اسب‌ها احساسات انسان‌ها را می‌فهمند

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
اسب‌ها

اسب‌ها هم مثل انسان‌ها وقتی احساس خطر می‌کنند یا شگفت‌زده می‌شوند، حالت چهره‌شان را تغییر می‌دهند. روی هم رفته، چهره‌ی این جانوران می‌تواند ۱۷ نوع احساس را منتقل کند. حالا پژوهشگران با مطالعه‌‌ی اسب‌ها پی برده‌اند که آنها هم می‌توانند حالات مختلف چهره‌ی ما را تشخیص دهند.

گروهی از محققان دانشگاه «ساسکس» (Sussex) روی ۲۸ اسب در اصطبل‌های انگلیس، آزمایش انجام دادند که ۲۱ راس از آنها اسب نر و هفت راس اسب ماده بودند. محققان هر یک از این اسب‌ها را به گوشه‌ای از اصطبل هدایت کردند و سپس تصویری رنگی از چهره‌ی یک مرد را در اندازه‌ی واقعی به آنها نشان می‌دادند. چهره‌ی این تصاویر یا لبخند می‌زد و یا با عصبانیت اخم کرده بود. دانشمندان واکنش این جانوران را ثبت کرده و ضربان قلب آنها را هنگام مشاهده‌ی تصاویر اندازه‌گیری می‌کردند.

مطالعات دیگری که قبلا انجام شده، نشان داده‌اند که ضربان قلب اسب‌هایی که اضطراب دارند، نوسان می‌کند. وقتی که اسب‌ها به چهره‌ی مرد عصبانی نگاه می‌کردند، ضربان قلب‌شان خیلی سریع به حداکثر می‌رسید.

وقتی که چهره‌ی عصبانی به آنها نشان داده شد، ۲۰ راس از اسب‌ها سرشان را کمی مایل کردند تا با چشم چپ‌شان به تصویر نگاه کنند. دانشمندان با انتشار مقاله‌شان در ژورنال Biology Letters گزارش دادند که این واکنش نشان می‌دهد اسب‌ها حالت چهره‌ی فرد را درک کردند. چون تحلیل و پردازش احساسات منفی در نیمکره‌ی راست مغز انجام می‌شود. مغز پستانداران به گونه‌ای است که چشم چپ را نیمکره‌ی راست و چشم راست را نیمکره‌ی چپ کنترل می‌کند.

سگ‌ها هم هنگام مواجهه با چهره‌های خشمگین واکنش مشابهی دارند و با چشم چپ‌شان به آنها نگاه می‌کنند. اسب‌ها هم مثل سگ‌ها، هنگام دیدن چهره‌های خندان چنین رفتاری نداشتند و با چشم راست‌شان به تصویر نگاه نکردند. شاید علت این موضوع، این باشد که جانوران نیازی ندارند که نسبت به علایم بی‌خطر واکنش نشان دهند. اما یک چهره‌ی خشمگین هشداردهنده است و جانور در مقابل آن جبهه می‌گیرد، چرا که ممکن است آن فرد حمله کند.

این اکتشاف که اسب‌‌ها هم مثل سگ‌ها می‌توانند بدون تربیت و خود به خود، حالات چهره‌ی ما را بفهمند دو معنی دارد: یا اینکه این گونه‌های رام شده زمان زیادی را صرف یادگرفتن حالات چهره‌ی ما انسان‌ها کرده‌اند؛ یا اینکه این توانایی درونی است و بیشتر از آنچه قبلا تصور می‌شد در میان جانوران رواج دارد.

منبع: Science Mag

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. محمد

    اینجاس که میگن اسب حیوانیست نجیب :دی

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه