کاردبورد؛ بلیتی ارزان برای ورود به دنیای واقعیت مجازی

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
گوگل کاردبورد

حدود یک سال پیش، شرکت گوگل از یک دستگاه متفاوت و عجیب با نام «کاردبورد» (Cardboard) رونمایی کرد. کاردبورد از یک تکه مقوای تاشده و یک جفت لنز تشکیل شده و می‌تواند به کمک یک تلفن هوشمند و اپلیکیشن مناسب، دروازه ورود شما به دنیای واقعیت مجازی باشد. واقعیت مجازی تجربه جدیدی از دنیای سه‌بعدی است که در آن کاربر احساس واقعی حضور در دنیایی غیر واقعی را درک می‌کند.

تا این لحظه شرکت‌های مختلفی دست به طراحی و تولید هدست‌های واقعیت مجازی زده‌اند. اما متاسفانه این دستگاه‌ها بسیار گران‌قیمت و دور از دسترس هستند. گوگل با یک ایده ساده، قاعده بازی را عوض کرده و فرصت این تجربه منحصر به فرد را در اختیار همگان قرار داده است. در ادامه با ما همراه باشید تا شیوه راه‌اندازی و کار با «کاردبورد» را با هم مرور کنیم.

 

راه اندازی

درست مثل کاردستی‌های زمان بچگی، فقط کافیست با چند حرکت ساده، این وسیله دوست‌داشتنی را بسازید. راه‌اندازی اولیه کاردبورد کمتر از پنج دقیقه طول می‌کشد. بخش‌های مختلف بدنه مقوایی این دستگاه شماره‌گذاری شده‌اند و تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که بر اساس دستورالعمل و از روی خطوط تای موجود روی مقوا، هدست واقعیت مجازی خود را آماده کنید.

 

کاردبورد۱ کاردبورد۱۰ کاردبورد۹

دو لنز به کار رفته در کاردبورد هم در جای خود ثابت هستند و لازم نیست کار خاصی در مورد آن‌ها انجام بدهید. چسب دوطرفه، چسب قلاب‌دار و یک تکه نوارِ کشی از اجزای این دستگاه هستند. علاوه بر این چند مورد، یک آهنربای کوچک اما قوی و یک واشر فلزی ساده هم روی کناره کاردبورد دیده می‌شود. این آهنربا هیچ ربطی به سرهم‌بندی بدنه دستگاه ندارد. در واقع این آهنربا نقش کلید را برای دستگاه بازی می‌کند و بخشی از کنترل شما بر دنیای واقعیت مجازی از طریق آن صورت می‌گیرد. عملکرد این کلید آهنربایی با قابلیت «مگنیتومیتر» (magnetometer) و قطب‌نمای گوشی در ارتباط است.

 

کاردبورد۸ کاردبورد۷ کاردبورد۶

 

همان‌طور که اشاره کردیم، تلفن هوشمند، نقش اصلی را در کاردبورد ایفا می‌کند. البته گوشی‌تان حتما باید اندروید نسخه ۴.۱ به بالا داشته باشد و اندازه نمایشگرش هم از ۵.۵ اینچ بیشتر نباشد. شما با جستجویی ساده در «پلی استور» (Play Store) گوگل، می‌توانید ده‌ها برنامه و بازی مربوط به کاردبورد را پیدا کرده و بر روی گوشی‌ اندرویدی‌تان نصب کنید. به‌طور مثال، اپلیکیشن رسمی خود گوگل با نام Cardboard به شما این امکان را می‌دهد تا در نقشه «گوگل ارث» به‌صورت سه‌بعدی گشت و گذار کنید یا این که به شکلی کاملا متفاوت به تماشای ویدیوهای موجود در گوشی‌تان بپردازید؛ به این روش که با چرخاندن سر و نگاه کردن به سمت چپ، لیستی از ویدیوهای خود را ببینید، سپس با خیره شدن به ویدیوی مورد نظر، آن را با جابه‌جا کردن کلید آهنربایی انتخاب کرده و با چرخاندن سر به سمت راست، آن ویدیو را روی یک نمایشگر مجازی بزرگ به نظاره بنشینید. حتی شما می‌توانید از گوشی آیفون خود هم در کاردبورد استفاده کنید؛ اما دقت داشته باشید که تنوع اپلیکیشن‌های مناسب برای این کار در «اپل استور» (Apple Store) به مراتب کمتر است. اگر گوشی‌تان به فناوری NFC مجهز باشد، به محض قرار دادن آن در جایگاه مخصوص، اپلیکیشن مربوط به واقعیت مجازی به طور خودکار اجرا می‌شود. بااین‌حال امکان اجرای دستی اپلیکیشن هم وجود دارد.

کاردبورد۵ کاردبورد۳

 

ازآنجایی‌که شما قادر به لمس صفحه نمایش گوشی نیستید، می‌توانید با جا به جا کردن آهنربای کنار دستگاه، به نوعی، بخش مورد نظرتان را روی نمایشگر انتخاب کنید. گرچه در گوشی‌هایی که از قطب‌نما بی‌بهره‌اند، امکان استفاده از کلید آهنربایی وجود نخواهد داشت.

 

جمع‌بندی

شرکت‌های بزرگی چون «آکیولیس وی آر» (Oculus VR)، سونی، سامسونگ، مایکروسافت و HTC موضوع واقعیت مجازی را جدی گرفته‌اند و با تمام توان خود وارد این عرصه شده‌اند. هدست‌های واقعیت مجازی تولید شده توسط این شرکت‌ها در نوع خود بی‌نظیر هستند و ویژگی‌های منحصر به فردی را در اختیار شما قرار می‌دهند؛ اما تقریبا تک‌تک آن‌ها دردسرهای خاص خود را دارند. قیمت بسیار بالا، عدم عرضه رسمی به بازار و کمبود محتوا از مهم‌ترین موارد قابل ذکر هستند. در کنار این پروژه‌های بزرگ، محصول بی‌تکلف گوگل خودنمایی می‌کند.

ایده ساده گوگل با وجود ساختار ابتدایی‌اش، دو مزیت دارد: اول این که قیمت آن در مقایسه با محصولات سایر شرکت‌ها، بسیار پایین است. دوم این که اپلیکیشن‌های سازگار با آن به طور قارچ‌گونه‌ای در حال افزایش است. هنگام کار با کاردبورد، نباید انتظار عملکرد عجیب و غریبی نظیر آنچه «مایکروسافت هولولنز» (HoloLens) یا «HTC وایو» (HTC Vive) ارایه می‌دهند را داشته باشید؛ آنچه کاردبورد در اختیار شما قرار می‌دهد، نقطه آغازینی است برای ورود به دنیای واقعیت مجازی. اگر مشتاقانه در آرزوی تجربه واقعیت مجازی هستید و می‌خواهید با کمترین هزینه به پیشواز آینده بروید، حتما تجربه کار با گوگل کاردبورد را از دست ندهید.

 

دو محصول زیر نمونه‌هایی هستند که بر اساس نقشه‌ی «گوگل کاردبورد» ساخته شده‌اند. برای کسب اطلاعات بیشتر، بر روی تصویر آن‌ها کلیک کنید.

واقعیت مجازی

عینک واقعیت مجازی اسپات

واقعیت مجازی

هدست واقعیت مجازی فینیکس وان

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه