان، آن را مدرن‌تر کرده‌اند. این ویندوز هم برای کامپیوترها و هم برای تبلت‌ها کاربردهای مختلف دارد.

‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: The Verge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۷ دیدگاه
  1. Avatar مهدی

    سلام دوستان

    مقایسه دی جی خیلی کلی بود و به اشتباه ویندوز xp رو بر پایه ۲۰۰۰ معرفی کرد در صورتی که همه می دونیم XP یک پایه جدید بود که بعد ها server 2003 هم در کنارش ارائه شد
    حالا دیجی ویندوز سرور های ۲۰۰۳ – ۲۰۰۸ – ۲۰۱۲ رو جا انداخته … ولی مطلب جالبی بود مخصوصا برای من که از ۹۵ کنار ویندوز بودم و هیچ تصوی از ویندوز۱ نداشتم 🙂

  2. Avatar مهدی 13770105

    در یک کلام ویندوز که سستم عامله خوبی هست تو کامپیوتر ها خودم خوشم میاد کاراایش عالیه ولی توی گوشی برعکس در اندروید و ای او اس هست ویندوز زود تر وارد بازار گوشی شد تا اندروید ولی اندورید پیشی گرفت اندروید امد یه رابط کاربری منحصر به فرد رو اراعه داد توی زمان خودش ولی مایکرو سافت هیچ کاری نکرد ولی الان اگه بخوام بین بهترین گوشی های اندروید و ویندوز فون انتخاب کنم ویندوز رو انخاب میکنم به خاطر روون بودنش و کارای های زیادش و چیز های جالبی توش داره خوشم میاد ولی بدیش اینه که خیلی کم براش اپلیکشین هست بیشتر برایه اندروید هست و ای او اس با این حساب تا موقعه ای که ویندوز نتونه اپلیکشن هاشو زیاد کنه تو قعر جدول بازار موبایل میمونه واقعا تعجب اوره که هواوی یه شرکت بی پدر مادر از شرکت های درست حسابی بالاتر باشه ولی الان بهترین انتخاب تو یه این دوره اندروید هست همه اندروید دارن میخوای خاص باشی ویندوز بگیر هیشکی نداره خخخ و میخوای پز بدی اپل

  3. Avatar اشكان

    مایکروسافت اگه هولولنزهاشو به بازار بده یه انقلاب دیگه رو در عرصه تکنولوژی ایجاد خواهد کرد اون وقت اپل باید بره ایفون پرنده بسازه تا از مایکروسافت پیشی بگیره

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه