مشکل اجرای قوانین در مورد ماشین‌های خودران گوگل

۱۷ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

شرکت گوگل در حال تولید ماشین‌های خودران است و قصد دارد تمامی مجوزهای لازم برای تردد این اتومبیل‌ها به صورت کلان در سطح شهرها را تهیه کند. در این راستا «سازمان ملی امنیت تردد در بزرگراه‌ها» (NHTSA) در آمریکا اعلام کرده است که کامپیوتر نهفته در این ماشین‌های خودران حکم راننده را خواهد داشت.

ماشین‌های خودران گوگل فاقد پدال یا فرمان هستند. این اتومبیل‌ها پیش از تردد در جاده‌های شهری و بزرگراه‌ها باید، فارغ از این‌که چه کسی (یا چیزی) ماشین را کنترل می‌کند، ضوابط و استانداردهای منطبق با قوانین تردد وسایل حمل‌ونقل در آمریکا را به دست بیاورند. این در حالیست که این ضوابط همیشه برای اتومبیلهایی که راننده حقیقی داشتند، وضع شده بود.

در ماشین‌های خودران گوگل، کامپیوتر نهفته در ماشین که حرکت اتومبیل را کنترل می‌کند، «سیستم رانندگی خودکار» نام دارد. تا قبل از این، قوانین مختص رانندگان حقیقی وضع شده بود و همیشه همین‌ها اجرا می‌شدند؛ طبیعتا اگر خطایی صورت میگرفت، راننده بازخواست میشد. ولی حالا که با کامپیوتر طرف هستیم، شاید نیاز باشد تا برخی جزییات قانون تغییر کنند. چون در صورت بروز خطا یا تقض قانون، باید مشخص باشد که مقصر دقیقا کیست (یا حالا، چیست)؟ تنها تعدادی از قوانین موجود قابل اجراشدن در ماشین‌های خودران فاقد راننده هستند.

در صورتی که NHTSA زمینه‌های لازم را مهیا کند تا بتواند وسایل نقلیه‌ با راننده‌ی حقیقی را با هوش مصنوعی (AI) جایگزین کند، به زودی شاهد تردد ماشین‌های خودران در سطح شهرها خواهیم بود.

googles-car-pulled-over-by-the-cops-autonomous-car

منبع: The Verge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. رامين

    ایول عجب باحال ، داره میشه مثل این فیلم ها که سال ٢٠٣٠ را نشان میدهند

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه