تقویت سلول‌های خورشیدی آینده با سزیوم

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

امروزه منابع انرژی رو به تغییر هستند و محققان در نطر دارند تا راه‌هایی برای بهره‌مندی از منابع انرژی طبیعی ارزان، بهینه و متفاوت پیدا کنند. در این میان خورشید یک منبع عظیم انرژی است که می‌تواند در رفع نیازهای انسان و جوامع بشری امروز به خدمت گرفته شود. تکنولوژی سلول‌های خورشیدی، راه مناسبی برای بهره‌مندی از انرژی خورشید و تبدیل آن به صورت‌های دیگری مانند الکتریسیته هستند.

از بین موادی که در ساخت سلول‌های خورشیدی به کار می‌رود، پروسکایت (Perovskite) که یک کانی است، امید بزرگی برای استفاده‌ی بهینه از انرژی خورشید و تبدیل آن به الکتریسیته است.

کانی پروسکایت

کانی پروسکایت

این ماده از چند جهت برای این کار بسیار مناسب است؛ پروسکایت در مقایسه با تمام متریال‌هایی که تا امروز برای این کار در نظر گرفته شده، خیلی سریع‌تر انرژی خورشید را به الکتریسیته تبدیل می‌کند، ارزان است، ساخت آن‌ها آسان است و می‌تواند در قالب‌های رولی تولید شود. به علاوه می‌توان لایه‌های پروسکایت را روی سلول‌های خورشیدی سیلیکونی (که در حال حاضر رایج‌تر هستند) قرار داد تا میزان بیش‌تری از انرژی به الکتریسیته تبدیل شود.

اما مانعی هم در این کار وجود دارد؛ مشکل این‌جاست که پروسکایت ماده‌ی بسیار ظریف و شکننده‌ای است و در اندک زمانی با رطوبت، هوا، گرما یا تابش شدید خورشید متلاشی می‌شود. دانشمندان طی چند ماه گذشته به دنبال پیدا کردن راهی برای تقویت این ماده بوده‌اند. آن‌ها دریافته‌اند که با افزودن سزیم (Cesium) به پروسکایت می‌توان مقاومت و استحکام آن را تا حد زیادی افزایش داد.

پروسکایت غنی شده با سزیم می‌تواند در حد سلول‌های سیلیکونی بازدهی داشته باشد و به زودی هم از نظر قیمت با سلول‌های گالیوم آرسنید (gallium arsenide) رقابت خواهد کرد.

منبع: Science Mag

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar نبی الله

    سلام من به یی سلول خورشیدی نیاز دارم چگونه بسازم .

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه