نقد و بررسی آیفون SE از دیدگاه وب‌سایت The Verge

۱۵ بهمن ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

کم‌تر از یک هفته‌ی پیش شرکت اپل، آیفون جدیدش را معرفی کرد. آسمان به زمین نیامده و اتفاق خاصی هم نیافتاده است. در روز عرضه‌ی آیفون SE مثل همیشه مردم در صف‌های طولانی جلوی اپل‌استورها حاضر نبودند. اپل یک آیفون کوچک‌تر که دقیقا شبیه مدل سال ۲۰۱۳ آیفون است را عرضه کرده.

شاید بتوان گوشی جدید اپل را “یک آیفون ۶s در بدنه‌ی ۵s” توصیف کرد؛ اما در واقعیت خیلی هم چنین نیست.

با این حال، گول ظاهر قدیمی یا عرضه‌ی بی سر و صدای این گوشی را نخورید؛ اپل می‌داند که چگونه با آیفون ۳۹۹ دلاری‌اش مشتری جذب کند. آیفون SE برای کسانی که می‌خواهند برای اولین بار آیفون بخرند یا کسانی که منتظر ارتقای آیفون‌شان بودند، بسیار جذاب به‌نظر خواهد رسید. اپل مستقیما کسانی را هدف گرفته که قصد دارند با بودجه‌ی ۴۰۰ دلاری‌شان یک گوشی اندرویدی تهیه کنند.

آیفون SE کوچک است، اما ضعیف نیست. در واقع آیفون SE یک گوشی بسیار بهبود یافته با طراحی خوب و طول عمر باتری عالی است. این گوشی برای کسانی که دست‌شان به گوشی‌های بزرگ عادت کرده مناسب نیست؛ اما کسانی که گوشی‌های کوچک را دوست دارند، که البته این موضوع اصلا هم عجیب نیست، یا کسانی که هنوز ۴s یا ۵s دارند، مطمئنا گزینه‌ی ارتقا به آیفون SE را بررسی خواهند کرد.

آیفون SE دقیقا شبیه به ۵s است؛ طوری که اگر یک آیفون ۵s دم دست‌تان داشته باشید، نمی‌توانید به راحتی این دو گوشی را از هم تشخیص دهید. تنها تفاوت آیفون SE در ظاهر، رنگ صورتی (یا آن‌طور که اپل می‌گوید، رزگلد) است. البته SE در رنگ‌های نقره‌ای، خاکستری و طلایی هم عرضه می‌شود.

iPhone SE THe Verge (1)

بدنه‌ی آیفون SE، همان جنس آلومینیوم ۵s را دارد، صفحه‌اش همان صفحه‌ی رتینا است و حتی کلیدهای کناری‌اش هم فرقی نکرده‌اند. لبه‌های گوشی هم برخلاف آیفون ۶، پخ هستند و گرد نیستند. تنها تفاوت آیفون SE به غیر از رنگ‌های‌اش، لوگوی اپل است که این بار با رنگ بدنه‌ی گوشی ست شده.

حتی کار کردن با SE هم حس ۵s را دارد. شاید نخواهیم دیگر به استفاده از یک گوشی چهار اینچی روی بیاوریم، اما به دست گرفتن ۵s زمان خودش بسیار لذت بخش بود. پشت گوشی صاف است و به دست گرفتن آن حس خوبی به کاربرش می‌دهد. آیفون SE با اینکه حدودا ۱۱۰ گرم وزن دارد، اما لبه‌های سخت و ضخامت بیشترش در مقایسه با آیفون ۶، این گوشی را در ظاهر مقاوم‌تر جلوه می‌دهد.

هنوز مشخص نیست چرا اپل دوباره طراحی قدیمی‌اش را تکرار کرده، اما این شرکت می‌گوید که این طرح مورد علاقه‌ی مخاطبان‌اش است. البته احتمالا استفاده از بدنه‌ی ۵s این امکان را برای اپل فراهم کرده تا یک گوشی کوچک‌تر را از ابتدا طراحی نکند. می‌توانم تعدادی از مسوولان بالارتبه‌ی اپل را تصور کنم که که با کت و شلوار و اپل‌واچ به‌دست نشسته‌اند و به دنبال طرحی هستند که به بیرون درز نمی‌کند. ایده‌ای بهتر از ساخت یک گوشی، دقیقا مثل یک گوشی قدیمی هم جلوی‌شان ندارند.

شاید بتوان گوشی جدید اپل را “یک آیفون ۶s در بدنه‌ی ۵s” توصیف کرد، اما در واقعیت خیلی هم چنین نیست. تفاوت‌هایی بین پرچم‌دار اپل و این گوشی وجود دارد. برای مثال، آیفون ۶s از قابلیت «تاچ سه‌بعدی» (۳D Touch) استفاده می‌کند که صفحه‌ی گوشی را نسبت به فشار حساس می‌کند؛ آیفون SE این قابلیت را ندارد. آیفون ۶s هم‌چنین دوربین جلوی بهتری دارد، در حالی که دوربین جلوی آیفون SE دقتی ۱.۲ مگاپیکسلی دارد. آیفون SE بارومتر هم ندارد؛ در نتیجه بالا و پایین رفتن را تشخیص نمی‌دهد. اپل هم‌چنین از نسل قدیمی سنسور اثرانگشت‌اش در SE استفاده کرده. البته من که موقع استفاده، هیچ تفاوتی بین سنسور جدید و سنسور SE ندیدم.

iPhone SE THe Verge (2)

مهم‌ترین موضوعی که باید درباره‌ی آیفون SE بدانید، سرعت بالای آن است. سرعت بسیار بالای این گوشی، آن هم در مقایسه با اندازه‌ی بسیار کوچکی که دارد، بسیار شگفت‌انگیز است. از کسی شنیدم که می‌گفت آیفون SE یک موشک جیبی است.

آیفون ۵s از چیپ‌ست A7 اپل استفاده می‌کرد و یک گیگابایت حافظه‌ی رم داشت. با این حال، آیفون SE چیپ‌ست A9 و دو گیگابایت رم دارد. هم‌چنین این گوشی از استانداردهای جدید وای-فای و مودم سریع‌تر LTE بهره می‌برد. اپ‌ها، صفحات وب و فرمان‌ها به سرعت روی این گوشی اجرا می‌شوند. بگذارید اینگونه بگوییم: “این کم بودن سرعت آیفون SE نیست که نمی‌گذارد چندین کار را با هم روی آن انجام دهید، بلکه صفحه‌ نمایش کوچک‌اش است که مانع این کار می‌شود.

این گوشی به همراه آخرین نسخه‌ی سیستم عامل iOS یعنی ۹.۳ عرضه شده است. این نسخه قابلیت‌هایی مثل Night Shift را در خود جای داده که رنگ صفحه را گرم می‌کند. نکته‌ی جالب، کاربردی بودن این سیستم عامل در همین صفحه‌ی چهار اینچی است. با توجه به اینکه به صفحه‌ای بزرگ‌تر عادت کرده‌اید، احساس می‌کنید همه چیز در هم فرو رفته، اما بد نیست به این هم اشاره کنیم که اندروید هم روی صفحه‌های کوچک جواب نمی‌دهد. مشکل اصلی روی آیفون SE این است که باید زیاد صفحات را بالا و پایین (Scroll) کنید.

iPhone SE THe Verge (4)

پردازنده‌ی بهتر و سیستم عامل بهینه‌تر روی مصرف باتری هم تاثیر گذاشته. با این که آیفون SE اندازه‌اش با ۵s یکی است، اما تا ۵۰ درصد باتری را بهتر مصرف می‌کند. حتما باید چند هفته‌ای با یک گوشی کار کنید تا باتری‌اش را بشناسید؛ اما تا همین حالا هم آیفون SE یک روز کاری کامل را برای من جواب داده است.

حتی می‌گویم باتری SE از آیفون ۶s هم بهتر است. تا ۵:۳۰ دیروز بعد از ظهر،‌ پس از ۱۲ ساعت کار مداوم با آیفون SE، این گوشی هنوز هم ۴۴ درصد باتری داشت؛ آن هم پس از چک کردن ایمیل‌ها، تماس گرفتن، در شبکه‌های اجتماعی گشت و گذار کردن، در یوتیوب ویدیو دیدن و با گوگل مپ کار کردن. حتی هات‌اسپات گوشی هم کم و بیش روشن بود.

کسانی که آیفون ۴s یا ۵s دارند و می‌خواهند SE بخرند، مطمئنا به دوربین جدید این گوشی هم توجه خواهند کرد. آیفون SE همان دوربین پشت ۱۲ مگاپیکسلی را دارد که در آیفون ۶s پیدا می‌شود. این دوربین هم‌چنین نسبت به آیفون‌های قدیمی‌تر، سریع‌تر فوکوس می‌کند و عکس می‌گیرد.

iPhone SE THe Verge (3)

عکس‌ها از نظر کیفیت شبیه به آیفون ۶s هستند. رنگ‌ها واقعی ثبت می‌شوند و آن‌قدر هم جزییات در عکس‌ها وجود دارد تا جا برای برش یا ویرایش عکس‌ها وجود داشته باشد. البته عکس‌هایی که در نور کم و بدون فلاش گرفته شوند نویز زیادی دارند. این‌جاست که می‌توانیم از آیفون کوچک تعریف کنیم. در محدوده‌ی گوشی‌هایی ۴۰۰ دلاری، این گوشی دوربین بسیار بهتری دارد؛ آن هم با تفاوتی کاملا محسوس. این گوشی هم‌چنین ویدیوهایی ۴K می‌گیرد و از قابلیت Live Photos هم بهره می‌برد.

قابلیت‌های دیگر مثل Apple Pay هم در این گوشی پیدا می‌شوند. هم‌چنین می‌توانید در هر حالتی سر گوشی فریاد بزنید و منشی هوشمند آیفون SE را بیدار کنید؛ که البته به نظر من اصلا این قابلیت به هیچ کاری نمی‌آید.

آیفون‌های جدید همیشه طرفداران خودشان را دارند و سطح انتظارات برای آن‌ها به‌طور مسخره‌ای بالاست. در نتیجه به این حقیقت می‌رسیم: آیفون SE یک گوشی کوچک پر از خلاقیت و نوآوری نیست. این گوشی، تکنولوژی امروزی در ظاهری قدیمی است. اصولا هم نباید از چیزی که فقط کارش را انجام می‌دهد، زیادی تعریف کنیم. با این حال، گوشی‌های کوچک زیادی نیستند که از پس کارشان به خوبی آیفون SE بر بیایند.

iPhone SE THe Verge (5)

کسانی که یک آیفون کوچکتر یا آیفونی ارزان‌تر می‌خواهند، می‌توانند مطمئن باشند که آیفون SE برای‌شان کار یک آیفون را انجام خواهد داد.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

iPhone_SE_Verge

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: The Verge

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۵ دیدگاه
  1. Avatar mohsen javid

    دوربین سلفیش یکم اذیتم میکنه، واقعا ۱.۲MP خیلی پایینه
    واقعا حوصله ام نمیگیره دوباره دوربین سلفیه ۵S رو برای خودم تکرار کنم
    اگه یکم بیشتر رو دوربین سلفیش کار میکرد صد درصد میخریدمش

  2. Avatar امیر حسین

    دوربین چند هست من خودم ۵Sدارم اگه در دوربین ۱۲ باش میخرم

  3. Avatar حسین

    به نظرم بهتره یه شخصی که تا حالا هم اپل رو داشته هم گوشی های پرچم دار برند های دیگه بیاد مقایسه کنه کسی که نداشته چه میدونه دوربین ۸ اپل چقد بهتر از ۲۰ یه شرکت یا ۱۳ یه شرکت دیگه عمل میکنه کسی چه میدونه بعد از دو سه سال چرا میتونی با افت قیمت دویست سیصد تومنی گوشیتو بفروشی کسی چرا میدونه آیفون ده سال پیش چرا هنوز داره خرید و فروش میشه و هنوزم از طرف اپل پشتیبانی میشه و آپدیت میاد

    1. Avatar علیرضا

      اضافه کنم که کیفیت ساخت و عمر محصول و نرم افزار فراموش نشه…
      فقط بحث اینکه رو کاغذ یک محصول چی داره نیست…باید دیر بعد ۲ سال چطوری کار میکنه گوشی…!!!!

  4. Avatar امید

    دوستان کم لطفی کردن. اینکه چه گوشی ای استفاده کنیم برمیگرده به مطلوبیت هامون و اینکه دنبال چی هستیم.

  5. Avatar حسین

    ۴۰۰ دلار یعنی تغریبا با گلکسی اس۶ یا جی ۴ هم قیمته!اگه صفحش یکم بزرگ تر بود بهتر میشد گاهی وقتا اسکرول کردن زیاد خیلی رو مخه!من که الان یک گوشی ۵.۱ اینچی دارم از این مشکل رنج میبرم خدا ب فریاد کسی برسه که گوشی ۴ اینچی داره!برای مرد ها هم فک نکنم زیاد مناسب باشه چون یکم با دست ها مشکل پیدا میکنه(انگشتان چون یکم بزرگترن )اما برای خانم شاید بسیار مناسب باشه!

    1. Avatar Ali S

      اس ۶ با g4 هم قیمت نیست همونطور که در جریانید دیجیکالا s6 نسخه ۳۲ گیگ رو با ۱.۸۵۰.۰۰۰ تومان میفروشه و g4 نسخه۳۲ گیگ ۱.۴۱۰.۰۰۰تومانه!

    2. Avatar آرمان

      دوستمان آرش اشاره خوبی کردند….بدون شک بهترین گوشی در حال حاضر در بازار با ابعاد آیفون ۴ اینچ و مناسب برای خانمها, گوشی Z5 Compact هست. قیمتش هم خیلی خوبه و رنگ مشکیش هم خیلی قشنگ تره…

      1. Avatar سید محمد قاسم حسینی

        همیشه امکانات کم با قیمت زیاد فقط در محصولات اپل یافت می شود.

      2. Avatar سهیل

        خوب باید یک جوری سود کلان ببره… اگر امکانات بگذاره, هزینه زیاد میشه و سودش کم….کلا سیاست اپل در تولیداتش کاهش هزینه و جلوه دادن به چیزهای پیش پا افتاده است تا بتون خوب سود کنه. اونقدر تبلیغ میکنه که در نهایت باورت بشه متفاوته. البته سعی میکنه ظاهرش حفظ بشه تا کسی گیر و گوری در ظاهرش تو هر زمینه نتونه بده. در کل فهمیده چطور با امکانات و ویژگی های کمتر, کاری کنه بیشتر بفروشه و سود بیشتری ببره و کاربر هم دلش به چیزهای الکی خوش باشه.

  6. Avatar درب ضد سرقت

    اپل بعد استیو جابز نوآوری سابقشو دیگه نداره

    1. Avatar آرش

      دقیقا درست فرمودید…. مثلا این گوشی هم قیمت Xperia Z5 Compact است ولی صفحه کوچکتر و رزولوشن پایین تر و دوربین ضعیفتر (در تست DxoMark گوشی Z5 رده دوم و ایفون ۶s که دوربین یکسانی با SE دارد رده ۱۲ را دارد) و همینطور باتری ضعیف تری دارد. سنسور اثر انگشت آیفون SE هم با توجه به نسل قدیمتر TouchID , از سنسور اثر انگشت سونی کندتر و ضعیف تر است… با این حساب از همه جنبه ها از Z5 Compact ضعیفتر است و فقط در بخش پردازنده با Z5 compact رقابت میکند. در کل بهترین گوشی در ابعاد آیفون ۴ اینچی, گوشی Z5 Compact است. در واقع Z5 کامپکت بهترین گوشی کامپکت از نظر باتری, سنسور اثر انگشت, سایز صفحه نمایش, ابعاد و کارایی و حتی قیمت است.

      1. Avatar Ahmad

        دادش.خیلی تند رفتی.این همه ترفدارای سونی Z3 compact کردن الان کوش؟؟؟ولی الان دارن از آیفون ۴اس هم صحبت می کنن.مطمئن باشید این آیفون جدید کل گلگسی اس ۶ هم میخوابونه.

      2. Avatar رضا

        اتفاقا آقا آرش خیلی خوب و بجا صحبت کردند. متاسفانه تبلیغات الان حرف اول را میزنه و نه کارایی و خود محصول. در جواب شما باید گفت که z3 compact با z5 compact جانشین شد. برای همین ازش خبری نیست. در ضمن آقا آرش تکنیکی بحث کردند و نه بازاری و مد روز…بی شک بهترین گوشی سایز کوچیک در حد آیفون ۴ اینچ که البته با سایز و ابعاد آیفون ۴ اینچ,البته با صفحه بزرگتر و بهتری که داره (صفحه ۴.۶ اینچ گوشی z5 compact ), گوشی Z5 Compact هست. از همه نظر بهتر از گوشی جدید iPhone SE هست. نسبت به صحبتهای آقای آرش باید اضافه کنم که دوربین سلفی این گوشی حتی خیلی بهتر از SE است. SE دوربین سلفی ضعیف ۱.۲ مگاپیکسل که منسوخ شده را داره , درحالیکه سلفی Z5 Compact سلفی ۵.۱ مگاپیکسل و کیفیت بهتر.

      3. Avatar Ashkan

        درود بر شما…بنده از گوشی زد ۵ کامپکت در حدود ۴ ماه است که استفاده میکنم. قبلا هم آیفون ۵s داشتم و بخاطر سایزش اونو بر آیفون ۶ و ۶s ترجیح میدادم و تعویض نکردم. تا اینکه بنا به پیشنهاد یکی از دوستانم گوشیم را با سونی زد ۵ کامپکت تعویض کردم. در ابتدا کمی تردید داشتم که واقعا انتظارم را برآورده کنه. ولی با توجه به قیمت مناسبش ترقیب شدم یکبار هم شده یک گوشی اندرویدی را تست کنم. باید بگم واقعا از اونچه در این گوشی و اندروید دیدم, شگفت زده شدم. فوق العاده گوشی خوب و خوش دست و روانیه و دوربین خیلی خوبی هم داره. از انتخابم اصلا پشیمون نیستم و آزادی عمل بیشتر اندروید هم مزید بر علت شده. به دوستان بخصوص دوستانی که قبلا از آیفون و بویژه گوشی های سایز کوچک اپل مثل ۵s استفاده میکردند, این گوشی را توصیه میکنم.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه