گوست‌ها، روح ندارند (گوست ریکان : سرزمین‌های وحشی)

۲۲ خرداد ۱۴۰۲ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

در E3 امسال یوبی‌سافت نمایشی شگفت‌انگیز از قسمت جدید مجموعه بازی‌های گوست ریکان داشت؛ اما آیا بلایی که سر «سگ‌های نگهبان» و «فرقه‌ی اساسین» آمده، سر این بازی هم خواهد آمد؟

از هر نسلی از بازی‌کننده‌ها که باشید، مطمئنا اسم «گوست ریکان» (Ghost Recon) به گوش‌تان خورده است. اکثر بازی‌کننده‌های قدیمی حداقل یک بار گوست ریکان را روی کامپیوترشان نصب کرده و برای چند ساعت هم که شده خودشان را با آن سرگرم کرده‌اند. محیط باز و ساختار تاکتیکی بازی مکانیک‌هایی بودند که تا آن زمان شاید فقط در بازی دیگر سازندگان گوست ریکان یعنی Rainbow Six دیده شده بودند. با این حال گوست ریکان با کیفیت‌های ساخت بالایی که داشت توانست سر و صدای زیادی به‌راه بیاندازد و بر خلاف تمام بازی‌های دیگر که به سمت اکشن‌ و سینمایی‌تر شدن پیش می‌رفتند؛ یک بازی تاکتیکی شگفت‌انگیز به مخاطبان‌اش ارایه دهد.

استودیوی بازی‌سازی Red Storm Entertainment که از همان ابتدا به ساخت بازی‌های نظامی تاکتیکی مشغول بود، هنوز هم پابرجا و زنده است. اما به «یوبی‌سافت» (Ubisoft) تغییر نام داده و به عنوان یکی از استودیوهای این شرکت بزرگ فعالیت می‌کند.

نکته‌ی جالب درباره‌ی مجموعه بازی‌های گوست ریکان این است که تا به‌حال در این مجموعه، بازی بدی دیده نشده و از گوست ریکان۲ گرفته تا «جنگاوری پیشرفته» (Advanced Warfare) و حتی «سرباز آینده» (Future Soldier) همگی نمایشی قوی در سبک بازی‌های نظامی و استراتژی داشته‌اند.

همه‌ی مواردی که به آن‌ها اشاره شد دست به دست هم دادند تا حالا بتوانیم به‌جرات ادعا کنیم که رونمایی از «گوست ریکان: سرزمین‌های وحشی» (Ghost Recon:Wildlands) مهم‌ترین و در عین حال بهترین بخش از کنفرانس یوبی‌سافت در نمایشگاه E3 امسال بود.

Screenshot-1

بازی از نظر گرافیکی عالی است؛ البته اگر تا انتهای کار خراب‌اش نکنند. ساخت جنگلی به این زیبایی کار ساده‌ای نیست.

جوگیری!

نکته‌ای که تعداد زیادی از بازی‌کننده‌ها درباره‌ی تریلرهای به‌نمایش درآمده از بازی در نظر نمی‌گیرند این است که آن‌ها در وهله‌ی اول با هدف جلب نظر سهام‌داران شرکت ساخته می‌شوند.

در این موضوع شکی نیست که یوبی‌سافت برای رونمایی از «سرزمین‌های وحشی» برنامه‌هایی در ذهن داشت. پس از بازخورد خوبی که این شرکت از رونمایی بازی‌هایی مثل The Division، «سگ‌های نگهبان» (Watch Dogs) یا حتی قسمت‌های جدید «فرقه‌ی اساسین» گرفته بود، مطمئنا انتظار می‌رفت که برای رونمایی از یک گوست ریکان جدید هم از تصاویر روند بازی استفاده کند؛ آن هم تصاویری که در بهترین حالت گرفته شده‌اند و حسابی هم برای ضبط آن‌ها برنامه‌ریزی شده است.

البته یوبی‌سافت توانست به هدفی که در ذهن داشت برسد و با نمایش قطعه ویدیویی که برای «سرزمین‌های وحشی» آماده کرده بود توانستند هیجانی را که لازم داشت‌ به بیننده‌های‌‌اش منتقل کند. با این حال چندی نگذشت که هیجان بیننده‌ها فروکش کرد و زمانی که به خود آمدند و مقداری فکر کردند فهمیدند احتمالا یوبی‌سافت همان بلایی که سر سگ‌های نگهبان و The Division آورده، سر این بازی هم خواهد آورد.

نکته‌ای که تعداد زیادی از بازی‌کننده‌ها درباره‌ی تریلرهای به‌نمایش درآمده از بازی در نظر نمی‌گیرند این است که آن‌ها در وهله‌ی اول با هدف جلب نظر سهام‌داران شرکت ساخته می‌شوند. تریلر شگفت‌انگیز سگ‌های نگهبان (که بازی هیچ‌وقت به زیبایی آن تریلر اولیه نشد)، با تکنیک‌ها و حقه‌هایی ساخته شده بود که انجام آن‌ها در موتورپایه‌ی بازی ممکن نبود. یوبی‌سافت هم ‌موقع نمایش تریلر کاملا از این موضوع با خبر بود؛ اما مطمئنا وضعیت شرکت در آن زمان اقتضا می‌کرد تا چنین تریلری به‌نمایش دربیاید.

برخلاف صنعت سینما که تریلرهای تبلیغاتی فیلم‌ها نمایان‌گر کیفیت نهایی تصاویر هستند، نمی‌توان از بازی‌های ویدیویی یک قاچ عمودی (Vertical Slice) برید و به آن با دیدگاه نسخه‌ی نهایی نگاه کرد. بازی‌های ویدویی، فایل ویدیویی نیستند که بتوان آن‌ها را با مقداری ویرایش آماده کرد و به مخاطبان نشان داد؛ بلکه بازی‌ها در طول ساخت تغییرات فنی زیادی می‌کنند.

پس اگر به نظرتان بستن درب یک ماشین هنگامی که در پشت آن سنگر گرفته‌اید موضوع جالبی به‌نظر می‌رسد، بهتر است در نگرش خود نسبت به تریلرهایی که در کنفرانس‌ها نمایش داده می‌شوند بازنگری کوتاهی داشته باشید.

Screenshot-2

فکرش را بکنید، حتی از آسمان هم می‌توانید روی نقشه‌ی بزرگ بازی سلطه داشته باشید.

وقتی کارگردان نقشی ندارد

یوبی‌سافت می‌گوید می‌توانید مراحل را هم به‌صورت اکشن و هم به‌صورت مخفی‌کاری به پایان برسانید.

بازی قرار است یک نقشه‌ی بزرگ داشته باشد که از پایگاه‌های نظامی مختلف پر شده‌ است. نقشه‌ی بزرگ بازی کاملا باز است و بازی‌کننده‌ها می‌توانند به دل‌خواه مراحل را انتخاب کنند. می‌توانید از همین حالا کاملا مطمئن باشید که بازی می‌خواهد ساختار بازی‌های محیط-بازی که یوبی‌سافت اخیرا به راه انداخته است را دنبال کند. منظورمان همان ساختاری است که نقشه‌ای پر از پایگاه را در مقابل‌تان قرار می‌دهد و باید آن‌ها را آزاد کنید؛ کلی مرحله‌ی فرعی تکراری انجام دهید و در این میان هم آیتم‌ها و منابع مختلف برای ارتقای وسایل‌تان پیدا کنید؛ ساختاری که از فرقه‌ی اساسین گرفته تا «فار کرای» (Far Cry) و سگ‌های نگهبان و هر بازی دیگر یوبی‌سافت که به ذهن‌تان بیاید، تکرار شده است.

با این حال فرقی که «سرزمین‌های وحشی» با سگ‌های نگهبان یا فارکرای دارد این است که قرار نیست این همه مراحل را تنهایی به اتمام برسانید. بازی از همان ابتدا طوری ساخته شده تا چندنفره بازی شود. گوست‌ها یک گروه چهارنفره هستند که در جریان بازی هر بازی‌کننده وظیفه‌ی خاصی را بر عهده خواهد ‌داشت.

یوبی‌سافت می‌گوید می‌توانید مراحل را هم به‌صورت اکشن و هم به‌صورت مخفی‌کاری به پایان برسانید. گوست‌ها هم با این‌که به‌اندازه‌ی بازی «سرباز آینده» (Future Soldier) پیشرفته نیستند، اما باز هم اسلحه‌ها و تجهیزات پیشرفته‌ای خواهند داشت؛ برای مثال گوست‌ها هنوز هم یک پهپاد (Drone) دارند. یوبی‌سافت به این موضوع اشاره کرده است که مهارت‌ها و اسلحه‌های مختلفی در بازی وجود دارند که می‌توان آن‌ها را ارتقا داد.

ظاهرا این طور که به‌نظر می‌رسد بازی انتخاب‌هایی هم خواهد داشت که روند داستان را تغییر می‌دهند. یوبی‌سافت می‌گوید که بازی‌کننده‌ها می‌توانند داستان بازی را با سرعت دل‌خواه‌شان پیش ببرند.

Screenshot-3

جنگل و بیابان به کنار، کوهستان‌های برفی هم در نقشه‌ی بزرگ بازی وجود دارند.

نقش‌آفرینی

ساختار تک‌نفره‌ی بازی «سرزمین‌های وحشی» مدت‌ها است که در بازی‌های یوبی‌سافت دیده می‌شود و استانداردی تثبیت شده است.

تصاویری که از بازی نشان داده شده‌اند پیش از هر چیز گرافیک‌ بسیار پیش‌رفته و پر از جزییات‌ آن را نمایش می‌دهند. سازندگان بازی موفق شده‌اند محیط‌های متنوعی برای بازی بسازند. امکان دارد مرحله‌ای در بیابان و مرحله‌ی بعدی مستقیما در یک جنگل بزرگ جریان داشته باشد. یوبی‌سافت می‌گوید «سرزمین‌های وحشی» بزرگ‌ترین عنوانی است که تا به‌حال از حیث وسعت ساخته‌اند. ظاهرا نه‌تنها روی زمین، بلکه بازی در آسمان هم جریان خواهد داشت. تعداد زیادی وسیله‌ی نقلیه هم برای گشت و گذار در این نقشه‌ی بزرگ در بازی تعبیه خواهد شد.

جریان بازی در کشور بولیوی اتفاق می‌افتد. یوبی‌سافت می‌گوید در نقشه‌های بازی حتی آثارهای باستانی مهم این کشور هم قرار داده شده است. داستان اصلی بازی هم تعقیب و گریز گوست‌ها و یک گروه قاچاق مواد مخدر است. گوست‌ها برای نابودی گروه «سانتا بلانکا» به بولیوی فرستاده شده‌اند؛ ولی ظاهرا این تعقیب به سمت خودشان کمانه کرده است.

بازی تازه رونمایی شده است و هنوز اطلاعات بیش‌تری از اتفاقات داستان بازی یا مکانیک‌های آن در دست نیست. با این حال اگر روند تهیه‌کننده-محور ساخت بازی‌های یوبی‌سافت را در نظر بگیریم، می‌توانیم حداقل تخمینی از کیفیت نهایی بازی و و حتی روند و مکانیک‌های آن بزنیم.

مطمئنا با یک بازی خوب و سرگرم‌کننده طرف خواهیم بود؛ اما امیدواریم بازی چیز جدیدی هم برای ارایه داشته باشد. مکانیک‌ها و سیستم‌هایی که یوبی‌سافت از «سرزمین‌های وحشی» نشان داده است، همگی به استانداردهایی در ساخت بازی تبدیل شده‌اند؛ استانداردهایی که خوب و سرگرم‌کننده بودن بازی را از همان موقع شروع ساخت‌اش تضمین می‌کنند. ساختار تک‌نفره‌ی بازی «سرزمین‌های وحشی» مدت‌ها است که در بازی‌های یوبی‌سافت دیده می‌شود و استانداردی تثبیت شده است. بخش چندنفره‌ی بازی هم که تعدادی بازی‌کننده را در نقشه‌ای بزرگ قرار می‌دهد تا به امروز در بازی‌هایی مثل «رستگاری سرخپوست مرده» (Red Dead Redemption) یا «جی‌تی‌ای۵» (GTA V) اثبات شده‌اند. «سرزمین‌های وحشی» زمانی می‌تواند خود را از این بازی‌ها جدا کند که عنصر جدیدی برای ارایه داشته باشد؛ عنصری که فعلا در بازی‌ها دیده نشده است.

یوبی‌سافت حرفی درباره‌ی زمان عرضه‌ی بازی نزده ، اما احتمالا می‌توانیم در ماه‌های آینده منتظر اخبار بیشتر از گوست ریکان: سرزمین‌ها وحشی باشیم.

Info_Game_GhostRecon

تهیه‌کننده: Ubisft

سازنده: Ubisoft Paris

سبک: اکشن سوم‌شخص

پلتفرم: PC، Xbox One، PS4

تاریخ انتشار: نامعلوم

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. Avatar علی

    جالب بود

  2. Avatar میلاد REAL

    من نسخه سرباز اینده رو بازی کردم فوقالعاده بود..گرافیک خارقلعاده بود :O

  3. Avatar حمید

    اگه میشه یه قسمت هم digigame درست کنید برای بازی های
    PC – PS3 – PS4 – XBOX 360 – XBOX ONE – PS Vita – PSP – ANDROID – IOS
    سریع دامنشو ثبت کنید تا کسی ثبت نکرده

  4. Avatar حمید

    سلام
    من اون نسخه قبلیشو بازی کردم بد نبود ولی به پای Call Of Duty و Battlfield نمیرسه

  5. Avatar محمد رضا

    کلا باید با با کنسول های نسل هفت خدافظی کنیم؟؟؟؟
    اینا هیچکدوم برای xbox 360 نمیاد نه؟؟ 🙁

  6. Avatar جابر

    فکر میکنم یکی از عالی ترین بازی ها تو سبک خودش بشه،

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه