تحریریه‌ دیجی‌کالامگ درباره‌ی آیفون SE چه می‌گوید؟

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

شب گذشته و در جریان اولین مراسم اپل در سال ۲۰۱۶ میلادی، رسما از جدیدترین گوشی هوشمند این شرکت با نام آیفون SE رونمایی شد. درباره‌ی این گوشی و این‌که اپل چه نقشه‌هایی برای‌اش در سر دارد، از هفته‌ها قبل رای و نظر فراوان بوده. به‌همین خاطر از تعدادی از اعضای تحریریه‌ی دیجی‌کالامگ خواستیم تا نظرات‌شان را در خصوص گوشی جدید و ۴ اینچی اپل برای‌تان بنویسند. در ادامه این نظرات را مطالعه می‌کنید:

‌‌‌‌‌‌‌‌

برگشت به بهترین سایز

فرهنگ حشمتی؛ سردبیر

بعضی مواقع یک محصول، یک کالا، یک داستان، یک فیلم، یک موسیقی و حتی یک اتفاق، آن‌قدر خوب است که هر چقدر هم سعی شود تا مدل یا نسخه‌ی جدیدی از آن را خلق کرد، نمی‌توان حس خوب‌اش را دوباره زنده کرد.

نتیجه‌ی این موضوع، بازگشت به عقب و تولید مجدد همان محصول با در نظر گرفتن شرایط روز است. معمولا شماره‌های دوم و سوم فیلم‌های معروف، هیچ‌گاه به محبوبیت شماره‌های اول نمی‌رسند. همین موضوع را می‌توان در آلبوم‌های موسیقی کلاسیک هم پیدا کرد.

فرهنگی که می‌گفت: «بهترین سایز گوشی موبایل برای کار کردن با یک دست، ۴ اینچی است.»

دقیقا یک همچین داستانی برای اپل هم اتفاق افتاد. دو سال از تولید آیفون‌های ۴٫۷ و ۵٫۵ اینچی می‌گذرد؛ ولی هنوز هم یک سوم تمام کسانی که گوشی آیفون دارند، از مدل‌های ۴ اینچی ۵ و ۵s استفاده می‌کنند. هنوز هم بیش‌تر طرفداران اپل اعتقاد که لذت و حس خوشایند کار کردن با گوشی‌هایی مثل آیفون ۴s و ۵ را نمی‌توان در آیفون‌های ۶ و ۶s پیدا کرد.

در چنین شرایطی، اپل «مجبور» می‌شود که فرهنگی را که دو سال است سعی می‌کند در ذهن کاربران‌اش جای دهد، کنار گذاشته و به فرهنگ قبلی‌اش رجوع کند. همان فرهنگی که می‌گفت: «بهترین سایز گوشی موبایل برای کار کردن با یک دست، ۴ اینچی است.»

اینجا دقیقا نقطه‌ای است که اپل خودرای، برای اولین بار نتوانست به کاربران بگوید که چه چیزی خوب است. اپل با ساخت آیفون SE کاربرانی را که به خاطر عدم رضایت از طراحی جدید آیفون‌های ۶ و ۶s به سمت گوشی‌های اندرویدی و ویندوزی رفته بودند را فرا خواند و گفت که بالاخره محصولی را که خواسته بودند، ساخته است.

Apple_iPhone_SE_Intro_Main_1

بازی جدید اپل، جذابیتی ندارد

وحید پولادی؛ دبیر ارشد خبر و سرگرمی

در چند هفته‌ی گذشته آن‌قدر خبر و شایعه درباره‌ی آیفون ۴ اینچی جدید اپل منتشر شده بود که وقتی Greg Joswiak روی سن رفت و رسما از آیفون SE رونمایی کرد، هیچ هیجان‌زده نشدم. البته که این رونمایی به‌خودی خود اتفاق هیجان‌انگیزی است. حالا آیفونی داریم که بدنه‌اش شبیه ۵s است و سخت‌افزارش با ۶s مو نمی‌زند. از همه مهم‌تر آیفون جدید و البته یک جورهایی قدیمی(!) پایین‌‌ترین قیمت را در میان تمام گوشی‌های هوشمند اپل در زمان عرضه خواهد داشت. در مقام مقایسه حتی آیفون ۵c هم در زمان عرضه‌اش ۵۴۹ دلار قیمت داشت. اما SE در روز عرضه ۳۹۹ دلار قیمت دارد تا پاسخی محکم به تولیدکننده‌های چینی باشد که گوشی‌های به‌ظاهر قدرتمند را با قیمت‌های نازل عرضه می‌کنند.

اما هدف اصلی اپل از این بازی جدید چیست؟ خودش می‌گوید چون تعداد زیادی از کاربران و طرفداران اپل، مدل ۴ اینچی دوست داشتند، این فرصت را برای‌شان فراهم کردیم تا دوباره ابعاد محبوب‌شان را که به سخت‌افزاری قدرتمند مجهز شده، در دست بگیرند. اما تحلیل‌گران می‌گویند اپل با این حرکت تصمیم دارد تا بازار کشورهای بزرگ و پرجمعیتی مثل چین و هند را به‌طور کامل در اختیارش بگیرد. کشورهایی که تعداد زیادی از مردمان‌اش به‌سختی می‌توانند حتی همان ۴۰۰ دلار را برای تهیه‌ی گوشی هوشمند، هزینه کنند. به بیان ساده‌تر اپل می‌خواهد تا می‌تواند کاربران گوشی‌های هوشمند را وارد بازی iOS کند و آن‌ها را به‌هر ترفندی مجبور کند تا حداقل یکی از گوشی‌های‌شان از پلتفرم iOS باشد.

برای منی که هیچ از تجربه‌ی آیفون ۴ اینچی و این‌که چقدر می‌تواند حس و حال باحال و خفنی داشته باشد نمی‌دانم، عقب‌نشینی در طراحی معنایی ندارد.

از این قسمت متن به بعد کاملا نظر شخصی و از زبان یک کاربر اندرویدی است که تا این لحظه از هیچ دستگاه iOSای استفاده نکرده. اگر حتی بخشی از این نقشه‌ی جدید-قدیمی، دعوت از کاربران اندرویدی به تهیه‌ی حداقل یک دستگاه iOSای، آن‌هم با قیمت کم باشد (که حتما هم هست)، این بازی جذابیتی ندارد. برای منی که هیچ از تجربه‌ی آیفون ۴ اینچی و این‌که چقدر می‌تواند حس و حال باحال و خفنی داشته باشد نمی‌دانم، عقب‌نشینی در طراحی معنایی ندارد. آن‌چه اپل دیشب رو کرد برای من شبیه به این می‌ماند که چون خیلی‌ها پلی‌استیشن۲ و خصوصا طراحی بدنه‌ و دسته‌اش را دوست داشتند، پس حالا قطعات پلی‌استیشن۴ را در قاب پلی‌استیشن۲ عرضه کنیم تا حال‌ آن خیلی‌ها، دوباره با پلی‌استیشن خوب بشود!

البته در این‌که حرکت اپل بی‌نهایت هوشمندانه بود و از شناخت روانی صحیح از کاربران‌اش و نیازهای‌شان ناشی می‌شد، کم‌ترین شکی نیست. اما این بازی جدید برای من و احتمالا تعداد بسیار زیادی از کاربران گوشی‌های هوشمند که تابحال از هیچ دستگاه iOSای استفاده نکرده‌اند، کم‌ترین جذابیتی ندارد. من اپل را زمانی دوست خواهم داشت که با نقشه‌ها و سلاح‌های جدید و حساب‌شده به جنگ اندروید بیاید؛ نه این اپلی که نقشه‌های امتحان پس داده‌اش را چندین و چند بار تکرار می‌کند.

Apple_iPhone_SE_Intro_Main_2

آیفون جدید؛ سیاست یا اجبار؟

سعید عبادی؛ کارشناس ارشد موبایل

اپل، دیشب در جریان مراسمی که رنگ و بوی همیشگی را نداشت و البته بین هیاهوی‌های دادگاه این شرکت و دولت ایالات متحده، از دو محصول جدیدش رونمایی کرد. اولین محصول آیپد پرو جدید ۹.۷ اینچی که جای بحث زیادی ندارد؛ پس ترجیح می‌دهم در مورد آیفون ۴ اینچی جدید بنویسم. آیفونی که در سایز، طراحی، وزن، ابعاد، نمایشگر، حتی تعداد پیکسل و دوربین سلفی هیچ تفاوتی با آیفون سه سال پیش ندارد. تنها رنگ رزگلد به آن اضافه شده تا خریدش، بهانه‌ای برای کسانی باشد که می‌خواهند متفاوت بودن آیفون‌شان را به رخ بقیه بکشند.

آیفون SE، اگر در ظاهر فرق آن‌چنانی در مقایسه با نسل قبلی‌اش، آیفون ۵s ندارد؛ اما ماجرایی که زیر قاب این گوشی اتفاق افتاده، کاملا متفاوت‌ است. جدیدترین تراشه‌ی اختصاصی اپل با کد A9، دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با تمام ویژگی‌ها و امکانات محبوب‌اش در آیفون ۶s و حتی باتری بهتر تغییراتی هستند که شاید بتوانند علاقه‌مندان به آیفون‌های ۴ اینچی را متقاعد به تعویض آیفون‌های‌شان کنند. البته خبری از فناوری جدید لمس سه‌بعدی در این گوشی نیست. شاید اپل هم بعد از شش ماه به کم‌کاربرد بودن فناوری جدیدش پی برده باشد.

در این میان، موردی که باید بیش از پیش به آن توجه کرد، طرز تفکر و اندیشه‌ی «استیو جابز» در مورد گوشی‌های موبایل است.

این‌که کنفرانس دیشب با اشاره به سهم ۴۰ درصدی افرادی که هنوز از آیفون‌های ۴ اینچی استفاده می‌کنند، شروع شد، یا این‌که آیفون SE از همان طراحی قدیمی سود می‌برد؛ می‌توانند دلایلی بر ناامیدی اپل از پروژه‌ آیفون‌های بزرگ‌ترش باشند؟ یا فقط اپل برای راضی نگه‌داشتن تمام مشتری‌‌هایش دست به این دوباره‌کاری زده است؟ آمار فروش آیفون SE حتما پاسخ مناسبی برای این پرسش‌ها خواهد بود.

اما در این میان، موردی که باید بیش از پیش به آن توجه کرد، طرز تفکر و اندیشه‌ی «استیو جابز» در مورد گوشی‌های موبایل است، که با این حرکت اپل، می‌توان گفت این شرکت هنوز به آن اعتقاد دارد و آن را به‌کار می‌ببند؛ یا کمی بدبینانه‌تر مجبور شده تا مجددا از آن استفاده کند.

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶۴ دیدگاه
  1. Avatar حميد

    سلام.بنده اکثر مدلهاى iPhone رو داشتم ۴s”5″5c”5s الان هم se دارم. Se یک گوشی کامله. اگه مدلهای قبلی أین گوشی رو دارید شک نکنید و se بگیرید

  2. Avatar Amir

    دوستان من iphone 5sداشتم و الانم iphone seباید اعتراف کنم تو طراحی تفاوتی نیست ،،،اما باید بگم تاچ ایدیش پیشرفت زمانی که دستم عرق کرده و کمی مرطوب با تاچ ایدی بازمیشه اما این اتفاق هیچ وقت تو iphone5sاتفاق نمیفتاد،،،دروبین سلیفیشم بدون پیشرفت تبود تراکمش کمی بالا تر وفته و میشه به لطف فلش دروبین سلفیش میشه تو تاریکی کامل عکس گرفترنگاشم کمی روشن تر شده من هردو ایفونام space gray بود باید بگم iphone se رنگ space grayخیلی خوش رنگ تره چون روشن تر شده ،،،خلاصه کنم کیایی که لرای خرید این گوشی تردید دارن شک نکنن ،،فقط بگم ۱۶GBنگیرین فضا کم میارین ۶۴GBبگیرین

  3. Avatar حمیدرضا

    با سلام دوستان بنده گوشیم نوت ۵ هست هیچوقت حاضر نبودم پول بایت اپل بدم چون معتقد بودم گرون بی مصرفه اما این قسمتش منطقی یود و البته رفتم و این گوشیم خریدم باید اعتراف کنم حالا جدا از اقایانی که گوشی برای پز دادن میخرن ولی سیستم عاملش سیستم عامل روان و خوبیه ولی نمیدونم چرا دوستان متعصب قبول نمیکنند در ایران با توجه به محدودیت های ایفون سیستم عامل اندروید بهتره بیان تعصب الکی رو دور بریزیددور پز دادن اخه شد حرف با گوشی اپل پز بدی اخه یعنی چی خنده داره

  4. Avatar علیرضا

    سلام

    مدل ۱۶ گیگ این گوشی چقدر فضا دردسترس کاربر قرار میده؟؟؟؟؟؟

  5. Avatar محسن

    یه زمانی اپل واقعا کلاس داشت و هر کسی نمیتونست اپلو دست بگیره ولی الان دیگه اون کلاس سابقو نداره چون خیلیها اپل دارن.ولی کاراییش واقعا تکه من از ۶e رو بخاطر کارایی و سایزش خیلی خوشم اومده و اگه خدا بخواد میخرمش

  6. Avatar میثم محمدی

    باسلام
    *** اول خسته نباشید به گروه دیجی کالای عزیز
    ** و دوم سپاس از دوستانی که چه مخالف و چه موافق ارایه نظر میکنن
    ایفون se معرفی شد . خیلی ها با توجه به شایعات منتظر بودن که در قالب کوچک تر ایفون ۶ معرفی و رونمایی بشه اما نشد – خیلی ها هستند در حال حاضر که ایفون ۵S خودشون رو حتی با ایفون ۶S حاضر نیستند عوض کنند اونم فقط به خاطر سایز صفحه نمایشش هستش

    اما دلایل شخص من ………..
    ۱- همگی در جریانید که ایفون حاشیه سود بالایی رو طلب میکنه برای محصولاتش . ارایه ایفون SE در قالب ایفون ۵S به این استراتژی اپل مهر تایید دیگه ای زد تا وقت و هزینه بیشتری صرف طراحی و تولید قالب جدید تری برای ایفون SE نکنه
    ۲ – اندازه ی ۴ اینچی ایفون البته بحثی سلیقه ای هستش . به شخصه میتونم این امیدواری رو بهتون بدم که ۸۰% افرادی که ایفون ۴ اینچی۵S رو در دست میگیرن در نگاه اول اونو ستایش میکنن و بشدت از ایفون ۴ اینچی خوششون میاد . اینکه کنترل راحت روی تمام صفحع نمایش دارید شمارو خرسند میکنه .
    خوش دست بودن این ایفون امری غیر قابل انکار هستش .
    بدون شک هر کی که برای اولین بار دردست میگیره ایفون ۴ اینچی ۵S رو یکبار هم اون رو در جیبش قرار میده و اندازه ش رو تست میکنه .
    ۳- اپل یکبار دیگه دست به ریسک زده – وقتی فروش بالای ایفون ۵S اپل رو خشنود کرد بازم این امتحان رو انجام داد تا فروش محصول جدیدش رو بسنجه
    با تشکر از مدیران محترم دیجی کالا

  7. Avatar دانیال

    اگر اپل میخواست همینطوری گوشی بزرگ بده قطعا ناموفق می شد و دیگر همه به اندروید و ویندوزفون روی می آورندند.گرچه همین کاری که اپل کرد یعنی رونمایی از آیفون ۴ اینچی کار هوشمندانه ای نبود ولی بهتر از ان بود که به روند تولید آیفون بزرگ ادامه دهد.

  8. Avatar طراحی سایت

    مناسب ترین گوشی گوشیهای ۴ اینچی اند به نظر من این گوشی فروش خوبی داره

  9. Avatar امیر

    ایفون توی ایران

    دیگه خیلی خز شده

    یادش بخیر مدل ۳g

  10. Avatar daniel

    برای منی که از ۴ ایفون رو تجربه کردم تا حالا که ۶ اس رو تجربه میکنم .
    خوشایند ترین ایفون همون ۴s و۵s بود و همیشه اعتقاد شخصیم این بوده که ایفون باید کوچیک باشه .
    بنظرم این کار اپل کاملا هوشمندانه و برای بدست اوردن دل اون ۴۰ درصد از کاربرانش که هنوز ازایفون های کوچک استفاده میکنند یا شاید ۵ یا ۱۰ درصدی که مثل بنده ایفون کوچیک دوست دارند و از روی ناچار و تجربه ی سخت افزار و امکانات بهتر وجدیدتر روی به ایفون های جدید اوردن بود و ۱۰۰ البته حفظ بازار که چیز غیر منتظره ای هم نیست.
    بنده بشخصه بطور یقین تا چند ماهه دیگه ۶ اس رو با یه se تعویض میکنم تا برگردم به همون حس و حال شیرین قدیمی

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه