چه کسی آیفون ۴ اینچی می‌خرد؟

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
آیفون

اگر شایعات این روزها درست باشد، اپل می‌خواهد تا حدود یک ماه دیگر، یک آیفون ۴ اینچی معرفی کند. دو حالت بیشتر وجود ندارد: یا کلا اپل چیزی از ترندهای بازار تلفن‌های هوشمند نمی‌داند – که البته دور از ذهن است – یا این‌که می‌خواهد مشتریان از دست‌رفته‌ی خود را دوباره به‌دست بیاورد. در ادامه بیشتر توضیح می‌دهم.

      ‌‌‌‌    ‌‌‌

آیفون 5se

قبل از هر چیزی یک بار دیگر هر آن‌چه از آیفون ۴ اینچی اپل می‌دانیم را برای‌تان بازگو می‌کنم. شایعات زیادی وجود دارند که می‌گوید اپل در اواخر اسفند همین امسال، از یک آیفون جدید رونمایی می‌کند. این دستگاه احتمالا با نام آیفون ۵se معرفی می‌شود و تا آنجا که ما می‌دانیم نمایشگری ۴ اینچی دارد. این گوشی ظاهری همچون آیفون‌های ۶ و ۶s و قدوقواره‌ای مثل آیفون ۵s خواهد داشت. آیفون ۴ اینچی جدید به حسگر اثر انگشت مجهز است و پردازنده‌‌اش هم مثل خانواده‌ی ۶s است. تا این لحظه می‌دانیم که این آیفون کوچک فاقد قابلیت لمس ۳D است. می‌رویم سراغ اصل مطلب؛ در بهترین حالت فکر کنید یک آیفون ۶s دارید، با این تفاوت که مثل آیفون‌های دو سال پیش خیلی تروتمیز در دستتان می‌غلتد! فرض کنید با قطعیت، گوشی بعدی‌تان آیفون است؛ آیا حاضرید آیفون ۴ اینچی را بخرید؟ اساسا چه‌ کسی آیفون ۴ اینچی اپل را می‌خرد؟

به دور و بر خود نگاه می‌کنم؛ عده‌ای از دوستان و همکارانم از شنیدن احتمال معرفی آیفون ۴ اینچی هیجان‌زده شده‌اند. یکی از دوستانم عکاس خیابانی است و چند سالی است که به‌طور حرفه‌ای به آیفونوگرافی مشغول است. او که حالا آیفون ۶s دارد با قاطعیت از ایده‌ی تولید آیفون‌های ۴ اینچی جدید با دوربین‌هایی در حد آیفون ۶s دفاع می‌کند. برای او عکاسی خیابانی با یک آیفون ۴ اینچی بسیار هیجان‌انگیزتر و راحت‌تر است؛ به‌خصوص این‌که یک آیپد هم همیشه دم‌دستش باشد. چند نفر از همکارانم، دلایل دیگری برای استقبال از آیفون ۴ اینچی دارند. یکی‌شان اصلا هیچ‌وقت آیفون نداشته و از طرفداران آیپاد تاچ است. او حالا با شنیدن احتمال آیفون ۴ اینچی جدید سر ذوق آمده و می‌گوید شاید قید نکسوس ۵x‌اش را زده و یکی از آن‌ آیفون‌های کوچک را بخرد. دوستان دیگری هم دارم که هنوز آیفون ۵ و ۵s دارند. آن‌ها به آیفون‌های ۴٫۷ ‌و ۵٫۵ اینچی روی خوش نشان ندادند و حالا با انتشار خبرهای آیفون ۵se برای خریدش دورخیز کرده‌اند. مشت نمونه‌ی خروار است! آیفون ۴ اینچی طرفداران سرسختی دارد. اما آمار و ارقام به ما چه می‌گوید؟

آیفون ۴ اینچی

خودمان که آمار خاصی نداریم؛ اما موسسه‌ی تحقیقاتی IDC می‌گوید در سال ۲۰۱۵، سهم گوشی‌های ۴ اینچی از بازار تلفن‌های هوشمند، فقط ۶ درصد بوده. یک سال قبل‌تر، یعنی ۲۰۱۴ هم گوشی‌های ۴ اینچی، ۱۲ درصد از سهم بازار را در دست داشتند. اما دلیل این عدم استقبال از گوشی‌های ۴ اینچی چیست؟ برای پاسخ به این سوال لازم نیست متخصص بازار موبایل باشید؛ در دو سال اخیر با هیچ‌گونه تلفن همراه هوشمند رده‌بالای ۴ اینچی ملاقات نکردیم. به عبارتی در گزینه‌های روی میز خریداران، موردی با نمایشگر ۴ اینچی یافت نمی‌شد.

از چند سال پیش سازندگان گوشی‌های اندرویدی فهمیدند چطور باید جلوی آیفون بایستند. آن‌ها از نمایشگرهای بزرگ‌تر استفاده کردند. این شرکت‌ها تاحدی به هدف خود رسیدند و توانستند برای اولین بار اپل را هم دنبال خود بکشانند. اپل با تغییر ذایقه‌ی کاربران، استانداردهای خود را تغییر داد و از تولید آیفون‌های ۴ اینچی دست برداشت. اما حالا پس از گذشت یک‌سال‌ و‌ نیم از معرفی آیفون‌های بالای چهار اینچ، اپل چه در سر دارد؟

تیم کوک چند روز پیش و هنگام اعلام گزارش مالی سه‌ماه‌‎ی شرکت‌اش، به نکته‌ی جالبی اشاره کرد. او گفت که از کسانی که قبل از سال ۲۰۱۴ آیفون‌دار بودند، ۶۰ درصدشان به‌سراغ خرید آیفون‌های ۴٫۷ و ۵٫۵ اینچی نرفته‌اند. جزییات بیشتری دراین‌باره نمی‌دانیم؛ اما شاید خیلی از کاربران حاضر نشده‌اند که گوشی ۴ اینچی خود را کنار بگذارند. شاید اپل می‌خواهد با آیفون ۵se آن‌دسته از مشتریانی که در دو سه سال اخیر با آیفون‌های ۴ اینچی‌شان زندگی می‌کردند را راضی کند.

      ‌‌‌

جدا از همه‌‌ی این حرف‌ها، به نظر شما اپل با تولید آیفون ۴ اینچی جدید، چه کاربرانی را هدف گرفته؟

    ‌‌‌    ‌‌‌   ‌‌‌

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷۶ دیدگاه
  1. Avatar مرتضی

    سلام به همه
    والا من کاری به این ندارم که استیو جایز هکر معروف و مرحوم نظرش چی بوده و یا چی به مذاق کی خوش میاد، فقط اینو خوب میدونم که شرکتی که در سال ۲۰۱۵ ، ۵۸ میلیارد دلار درآمد داشته قطعا تیم R&D اون تیم بسیار بهتر از تک تک ما روی بازار تحقیق داره و میفهمه که روی چه محصولی و با چه استراتژی‌ای هزینه کنه.

    با احترام به همه

  2. Avatar امین

    سلام
    مطلب جالبی بود ممنون

  3. Avatar ابراهيم

    من نظرم اینه IOS و اپل داشتن مثل خریدن یک لامبورگینیه اما مشکل اینه که فقط باید توی جاده صاف و یکدستی که اپل پیش پات میذاره برونی میتونی هرقدر میخای گاز بدی و سرعت بگیری اما مسیر دست خودت نیستجاده تو را با خودش میبره . اما داشتن اندروید کاملا متفاوته مثل داشتن یه شاسی بلنده (مشخصات شاسی بلندت دقیقا مرتبط با کانفیگ گوشیته) اما جالبیش اینه که جاده صافی جلوته و هزاران مسیر و دشت و کوه هم کنارت هر موقع بخای فرمون را میچرخونی میری توی دشت و کوه آفرود میری و از کوه بالا پایین میری شاید بعضی وقتا سرعتت کم بشه یا حتی ماشینت داغ کنه اما هر موقع هم دوست داشته باشی میندازی توی جاده آسفالت اصلی میگازی میری. اگه منظورمو متوجه شدید دست از تعصب های بیجاتون بردارید بعضیا دیکتاتوریه اپل را با سرعت فوق العادش میخان بعضیا آزادی اندروید را بابعضی سختی های پیش رو.
    علاقه و سلیقه‌ی شما دلیل بر برتری بر دیگری نیست. همینطور توی داشتن صفحه نمایش و دوربین و … خوبی اندروید شخصی سازی فوق العادشه من به شخصه هیچ کدوم از موبایل هایی که داشتم شبیه بقیه نبوده همیشه شخصی سازی شده و بهینه شدست اما اگه نمیخاین از این قابلیت ها استفاده کنید اشتباهه خریدن گوشی اندرویدی باید یک اپل بخرید تا همیشه سرعت و کیفیتش تضمین شده باشه و به کاربری شما بستگی نداشته باشه.
    یا علی

  4. Avatar لیلیوم

    همواره انسان ها به سمت رفاه و راحتی بیشتر حرکت کرده اند. استفاده از گوشی های بزرگتر در ظاهر خدمات جالبیه

  5. Avatar هوشنگ

    سری ۶ آیفون موفق ترین سری گوشیهای اپل بود و این شرکت رو به سود ده ترین شرکت تاریخ در پایان سال ۲۰۱۴ تبدیل کرد . یعنی سالها پافشاری اپل روی صفحه نمایش های ریز ، یک اشتباه بزرگ بود .

  6. Avatar emad

    سامسونگ و شرکت های اندرویدی هر سال ده ها مدل گوشی بیرون می دن و کسی ایراد نمی گیره به این همه مدل ولی اپل که سالی یک یا دو گوشی می ده همه ایراد می گیرن.این فکر که مردم فقط به خاطر کلاس گذاشتن ایفون می خرن دیگه خیلی قدیمی و مسخرس،یه عده اندروید دوس دارن و یه عده ایفون،هر دو هم امکانات و کیفیت خوبی دارن.گوشی ۴ اینچی حتما طرفدارهای خودش رو خواهد داشت،من فکر می کنم بزرگسالانی که یک گوشی با کیفیت و با دوام و جمع و جور بخوان طرفدار آیفون ۴ اینچی خواهند شد،

  7. Avatar تبریک به اپل

    گوشی‌ای که توی جیب جا نشه، جاش سطل زباله است !
    من احترام می‌گذارم به همه نظرات، اما بدونید که یه فرقی هست بین تبلت و گوشی ! زشت‌تر از این دیدید که یه نفر توی خیابون تبلت حتی ۷ اینجی رو گرفته دم گوشش و داره صحبت می‌کنه !؟ حالا شاید مثلاً هدست بیسیمش باطریش تموم شده یا هندزفری یادش رفته … مهم نیست! مهم اینه که واقعاً زشته !

    یه مرزی هست بین تلفن همراه و تبلت، شکستن این مرز، یعنی قربانی کردن یکی از اینا … البته بعضی‌ها کاربر حرفه‌ای هیچ کدوم این دو نیستن و معلومه که نمی‌تونن تصمیم بگیرن و همون بین هم می‌مونن ! «مرز بین تبلت و تلفن هوشمند!» … هم اینو می‌خوان و هم اونو !
    اما یه آدم عاقل پیدا کنید که به جفت این وسایل نیاز داره و باهاشون کار می‌کنه، اون وقت می‌ره یه تبلت با قابلیت مکالمه ۷ اینجی بر می‌داره !
    اون آدم که خودم هم یکی از اونا هستم، تبلت ایده‌عال ۱۰ اینجی داره که کارش رو راه می‌ندازه، در کنارش هم یه گوشی نهایت چهار اینج که توجیبش اذیت نکنه …

    1. Avatar seedni

      جناب —> تبریک به اپل
      اینه که تو میگی درسته گوشی ۴ اینچی تو جیب راحت جا میگیره .اما تو که تبریک به اپل میگی مگه اپل گوشی بالاتر از ۴ اینچ تولید نکرده که به اپل تبریک میگی ؟!!!
      ضمنا باتوجه باینکه الان تمام سایت ها ، صفحات وب ، سایتهای بازیهای آنلاین و ویدئوهای آنلاین دارن طراحی سایتشون رو طوری تنظیم میکنن که بشه از طریق گوشی موبایل هم اونها رو براحتی مرور کرد .
      بنابراین گوشی ۴ اینچی رو باید انداخت تو سطل آشغال .
      زمان گوشی ۴ اینچ مربوط به آخرین گوشی های تولید شده نوکیا و سونی اریکسون خدابیامرزه .

  8. Avatar sadegh

    به نظر من استاندارد ترین سایز نمایشگر مطلق است به سامسونگ گلگسی اس ۴ همه جوره دقیق و جم و جور و عالی

  9. Avatar اسماعیل

    نمایشگر گوشی باید در اندازه ای باشه که با یک دست قابل استفاده باشه. حتی کیبورد سخت افزاری QWERTY هم خیلی کاربرد داشت…
    گوشی هایی که الان ساخته میشن فقط و فقط اسباب بازی ان

  10. Avatar یزدان

    (طنز) آقا بنظرم اپل خیلی خیلی صفحه ۴ اینچی تولید کرده بوده و و با تغییر گرایش بازار به صفحات بزرگتر رو دستشون از قبل باد کرده حالا میخوان یه جوری دو درشون کنن :))))))

    1. Avatar emad

      صفحات رو خود اپل تولید نمی کنه و به مقدار نیازش سفارش می ده.اگه رو دستش مونده بود از دو سال پیش همون ۴ اینچی رو تولید می کرد.گوشی ۴ اینچی واقعا خوش دست و راحته و حتما طرفدارای خودش رو داره

  11. Avatar محمدرضا

    بین همه گوشیهایی که دست گرفتم تنها گوشی دلچسب گوشی خودم بوده:دی
    بلکبری پاسپورت طولش با ایفون ۴ و عرضش ۱.۵برابر ایفون۴ هست که خیلی خوشدسته بر خلاف عکس هاش و به نظر من هر کسی موبایل خواست باید تو اینتر نت مشخصات موبایلو نگاه کنه بعد بره از مغازه ها موبایل هارو دست بگیره و بخره

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه