مونوپاد و پهپاد را فراموش کنید؛ ۲۰۱۶، سال VR است

۵ مهر ۱۳۹۴ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

به جرات می‌توان ادعا کرد در دوره و زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که سرعت حرکت و تغییرات دنیای تکنولوژی به بالاترین میزان رسیده است. کافیست به‌هر دلیلی یکی دو روز اخبار مربوط به تکنولوژی را دنبال نکنید؛ آن وقت است که هنگام برگشت با حجم زیادی از اطلاعات جدید روبرو خواهید شد که مطالعه تمام‌شان به ساعت‌ها یا حتی روزها زمان نیاز خواهد داشت.

اما در این بین بعضی از نوآوری‌ها و تغییرات تکنولوژیک هم وجود دارند که ظهورشان، جریان‌ساز می‌شود. این تغییرات با این‌که لزوما بزرگ و آن‌چنانی نیستند؛ سبک زندگی کاربران و نحوه‌ی تعامل‌شان با تکنولوژی را تکانی اساسی می‌دهد. مثلا کم‌تر کسی فکر می‌کرد که منوپادها بیایند و با طراحی نه‌چندان پیچیده‌شان در میان کاربران مختلف از هر سطحی، حسابی جا باز کنند. به این پدیده‌های همه‌گیر تکنولوژیک که برای مدتی طیف گسترده‌ای از کاربران را درگیر خود می‌کنند در اصطلاح «ترند» (Trend) گفته می‌شود. این‌که با ترندهای روز همراه باشید، مطمئنا تاثیر مستقیمی روی کیفیت زندگی‌تان، خصوصا وجه تکنولوژیک‌اش خواهد داشت؛ اما مهم‌تر از آن شناسایی ترندهای آینده است؛ ترندهایی که هنوز نیامده‌اند و گل نکرده‌اند؛ اما می‌توان مطمئن بود طی سال آینده جریان‌هایی را به‌راه می‌اندازند که آگاه بودن از آن‌ها می‌تواند از جنبه‌های مختلف به‌نفع کاربران تمام شود.

به پدیده‌های همه‌گیر تکنولوژیک که برای مدتی طیف گسترده‌ای از کاربران را درگیر خود می‌کنند، در اصطلاح «ترند» (Trend) گفته می‌شود.

پیش از آن‌که به این جنبه‌های مختلف بپردازیم، بد نیست نگاهی داشته باشیم به پدیده‌ای که به تصور ما، مهم‌ترین ترند سال آینده‌ی میلادی خواهد بود. در یک سالی که بخش خبر دیجی‌کالا را به‌طور منظم زیر نظر داریم، متوجه شدیم خوانندگان با این‌که کاملا روی موج ترند روز حرکت می‌کنند، کم‌ترین توجهی به آن‌چه احتمالا در آینده به یک ترند درست و درمان تبدیل می‌شود، ندارند. عدم توجه به اخبار شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و توییتر، در کنار بی اهمیت پنداشتن اخبار تکنولوژی‌های وابسته به «واقعیت مجازی» (VR) ما را به این باور رسانده است. حتما پیش خودتان می‌گویید “دوره‌ی فیسبوک که بسر رسیده و در ایران کسی با توییتر حال نمی‌کند؛ واقعیت مجازی هم تا بیاید همه‌گیر بشود، چهار پنج سالی طول می‌کشد و حالا حالاها برای پرداختن به آن زمان هست.”

سال آینده دوربین‌های واقعیت مجازی از راه می‌رسند و تمام سعی‌شان را می‌کنند تا به‌عنوان ترندی موثر در زندگی تمام کاربران رخنه کنند.

اما واقعیت این‌گونه نیست. همان‌طور که سال ۲۰۱۵ سال پهپادها بود و ما ایرانی‌ها خیلی تحویل‌اش نگرفتیم؛ سال آینده، سال دوربین‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده خواهد بود. از طرفی همان‌طور که امروز به هر فروشگاهی سر بزنید، چند مدل پهپاد پشت ویترین‌شان به‌چشم می‌خورد؛ سال آینده هم دوربین‌های واقعیت مجازی از راه می‌رسند و تمام سعی‌شان را می‌کنند تا به‌عنوان ترندی موثر در زندگی تمام کاربران رخنه کنند. در این یادداشت قصد نداریم از حیث سخت‌افزاری و تکنولوژیک به دوربین‌های واقعیت مجازی خصوصا Oculus Rift که پرچم‌دار این دوربین‌هاست، بپردازیم. فقط اشاره‌ای می‌کنیم به کنفرانس مطبوعاتی پنج‌شنبه‌ی گذشته‌ی تیم Oculus VR، طراحان و سازنده‌های دوربین Oculus Rift که با عنوان Connect 2 برگزار شد. در جریان این کنفرانس Oculus VR ضمن تایید مجدد زمان عرضه‌ی دوربین‌های‌اش در سه‌ماهه‌ی نخست سال ۲۰۱۶، روی همکاری نزدیک‌اش با سامسونگ در ساخت دوربین Samsung Gear VR تاکید کرد. هم‌چنین در این کنفرانس معلوم شد کلی بازی درست و درمان برای دوربین‌های Oculus و سامانه‌های کنترلی مخصوص‌اش در حال ساخت است. به همه‌ی این‌ها اضافه شدن امکان مشاهده‌ی فیلم‌های و سریال‌های شبکه‌هایی مثل Netflix و hulu را اضافه کنید تا متوجه بشوید تمام ماجراهای مربوط به دوربین‌های واقعیت مجازی تا چه حد جدی هستند.

توصیه می‌کنیم اگر شغل و حرفه‌ای که به آن مشغول هستید به هر نحوی به تکنولوژی و مسایل پیرامون‌اش مربوط می‌شود، دوربین‌های واقعیت مجازی را جدی بگیرید. طی سال آینده این دوربین‌ها نقشی پررنگ در بازی‌های رایانه‌ای، خدمات فروش، خدمات رفاهی، مارکتینگ و آموزش، بازی خواهند کرد. راستی نسخه‌ی مخصوص طراحان و برنامه‌نویسان Oculus Rift خیلی وقت است که عرضه شده و می‌توانید آن را با قیمتی حدود دو تا سه میلیون تومان از طریق کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس، خریداری کنید.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar کوروش

    اگه دوربین های واقعیت مجازی متداول بشن خیلی خووب میشه

  2. Avatar ترانه

    خیلی جالب بود. خسته نباشید واقعا

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه