شما بگویید؛ خودروی چینی یا ایرانی؟

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

حدود ۵ سال است که خودروهای چینی به ‌صورت عمده وارد بازار ایران شده‌اند. از بدو ورود این خودرو‌ها به ایران، همواره این موضوع که خودروی چینی بهتر است یا ایرانی میان عموم مردم بی‌پاسخ ‌مانده است. تعداد قابل ‌توجهی از مردم می‌گویند که خودرو‌های چینی از کیفیت ساخت بالا‌تری برخوردارند و عده‌ای دیگر بر این باورند که خودروهای تولید داخل از قیمت و هزینه‌های ثانویه‌ی پایین‌تری بهره می‌برند. گفتنی است که در خلاء وجود خودروهای با کیفیت و با قیمت مناسب، خودرو‌های چینی توانسته‌اند جایی برای خود در بازار خودروی ایران دست‌وپا کنند و مردم هم استقبال نسبتا خوبی از آن‌ها کرده‌اند. در مطلب «شما بگویید» این هفته قصد داریم محاسن و معایب هرکدام از این خودروها را به بحث بگذاریم. شما با کدام موافق‌تر هستید: خودروی چینی یا ایرانی؟

گوش کنید: خودروی چینی بخریم یا نخریم؟

نظر ما را بخواهید، به‌طورکلی محاسن و معایب زیادی را می‌توان برای خودرو‌های چینی و ایرانی مورد بررسی قرار داد. برای مثال خودروهای ایرانی در مقایسه با مدل‌های چینی، از قیمت اولیه‌ی پایین‌تر و هزینه‌ی نگهداری کمتری برخوردارند. از سوی دیگر، ازنظر شرایط خدمات پس از فروش و سرویس‌های قابل ارایه به مشتریان، خودرو‌های چینی در شرایط نسبتا بهتری قرار دارند. در ضمن به‌طورکلی خودرو‌های چینی ازنظر کیفیت تولید، مواد به‌کاررفته در ساخت داشبورد، طراحی داخلی و از همه مهم‌تر، معماری و توان خروجی موتور، از خودروهای ایرانی بهتر هستند. این موضوع در مدل‌هایی مثل «جک J5» و «بسترن B50F» کاملا محسوس است. تنوع بیشتر خودروهای چینی را هم نباید فراموش کرد.

آنچه تفاوت عمده‌ی خودرو‌های چینی و ایرانی را رقم می‌زند، قیمتشان است. جایی که اختلاف قیمت‌های ۲۰ یا ۳۰ میلیونی، بسیاری از مردم را مجاب به خرید خودروی ایرانی می‌کند. در واقع قیمت پایین‌تر لوازم‌ یدکی و جانبی خودرو‌های ایرانی و هزینه‌ی نگهداری کمتر آن‌ها در مقایسه‌ با مدل‌های چینی، کسانی که محدودیت بودجه دارند را مجاب به خرید خودرو‌های ایرانی می‌کند. از سوی دیگر، برای کسانی که محدودیت بودجه‌ی خاصی نداشته و بیشتر به طراحی ظاهری و کیفیت ساخت بالا‌تر اهمیت می‌دهند، مدل‌های چینی گزینه‌ی مناسب‌تری به ‌حساب می‌آیند.

شما چه محاسن و معایب دیگری سراغ دارید؟ تجربه‌ی شخصی‌ خود از رانندگی با خودرو‌های چینی و ایرانی و یا اطلاعات فنی خود از این خودرو‌ها را با ما در میان بگذارید. درنهایت با در نظر گرفتن تمام موارد ذکرشده، خودروی ایرانی را ترجیح می‌دهید یا چینی؟

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۲۲ دیدگاه
  1. Avatar پدرام

    با سلام- من در ۵ سال اخیر برای خودم و خانواده چند تا خودرو خریدم سال ۹۱ برای پدرم تندر ۹۰ خریدم -سال ۹۲ برای خواهرم ۲۰۷ -همان سال خودم لیفان تلنت خریدم- برای برادرم ام وی ام ۵۳۰کارکرده مدل ۹۱- برای همسرم ۲۰۶ مدل ۹۳- خودم قبل از لیفان انواع خودورهای داخلی رو داشتم- حال نتیجه ای که داشتم کیفیت و دوام قطعات لیفان و ام وی ام نسبتا برابر هستند و از تندر هم بهتره- و هنوز هیچکدوم به هزینه های تعمیراتی خاصی نیافتاده- اما لیفان کم هزینه تره با اینکه کارکرد بالاتری هم داره- تندر هم کم اصطحلاکه اما چراغ هاش زود از بین میره- هزینه تسمه تایمش خیلی بالاست- و تسمه دینامش زود مستهلک میشه-لاستیک هم زیر تندر زود از بین میره-البته نمیدونم چرا-داخل کابینشم خیلی بی کیفیته-داشبوردش دهن وا کرده-صندلی ها خیلی زود استایلش از دست میره- کولر هم میگیری ماشین میمیره-و سواریش به کیفیت لیفان و ام وی ام نیست-۲۰۷ شرایط خیلی خوبی نداره- روغن ریزی و کمی هم اب کم میکنه-دردشم کسی نمی فهمه- اما ۲۰۶ بااینکه از همه کم کارکرد تره زود به خرج افتاد- جلوبندی ضعیف سیستم برق افتضاح کامپیوترشم سوزوند- البته گارانتی بود اونموقع-دیگه اون ۲۰۶ های قدیم نیست خیلی پر دردسر شده بود- امسال هم ۲۰۶ هم ۲۰۷ رو فروختیم- ولی با اون سه تا مشکل خاصی نداریم- البته تندر با کیفیت بوده نسبتا اما سواریش اصلا خوب نیست-

  2. Avatar حسن

    به نظرم این مقایسه پنج سال پیش توجیهی داشت. اما حالا که خود ایرانخودرو و سایپا رفتن سراغ چینیها و دارن ماشیناشونو با افتخار مونتاژ میکنن دیگه انصاف نیست مونتاژکار رو با خودرو ساز ( هر چند در سطح پایین ) مقایسه کنیم

  3. Avatar سهند

    من‌با نظره یکی از دوستان کاملا موافقم ؛
    واقعا بین بد و برتر هستش ؛ ماشین ایرانی کیفیت در خوره ایرانی رو نداره و ماشین چینی که البته پول به جیب کشور دیگر ریختن و ماشین بی کیفیت تحویل گرفتنه

  4. Avatar Sina

    حیف به مردم ایران که لیاقتشون این نیست. اعراب دارن بهترین ماشینای روز رو با راحتی سوار میشن اونوقت ماهم داریم در مورد ماشین های بد و بدتر که تو کشورهای مدرن به اینا ماشین نمیگن بحث میکنیم.

  5. Avatar فرامرز

    صنعت خودروچین با سرعت بسیار بالایی در حال پیشرفت هست و روز به روز محصولات جدیدتری به لحاظ فنی وکیفیتی ارائه میدن .

    تا پنج سال اینده قطعا شما تفاوت فاحشی بین محصولات چینی و کره ای از هر لحاظ مشاهده نخواهید کرد بجز اینکه محصولات چینی به صورت نسبی کمی ارزان تر خواهند بود .

    البته در حال حاضر هیچ کدام از محصولات چینی بازار را نمیخرم چون هر کدام مشکلات خاص خودشون را دارند و هنوز به سطح مناسب نرسیدن ولی تا پنج سال دیگه چین به کیفیت خوبی میرسه .

  6. Avatar Mazaher

    به نظر شما ام جی ۶ چطور ماشینی هستش

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه