طراحی‌های اپل به کدام سمت پیش‌ می‌رود؟

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

شرکت اپل هفته‌ی گذشته، قاب جدیدی برای آیفون معرفی کرد. در حالی که جانی آیو یا تیم کوک، در ذهن خود این قاب را به عنوان وسیله‌ای برای افزایش ظرفیت باتری آیفون می‌بینند، این قاب فقط وضعیت بد اپل را در طراحی‌های‌اش گوش‌زد می‌کند؛ طوری که بسیاری از تحلیل‌گران، به تصمیمات اپل در طراحی‌های‌اش خرده گرفته‌اند.

می‌توانید مطمئن باشید که طراحی‌های فعلی اپل ممکن بود استیو جابز را تا مرز دیوانگی هم پیش ببرد.

البته محصولات اصلی اپل هنوز هم زیبا هستند. از آیفون جدید گرفته تا مک‌ها، همگی به زیبایی طراحی شده‌اند و حس به دست گرفتن یک محصول خاص و با کیفیت را به افراد می‌دهند. با این حال، اپل طراحی‌های مختلف دیگری هم اخیرا انجام داده است؛ طراحی‌ها و تصمیماتی که بیشتر منجر به زیر سوال رفتن طراحان این شرکت شده است.

برای مثال، آیپد پرو را در نظر بگیرید. صفحه‌ی بسیار بزرگ این دستگاه به کنار، تبلت جدید اپل در مقایسه با دیگر آیپدها، تنها در یک کیبورد و استایلوس تفاوت دارد. با این حال، حتی استفاده از این دو وسیله هم روی آیپد پرو کار ساده‌ای نیست. برای اینکه استایلوس Pencil را شارژ کنید، باید آن را به پورت لایتنینگ پایین تبلت متصل کنید؛ طوری که این استایلوس از تبلت آویزان می‌ماند. امکان شکستن خود قلم یا اتصال پایین آن هم به راحتی وجود دارد.

Apple_Pencil_Bad_DESIGN

کیبورد آیپد پرو هم چندان وضعیت خوبی ندارد. برخلاف کیبورد Surface مایکروسافت که کاملا تخت روی تبلت جای می‌گیرد، کیبورد آیپد پرو یک بلندی بد شکل دارد. این کیبورد به راحتی شکل زیبای خود تبلت را خراب می‌کند؛ در حالی که مایکروسافت سال‌ها است کیبوردی تخت و بسیار کارآمد برای تبلت‌اش می‌سازد.

Apple_KeyBoard_Case_Bad_Design

فقط هم آیپد پرو و آیفون قربانی طراحی‌های بد اپل نشده‌اند. جدیدترین مدل «مجیک ماوس»، برای اولین بار به جای اینکه از باتری‌های قلمی معمولی استفاده کند، باتری قابل شارژ دارد. این باتری هم با یک کابل لایتنینگ شارژ می‌شود. همه چیز در ظاهر بسیار خوب به نظر می‌رسد، تا اینکه شارژ شدن مجیک ماوس ۲ را ببینید. برای اینکه بخواهید ماوس را شارژ کنید، باید آن را مثل یک سوسک پا در هوا برگردانید و کابل را در آن وارد کنید. اصولا استفاده از ماوس هم در این حالت غیرممکن است. فکرش را بکنید، شارژ ماوس‌تان تمام می‌شود و نمی‌توانید در حالی که شارژ می‌شود از آن استفاده کنید.

Apple_Magic_Mouse_Bad_Design

البته مجیک ماوس ۲ و Pencil سرعت شارژ بسیار بالایی دارند، در نتیجه می‌توانید سریع آن‌ها را شارژ کنید و کارتان را راه بیاندازید. اما موضوع مهم این جا است که اپل، به طراحی‌های خوب‌اش شهرت داشت. توجه به جزییات در دوره‌ی استیو جابز به قدری زیاد بود که طبق گفته‌ی او، هر گونه مزاحمتی برای کاربر باید از بین می‌رفت. اما وسایل جانبی جدید اپل، رویه‌ی جدید این شرکت را نشان می‌دهند؛ رویه‌ای که می‌گوید:‌ “ما نتوانستیم بهتر طراحی‌شان کنیم، در نتیجه همان ایده‌ی بدمان را اجرا کردیم.”

حتی مدل‌های قبلی آیفون هم خط‌هایی صاف و طراحی‌هایی بسیار تر و تمیزتر داشتند؛ به‌گونه‌ای که نمی‌توانستید یک میلی‌متر بیرون زدگی یا بخشی اضافه روی گوشی‌ها پیدا کنید. در صورتی که لنز دوربین آیفون ۶، به زیبایی آن لطمه زده است. اپل به جای اینکه در طراحی‌های‌اش، مثل گذشته بیشتر مایه بگذارد و طراحی بهتری ارایه دهد، در تبلیغات آیفون ۶ و عکس‌هایی که منتشر کرد، برآمدگی لنز دوربین را بریده بود.

شاید به نظرتان عجیب بیاید، اما همین موضوع که اگر آیفون ۶ را روی یک میز بگذارید، کاملا روی آن قرار نمی‌گیرد و کج است، ممکن است برای افراد آزار دهنده باشد؛ می‌توانید مطمئن باشید که چنین موضوعی ممکن بود استیو جابز را تا مرز دیوانگی هم پیش ببرد.

منبع:‌ The Verge

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲۸ دیدگاه
  1. Avatar mojtaba

    به نظر من اپل مخصوصا ایفوناش زمان ایفون ۴و چهار اس…خیلی مطرح و عالی بودن…
    من خودم عاشق اپل بودم.. ولی الان طوری شده که دیگه ایفون نمیخرم…علتش هم خیلی مشخص نیس ولی تا حدی میشه گفت اون محبوبیت خودش رو از دست داده..علت فروش زیادش هم مربوط به اندازه صفحه نمایش گوشی هاش هست…
    قبلا گوشی های اندرویدی با تراکم ۲۰۰ یا کمی بیشتر بودن و اپل ۳۳۰ به همیت دلیل اون موقع نو اوری بود و هر کی میدید کیف میکرد..
    یا در زمینه دوربین…که با توجه به رقباش خیلی خیلی بهتر بود…ولی الان همه چیز فرق کرده و اولویت اول این شرکت شده سود اوری و افزایش فروش..و پول…

  2. Avatar عليرضا

    بازم خوبه که اپل یه هویت واحد داره!!
    این ایرادات هم به نظرم به خاطر سطح انتظارات بالاست از اپل!
    هر روزه شرکت های سامسونگ و سونی از این طراحی های ناکارآمد میکنن اما هیچ کس بهشون خرده نمیگیره، چون انتظاری هم نیست از این شرکت ها!!
    حالا یکی جواب من رو بده اصلا بخوای از اپل سویچ کنیم چه چیزی میتونه جاش رو بگیره؟؟
    هنوز هیچ دیوایس اندریودی نتونسته touch experience اپل رو داسته باشه، یا کیفیت دوربینش رو! یا پرفورمنس بالاش رو!!
    چرا وقتی پای حرف به اندروید کشیده میشه همه یه راست میرن سراغ پرفورمنس که رو کاغذ فقط جذابه و در عمل تعطیلاته! ولی وقتی کار به اپل میرسه یهو میگردن گیر بدن چرا مجیک مووس جدید اینجوری شارژ میشه؟!!
    واقعا یکم تامل کردن بد نیست!

    دوستانی هم که به آیپد پرو خرده می گیرن تا ٢، ٣ سال دیگه به حرف الانشون میخندن!!
    آیپد پرو جای دسکتاپ رو میگیره در آینده نزدیک و همین الان که خیلی جا نیفتاده شرکت هایی مثل adobe شروع کردن نسخه آیپد پرو محصولاتشون رو بدن!

  3. Avatar آرش

    متن بسیار جالبی بود . کاملاً موافقم . اپل زیادی داره تجاری می شه و خیلی دیگه داره رو وفاداری کاربر انش حساب می کنه !
    و طراحی هاش مثل قبل نیست 🙁

  4. Avatar hesam

    بعد تیم کوک میاد درباره محصولات بقیه اظهار نظر هم میکنه!

  5. Avatar ج

    به طرف جی ال ایکس

  6. Avatar mFat

    آیپد پرو که یک افتضاح تاریخی بود. ساعتش هم که مثل یک طفل ناقص الخلقه هست. واقعا در این چند سال اخیر حرف جدیدی برای گفتن نداشته اپل.

  7. Avatar AmirAbbas

    واقعا باورم نمیشه اپل تو قاب جدیدش ایده ی شرکت بزرگ جی ال ایکس ایران رو دزدیده :))
    یادتونه جی ال ایکس یه گوشی داشت که یه باطری هم تو قابش بووددد
    به همه تبریک میگم :)))))))))

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه