آزمایش هتل فضایی بادکنکی در ایستگاه فضایی بین‌المللی

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
ایستگاه فضایی

قرار است به زودی به ایستگاه فضایی بین‌المللی اتاق جدیدی اضافه شود، اما قبل از اینکه این اتاق آماده‌ی استفاده شود، باید در آن دمیده شود. در چند روز آینده یک ماژول دیگر به ایستگاه فضایی بین‌المللی نصب خواهد شد. این اولین ماژول از سال ۲۰۱۱ است که به ایستگاه فضایی متصل می‌شود.

بر خلاف ماژول‌ها و  قسمت‌های دیگر ایستگاه که از آلومینیوم ساخته شده‌اند، ماژول قابل انبساط بیگلو (Bigelow Expandable Activity Module) درون کپسول دراگون اسپیس ایکس (Space X) تا می‌شود. این ماژول توسط یک موشک فالکون ۹ به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده می‌شود.

ماژول «بیم» (BEAM) در شرکت هوافضایی بیگلو در نوادا ساخته شده است. این اتاق با نوعی پارچه‌ی نرم و منعطف ساخته شده، اما در مقابل شرایط سخت فضا مقاوم است. این شرکت به دلیل اهداف تجاری نمی‌گوید که دقیقا از چه ماده‌ای برای ساخت آن استفاده کرده است. این اتاق طوری طراحی شده که وقتی به مدار می‌رسد، بزرگ شود. این باعث می‌شود که این ماژول در فضای کم کپسول موشک اسپیس ایکس جا بگیرد. در غیر این‌ صورت، برای انتقال و نصب آن باید از شاتل فضایی استفاده می‌شد. اما شاتل فضایی بازنشسته شده و وسیله‌ای وجود ندارد که بتواند یک ماژول بزرگ را حمل کند. قرار است ماژول بیم روز جمعه از کیپ کاناورال در فلوریدا با موشک باربری اسپیس ایکس به ISS فرستاده شود.

شرکت بیگلو در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ ماژول‌های قابل انبساطی را به فضا فرستاده بود که در مدار زمین می‌چرخیدند، اما این اولین ماژول قابل انبساط است که به ISS متصل می‌شود.

چون این تکنولوژی هنوز در مرحله‌ی آزمایش است، فضانوردان ISS تمام وقت درون آن مستقر نخواهند شد. اگر همه‌چیز مطابق برنامه پیش برود، این ماژول به مدت دو سال در ایستگاه فضایی می‌ماند. در این مدت، برای ناسا و بیگلو مشخص می‌شود که آیا این اتاق منعطف می‌تواند در مقابل شهاب‌واره‌های کوچک مقاوم باشد یا خیر. این شهاب‌واره‌ها گاهی اوقات به ISS برخورد می‌کنند و ممکن است به آن آسیب وارد کنند. علاوه بر این، فضانوردان ISS باید بتواند دمای مناسب را در آن حفظ کنند و مقاومت آن را در مقابل تشعشات آزمایش کنند.

«جوئل مونتالبانو»، یکی از مدیران ایستگاه فضایی در ناسا می‌گوید: «این اتاق اکثر اوقات بسته خواهد بود. اما گاهی اوقات فضانوردان وارد آن می‌شوند و داده‌ جمع‌آوری کنند و نگاهی به آن بیندازند.» هیچ پنجره‌ای در این اتاق وجود ندارد. این اتاق تقریبا خالی است و فقط چند دستگاه کنترل و نظارت در آن گذاشته شده است. این باعث می‌شود که فضانوردان در این اتاق احساس آرامش کنند.

اگر این تکنولوژی درست کار کند، بیگلو می‌خواهد ایستگاه فضایی خودش را راه‌اندازی کند. این ایستگاه فضایی می‌تواند یک هتل فضایی برای توریست‌ها باشد. «رابرت بیگلو»، بنیان‌گذار این شرکت، صاحب یک هتل زنجیره‌ای در همین زمین خودمان است.

منبع: New Scientist

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه