دانشگاه MIT برنده‌ی مسابقه‌ی طراحی هایپرلوپ شد

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

شرکت SpaceX مسابقه‌ای دو روزه برای طراحی حمل‌کننده‌ی سیستم هایپرلوپ خود برگزار کرده بود. هزاران دانشجوی مهندس هم برای شرکت در این مسابقه، به دانشگاه تکزاس آمده بودند. تیم موسسه‌ی تکنولوژی ماساچوست یا همان MIT توانست به عنوان بهترین تیم انتخاب شود. شرکت SpaceX هم طرحی که مهندسان MIT ارایه داده‌اند را خواهد ساخت.

ایلان ماسک در صحبت‌های‌اش گفت که قرار است در آینده هم دوباره چنین مسابقه‌هایی برگزار کنند.

تیم دانشگاه «دلفت» (Delft) هم که از هلند در این مسابقه شرکت کرده بود، به عنوان تیم دوم انتخاب شد. از بین تمام گروه‌های شرکت کننده، ۲۲ تیم برای تست حمل‌کننده‌شان توسط SpaceX انتخاب شده‌اند. البته ممکن است داوران SpaceX ده تیم دیگر هم در هفته‌های آینده و با بررسی دوباره طرح‌ها به این تعداد اضافه کنند.

مسابقه‌ی SpaceX بخش‌های مختلفی داشت. بخش‌های زیادی مثل «بهترین سیستم پیش‌ران»، «بهترین طراحی» یا «بهترین ترمز» وجود داشتند و تیم‌های مختلفی هر کدام در این بخش‌ها موفق به دریافت جایزه شدند.

این برنامه که توسط صحبت‌های شخص ایلان ماسک، مدیرعامل SpaceX و هم‌چنین وزیر حمل و نقل ایالات متحده پایان یافت، با هدف تشویق مهندسان به ساخت سیستم‌های حمل و نقل وکیومی و تیوبی به راه افتاده بود.

Hyperloo

ماسک برنامه‌ی ساخت سیستم هایپرلوپ را برای اولین بار در مرداد ماه ۱۳۹۱ رونمایی کرد. سیستم هایپرلوپ شرکت SpaceX می‌خواهد تا در حمل‌کننده‌های آلومینیومی، مسافران را با سرعت بالای ۷۶۰ مایل در ساعت (۱۲۳۰ کیلومتر در ساعت) به مقصد برساند. هزینه‌ی ساخت مدلی که مسافران را حمل می‌کند ۶ میلیارد دلار، و برای مدل باری، ۷٫۵ میلیارد دلار برآورد شده است.

مدیر عامل SpaceX در صحبت‌های‌اش گفت که قرار است در آینده هم دوباره چنین مسابقه‌هایی برگزار کنند.

منبع: The Verge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۸ دیدگاه
  1. مهران

    ایلان ماسک یک مدیر موفق و خلاقه، اینکه داره از ثروتی که با تلاش خودش به دست آورده برای عملیاتی کردن ایده هاش استفاده می کنه چه ایرادی داره؟!
    الان اینقدر حوزه های مختلف دانش وارد جزئیات شده که هیچ کس به تنهایی نمی تونه کاری از پیش ببره و همیشه نیاز به کار تیمی برای رسیدن به اهدافه و وقتی هم که تیم مطرح بشه نیاز به سرپرست و مدیر داره…
    افرادی مثل ماسک یا جابز به خاطر مدیریت موفقشون و ایده هایی که تو سر داشتن شدن اینی که الان میشناسیم.
    الان دیگه زمان زکریا رازی نیست که بره تو آزمایشگاهش و با تلاش فردی با الکل بیاد بیرون! الان کار تیمی لازمه، سرمایه لازمه، مدیریت قوی لازمه…

  2. حمیدرضا

    مدیران سیلیکن ولی دارن دنیا رو تغییر میدن، برخی از این مدیران روزی ۱۶ ساعت کار میکنن!
    کار آقای ایلان ماسک بسیار کار ارزنده ای هست. سرمایه داری خودساخته که داره سرمایش رو خرج علم و پیشرفت بشریت میکنه.
    و طبیعی هست که برای ادامه کار باید کارهاش جنبه اقتصادی و سودآوری هم داشته باشه.
    کاش ما ایرانیها هم یاد میگرفتیم تشنه و شیفته علم و دانش و پیشرفت بشیم…

  3. نادر

    من اصلا با نظر دوستمون موافق نیستم
    به نظر من دنیا دقیقا به آدمهایی مثل آقای ماسک نیاز داره ، یعنی مدیرانی لایق و شایسته با دیدی وسیع و دارای ایده های مختلف و همچنین شجاعت صرف وقت و هزینه برای به واقعیت رساندن اون ایده ها .
    ایشون درسته که شاید خودشون دانش فنی برای طراحی و ساخت و اجرای تمام پروژه هاشونو به تنهایی نداشته باشند ( همانطور که از هیچ مدیری چنین انتظاری نمی رود ) ولی اینو در نظر داشته باشید که چیزی که چنین افرادی رو اینقدر مهم و قابل احترام می کنه تنها دانش فنی در یک زمینه خاص نیست ( هر چند تا اونجایی که من اطلاع دارم آقای ماسک در این زمینه هم فرد موفقی است ).
    اکثر مردم ( که از هوش متوسط به بالایی برخوردارند) می توانند با مقداری اراده و سعی و زحمت در هر زمینه ای تخصص لازم رو بدست بیارند ولی به نظر من توانایی مدیریت ( البته نه هر مدیری ) ، ایده پردازی (یا توانایی تشخیص ایده های نو ، با آینده ای روشن ) ، توانایی استفاده درست و بهینه از منابع ، شجاعت و آینده نگری ، خصایصی نیستند که بتوان آنها را در هر کسی یافت

  4. ایلی

    خیلی زرنگه این ماسک… میگه فلان چیز و بدون اینکه بداند دقیقا چیه و از نظر تکنیکی و صنعتی چقدر عملیاتیه مسابقه برگزار میکنه تا متخصصین راه حل بدند و بعد هم در نهایت میگن این اقا درستش کرد…. ای ول … دوره, دوره ی غوغا سالاری ادمهای اینجوری شده …وقتی یکی بدون دانش تکنیکال مثل جابز اونجور موفق میشه به بقیه و این جور ادمها راه نشون میده تا راه اونو برند و تمام زحمات متخصصین و دانشمندان را به نام خودشون سند بزنند….

    1. Farid

      ایلان ماسک با جمع کردن متخصصین مختلف و استفاده از ایده های نوابغ دانشگاهی و بهترین شیوه های مدیریتی قصد داره دنیا رو رو به پیشرفت ببره.الان شما با چی مشکل داری.اون گوشی ای که دستته باهاش اینو نوشتی ایدشو استیو جابز داده.زندگی نسل بعدو هم کسایی مثل ماسک تغییر میدن.درسته که کارشون واقعا اشتباهه ولی باید این اشتباها رو تحمل کرد و ننگ وجود چنین آدمایی رو پذیرفت.??

      1. پاپی

        نیت ادمها خیلی مهم تره از دستاوردهاشون….اینا فقط به دنبال پول و شهرت بودند و نه خدمت به بشریت…پس هیچ احترامی ندارند….

      2. یان

        چرا مزاح میفرمایید … قبل از جابز هم گوشی که تاچ باشه و بروزر اینترنت روش اجرا بشه وجود داشت. قبل از معرفی ایفون بنده P1 سونی اریکسون و قبلش ۹۹۰ داشتم که در زمان خودش یک گوشی عالی بود با صفحه تاچ که راحت باهاش داکیومنت های PDF و PPS (پاورپوینت) را مطالعه میکردم و به راحتی با وای فای و حتی gprs اون زمان و بروزر اپرا مینی به اینترنت وصل میشدم. این موضوع به ۱۳۸۴ برمیگرده(P990) درست دو سال قبل از معرفی اولین ایفون در دنیا… مفهوم سیستم عامل های هوشمند به معنی امروزیش هم از سیمبین شروع شد و نه از ios. تنها تفاوتی که با امدن ایفون شاهد بودم مالتی تاچ و استفاده از تاچ خازنی بجای تاچ فشاری بود که البته هر دو تکنولوژی قبل از اپل توسط CERN در سال ۱۹۷۷ یعنی ۱۰ سال قبل از ایفون معرفی و مورد استفاده قرار گرفته بود حتی شرکت میتسوبیشی در سال ۲۰۰۱ یک تبلت به شکل امروزی ولی بزرگتر به نام DiamondTouch به توانی مالتی تاچ و با صفحات خازنی تولید و مورد استفاده قرار داده بود.در نتیجه ایده و نحوی استفاده از گوشی با روشی که شما فرمودید را با مثالی که عنوان کردم را استیو جابز برای بنده تبین و تعیین نکرده اند….پس استیو جابز کار خاصی برای بنده لا اقل با این تفسیر انجام نداده…تنها تغییری که طی این مدت شاهدش بودم قویتر شدن گوشی ها و شارژ دهی و کانفیگ بهتر اونهاست که البته این در ذات پیشرفت تکنولوژی میکروالکترونیک و کامپیوتر است. شاید برای بعضی ها که تازه گوشی هوشمند را دیده باشندو عاشق اپل باشند, اپل همه چیز باشه و قبل از اون چیزی وجود نداشته….ولی برای بنده خیر.

    2. کاوه

      لطفا این دو نفر رو با هم مقایسه نکنید.
      یکی مثل جابز در مقایسه با ماسک عددی نیست

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه