آیا امروز نزدیک‌ترین سیاره قابل زندگی کشف می‌شود؟

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
سیاره قابل زیست

تا ساعاتی دیگر شاید بالاخره بتوانیم جزییات دقیق و قابل لمسی از یکی از هیجان‌انگیزترین شایعات مربوط به نجوم در سال‌های اخیر به دست بیاوریم. این شایعه کشف احتمالی یک سیاره‌ی قابل زیست است که در مدار نزدیک‌ترین ستاره به ما یعنی «پروکسیما قنطورس» (Proxima Centauri) حرکت می‌کند.

برای اینکه خوب درک کنید که تایید این موضوع چقدر جالب و هیجان‌انگیز است، بد نیست بدانید که نزدیک‌ترین سیاره‌ی فراخورشیدی قابل زیست Wolf 1061c است که ۱۴ سال نوری با ما فاصله دارد؛ این یعنی ۱۲۶ تریلیون کیلومتر فاصله با زمین. اما این سیاره‌ تنها ۴.۲۵ سال نوری فاصله دارد.

نزدیکی نسبی این سیاره همه را به وجد آورده است. این سیاره در نقاط دور افتاده و خارج از دسترس جهان نیست، بلکه در ستاره آلفا قنطورس واقع شده است. این نزدیک‌ترین سامانه ستاره‌ای به منظومه شمسی ما است.

منظومه آلفا قنطورس در فاصله ۴.۴ سال نوری و در صورت فلکی قنطورس قرار دارد. این منظومه در سال ۱۹۱۵ کشف شد و دانشمندان معقتدند که متشکل از سه ستاره‌ است: آلفا قنطورس A، آلفا قنطورس B و پروکسیما قنطورس، یک ستاره‌ی کوتوله قرمز و یک ستاره‌ی کم جرم.

این سامانه آن‌قدر نزدیک است که در واقع می‌توانیم آلفا قنطورس A و B را در آسمان شب ببینیم. در واقع، آلفا قنطورس A چهارمین ستاره درخشانی است که از زمین دیده می‌شود.

پروکسیما قنطورس از همه آنها به خورشید ما نزدیک‌تر است و حدود ۴.۲۵ سال نوری فاصله دارد. این ستاره بیش از اندازه کوچک است و ما نمی‌توانیم آن را ببینیم، اما احتمالا رازهای خوبی را در دلش نهفته دارد.

دانشمندان معقتدند که یک سیاره جدید مرموز به دور پروکسیما قنطورس می‌چرخد.  این سیاره نه تنها سطح سنگی دارد، بلکه در فاصله مناسب برای تشکیل آب قرار دارد. این موارد دو عامل اصلی برای یک سیاره قابل زیست هستند.

چه اتفاقی می‌افتد اگر وجود یک سیاره قابل زیست در فاصله ۴.۲۵ سال نوری از ما تایید شود؟ طبیعتا در فاصله ۳۹،۹۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ یعنی ۲۷۱ هزار برابر فاصله تا خورشید، نمی‌توانیم به این سیاره سفر کنیم. اما به اندازه‌ی کافی به ما نزدیک است که بتوانیم آن را مطالعه کنیم.

رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) سال‌هاست که پروکسیما قنطورس را مورد مطالعه قرار داده است. این رصدخانه می‌خواهد تا ساعاتی دیگر بیانیه‌ای را برای مطبوعات اعلام کند. گرچه درباره موضوع مورد بحث چیزی گفته نشده، اما کارشناسان فکر می‌کنند که بالاخره می‌خواهند درباره شایعات حرف بزنند. کنفرانس مطبوعاتی ESO امروز ساعت ۱۶:۳۰ به وقت تهران برگزار می‌شود.

منبع: Science Alert

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. Avatar محمد

    خبر خوبی بود خانم غلامی.
    و خوشحالم به قلم شما این خبر به من رسید.
    شاد باشید

  2. Avatar Ali S

    پنجشنبه ها با دوستان بریم پیک نیک تو قنطورس

  3. Avatar AMIRALI_FR

    مشتاقم ک دیجی کالا مگ برنامه ضبط شدشو با زیرنویس در اختیار ما بزاره یا خلاصه این کنفرانس مطبوعاتیو ب صورت یک مقاله همراه با جرعیات اینجا بزاره. با تشکر…

  4. Avatar محمد

    خدایا بهترین خبری بود که میتونست امروز به من برسه امیدوارم این سیاره قابل زیست باشه تا به صورت کامل در مورد غیر خودمان هم تحقیق کنیم

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه