امارات متحده برای افزایش بارش باران، کوه مصنوعی می‌سازد

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

امارات متحده عربی می‌خواهد یک کوه مصنوعی بسازد. با این امید که ابرهای باران‌زا را در کشوری توسعه دهد که اغلب مساحت آن را بیابان تشکیل داده. دلیل بارش اندک باران در سرزمین‌های مسطح بیابانی این است که هوا برای پیوستن به ابرهای بارانی (و در نتیجه‌ی‌ تراکم آن‌ها، بارش باران) به سختی از سطح زمین بلند می‌شود. ساخت یک کوه کمک می‌کند مقدار بارش باران در مناطق بایر تا حد مشخصی افزایش یابد.

شاید فکر کنید، افزایش بارش باران ممکن است در خیلی دیگر از مناطق خشک دنیا، بیشتر از صحراهای پهناور امارات لازم باشد. اما نکته اینجاست که امارات دو مرکز تحقیقاتی دانشگاه تحقیقات جوی و مرکز ملی هواشناسی و زلزله‌شناسی (NCAR)، که هردو تیم از دانشمندان آمریکایی تشکیل شده، را برای بررسی این موضوع به خدمت گرفته است. این اقدام هنوز در مراحل اولیه قرار دارد. محققان در حال حاضر امکان ساخت این کوه را در امارات بررسی می‌کنند؛ تا جایی که هنوز ابعاد کوه برای ایجاد تغییر چشم‌گیر در الگوهای هواشناسی مورد بررسی قرار نگرفته است.

بنا به گفته‌ی محققان ارشد و دانشمندان تیم NCAR، تنها وظیفه‌ی کوه افزایش شکل‌گیری ابر است و منظور از ابر لزوما ابرهای باران‌زا نیست. زمانی که ابرها شروع به شکل‌گیری کنند، یک فرایند هواشناسی به نام «بارور کردن ابر» (cloud seeding) موجب افزایش باران می‌شود. با این تفاسیر به نظر می‌رسد ساخت کوه هنوز در مراحل اولیهی بررسی است.

پیش از هر گونه اقدام به ساخت سازه‌ی کوه در امارات متحده‌ی عربی، دانشمندان و محققان NCAR موظف‌اند همه‌چیز را درباره‌ی پروژه ارزیابی کنند. اگر دولت امارات هزینه‌ی پروژه را قابل قبول بداند، با کمک یا بدون کمک سرمایه‌گذاران خصوصی در شهرهایی مثل دبی، تیمی از مهندسان امکان انجام پروژه را در میان بیابان مورد بررسی قرار خواهند داد.

منبع: Digital Trends

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. حسین

    حیف به پول که دست این انسان های بیخرده!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه