Uncharted 4 ؛ فصل آخر سفرنامه‌ی مارکو پولو

۲۲ خرداد ۱۴۰۲ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه

«ناتان دریک» (Nathan Drake)، قهرمان نسل هفتم کنسول‌های بازی، تا چند ماه دیگر جدیدترین و در عین حال آخرین ماجراجویی‌اش را تجربه خواهد کرد. بازی‌کننده‌ها هم مشتاقانه منتظرند تا در آخرین فصل از داستان یک دزد دوست داشتنی با او همراه بشوند.

بازی Uncharted 4: A Thief’s End اولین قدرت‌نمایی جدی استودیوی «ناتی داگ» روی کنسول «پلی استیشن ۴» (Playstation 4) خواهد بود. البته این استودیو قبلا نسخه‌ی بازسازی شده‌ی عنوان The Last of Us را هم برای این پلتفرم راهی بازار کرده بود. جدیدترین قسمت از مجموعه بازی‌های Uncharted که براساس گفته‌ی سازندگان، پایان ماجراهای ناتان دریک و یارانش خواهد بود، از این نظر برای علاقه‌مندان بسیار مهم است که نه تنها می‌تواند قدرت کنسول نسل هشتمی سونی را به نمایش بگذارد، بلکه قطعا استانداردهای جدیدی را به صنعت بازی‌های کامپیوتری اضافه می‌کند که در سال‌های آینده همه‌ی استودیوهای بازی‌سازی از آن‌ها در بازی‌های خودشان استفاده خواهند کرد. وجود چنین مواردی باعث شد که مجموعه بازی‌های «توم‌ریدر» (Tomb Raider) به چیزی تبدیل شود که در بازی «خیزش توم‌ریدر» بازی‌کننده‌ها را شگفت‌زده کرد.

قسمت چهارم مجموعه بازی‌های Uncharted از نمایشگاه E3 سال گذشته ما را منتظر خودش نگه‌داشته و نمایش‌های جدید این بازی در مراسم Playstation Experience هم صبر کردن برای تجربه‌ی این عنوان را به کار سختی تبدیل کرده است.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

آخرین جنگ صلیبی!

استودیوی «ناتی داگ» برای اینکه چهارمین قسمت از مجموعه بازی‌های Uncharted بیش از پیش مورد توجه بازی‌کننده‌ها قرار بگیرد و یک پایان خوب را هم برای «ناتان دریک» به نمایش در بیاورد، در بخش داستانی پیچیدگی‌های مختلفی را به وجود آورده است. «ناتی داگ» در تمام این سال‌ها نشان داده در قسمت داستان‌سرایی به بلوغ بیشتری دست پیدا کرده که اوج آن در The Last of Us به نمایش در آمد. این استودیو داستان Uncharted 4 را با حال و هوایی بزرگ‌سالانه سروشکل داده و به زندگی شخصی ناتان دریک بیش از پیش می‌پردازد. ناتی داگ گفته دست به ریسک‌های زیادی برای خلق داستان این عنوان زده و با توجه به درس‌هایی که از بازی The Last of Us گرفته، دیگر ترسی از موضوعات مختلف ندارد و سعی کرده داستان بازی از بسیاری جهات یک چیز کاملا جدید باشد.

در این بازی برای اولین‌بار با برادر ناتان که «سم دریک» (Sam Drake) نام دارد، روبرو می‌شوید. برادری که ناتان برای سال‌ها فکر می‌کرده مرده است و به یک‌باره با او روبه‌رو می‌شود. با توجه به اطلاعات منتشر شده، سم در یکی از ماجراجویی‌هایش در کنار ناتان، یک نگهبان را می‌کشد و این موضوع باعث می‌شود که ماموران امنیتی به سمت آن‌ها تیراندازی کنند. یکی از تیرها به سم می‌خورد و‌ او نمی‌تواند برادرش را همراهی کند. ناتان سعی می‌کند سم را پیدا کند اما تمام سرنخ‌ها به کشته شدن برادرش منتهی می‌شوند. سم به ۱۵ سال زندان محکوم می‌شود و پس از آزادی، برادرش را پیدا می‌کند. این صحنه‌ی جالب در تریلری زیبا به نمایش درآمد که در ادامه می‌توانید آن را مشاهده کنید.

‌‌‌‌‌‌‌

‌‌‌‌‌‌‌‌

در این بازی برای اولین‌بار با برادر ناتان که «سم دریک» (Sam Drake) نام دارد، روبه‌رو می‌شوید. برادری که ناتان برای سال‌ها فکر می‌کرده مرده است.

اتفاقات بازی از جایی شروع می‌شوند که سم، ناتان را پیدا می‌کند. ناتان پس از اتفاقاتی که در Uncharted 3: Drake’s Deception رخ داد، دیگر به عنوان یک شکارچی آثار باستانی فعالیت نمی‌کند و زندگی تازه‌ای را با «النا فیشر» (Elena Fisher) که در قسمت‌های قبلی این مجموعه بازی‌ها هم حضور داشت، شروع کرده است؛ اما زمانی که سروکله‌ی سم پیدا می‌شود، دنیای آرام ناتان از بین می‌رود. سم یک ماجراجویی جدید را برای این دزد باز نشسته به همراه می‌آورد که به نظر می‌رسد پایان خوشایندی ندارد.

Sam Drake

ناتان و برادرش سم

اتفاقاتی که در این بازی رخ می‌دهند، شخصیت‌های بازی را با دختری به نام «نادین راس» (Nadine Ross) آشنا می‌کنند. او رهبر یک گروه خلافکار در آفریقای جنوبی است که با گروهش موانع زیادی برای ناتان و برادرش به وجود می‌آورند تا نتوانند گنجینه‌ی مربوط به یک دزد دریایی که در ماداگاسکار پنهان شده را پیدا کنند.

در حالی که در قسمت چهارم همچنان «روندبازی» (GamePlay) شامل دویدن، پریدن، کشتن دشمنان و المان‌های «سکوبازی» (Platformer) مختلف است، سازندگان ویژگی‌های جدیدی را هم به این عنوان اضافه کرده‌اند. از جمله‌ی این ویژگی‌ها می‌توان به قابلیت انتخاب دیالوگ‌ اشاره کرد. این ویژگی شبیه به بازی Heavy Rain یا برخی عنوان‌های نقش آفرینی طراحی شده و بازی‌کننده‌ها می‌توانند از بین چند موضوع مختلف برای صحبت کردن، یکی را انتخاب کنند و بازی را ادامه دهند. هنوز شکل کارکرد این ویژگی در بازی به صورت کامل مشخص نشده؛ اما بعید به نظر می‌رسد که اضافه شدن این قابلیت، روند بازی را به سمت عنوان‌های نقش آفرینی ببرد. البته احتمال دارد که انتخاب دیالوگ‌ها تغییراتی را در بازی به وجود بیاورند که اگر این چنین باشد، ارزش چند بار بازی کردن این عنوان بیشتر می‌شود.

uncharted 4

صحنه‌ی انتخاب دیالوگ‌ها

در حالی که در قسمت چهارم همچنان «روندبازی» (GamePlay) شامل دویدن، پریدن، کشتن دشمنان و المان‌های «سکوبازی» (Platformer) مختلف است، سازندگان ویژگی‌های جدیدی را هم به این عنوان اضافه کرده‌اند. از جمله‌ی این ویژگی‌ها می‌توان به قابلیت انتخاب دیالوگ‌ اشاره کرد.

‌‌‌‌‌

معبد مرگ

یکی دیگر از ویژگی‌های جدید این عنوان حالت تقریبا Open-World آن است. این بازی به شکل عنوان‌هایی مانند GTA ساخته نشده، اما مراحل آن شامل محیط‌های بسیار بزرگی می‌شوند که آزادی عمل بیشتری در مقایسه با نسخه‌های قبلی به بازی‌کننده‌ها می‌دهند.

اگر دمویی که در نمایشگاه E3‌ از این بازی به نمایش درآمد را مشاهده کرده باشید، قطعا بخش رانندگی آن نظر شما را به سمت خودش جلب کرده است. خوشبختانه رانندگی تنها مختص این مرحله از بازی نمی‌شود و بازی‌کننده‌ها در مراحل دیگر هم توانایی انجام دادن چنین کاری را خواهند داشت؛ اما این قسمت به شکل اختیاری پیش روی بازی‌کننده قرار می‌گیرد. می‌توانید در یک مرحله سوار اتومبیل شوید و آن را به پایان برسانید یا می‌توانید از روش‌های کلاسیک این مجموعه بازی‌ها که شامل دویدن و بالارفتن از در و دیوار می‌شود، استفاده کنید. قسمت رانندگی هم در کنار بخش‌هایی مانند تیراندازی، جستجوی مکان‌های مختلف و المان‌های QTE به بخشی از هسته‌ی بازی تبدیل شده و در شرایط خاص می‌توان از آن استفاده کرد.

بازی Uncharted 4 این اجازه را به بازی‌کننده‌ها می‌دهد تا به هر شکل که دوست دارند، بازی را ادامه دهند. محدودیت‌ها در این بازی به حداقل رسیده است. در همان مرحله‌ای که در E3 به نمایش درآمد، مسیرهای زیادی وجود دارد. در حالی که تمام مسیرها به یک مقصد می‌رسند، بازی‌کننده‌ها در هرکدام از مسیرها، اتفاقات مختلفی را تجربه می‌کنند.

روند اصلی بازی براساس تیراندازی و پنهان شدن پشت کاورهای مختلف طراحی شده است. برای اینکه بتوانید از نبردها جان سالم بدر ببرید، باید از آیتم‌هایی که در محیط قرار گرفته‌اند استفاده کنید و پشت آن‌ها پنهان شوید. برای در امان ماندن از دست دشمنان باید جای خودتان را به سرعت عوض کنید و در این بین هم می‌توانید با انواع و اقسام سلاح‌هایی که در اختیار دارید، دشمنان را از بین ببرید.

بازی Uncharted 4 این اجازه را به بازی‌کننده‌ها می‌دهد تا به هر شکل که دوست دارند، بازی را ادامه دهند. محدودیت‌ها در این بازی به حداقل رسیده است.

سازندگان بازی به این موضوع اشاره می‌کنند که بازی‌کننده‌ها می‌توانند به هرجایی که می‌بینند بروند. این عنوان گیمر را محدود نمی‌کند که در محیط خاصی قرار بگیرد و تنها یکسری فعالیت را انجام دهد. در حالی که بازی به شکل خوبی کارگردانی شده و روند داستانی به صورت خطی دنبال می‌شود، روندبازی به گونه‌ای پیاده‌سازی شده که حس خطی بودن به حداقل برسد و آزادی عمل بیشتری در بازی احساس شود. بازی‌کننده‌ها می‌توانند خودشان را سرگرم گشت و گذار در محیط بازی کنند و زمانی که می‌خواهند بازی را ادامه دهند با دیدن یک صحنه‌ی حساس و هیجان انگیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. همین بزرگ بودن بازی در مقایسه با قسمت‌های قبلی باعث شد که تاریخ عرضه‌ی Uncharted 4 به بهار ۲۰۱۶ منتقل شود.

اگر قسمت‌های قبلی را تجربه کرده باشید، می‌دانید که این مجموعه بازی‌ها صحنه‌های سینمایی مختلفی را پیش روی کاربران قرار می‌دهند. یکی دیگر از دلایل تاخیر این بازی وجود صحنه‌های سینمایی متعدد بود. سازندگان این بازی که در کارنامه‌ی خودشان عنوان The Last of Us را هم دارند، می‌خواهند کاری کنند که صحنه‌های سینمایی Uncharted 4 بهتر از هر عنوانی باشد که تا این لحظه ساخته‌اند.

صحنه‌های سینمایی تنها بخشی به شمار نمی‌آید که Uncharted 4 سعی دارد به واسطه‌ی آن به عنوانی بهتر از The Last of Us تبدیل شود. تیم‌سازنده به تمام انتقادهایی که درباره‌ی هوش مصنوعی بازی The Last of Us شده بود گوش کرده و هوش مصنوعی به شکلی تغییر کرده که بتوان از آن در بخش‌های مخفی‌کاری که برای Uncharted 4 طراحی شده، استفاده کرد. استودیوی ناتی داگ می‌گوید که این بازی المان‌های مخفی‌کاری کاملا جدیدی دارد که در مقایسه با المان‌های مخفی‌کاری موجود در The Last of Us سریع‌تر هستند. هوش مصنوعی در قسمت چهارم سرعت بیشتری دارد و دشمنان سریع‌تر از خودشان واکنش نشان می‌دهند. این موضوع باعث شده که روندبازی در قسمت‌های اکشن  و مخفی‌کاری سریع‌تر شود.

هوش مصنوعی در قسمت چهارم سرعت بیشتری دارد و دشمنان سریع‌تر از خودشان واکنش نشان می‌دهند.

با توجه به تریلرهای منتشر شده، صحنه‌های اکشن و درگیری‌های تن به تن همچنان در بازی دیده می‌شوند. چیزی که در تمام بازی مخصوصا در صحنه‌های اکشن نظر شما را به سمت خودش جلب می‌کند، انیمیشن‌های طراحی شده برای قهرمان اصلی بازی است. «ناتان دریک» به هر اتفاقی که در اطرافش رخ می‌دهد واکنش نشان می‌دهد و به همین دلیل نگاه کردن به روندبازی همیشه شما را هیجان‌زده خواهد کرد.

Uncharted 4 QTE

صحنه‌های QTE همچنان در بازی دیده می‌شوند.

قلمرو جمجمه بلورین

گرافیک بازی همچنان شما را شگفت‌زده می‌کند. اگر به بازی‌های کامپیوتری هم علاقه‌ای نداشته باشید، این عنوان شما را مجبور می‌کند که صحنه‌های زیبای آن را تماشا کنید. تنوع رنگ‌بندی‌ها در این بازی بسیار زیاد است و به واسطه‌ی کیفیت بالای بافت‌ها، جزییات کاملی را در محیط مشاهده می‌کنید. این گرافیک خوب زمانی بیشتر جلب توجه می‌کند که پای فیزیک هم به میان می‌آید. در صحنه‌های اکشن مشاهده خواهید کرد که آیتم‌های زیادی از بین می‌روند. بیشتر اجسامی که در محیط بازی دیده می‌شوند، قابلیت تخریب پذیری دارند و ترکیب آن‌ها با کارهایی که در جریان روندبازی صورت می‌گیرد، صحنه‌ها را برای گیمرها جذاب‌تر می‌کنند.

البته بد نیست بدانید که گروهی به نام ICE TEAM‌ وظیفه‌ی ساخت تکنولوژی‌های لازم برای موتور پایه‌ی این عنوان را به‌دست گرفته‌اند. گروه ICE TEAM بخشی از شرکت سونی به شمار می‌رود که وظیفه‌ی ساخت تکنولوژی‌های مختلف برای استودیوهای بازی‌سازی این شرکت را برعهده دارد. البته از آنجایی که ICE TEAM بخشی از استودیوی «ناتی داگ» به شمار می‌رود، این گروه جدیدترین تکنولوژی‌های خودش را اول در اختیار این استودیو می‌گذارد. وجود چنین تیمی در کنار تیم‌سازنده‌ی Uncharted 4 باعث شده که بازی‌های این شرکت همیشه از نظر گرافیکی یک سرو گردن از بازی‌های موجود و حتی بازی‌های شرکت سونی بهتر باشد. وقتی محیط‌های جنگلی با درختان بسیار و محیط‌های شهری با مردمی که به انجام دادن کارهای روزمره‌ی خودشان مشغول هستند را نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید که ICE TEAM‌ ابزارهای مختلفی با در نظر گرفتن نیاز استودیوی «ناتی داگ» برای ساخت بازی Uncharted 4 تولید کرده است.

گروهی به نام ICE TEAM‌ وظیفه‌ی ساخت تکنولوژی‌های لازم برای موتور پایه‌ی این عنوان را به‌دست گرفته‌اند.

بازی Uncharted 4: A Thief’s End قرار بود در تاریخ ۷ اردیبهشت سال ۹۵ (۲۶ آوریل ۲۰۱۶) به شکل انحصاری برای کنسول «پلی استیشن ۴» (PlayStation 4) راهی بازار شود؛ اما شرکت سونی اعلام کرد که این عنوان با کمی تاخیر در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ماه عرضه می‌شود. این بازی که یکی از مورد انتظارترین عنوان‌های سال ۲۰۱۶ به شمار می‌رود و از هم اکنون شانس زیادی برای دریافت جایزه‌ی بهترین بازی سال ۲۰۱۶ دارد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌uncharted 4

‌‌‌‌‌

نام بازی: Uncharted 4: A Thief’s End

سازنده: Naughty Dog

تهیه کننده: Sony Computer Entertainment

سبک: اکشن سوم-‌شخص

پلتفرم: Playstation 4

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۹۵

در ادامه می‌توانید جدیدترین تریلر منتشر شده از این عنوان را هم مشاهده کنید:

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵ دیدگاه
  1. Avatar رضا

    خیلی پیش نمایش خوبی بود. بازم بگذارید. من خیلی حال کردم. دستتون درد نکنه

  2. Avatar جواد

    با کلیه اشتیاق منتظر بودیم برای ۲۸ اسفند بیاد که عید رو سرگرم بشیم. امام زد حال شد… ۷ اردیبهشت… تنها بازی که منتظرشم همینه. هرچی از ناتی داگ برسه عالیه

  3. Avatar علی

    این احتمال وجود داره که نمره ای که منتقدا بهش میدن بالای ۹۵ باشه چون واقعا خیلی روش سرمایه گذاری شده.

  4. Avatar ناتان

    سونی داری چیکار میکنی….ترکوندی صنعت گیمینگ را که…

  5. Avatar sajjad

    یعنی دیگه uncharted ساخته نمیشه؟
    چ بد من عاشق این بازیم

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه