نقد و بررسی سونی اکسپریا Z5 در دیجی‌کالا مگ

۱۵ بهمن ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه

یازدهم شهریور و درحالی‌که طرفداران سامسونگ، ال‌جی و HTC، سهمیه‌ی گوشی‌های رده‌بالای خود را دریافت کرده بودند، «کازوئو هیرای» (Kazuo Hirai)، مدیرعامل شرکت سونی در جریان رویداد IFA 2015 برلین، با معرفی سامورایی‌های اکسپریا Z5، طرفداران شرکت ژاپنی را شاد کرد.

اکسپریا Z5 در سه مدل با جثه‌های مختلف ولی قدرتی یکسان معرفی شد و قرار است یک سالی برای سونی مبارزه کنند. از مدل‌های جمع‌وجور Z5 کامپکت و گودزیلای Z5 پریمیوم که بگذریم، به اکسپریا Z5 میانی که ادامه‌ی راه اکسپریا Z3 پلاس است، می‌رسیم.

Sony_Xperia_Z5_Review_08

با دیجی‌کالا مگ در نقد و بررسی سونی اکسپریا Z5 همراه شوید.

طراحی و ساخت

همه چیز در طراحی این گوشی با حساب و کتاب انجام شده و اعلا و درجه‌یک بودن را فریاد می‌زند!

خودروهای ساخت شرکت پورشه یا بی‌ام‌دبلیو، به دلیل اینکه از زبان طراحی ثابتی طی سال‌های مختلف بهره برده‌اند، به‌راحتی و از فاصله‌ی دور قابل شناسایی هستند. همین موضوع را می‌توان در گوشی‌های سری Z سونی هم مشاهده کرد. اکسپریا Z5 از همان طراحی ساده، بی‌آلایش و در عین حال شکیل مدل‌های پیشین بهره می‌برد ولی بهبودهای قابل توجهی داشته است.

مهم‌ترین تغییر، استفاده از شیشه‌ی مات برای قاب پشتی به جای شیشه‌ی براق است. این موضوع باعث شده تا دیگر نگران کثیف شدن قاب پشتی گوشی‌تان نباشید؛ موضوعی که برای کاربران پرچم‌داران سامسونگ، یک معضل بزرگ است.

Sony_Xperia_Z5_Review_04

بدنه‌ی Z5 را می‌توان نسخه‌ی اصلاح شده و چکش کاری شده‌ی Z3 پلاس دانست. همه چیز در طراحی این گوشی با حساب و کتاب انجام شده و اعلا و درجه‌یک بودن را فریاد می‌زند!

با اینکه برجسته بودن قاب دور Z5 در پشت گوشی، کمی در دست گرفتن‌اش را آزاردهنده می‌کند ولی این موضوع از خط افتادن روی لنز دوربین و قاب پشتی، هنگامی که گوشی روی میز قرار می‌گیرد، جلوگیری می‌کند.

با توجه به پشتیبانی اندروید ۶.۰ از حسگرهای اثرانگشت به‌صورت پیش‌فرض، سونی هم بالاخره پای این حسگر دوست‌داشتنی را به مدل‌های رده‌بالای خود باز کرد. برخلاف جهت رودخانه که حسگر اثرانگشت در را پایین نمایشگر قرار می‌دهند، سونی کلید پاور که در وسط لبه‌ی سمت راست قرار دارد را به این حسگر مجهز کرده. مزیت این کار، راحت‌تر بودن شناسایی اثرانگشت است. بدون توجه به اینکه چپ‌دست یا راست‌دست باشید، می‌توانید به‌راحتی با حسگر اثرانگشت اکسپریا Z5 کار کنید. خوشبختانه، سونی برخلاف HTC، حسگر سریع و دقیقی را برای مدل رده‌بالای خود در نظر گرفته است.

Sony_Xperia_Z5_Review_09

سونی همچنان جزو معدود شرکت‌هایی است که برای گوشی‌های رده‌بالای خود از کلید سخت‌افزاری شاتر دوربین استفاده می‌کند. مهم نیست که برای عکاسی از کلید کم کردن صدا یا انواع و اقسام کلیدهای نرم‌افزاری استفاده کنید، درنهایت هیچ‌کدام نمی‌توانند جای یک کلید دو مرحله‌ای شاتر را بگیرند. به‌خصوص اگر این کلید، در پایین لبه‌ی سمت راست گوشی، دقیقا مشابه دوربین‌های دیجیتال کامپکت، تعبیه شده باشد.

احتمالا برای طرفداران سونی این موضوع دیگر کمی تکراری شده، ولی اکسپریا Z5 هم به لطف گواهینامه‌ی IP68 و IP65، در مقابل نفوذ آب و گردوغبار مقاوم است.

Sony_Xperia_Z5_Review_20

صفحه‌نمایش

صفحه‌نمایش Z5 یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین پنل‌های LCD بازار محسوب می‌شود.

با اینکه تقریبا تمامی شرکت‌های مطرح تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند از نمایشگرهای Quad HD استفاده می‌کنند، سونی در مدل Z5 هم به رزولوشن Full HD قناعت کرده است.

با توجه به اندازه‌ی ۵.۲ اینچی نمایشگر Z5، استفاده از دقت Full HD با تراکم پیکسلی بیش از ۴۰۰ پیکسل بر اینچ، کاملا منطقی به نظر می‌رسد. نه تنها چشم انسان، به‌سختی می‌تواند تفاوت بین تراکم‌های پیکسلی ۴۰۰ و ۶۰۰ را تشخیص دهد، بلکه رزولوشن کمتر در صفحه‌های LCD، کمک فراوانی به مصرف باتری خواهد کرد.

Sony_Xperia_Z5_Review_22

به‌طور خلاصه با اینکه نمایشگر Z5، جذابیت پنل AMOLED گوشی‌های گلکسی نوت ۵ یا گلکسی S6 را ندارد، ولی در کنار نمایشگر ال‌جی G4، یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین پنل‌های LCD بازار محسوب می‌شود. به‌علاوه، همانند گوشی‌های آیفون، سونی یک لایه‌ی مقاوم در برابر چربی و اثرانگشت بر روی نمایشگر Z5 قرار داده تا مقاومت‌اش را در مقابل کثیف شدن، بیش‌تر کند.

دوربین

اگر به عکاسی با تنظیمات دستی مسلط باشید، می‌توانید تصاویر فوق‌العاده باکیفیتی با دوربین Z5 بگیرید

یکی از بخش‌های گوشی Z5 که هنگام معرفی این گوشی‌ها، دپارتمان بازاریابی سونی، هیاهوی زیادی به پا کرد، دوربین جدید ۲۳ مگاپیکسلی‌شان بود. قطعا می‌دانیم که این‌طور اعداد و ارقام، اعتبار چندانی ندارند و کیفیت نهایی عکس‌های ثبت شده، به فاکتورهای دیگری بستگی دارند.

اما پیش از هر چیز، نگاهی به سیستم فوکوس فوق‌العاده سریع این دوربین جدید می‌اندازیم. اکسپریا Z5 می‌تواند بر روی هر نوع سوژه‌ای تنها در ۰٫۰۳ ثانیه فوکوس کند. این یعنی احتمالا هیچ سوژه‌ای را با اکسپریا Z5 از دست نخواهید داد. به‌علاوه این چنین سرعت فوکوس بالایی باعث خواهد شد تا اثر لرزش دست، به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

Sony_Xperia_Z5_Review_15

اما کیفیت عکس‌های ثبت شده چگونه‌اند؟ آیا واقعا همان‌طور که وب‌سایت DxOMark اعلام کرد، Z5 برترین دوربین را بر روی تمامی گوشی‌های هوشمند دارد؟ هم بله هم خیر. اگر به عکاسی با تنظیمات دستی مسلط باشید، می‌توانید تصاویر فوق‌العاده باکیفیتی با دوربین Z5 بگیرید ولی برای حالت خودکار، ما کیفیت تصاویر دوربین ال‌جی G4 و گلکسی S6 را ترجیح می‌دهیم.

کیفیت فیلم‌برداری هم فوق‌العاده است. اگر با رزولوشن ۴K فیلم‌برداری کنید، به سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه محدود خواهید بود ولی با کاهش رزولوشن به Full HD و HD، می‌توانید با سرعت‌های ۶۰ و ۱۲۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کنید.

برای علاقه‌مندان به عکاسی سلفی (که این روزها تعدادشان هم زیاد است) سونی یک دوربین ۵ مگاپیکسلی در بالای نمایشگر Z5 قرار داده که تغییر خاصی در مقایسه با دوربین دوم Z3 پلاس نداشته است. با این وجود، می‌توانید تصاویر سلفی بسیار خوبی برای به اشتراک‌گذاری در اینستاگرام تهیه کنید.

عملکرد سخت‌افزاری و باتری

سوال اصلی را همین‌جا رک و روراست پاسخ می‌دهیم: اکسپریا Z5 هم داغ می‌شود!

همانند بیشتر گوشی‌های رده‌بالایی که سال ۲۰۱۵ وارد بازار شدند، اکسپریا Z5 هم از تراشه‌ی معروف Snapdragon 810 ساخت شرکت کوالکام بهره می‌برد. تراشه‌ای که در Z3 پلاس هم قرار داشت. موضوع داغ شدن این تراشه دیگر تکراری شده و اگر از کاربران گوشی‌هایی مثل HTC One M9 هستید، این موضوع را به‌طور کامل لمس کرده‌اید.

اما سونی در مراسم رونمایی این گوشی اعلام کرد که از یک سیستم خنک‌کننده با دو لوله‌ی انتقال حرارت به‌علاوه‌ی خمیر سیلیکون استفاده کرده است. یعنی همان سیستمی که در لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای رومیزی مرسوم است. در مدت زمانی که این گوشی را در اختیار داشتیم، تحت تاثیر عملکرد این سیستم خنک‌کننده قرار گرفتیم. میزان گرم شدن Z5 در مقایسه با Z3 پلاس و One M9، به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. ولی سوال اصلی را همین‌جا رک و روراست پاسخ می‌دهیم: اکسپریا Z5 هم داغ می‌شود!

بله میزان گرم شدن این گوشی نسبت به دیگر محصولاتی که از تراشه‌ی ۸۱۰ استفاده می‌کنند، کمتر است ولی اگر جزو کسانی هستید که با گوشی خود زیاد بازی می‌کنند، گرم شدن قاب پشتی اکسپریا Z5، شما را آزار خواهد داد.

Sony_Xperia_Z5_Review_17

به هر صورت، عملکرد Z5 فوق‌العاده است. تقریبا هیچ‌گاه با مکث یا به‌اصطلاح “لگ” مواجه نخواهید شد. همه چیز روان است و تمامی فرمان‌ها، به‌محض لمس انگشت شما اجرا می‌شوند.

در دو سال گذشته، سونی تبلیغات زیادی پیرامون طول عمر باتری گوشی‌های رده‌بالای خود انجام داده. اکسپریا Z5 هم از همین روند پیروی می‌کند. باتری ۲۹۰۰ میلی‌آمپرساعتی این گوشی می‌تواند به‌راحتی یک روز کامل را سپری کرده و اگر قید Clash of Clans را بزنید، می‌توانید دو روز کامل از شارژ کردن گوشی خود بی‌نیاز شوید. قابلیت شارژ سریع گوشی هم که نیازی به گفتن ندارد.

نرم‌افزار

اکسپریا Z5 می‌تواند بهترین مکمل برای کنسول بازی پلی‌استیشن ۴ شما باشد.

سونی همچنان طعم آب‌نبات‌چوبی را به پاستیل‌پفی ترجیح می‌دهد و Z5 را با اندروید ۵.۱ روانه‌ی بازار کرده است. البته تجربه نشان داده که سونی یکی از بهترین شرکت‌ها در زمینه‌ی ارائه‌ی به‌روزرسانی‌ها به‌حساب می‌آید و قطعا Z5 جزو اولین گوشی‌هایی خواهد بود که به اندروید ۶.۰ مجهز خواهد شد.

بر روی سیستم‌عامل گوشی، رابط کاربری همیشگی Xperia UI قرار داده شده که برای کاربران گوشی‌های اندرویدی سونی، چند سالی است که تکرار می‌شود. مزیت اصلی این رابط کاربری در مقایسه با TouchWiz سامسونگ و Sense شرکت HTC، نزدیک بودن آن به رابط کاربری استاندارد اندروید است. سونی کمترین تغییرات را در این رابط اعمال کرده و همین موضوع می‌تواند کمک زیادی به ارائه‌ی به‌روزرسانی‌های سریع‌تر کند.

Sony_Xperia_Z5_Review_16

تعداد زیادی برنامه‌ی جانبی نظیر آنتی‌ویروس، آفیس و فیس‌بوک در گوشی دارند که خوشبختانه کاربر می‌تواند در صورت نیاز، آن‌ها را حذف کند.

در ادامه‌ی راه گوشی‌های Z3 و Z3 پلاس، Z5 هم راه‌های ارتباطی زیادی با کنسول بازی پلی‌استیشن ۴ دارد. از نرم‌افزارهای PSN و PS Video گرفته تا قابلیت استفاده از گوشی به جای نمایشگر کنسول بازی؛ پس اگر جزو گیمرهایی هستید که از پلی‌استیشن ۴ استفاده می‌کنند، اکسپریا Z5 می‌تواند بهترین مکمل برای کنسول شما باشد.

Sony_Xperia_Z5_Review_10

شاید نیاز به ذکر این مورد نباشد، ولی اکسپریا Z5 به‌طور کامل از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند.

جمع‌بندی

اکسپریا Z5 نسخه‌ی بهبود یافته یا به‌اصطلاح چکش کاری شده‌ی Z3 پلاس است. ایرادهای جزئی‌ای که به Z3 پلاس گرفته می‌شد، در Z5 برطرف شده است. Z5 زیبا، خوش‌ساخت و سریع است و دوربین فوق‌العاده‌ای دارد. همه چیز سر جای خود قرار دارد و هر آنچه که از یک گوشی رده‌بالا انتظار دارید را در Z5 خواهید یافت.

Sony_Xperia_Z5_Review_19

در مقایسه با رقیب‌هایی مثل آیفون ۶s، گلکسی S6، ال‌جی G4 و One M9، امپراتور جدید سونی، برتری خاصی ندارد ولی در هیچ زمینه‌ای، ضعیف‌تر از آن‌ها هم نیست. در واقع، گویی فناوری گوشی‌های هوشمند به بلوغ و نهایت خود رسیده. تمامی گوشی‌های رده‌بالای بازار در یک سطح قرار دارند و انتخاب نهایی به سلیقه‌ی کاربر برمی‌گردد. پس اگر سبک کره‌ای‌ها و تایوانی‌ها را نمی‌پسندید و به دنبال اصالت ژاپنی هستید، در خرید سونی اکسپریا Z5 شک نکنید.

Pros

  • کیفیت ساخت عالی
  • قاب پشتی از جنس شیشه‌ی مات؛ مقاوم در برابر جذب اثرانگشت و چربی دست
  • وجود حسگر اثرانگشت بر روی لبه‌ی سمت راست برای کاربری آسان‌تر
  • دارای گواهینامه‌ی IP65 و IP68؛ مقاوم در برابر نفوذ آب و گردوغبار
  • صفحه‌نمایش باکیفیت
  • کیفیت عکس‌برداری و فیلم‌برداری بسیار خوب (به‌خصوص با تنظیمات دستی)
  • عملکرد سخت‌افزاری قدرتمند
  • باتری با شارژدهی بالا و قابلیت شارژ سریع
  • بلندگوهای استریو با کیفیت و بلندی صدای بسیار خوب
  • رابط کاربری سبک، سریع و کاربرپسند

Cons

  • ضخامت گوشی می‌توانست کمتر باشد
  • گرم شدن گوشی تحت استرس زیاد باوجود سیستم خنک‌کننده‌ی پیشرفته

More_in_Digikala

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۱۴ دیدگاه
  1. Avatar علی

    سلام
    اقا من خریدمش عاااالیه
    خدایی خیلی گوشی خوبی هستش
    قبل از این ز۲ داشتم ولی چون دو سیم لازمم بود مجبور شدم بفروشمش اینو ک دو سیمه بردارم
    فقط همینو بگم ک محشره خدایی
    تازه ب صورت ۴k هر چی فیلمبرداری کردم گرم شد ولی داغ ک بگی داغه نکرد،،،میگم گرم شد و طبیعی هم هس
    دوستم اپل ۵ داشت بس ک داغ میشد بخدا نمیشد بذاریش رو گوشت باهاش ح بزنی
    من ک راضیم
    عالیه
    مرسی از دیجی کالا و راهنمایی های اقای حشمتی

  2. Avatar محسن

    با سلام خدمت دوستان من یه سوالی داشتم دوستم این گوشی (Z5) رو داره میگه نمیتونم توی حافظه داخلی یا خارجی (SD Card) پوشه جدید درست کنم و مثلا” عکس هام رو تفکیک کنم. چند تا App براش گرفتم اما ظاهرا”حل نشده. میشه راهنمایی بفرمایید. با تشکر

  3. Avatar محمدحسین

    سلام لطفا ترخداجواب منوسریع بدیدمیخوام چندروزدیگه z5بخرم فقط یه سوال داشتم که این گوشی فارسی هم میشودممنون میشم

  4. Avatar حسین

    سلام دوستان
    لطفأ بفرمایید این مد Z5 Dual منوی فارسی داره یا نه؟

  5. Avatar محمد

    سلام
    ببخشید رنگ گوشی در عکس های بالا چیه؟
    کروم یا مشککی گرافیتی؟

  6. Avatar الوند

    آخرش عالی نوشته بودید!!
    اگر سبک کره‌ای‌ها و تایوانی‌ها را نمی‌پسندید و به دنبال اصالت ژاپنی هستید، در خرید سونی اکسپریا Z5 شک نکنید.
    به به!! من همه چیزهای الکترونیکی رو سونی میخرم…موبایل و ساعت و ضبط و باند ماشین و mp3 پلیر

  7. Avatar پوبا

    واقعا سونی از اپل سرتره، جفتشون رو داشتم Z5 یه چیز دیگس

  8. Avatar علی

    سلام ممنون از نقدتون ولی میشد بیشتر از مزیت های گوشی بگین مشکل داغ کردن تمام گوشی ا دارن از G4 تا S6 بلا استثنا دارن.

  9. Avatar mahdi

    نقد و بررسی بسیار خوب وجامعی بود ممنون آقای فرهنگ و دیجی جون

  10. Avatar حسین

    در مورد اسلات سیم کارت ها فکر کنم اشتباه شده!! چون همه سایت هایی که نقد و بررسی انجام دادن گفتن دو سیم کارت همزمان فعال داره
    یه سوال هم دارم! این گوشی مثل بقیه گوشی های سونی دکمه ریست سخت افزاری داره؟؟

  11. Avatar kamyar

    سلام
    من اکثر پرچم دارهای برنهای مختلف رو داشتم ولی واقعا از هیچکدومشون مثل سونی زد۱ راضی نبودم
    اینقدر نقدهای بی پایه و اساس ازش میکردن ولی واقعا نباید به نظرات همه توجه کرد
    همین مسله زد آب بودن واقعا لازم…اکثر گوشیهام بخاطر تعریق دست و صورت یا هوای مرطوب در هوای جنوب بمرور خراب شدن
    ولی سونی هیچ مشکلی پیدا نکرد.

  12. Avatar آران

    هر گوشی مزایایی داره مثلا ۱۱۰۰ نوکیا مثل سنگه همه جا کار می کنه از برج میلاد بیافته چیزیش نمی شه می شه گفت از تمام گوشی های هوشمند الان سرتره. ولی بیش تر آدم ها من دیدم از روی تعصب برند خاصی علاقه دارند. می شه گفت گوشی های آیفون به خصوص آیفون ۶ اس و اس پلاس طراحی و کیفیت ساختش بی نظره و ال جی هم من دیدم که کیفیتش و دوربین خوبی داره. اچ تی سی هم استفاده کردم و کارایی خوبی داشت. هر کدوم معایب و مزایای خودشون را دارند و با چند تا معایب جزئی نمی شه بدنامشون کرم. من خودم منتظرم که Z5 رو بخرم با این که از آیفون ۶ اس پلاس خوشم اومده ولی Z5 بیش تر به کارم می یاد

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه