بهترین مقاله‌های دانش در هفته‌‌ای که گذشت

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

هفته‌ی گذشته، مقاله‌های مختلفی را در گروه دانش دیجی‌کالا مگ منتشر کردیم. از مقاله‌ای درباره‌ی فیلم «مریخی» گرفته تا هواپیمایی که در دل داعشی‌ها، رعب و وحشت ایجاد می‌کند. البته مقاله‌های جالب دیگری نیز درباره‌ی منشاء هوای کره‌ی زمین و نحوه‌ی کار کردن سیستم جهت یابی مغز انسان کار کردیم. با بهترین مقاله‌های این هفته‌ی گروه دانش دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

۱. چرا در هواپیما گوشی همراه خود را خاموش می‌کنیم؟

یکشنبه‌ی هفته‌ی گذشته، مقاله‌ای منتشر کردیم به نام «چرا در هواپیما گوشی همراه خود را خاموش می‌کنیم؟». در این مقاله به قانون خاموش کردن دستگاه‌های الکترونیکی در هواپیماها پرداخته شده و توضیح داده شده که این دستگاه‌ها چگونه می‌توانند امنیت پرواز را به خطر بیندازند. البته در این مقاله به این نکته نیز اشاره شده که کم‌کم ایرلاین‌های مختلف، در حال نصب دستگاه‌هایی در هواپیماها هستند تا مسافران بتوانند نه تنها گوشی خود را روشن نگه دارند،‌ بلکه با آن تماس تلفنی هم برقرار کنند. مقاله را می‌توانید در این لینک بخوانید.

turndeviceoffairplanemain

۲. هوایی که تنفس می‌کنیم از کجا آمده است؟

روز ۲۵ شهریور مقاله‌ای با عنوان «هوایی که تنفس می‌کنیم از کجا آمده است؟» منتشر کردیم و در آن به چگونگی بوجود آمدن ترکیب کنونی اتمسفر زمین پرداختیم. در این مقاله‌ی نسبتا فنی، بیشتر به عنصر اکسیژن توجه شده و توضیح داده شده که چطور وفور اکسیژن در اتمسفر، توانسته مسیر تکامل حیات بر روی زمین را تعیین کند. مقاله را می‌توانید در این لینک بخوانید.

freshairmain

۳. موشک آلمانی که به فضا رسید

این عنوان مقاله‌ای است که پنجشنبه‌ی هفته‌ی پیش منتشر شد در آن، داستان جالب موشک‌های آلمانی V2 تعریف شده است. V2 نام اولین موشک بالیستیک جهان است و آلمانی‌ها آن را در جنگ جهانی دوم ساختند. پس از فروپاشی آلمان نازی، فناوری موشک V2 به دست آمریکایی‌ها و روس‌ها افتاد تا از خاکستر جنگ، عصر فضا آغاز شود. مقاله را می‌توانید از این لینک بخوانید.

v2rocket

۴. سیستم جهت‌یابی مغز ما چگونه کار می‌کند؟

اگر از جمله‌‌ی افرادی هستید که فکر می‌کنید جهت‌یابی خیلی خوبی ندارید و به راحتی در شهر گم می‌شوید، حتما مقاله‌ی «سیستم جهت‌یابی مغز ما چگونه کار می‌کند؟» که در روز چهار شنبه یک مهر منتشر شد را بخوانید. در مقاله این‌طور توضیح داده شده که در مغز انسان و بسیاری از دیگر جانوران،‌ سیستم‌هایی بیولوژیکی برای جهت‌یابی وجود دارد. جالب این‌جاست که این سیستم برای بعضی از افراد خیلی خوب و برای بعضی بد کار می‌کند. برای دانستن بیشتر درباره‌ی این موضوع، می‌توانید با کلیک بر روی این لینک، مقاله را بخوانید.

brainnavigationmain

۵. A10 تاندربولت، کابوس پیکارجویان داعش

A10 تاندربولت  نام یک هواپیمای نسبتا قدیمی نیروی هوایی آمریکا است که هنوز هم از آن استفاده می‌شود. این هواپیما مخصوص پشتیبانی نزدیک از نیروهای زمینی ساخته شده و متخصص نابود کردن ماشین‌های زرهی دشمن است. به همین دلیل هم یک مسلسل ۳۰ میلی‌متری دارد که می‌تواند در هر ثانیه ۶۵ گلوله شلیک کند. روز چهارشنبه ۱ مهر مقاله‌ای در این باره منتشر کردیم. در مقاله‌ی «A10 تاندربولت، کابوس پیکارجویان داعش»، توضیحات جالبی درباره‌ی این هواپیما داده شده است. البته در مقاله آمده که با وجود موثر بودن این هواپیما در جنگ علیه داعش، نیروی هوایی این کشور می‌خواهد آن را بازنشسته کند. از این لینک می‌توانید مقاله را بخوانید.

a10main

۶. با بهترین خودروهای نمایشگاه فرانکفورت آشنا شوید

همچنان تحت تاثیر برگزاری بزرگترین نمایشگاه خودروی جهان در شهر فرانکفورت آلمان هستیم و به همین دلیل نیز روز سه‌شنبه ۳۱ شهریور،‌ مقاله‌ای به نام «با بهترین خودروهای نمایشگاه فرانکفورت آشنا شوید» نوشتیم. در این مقاله لیستی از ۱۰ خودروی برتر نمایشگاه فرانکفورت آمده است. لیستی که در آن از خودروی جدید بنتلی،‌ به نام بنتاگایا گرفته تا فراری ۴۸۸ اسپایدر دیده می‌شود. برای خواندن این مقاله‌ی جذاب می‌توانید بر روی این لینک کلیک کنید.

frankfurtmain

۷. تصاویر واقعی از سطح مریخ، که فیلم «مریخی» از روی آن‌ها ساخته شده است

فیلم مریخی تا ۱۰ روز دیگر روی پرده می‌رود. فیلمی علمی-تخیلی که ظاهرا به جنبه‌ی علمی آن خیلی خوب پرداخته شده است. این فیلم داستان فضانوردی را به تصویر می‌کشد که بر روی سیاره‌ی مریخ گیر کرده و سعی می‌کند از آن فرار کند و به زمین بازگردد. ظاهرا که سازنده‌ی فیلم، ماکت‌های مناطق مختلف مریخ را از روی مکان‌های واقعی سطح مریخ ساخته است. مکان‌هایی که ناسا قبلا عکس آن‌ها را ثبت کرده است. در این مقاله، عکس‌‌هایی واقعی از سطح مریخ را مشاهده کنید که سکانس‌های مختلف از روی آن ساخته شده است. می‌توانید از این لینک مقاله را بخوانید.

main-The-Martian-movie

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. ترانه

    مطلب سیستم جهت‌یابی مغز واقعا جالب بود. ممنون

  2. شایان

    دیجی کالا مقاله خیلی خیلی زیبایی
    ممنونم

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما