افق‌ های بقا

۲۲ خرداد ۱۴۰۲ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه

بازی‌سازهای استودیوی گوریلا گیمز می‌خواهند با بازی‌ جدیدشان نسل هشت‌ام را به‌شکل جدی استارت بزنند.

اگر از آن دسته بازی‌کننده‌هایی هستید که ‌بخشی از زمان‌شان را در تالارهای گفتگو و شبکه‌های اجتماعی مختلف مرتبط با بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی می‌گذرانند، احتمالا از اطلاعات و شایعه‌هایی که در خصوص بازی‌ها به بیرون درز می‌کنند، پیش از همه خبردار می‌شوید. شهریور ماه پارسال بود که کاربری در وب‌سایت NeoGAF اطلاعات جدیدی از بازی بعدی استودیوی بازی‌سازی «گوریلا گیمز» (Guerilla Games) منتشر کرد. اطلاعاتی که یک بازی کاملا متفاوت از سایر عناوین این استودیو را توصیف می‌کردند. هم‌چنین تصاویری از یک بازی با اسم رمز «افق» (Horizon) به بیرون درز کردند که دایناسورهایی مکانیکی را به‌تصویر می‌کشیدند. با این حال دایناسورهای مکانیکی جالب‌ترین بخش این تصاویر نبودند؛ افرادی هم در حالی که سوار این دایناسورها در تصاویر به‌چشم می‌خوردند. افرادی که بیش‌تر شبیه انسان‌های اولیه یا قبیله‌نشین بودند؛ اما اسلحه‌های تمام اتوماتیک به‌دست داشتند.

این تصاویر از همان پارسال بازی‌کننده‌ها را به وجد آورده بود. با این حال، طرح اصلی بازی به‌قدری عجیب به نظر می‌رسید که هیچ‌کس انتظار نداشت چیزی بیش‌تر از چند تصویر مفهومی یا نهایتا یک نمونه‌ی اولیه از عنوانی لغو شده باشد.

با تمام این اوصاف، سونی بمب بزرگی برای کنفرانس E3 امسال‌اش داشت و در نهایت از این بازی جدید رونمایی کرد. بعد از نمایش سونی در نمایشگاه E3 معلوم شد تمام اطلاعاتی که پارسال از این بازی منتشر شد بود، واقعیت داشتند. از دایناسورهای مکانیکی که لیزر شلیک می‌کنند گرفته تا قبیله‌نشین‌هایی که اسلحه‌های امروزی حمل می‌کردند.

سونی برای رونمایی بازی هم تصاویر و تریلرهای درست و درمانی آماده کرده بود و به‌جای یک انیمیشن CG، روند خود بازی را نمایش داد. هنوز هم باور این موضوع که چنین بازی‌ای ساخته می‌شود برای‌مان عجیب است؛ اما ظاهرا استودیوی گوریلا گیمز برنامه‌های جالبی برای «افق» در سر دارد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

افق‌های نو

ایده‌های اولیه‌ی بازی از داستان گرفته تا مکانیک‌های‌اش توسط گروهی کوچک، شکل گرفتند.

سازندگان «افق: طلوع دوباره» (Horizon Zero Dawn) می‌گویند که ساخت بازی را پس از اتمام قسمت سوم «کیل‌زون» (Killzone) آغاز کرده‌اند. اعضای استودیوی گوریلا گیمز قصد داشتند تا بازی متفاوتی بسازند و سعی کردند تا ایده‌های جدیدی ارایه کنند. طرح‌های جدید و زیادی برای بازی‌های مختلفی ارایه شد، تا اینکه طبق گفته‌ی آن‌ها، سخت‌ترین و خطرناک‌ترین پروژه که همین افق باشد توسط اعضای تیم انتخاب شد.

گوریلا از همان زمان ساخت بازی را با تیمی متشکل از ده بیست نفر شروع کرد. ایده‌های اولیه‌ی بازی هم از داستان گرفته تا مکانیک‌های‌اش توسط گروهی کوچک، شکل گرفتند. با این حال ظاهرا تیم از نظر داستانی به مشکلاتی برخورد کرده بود. طوری که شخصیت‌ها و اتفاقات زیادی طرح شد، اما طراحان بازی از هیچ‌کدام‌شان راضی نبودند. برای همین هم پس از مدتی، از نویسنده‌ی بازی بزرگ «فال‌آوت: وگاس جدید» برای نوشتن داستان بازی‌شان کمک گرفتند. نویسنده‌ی وگاس جدید هم با نگه داشتن عناصر اصلی داستان، سناریویی جدید برای بازی نوشت.

روند ساخت بازی تا پایان ساخت Killzone: Shadow Fall به‌ آرامی پیش رفت. به‌همین خاطر است که وقتی سونی می‌گوید افق حدود دو سال مراحل ساخت و تولیدش را در گوریلاگیمز سپری می‌کند، کسی تعجب نکرد.

H-Screenshot-1

رویارویی با هیولاهای بازی یکی از جذاب‌ترین بخش‌های آن است.

‌‌‌‌‌‌‌‌

‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماشین‌های زنده

چگونگی تکامل موجودات دیگر، زیباترین بخش این داستان است. انسان‌های گذشته، در زمان حیات‌شان نژاد جدیدی را خلق کرده‌اند. نژادی که شاید ارگانیک نباشد، اما در هر صورت موجودی زنده است.

داستان بازی یکی از جالب‌ترین ایده‌هایی را دارد که تا به‌حال در یک بازی رایانه‌ای و ویدیویی دیده‌ایم. سازندگان بازی می‌گویند که درون‌مایه‌ی اصلی داستان، «تضاد بین زیبایی و خطرات دنیا» است. هم‌چنین موضوع داستان قرار است «قرار نداشتن نژاد انسان در بالاترین درجه» باشد.

ایده‌ی شکل‌گیری داستان زیبای افق بر مبنای دنیایی پساآخرالزمانی شکل گرفته است. سال‌هاست که دنیای امروزی به پایان رسیده است. شهرها، تمدن‌ها و تکنولوژی‌ها همه از بین رفته‌اند. دنیا دوباره چرخه‌ی جدیدی را آغاز کرده؛ چرخه‌ای که گویی انسان‌ها تازه به آن وارد شده‌اند. با این حال، قبیله‌ها و انسان‌های این دنیا، چندان هم از تمدن نابود شده‌ی گذشته بی‌خبر نیستند. آن‌ها به تمدن قبل، به عنوان اجدادشان نگاه می‌کنند؛ اجدادی که در شهرها و دنیاهایی نورانی و بزرگ زندگی می‌کرده‌اند.

چگونگی تکامل موجودات دیگر، زیباترین بخش این داستان است. انسان‌های گذشته، در زمان حیات‌شان نژاد جدیدی را خلق کرده‌اند. نژادی که شاید ارگانیک نباشد، اما در هر صورت موجودی زنده است؛ موجودی که تکامل پیدا می‌کند، بزرگ‌تر می‌شود و در دنیایی وحشی برای برتری و زنده ماندن تلاش می‌کند.

ماشین‌ها در دنیای افق نژاد برتر هستند. آن‌ها مراحل اولیه‌ی تکامل موجودات زنده‌ی دیگر، مثل انسان‌ها را تداعی می‌کنند. گونه‌های جانوری دنیای افق همگی ماشین هستند. این ماشین‌ها از موجودات کوچک گرفته، تا ماشین‌هایی به بزرگی دایناسورها را شامل می‌شوند. دنیای افق چرخه‌ای کامل از دنیای جانوری ماشینی دارد.

البته که این موضوع هم دلیل نمی‌شود تا انسان آن‌ها را شکار نکند. شخصیت اصلی بازی «الوی» (Aloy) نام دارد. الوی یک شکارچی است. حیات وحش دنیای او را ماشین‌ها تشکیل داده‌اند. الوی ماشین‌ها را شکار و از منابع آن‌ها برای بقای خود و قبیله‌اش استفاده می‌کند.

داستان افق ایده‌ی زیبایی دارد. ایده‌ای که دوست داریم اجرای خوبی از آن ببینیم. در تصاویری که از بازی نشان داده شده‌اند، تعدادی میان‌پرده هم به‌چشم می‌خورد و امیدواریم که بازی داستانی عمیق و قابل بحث داشته باشد؛ بحث‌هایی فلسفی که می‌توانند چگونگی خلق موجوداتی توسط انسان، یا زنده بودن و نبودن ماشین‌ها را دربر بگیرند. ظرفیت طرح سوالاتی مثل «آیا ماشینی که فکر می‌کند هم در معنای زندگی می‌گنجد یا نه؟» در افق وجود دارد و امیدواریم تیم گوریلا گیمز از این ظرفیت‌ها استفاده کند.

H-Screenshot-2

بازی به نظر میان‌پرده‌های زیادی دارد که داستان توسط آن‌ها تعریف می‌شود.

‌‌‌‌‌‌‌‌

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌باز هم‌ نقش‌آفرینی

یکی از جالب‌ترین نکاتی که سازندگان بازی درباره‌ی آن سخن گفته‌اند، عدم وجود هرگونه بخش آموزشی و راهنما در بازی است.

سبک افق: طلوع جدید یک نقش‌آفرینی اکشن است و اساس اصلی آن هم برمبنای گشت و گذار ‌بنا نهاده شده. بازی دنیایی باز دارد و با استفاده از سیستمی  ماموریت محور، ساختاری نقش‌آفرینی برای خود ساخته است. الوی در نقشه‌ی بزرگ بازی گشت و گذار می‌کند و از شخصیت‌های مختلف ماموریت می‌گیرد.

هم‌چنین در طول بازی در کنار ماموریت‌‌ها، ‌می‌توان آیتم‌هایی مختلفی پیدا کرد. آیتم‌هایی که با کشتن موجودات بازی به‌دست می‌آیند یا در گوشه و کنار نقشه‌ی بازی رها شده‌اند. منابع مختلفی هم در بازی برای ساخت آیتم وجود ‌دارد. بازی حتی چرخه‌ی روز و شب‌ هم خواهد داشت. به‌طور کل‌ این عناصر در کنار هم ساختاری شبیه به بازی‌های نقش‌آفرینی به افق می‌دهند.

یکی از جالب‌ترین نکاتی که سازندگان بازی درباره‌ی آن سخن گفته‌اند، عدم وجود هرگونه بخش آموزشی و راهنما در بازی است. سازندگان افق می‌گویند که نمی‌خواهند حتی نحوه‌ی استفاده از یک اسلحه را در بازی آموزش دهند. آن‌ها می‌خواهند تا تمام بخش‌ها، مکانیک‌ها و سیستم‌های بازی را خود بازی‌کننده‌ها با آزمون و خطا کشف کنند. اگر سازندگان بازی به حرف‌شان پایبند باشند، این موضوع می‌تواند افق را شبیه به بازی‌های بزرگی مثل «سایه‌ی کلوسوس» (Shadow of the Colossus) یا «ارواح تاریک» (Dark Souls) کند. تصورش را بکنید، با دایناسوری عظیم مواجه شده‌اید، اما نه‌تنها نمی‌دانید چگونه با او بجنگید، بلکه حتی از قابلیت‌ها و مشخصات اسلحه‌های‌تان هم بی‌خبرید. این قابلیت بازی اگر بتواند تعادل مجموعه‌ بازی‌های Souls را داشته باشد، می‌تواند حسی شگفت‌انگیز به بازی‌کننده منتقل کند؛ اما از طرفی اگر تعادل در روند بازی رعایت نشود، بازی پیچیده می‌شود و بازی‌کننده با سردرگم شدن، اعصاب‌اش خرد خواهد شد.

با توجه به این‌که استودیوی بازی‌سازی گوریلا گیمز تجربه‌ای در ساخت بازی‌های نقش‌آفرینی نداشته، فعلا نمی‌توانیم نظری درباره‌ی وضعیت بازی بدهیم. اما این استودیو می‌گوید که در طول ساخت بازی، برای اینکه به مشکل برنخورد از متخصصان سبک نقش‌آفرینی هم کمک گرفته است.

H-Screenshot-3

احتمالا بسیاری از بازی‌کننده‌ها علاقه دارند تا چرخه‌ی جانوری و چگونکی تکامل موجودات ماشینی بازی را ببینند.

‌‌‌‌‌‌‌‌

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افق‌های دور دست

تنها نگرانی که فعلا درباره‌ی بازی می‌توان داشت این است که نمایش ویدیویی خیره‌کننده‌اش در E3 امسال تماما برنامه‌ریزی شده باشد.

بازی با استفاده از همان موتورپایه‌ای ساخته شده که برای طراحی و ساخت Killzone: Shadow Fall از آن استفاده شده است؛ اما استودیوی گوریلا گیمز برای ساخت یک بازی نقش‌آفرینی روی موتورپایه‌شان تغییرات زیادی داده است. ظاهرا موتورپایه‌‌ی قدیمی توانایی پردازش یک نقشه‌ی بزرگ را به‌صورت هم‌زمان نداشته. منظور همان تکنیک استریم کردن است که در بازی‌هایی مثل جی‌تی‌ای یا بازی‌های دیگر محیط باز برای بارگذاری نقشه، بدون هیچ صفحه‌ی لودینگی استفاده می‌شود. مشکلات دیگری هم از قبیل فاصله‌ی دید کم، در موتور پایه وجود داشته است. ‌این‌طور که به‌نظر می‌رسد افق از نظر فنی وقت زیادی از استودیوی گوریلا گیمز گرفته است.

اما اگر ویدیوهایی که از بازی نمایش داده شده‌اند، کیفیت نهایی بازی را به‌تصویر بکشند، می‌توان‌ به راحتی ادعا کرد که این استودیو از پس مشکلات فنی پیش آمده، بر آمده است. کیفیت گرافیک‌ افق عالی است. از نورپردازی شگفت‌انگیز بازی گرفته تا بافت‌های با کیفیت و انیمیشن‌های صورت؛ تمام بخش‌های تصویری این بازی خودنمایی می‌کنند. ‌در چند تصویر  نشان داده شده از بازی هم، محیط‌ها پر از جزییات به‌نظر می‌رسند. البته کلا استودیوی بازی‌سازی گوریلا گیمز به‌خاطر گرافیک بالای بازی‌های‌اش معروف است و فکر نمی‌کنیم این بازی چیزی از مجموعه بازی‌های کیل‌زون کم داشته باشد.

تنها نگرانی که فعلا درباره‌ی بازی می‌توان داشت این است که نمایش ویدیویی خیره‌کننده‌اش در E3 امسال تماما برنامه‌ریزی شده باشد. یعنی صحنه‌های داخل بازی، به جای این‌که به رفتارهای بازی‌کننده عکس‌العمل نشان داده باشند، همگی برنامه‌هایی از پیش تعیین شده را دنبال کرده باشند.

امیدواریم که سازندگان کیل‌زون بتوانند روند بازی مناسبی را در انتها تحویل بازی‌‌کننده‌ها بدهند؛ چون ایده‌ی داستانی بازی، به تنهایی توانسته است بازی‌کننده‌های زیادی را به سمت خودش جلب کند.

Info_Game_Horizon

تهیه‌کننده: Sony Computer Entertainment

سازنده: Guerilla Games

سبک: اکشن نقش‌آفرینی

پلتفرم: PS4

تاریخ انتشار: ۲۰۱۶ میلادی

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵ دیدگاه
  1. Avatar shahram

    آیا بازی کامپیوتریش هم هست؟

  2. Avatar ارمین

    واقعا بازی فوق العاده ایه البته همیشه بازی های انحصاری سونی فوق العادن ولی این یه چیز دیگس .

  3. Avatar مرتضی

    فقط میشه گفت wow!

  4. Avatar foad

    سونی و انحصاریای خاص..این بازی انتظارات رو خیلی بالا برده….

  5. Avatar mehrdad

    این یه بازیه عالیه.لمیدوارم بازی های انحصاری بیشتری برای ps4 عرضه بسه و قیمتشم توی کشورمون منطقی باشه و خود سونی بازی هاشو توی کشور بفروشه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه