Build 2016؛ همه‌ی آن‌چه در کنفرانس مایکروسافت گذشت

۲۲ دی ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه
مراسم Build 2016

شرکت مایکروسافت هر سال مراسمی را تحت عنوان «بیلد» (Build)، برای توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان پلتفرم‌اش برگزار می‌کند. ساعاتی پیش، شاهد برگزاری Build 2016 در شهر سانفرانسیسکوی آمریکا بودیم. مایکروسافت در این کنفرانس از امکانات جدید ویندوز ۱۰، قابلیت‌های جدید کورتانا (Cortana) و آینده‌ی هولولنز (HoloLens) صحبت کرد. اما کنفرانس مایکروسافت به این چند مورد محدود نشد و مدیران این شرکت از بات‌ها‌، اپ‌های یونیورسال، اسکایپ و اکس‌باکس هم حرف زدند. اگر می‌خواهید با جزییات بیشتری در جریان Build 2016 قرار بگیرید در ادامه‌ی این مطلب با دیجی‌کالا مگ همراه باشید. ما مهم‌ترین اتفاقات این مراسم را برایتان تعریف می‌کنیم.

مایکروسافت برای بات‌ها برنامه‌ی ویژه‌ای دارد

ساتیا نادلا (Satya Nadella)، مدیر عامل شرکت مایکروسافت، در کنفرانس Build 2016 گفت که این شرکت در نظر دارد «گفت‌وگو» را به یک پلتفرم جدید در دنیای کامپیوترها تبدیل کند. اما چطور؟ این کار قرار است به کمک بات‌ها یا بهتر است بگوییم چت‌بات‌ها (ChatBot) اتفاق بیوفتد. به عبارت دیگر مایکروسافت می‌خواهد به جای اپلیکیشن‌ها، پلتفرم‌هایی را معرفی کند که بر مبنای گفت‌وگو کار می‌کنند.

bots

بات‌های کوچک هوشمندی را در نظر بگیرید که به کلمات شما گوش می‌دهند و به شما در انجام کارها کمک می‌کنند. آقای نادلا به تجربه‌ی بد چت‌بات Tay هم اشاره کرد.

به گفته‌ی ساتیا نادلا، در آینده، زبان انسانی به لایه‌ی رابط کاربری (UI) تبدیل می‌شود؛ به زبان ساده، تعامل کاربران به‌سادگی و با زبان انسانی صورت می‌گیرد. آقای نادلا اعتقاد دارد که اپلیکیشن‌های آینده همان بات‌ها خواهند بود و دستیارهای دیجیتالی نقش فرا-اپلیکیشن‌ها را بازی خواهند کرد. هوش مصنوعی هم در تمام این فرایند حضور دارد. دستیار صورتی «کورتانا» (Cortana) بهترین مثال برای رویکرد جدید مایکروسافت است. این ابزار در قالب یک بات هوشمند عمل می‌کند. مایکروسافت همچنین تصمیم دارد بات‌ها را به سرویس‌های محبوبی مثل برنامه‌ی تماس تصویری اسکایپ هم وارد کند.

توسعه‌دهندگان بات‌ها، به گوش باشند!

همان‌طور که اشاره کردیم، بات‌ها نقش مهمی در آینده‌ی سرویس‌های مایکروسافت بازی می‌کنند. از این به بعد مایکروسافت می‌خواهد کاری کند که بات‌ها خیلی ساده‌تر در اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی، مورد استفاده قرار بگیرند. از همین حالا توسعه‌دهندگان می‌توانند روی فریم‌ورک جدید مایکروسافت، به ساختن بات‌ها مشغول بشوند. این فریم‌ورک بر بستر Cortana Intelligence Suite اجرا می‌شود. بنابراین کورتانا قلب این فریم‌ورک است. پلتفرم پیشنهادی مایکروسافت از سرویس‌های شناختی مختلفی مثل بینایی ماشینی و تحلیل زبان طبیعی تشکیل شده است که توسعه‌دهندگان به کمک آن‌ها می‌توانند بات‌های هوشمندشان را بسازند. از امروز ۲۲ تا از APIها در دسترس خواهند بود.

کورتانا باهوش‌تر می‌شود

از این به بعد می‌توانید روی کنسول اکس‌باکس‌تان به عنوان یک دستیار شخصی حساب باز کنید و از آن برای یافتن بازی‌ها یا اشتراک گذاشتن ترفندها کمک بگیرید. همچین کورتانا قرار است در نسخه‌ی جدید ویندوز ۱۰ (به قول مایکروسافت: Anniversary Edition)، بروزرسانی‌های بزرگی را دریافت کند.

cortana

برای مثال، کورتانا در زمینه‌ی تشخیص زمان، هوشمندانه‌تر عمل خواهد کرد. مثلا کورتانا می‌داند که دیشب روی کدام فایل پاورپوینت کار می‌کردید یا این‌که بر اساس ایمیل‌ها و پیامک‌هایتان، به شما در تعیین زمان قرار ملاقات‌ها کمک می‌کند. در آینده، کورتانا با اپلیکیشن‌های غیرمایکروسافتی هم بهتر کار خواهد کرد.

نسل جدید اسکایپ در راه است

مایکروسافت روی سرویس اسکایپ، حساب ویژه‌ای باز کرده. اسکایپ درحال حاضر بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر فعال ماهیانه دارد. این سرویس قرار است به‌زودی باهوش‌تر بشود. از این به بعد، امکان استفاده از دستیار صوتی کورتانا در اسکایپ وجود خواهد داشت. در این میان، بات‌ها هم امکان ورود به مکالمات را خواهند داشت. کورتانا از یک بات معمولی باهوش‌تر است؛ چون بر اساس چیزی فراتر از متن، یعنی Context، عمل می‌کند. اما بات‌ها به کارهای ساده‌تری مثل رزرو کردن هتل می‌پردازند.

اسکایپ

بات‌ها می‌توانند به مکالمات ما وارد شوند و وظایف مختلفی مثل درخواست آدرس برای ارسال کالا یا رزرو صندلی هواپیما را انجام دهند. کورتانا هم به عنوان یک دستیار هوشمند، وظایف مهم‌تری مثل نمایش یک نقشه‌ی مناسب یا ارسال پیام برای یک دوست را انجام می‌دهد. جالب این‌جاست که همه‌ی این‌کارها می‌تواند در لحظه و در حین یک مکالمه‌ی ویدیوی صورت بگیرد. تنها لازم است که کاربران بات‌های ویدیویی را به چت‌هایشان اضافه کنند. این موضوع هنوز شاید کمی پیچیده به نظر برسد. تجربه‌ی کار با چنین سرویسی، اطلاعات دقیق‌تری از آن را به ما می‌دهد.

در تابستان، منتظر بروزرسانی بعدی ویندوز ۱۰ باشید

مایکروسافت برای بروزرسانی ویندوز ۱۰، از لفظ «سالگرد» (Anniversary) استفاده کرد. در مراسم امشب اعلام شد که بروزرسانی «سالگرد ویندوز ۱۰»، قابلیت‌های جدیدی را برای آن به همراه دارد.

آپدیت ویندوز

مثلا امکان شناسایی بیومتریک کاربران به سیستم عامل و حتی مرورگر وب اضافه می‌شود. این سیستم با یک حسگر اثر انگشت که کنار ترک‌پد تعبیه می‌شود، کار می‌کند. در این مراسم همچنین از «پلتفرم یونیورسال ویندوز» (Universal Windows Platform) هم حرف‌های زیادی زده شد؛ پلتفرمی که در همه‌ نوع دستگاه از جمله کامپیوترهای شخصی، تلفن‌های هوشمند، هولولنز و گجت‌های پوشیدنی مشترک است.

ویندوز 10

نکته‌ی مهم دیگر این است که این پلتفرم به‌صورت باز ساخته شده است. در این سیستم، ابزارهای متعددی برای توسعه‌دهندگان در نظر گرفته شده؛ از میان آن‌ها می‌توانیم به خط فرمان لینوکس و ابزاری برای ایجاد اپ‌های یونیورسال اشاره کنیم. مایکروسافت همچنین قابلیت‌های جالب Windows Ink را هم معرفی کرد که در ادامه بیشتر درموردش می‌گوییم.

قلم، در آینده‌ی مایکروسافت نقش مهمی را بازی می‌کند

مایکروسافت در این کنفرانس علاقه‌ی مفرط خود را به استفاده از قلم‌ روی نمایشگرهای لمسی نشان داد. این شرکت یک محیط کاری را با نام Ink Workplace به نمایش گذاشت که چند اپ کاربردی هم آن را همراهی می‌کردند. از قابلیتی به نام Windows Ink هم صحبت شد. کاربران به کمک قلم یا حتی نوک انگشتانشان می‌توانند با این سیستم کار کنند.

ink

فرض کنید روی Sticky Notes برای خودتان یک یادآور (ریمایندر) می‌نویسید. حالا کورتانا می‌تواند زمان و تاریخ را از روی متن شما تشخیص داده و سر موقع برای انجام کار مورد نظرتان به شما یادآوری کند؛ یا حتی شما می‌توانید با ترسیم دو نقطه روی نقشه، مسافت را متوجه بشوید یا راهنمایی‌هایی پیرامون جهت‌یابی مسیر دریافت کنید. امکان هایلایت کردن متون هم به سادگی امکان‌پذیر است. قابلیت Windows Ink در برنامه‌هایی مثل مایکروسافت ورد هم در دسترس است.

مایکروسافت و اپلیکیشن‌های یونیورسال

مایکروسافت مدتی است که روی پلتفرم یونیورسال خود کار می‌کند. تا پیش از این، درباره‌ی اپلیکیشن‌های یونیورسال فیسبوک، اینستاگرام و توییتر شنیده‌ بودیم؛ اما ظاهرا اپ‌های یونیورسال دیگری هم در راه هستند. از میان آن‌ها می‌شود به StarBucks، Uber، Vine و تعداد زیادی بازی اشاره کرد. در این کنفرانس به توسعه‌دهندگان گفته شد که از این به بعد می‌توانند جلوه‌های گرافیکی جذاب‌تری را به اپ‌های ویندوزی اضافه کنند. امکان استفاده از قابلیت‌های Ink هم در اپلیکیشن‌ها وجود خواهد داشت.

اپلیکیشن

همچنین به توسعه‌دهندگان مژده داده شد که می‌توانند از طریق یک ابزار دسکتاپ، اپ‌های قدیمی دسکتاپی را به ا‌پ‌های یونیورسال جدید تبدیل کنند. مایکروسافت می‌گوید که ۱۶ میلیون نرم‌افزار Win32 این پتانسیل را دارند که با ابزار جدید این شرکت، همین حالا به Windows Store وارد شوند.

پشتیبانی ویندوز از لینوکس

Bash Shell به ویندوز می‌آید. شاید زیاد از این جمله سر در نیاورید. به زبان ساده، قرار است سیستم عامل ویندوز از لینوکس پشتیبانی ‌کند. یعنی چه؟ یعنی کدهای نیتیو اوبونتو (Ubuntu) روی ویندوز ۱۰ اجرا می‌شوند.

linux

حالا کدنویس‌ها می‌توانند در ویندوز یک پنجره باز کنند و خیلی راحت با دستورات لینوکس کار کنند. شاید کاربران عادی از اهمیت این موضوع بی‌خبر باشند؛ اما این قابلیت حتما برای توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان، فوق‌العاده هیجان انگیز است. پیش از این، آن‌ها برای این کار از ابزارهای متفرقه استفاده می‌کردند؛ اما حالا این امکان در خود ویندوز برایشان تعبیه شده است.

حرف‌های مایکروسافت در صنعت بازی

کمی بالاتر گفتیم که روز به روز اپ‌ها و بازی‌های بیشتری به جمع اپلیکیشن‌های یونیورسال ویندوز اضافه می‌شوند. ساعاتی پیش در Build 2016 اعلام شد که مجموعه بازی‌های Forza در قالب یک اپ یونیورسال در دسترس خواهد بود.

ایکس باکس

بنابراین، یک اپلیکیشن واحد، هم روی اکس‌باکس وان و هم روی ویندوز کامپیوتر شخصی کار خواهد کرد. در ضمن، Quantum Break و Killer Instinct هم به ویندوز ۱۰ می‌آیند.

همانطور که در بالا به وجود مبدل نرم‌افزارهای Win32 اشاره کردیم، همین‌جا یادآور می‌شویم که این مبدل روی بازی‌های کلاسیک Win32 هم عمل می‌کند. «فیل اسپنسر» (Phil Spencer) نشان داد که چطور بازی Age of Empire II HD از استیم دانلود و به یک اپلیکیشن یونیورسال تبدیل می‌شود. این کار برای بازی‌های زیادی انجام‌شدنی است. این بدان معناست که امکاناتی مثل کاشی‌های زنده و اعلان‌های ویندوزی، حالا برای این بازی‌ها هم در دسترس هستند.

یک خبر جالب هم برای توسعه‌دهندگان بازی‌های اکس‌باکس وان داریم. آن‌ها می‌توانند با خرید یک دستگاه اکس‌باکس وان از بازار، آن را به یک کیت توسعه‌دهنده (Development Kit) تبدیل کنند. پیش‌نمایشی از کیت توسعه‌ی اکس‌باکس وان از امروز در دسترس است.

و اما هولولنز

مایکروسافت اعلام کرد که نسخه‌ی توسعه‌دهندگان هولولنز (HoloLens) از امروز در دسترس است. قیمت این گجت فعلا خیلی بالاست و بازار هدف آن، کاربران معمولی نیست.

هولولنز

در این مراسم، چند دمو از اپلیکیشن‌های هولولنز به حضار نمایش داده شد. یکی از آن‌ها Galaxy Explorer نام داشت که تصاویری هولوگرافیک از سیارات و کهکشان‌‌ها را نشان می‌داد. خود اپلیکیشن و کد آن از امروز در دسترس است. در این مراسم، ناسا هولولنزی را به حضار نشان داد که با آن می‌شود مثل دانشمندان آژانس فضایی، سیاره‌ی مریخ را مطالعه کرد. همچنین شاهد دموهایی از چند اپلیکیشن آموزش پزشکی هم بودیم.

هولولنز

به‌طور مثال در یکی از آن‌ها بدن انسان در اندازه‌ی طبیعی به شکل هولوگرافی نمایش داده شد؛ به‌صورتی که اعضای داخلی بدن کاملا آشکار بود. در همین بین، یک استاد دانشگاه از راه دور با جزییات بالایی به تشریح مغز هولوگرافیک برای دانشجویانش پرداخت.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۹ دیدگاه
  1. مشتب

    آینده دست ماکروسافته

  2. یه بنده خدایی

    اول از همه آقای زرین دمت گرم. خبرهایی که میزاری هم به روزه هم مهم اونم با لحنی حرفه ای (perfect )
    دوما مایکروسافت طبق معمول ترکوند.
    هولو لنزی که بشر تو خوابشم نمیدید
    کورتانایی که با هات حرف میزنه و خیلی کارارو فقط با صحبت برات انجام میده تازه حواسش هم بهت هست
    ویندوز هم که طبق معمول با آپدیت هاش خدای سیستم عامل هاست
    ایکس باکس و بقیه هم که …
    بیل گیتس خدا امواتتو بیامرزه با این شرکتی که تاسیس کردی که دنیا رو متحول کرد. ایول!!!

  3. قاسم

    این بنظرم خیلی خوب و کاربردی است که تمام تجهیزات خونه مرتبط به هم و متصل به هم باشن
    مثلا تلویزیون شما با یک ایکس باکس و رایانه و تلفن همراه شما همه به هم متصل باشن و از طریق یکی همه چیزو کنترل کنی
    این چیزیه که داریم به سمتش میریم
    مثلا وسط بازی تلفن همراهتون زنگ بخوره رو صفحه تلویزیون به شما اعلام بشه و بتونید پاسخ بدید یا از تلفن همراهتون به عنوان دسته ایکس باکس استفاده کنید یا هر چیزی که به ذهنتون میرسه
    فقط یک مشکلی که من با ویندوز فون دارم اینه که هنوز کلش آو کلنز و نداره 🙂

  4. آرین

    کلا به شدت وجود گوشی های خودش رو داره انکار میکنه مایکروسافت از آپدیت ویندوز فون خبری نیست برنامه ها به شدت بدون رسیدگی و بروز رسانی باقی ماندن مثل اینستاگرام که هنوز بتا هستش و دایرکت نداره و حتی فیلم هم نمیشه کذاشت واقعا ناامید کنندست سیاست های شرکت تو این مورد اگه کسی خبر خوبی واسه این موضوع داره بگه لطفا.

    1. محمد

      سلام آقا! خوابی یا بیدار؟ آپدیت ویندوز ۱۰ رو ۱۵ روزه داده بیرون! اینستاگرام و فیسبوک یونیورسال هم تو راهه توی همین کنفرانس رسماً بهش اشاره کردن. برنامه های سیستمی و حتی تنظیمات خود ویندوز فون که به سرعت دارن آپدیت میشن. برنامه های یونیورسال هم که سرعت رشدشون عالیه!
      فقط تنها نقطه منفی که تو این چند وقته از مایکروسافت بخش موبایل دیدیم اینه که واسه یه سری از گوشی ها ویندوز ۱۰ رو نداده که باعث ناراحتی یه عده شده. البته براش یه سری از دلایل رو ذکر کرده ولی خوب برای بعضی ها قابل توجیه نیست.
      من سیستم عامل گوشیمو به ویندوز ۱۰ آپدیت کردم، در یک کلام بدون تعصب میگم که عالیه، خیلی کار باهاش لذتبخشه.
      موفق باشید

      1. اسم دختر

        موافقم باهاتون خیلی زیاد
        منم دارم واقعا لذت میبرم

    2. جوادی محب

      اینستاگرام بتا مخصوص ویندوز ۱۰ امکاناتی که گفتید رو داره ؛ ارسال ویدئو + دایرکت !

  5. مهدی امیری

    یک کلام : ترکووند!!!

    1. من

      از لحاظ هایی آره اما از لحاظ هایی اصلا

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه