امپراطوری اپ (فصل هشتم/ بخش اول)

۷ آبان ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه

فصل هشتم – بخش اول

تکنیک‌های نینجایی که باعث رشد و پیشرفت اپ شما می‌شوند

فوت و فن‌های پیشرفته‌ی بازاریابی اپ

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این را بدان که درخت‌های خشک و محکم خیلی زود می‌شکنند؛ اما بامبو یا بید در کشاکش باد نجات می‌یابند.

«بروس لی»

Chad_1همین‌که فهمیدم توانایی تبلیغ برای خودم چقدر ضروری و مهم است، اعتماد به نفس و قدرت جذب مردم در من فوران کرد. احساس می‌‌کردم یک جور قدرت فوق‌العاده در خودم کشف کردم که هیچ وقت از دست‌اش نمی‌دهم. پس از چندین قرار ملاقات، عاقبت با «ویکی»، همان دختر چشم آبیِ زیبا که در مهمانی با هم صحبت کرده بودیم، آشنا شدم. ما تصمیم گرفتیم هم‌دیگر را بیش‌تر بشناسیم و مثل تمام روزهای اول روابط، همه چیز جدید، هیجان‌آور و جادویی بود.

به «جفری» هم اتاقی‌ام در خوابگاه دانشگاه، گفتم: “من عاشق شدم” و او پوزخندی زد و چشم‌های‌اش را با بی‌میلی چرخاند. بعد از چند ماه، بدون هیچ هشداری، همه چیز عوض شد. همین‌طور که رابطه جدی‌تر می‌شد، انتظاراتی از هم داشتیم که برآورده نمی‌شد. دوره‌ی خوشی تمام شده بود. من احتیاج داشتم بیش‌تر بدانم و حواسم جمع باشد تا بتوانم رابطه را سرپا نگه دارم.

از دوستان‌ام می‌پرسیدم : “حالا باید چه کار کنم؟“. طی چندین جلسه صحبت و مشورت با آن‌ها فهمیدم که برای حفظ یک رابطه و رساندن‌اش به مرحله‌ی بعد باید مهارت‌هایی داشته باشم. حق با دوستان‌ام بود. آن‌چه در ابتدای رابطه بود دیگر در این مرحله کافی نبود و من باید بازی را به سطح بالاتر و بهتری، ارتقا می‌دادم.

در ستایش امپراطوری اپ

میلیون‌ها دلار درآمد داشته باشید در حالی‌که در سفر دور دنیا هستید؟ خب، برای این موضوع یک کتاب هست که همین الان در حال خواندن آن هستید. من نتیجه­‌ی فوق‌­العاده‌ی استراتژی‌های چاد را در اپ استور دیده‌­ام. فرصت یک کارآفرین برتر شدن را بقاپید و به جمع رو به رشد پولدارها بپیوندید.

– «تایفون کارادنیز»، رییس شبکه‌ی درآمدزایی «اپ آیفون»

چنین الگویی برای کسب و کار هم اتفاق می‌افتد. در ابتدای کار، وقتی از صفر شروع می‌کنید، رشد سریع و چشم‌گیری تجربه خواهید کرد و به همین خاطر همه چیز به نظرتان عالی است. با همان بازاریابی ابتدایی کلی مشتری جذب شما می‌شود و رشد ترافیک و درآمد را تجربه می‌کنید و تصورتان این است که این روند هیچ وقت تمام نمی‌شود. از جایی به بعد، به موانعی برخورد می‌کنید و شاهد این خواهید بود که کسب و کارتان رونق سابق را ندارد. مثل دیگر مشاغل، با همان دستاوردهای ابتدای کار راضی نخواهید بود و باید برای قوی ماندن تجارت‌تان راه را برای اجرا و پیاده‌سازی استراتژی‌های جدید باز بگذارید.

در دنیای اپلیکیشن، استراتژی‌های پیشرفته‌ی بازاریابی بسیاری وجود دارد تا بتوانید کاربرهای جدید جذب کنید و آن‌ها را ترغیب کنید تا مدام از اپ شما استفاده کنند، ارتقاء‌اش بدهند و پول بیش‌تری خرج کنند.

هر تکنیکی که در این فصل مطرح می‌کنم، برای جذب هرچه بیش‌تر ترافیک ممکن برای اپ‌های شما و حفظ آن‌هاست. خوبی این تکنیک‌ها در این است که بیش‌تر آن‌ها رایگان هستند و زمان یا تلاش زیادی لازم ندارند. به کار گرفتن چند تکنیک از میان این تاکتیک‌های پیشرفته، می‌تواند شما را از یک تازه‌کار به یک حرفه‌ای ارتقا دهد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

رکود

به محض این‌که در تمام طول هفته با سقوط اعداد و ارقام مواجه شدم، فهمیدم که افترپارتی برای اولین اپلیکیشن‌ام به زودی تمام می‌شود. حسابی خوش‌گذران و تنبل شده بودم و دست از بررسی استراتژی‌های جدید بازاریابی کشیده بودم؛ چرا که درآمدم بسیار عالی بود.

با دیدن نشانه‌ها به سرعت دست به کار شدم، اما بعد از یک ماه و نیم هنوز هم با کاهش ارقام مواجه بودم. استراتژی‌هایی که قبلا نتیجه‌ی خوبی داشتند را دوباره امتحان کردم، اما بی فایده بودند. همان‌طور که درآمدم از روزی ۹۰۰ دلار به ۳۰۰ دلار کاهش پیدا می‌کرد، من کماکان به جستجو و آزمایش کردن راه‌های جدید مشغول بودم. اصلا قصد تسلیم شدن نداشتم. پس شروع کردم به امتحان کردن تکنیک‌های متفاوت تا بتوانم درآمدم را افزایش بدهم. هر هفته، یک تاکتیک جدید بازاریابی را بکار می‌بردم تا بتوانم اوضاع اپلیکیشن‌ام را سر و سامان بدهم.

در نهایت، بعد از چند آزمون و خطا، چند تکنیک موثر واقع شدند و روند سقوط درآمدم برعکس شد. دوماه بعد، متوسط در آمد روزانه‌ام به ۸۰۰ دلار رسیده بود. من دوباره و با قدرت به صحنه برگشته بودم و آن مهارت‌هایی که به واسطه‌ی این تجربه یاد گرفتم بسیار بسیار با ارزش بودند.

این تکنیک‌های پیشرفته که امتحان خودشان را پس داده‌اند شامل ارتباط بین اپ‌ها، nag screen، صفحات more، پیغام‌های ترغیبی، ارتباط با توسعه‌دهنده‌ها، بروزرسانی‌ها و خرید ترافیک هستند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

ارتباط بین اپلیکیشن‌های‌تان

من عاشق این جمله هستم: “یک دست صدا ندارد“. یعنی انسان‌ها بدون حمایت و کمک هم موفق نمی‌شوند. این مساله برای اپ‌ها هم صدق می‌کند. شما می‌توانید یک اپ درست کنید و اوضاع‌اش خوب باشد؛ اما وقتی اپ‌های دیگر هم بسازید و آن‌ها را با روش تبلیغ متقابل به هم مرتبط کنید، تماما از پتانسیل مالی امپراطوری اپ‌تان استفاده خواهید کرد.

شبکه‌ی ارتباطی بین اپ‌ها یک ارتباط داخلی بین اپ‌هاست که از کاربرهای فعال (ترافیک) هم‌دیگر برای ارتقا جایگاه هم استفاده می‌کنند. همان‌طور که در فصل هفت مطرح شد، باید هرکدام از اپ‌های‌تان را مثل یک وب‌سایت برای منبع ترافیک در نظر داشته باشید. این ترافیک حکم طلا را برای‌تان دارد؛ خصوصا اگر از قدرت ارتباط بین اپ‌ها برای درآمدزایی استفاده کنید.

مثلا، اگر شما یک اپ رایگان داشته باشید که روزی ۵۰.۰۰۰ دانلود دارد، می‌توانید از طریق بنرهای تبلیغاتی و شاید کمی بازاریابی پورسانتی، درآمد کسب کنید. اگر چندین اپ دارید که هم‌دیگر را از طریق Nag Screenها و صفحات تبلیغاتی (که در موردش صحبت خواهیم کرد) تبلیغ و ترویج می‌کنند، پس می‌توانید آن ۵۰.۰۰۰ کاربر را به سمت اپ‌های دیگر هدایت کنید و صدها دلار دیگر درآمدزایی کنید. قطعا ارتباط بین اپ‌ها همین‌طور است: بزرگراه شخصی شما که کاربرهای اپ را مرتبا به مسیرهای مختلف هدایت می‌کنید تا الگوی ترافیک مناسبی که بیش‌ترین درآمد را برای شما به‌همراه خواهد داشت را پیدا کنید.

ارتباط بین اپلیکیشن‌ها برای یک شرکت اپلیکیشن با تعدادی اپ، بدون ساختن اپ جدید یک متد خوب برای درآمدزایی طولانی مدت است. ارتباط بین اپلیکیشن‌های‌تان به شما اجازه می‌دهد رتبه‌ی آن‌ها را ارتقا دهید و در میان توسعه‌دهندگان اپلیکیشن به شما اعتبار می‌دهد و باعث می‌شود آن‌ها تمایل به تبلیغ متقابل با شما داشته باشند. این خیلی مهم است؛ چرا که وقتی نوبت به انتشار اپ جدیدتان می‌رسد خیلی زود می‌توانید توجه عده‌ی زیادی را به کارتان جلب کنید. هرچه ترافیک و دانلود بیش‌تری از طریق ارتباط بین اپ‌ها کسب کنید، اکو سیستم اپ‌های‌تان پویاتر خواهد شد. بیش‌تر بزرگان این حرفه از این روش استفاده می‌کنند. به‌خاطر همین هم هست که می‌توانند اپ‌های‌شان را مدام به بالای جدول برترین‌ها برسانند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Nag Screens آیا تا بحال شده در یک رستوران پیش‌خدمت شما را تشویق به سفارش غذای گران‌تری کند؟ مثلا بگوید: “پاستایی که انتخاب کرده‌اید خیلی عالی است. دوست دارید کمی میگو هم به آن اضافه کنم؟” شما چند لحظه مکث می‌کنید و می‌گویید “البته، چرا که نه؟” در واقع گزینه‌ی میگو اصلا به ذهن‌تان خطور هم نکرده بود؛ اما وقتی مطرح شد، از آن استقبال کردید.

کار Nag Screen همین است. یک پنجره‌ی کوچک است که وقتی اپلیکیشن شروع به کار می‌کند، ظاهر می‌شود. در واقع دعوت به انجام کاری است. مثلا این امکان را به کاربران می‌دهد که نسخه کامل‌تر اپ را با گزینه‌های بیش‌تری در مقایسه با نسخه‌ی فعلی، دانلود کنند.

Nag Screen با ذهنیت خرید مشتری بازی می‌کند. همین‌که کاربر نسخه‌ی رایگان اپ شما را دانلود و باز می‌کند، می‌توانید پیشنهاد خرید اپ پریمیوم را بدهید و در نهایت انتظار تغییر قابل ملاحظه‌ای را داشته باشید. مراقب باشید که هرچیزی را در آن‌جا تبلیغ نکنید. مثل همه‌ی تبلیغات  برای خرید بیش‌تر، باید در این مورد که  چه چیزی را و چگونه برای مشتری خود مطرح کنید، به‌شکل استراتژیک عمل کنید. یک نمایش جذاب از ارزش‌ها در Nag Screen می‌تواند برای مشتریان بالقوه مثل قلاب عمل کند. اما، اگر این کار به درستی انجام نشود، مشتریان را به کل از اپ‌های شما دور می‌کند.

معمولا Nag Screen در اپ رایگان شما برای فروش نسخه‌ی پولی استفاده می‌شود؛ اما می‌توانید از آن به عنوان تبلیغ اپ‌های دیگرتان هم استفاده کنید. هم‌چنین برای رشد و گسترش ارتباط بین اپ‌ها می‌توانید دیگر اپ‌های رایگان‌تان را هم همین‌جا تبلیغ کنید. به‌غیر از این، چه کسی‌ است که نخواهد دیگر اپ‌های رایگان شما را امتحان کند. خصوصا اگر از همانی که دانلود کرده‌اند، لذت می‌برند؟

Nag Screenها دو مدل دارند. یکی همان Nag Screen آبی پیش فرض که مثل بقیه‌ی هشدارهای‌ روی گوشی عمل می‌کند. به کار بردن این نسخه، برای شروع آسان و مناسب است. وقتی که درآمدتان بیش‌تر شد، می‌توانید به یک Nag Screen خوش ظاهرتر روی بیاورید؛ یکی که کل صفحه را می‌پوشاند و از لحاظ گرافیکی جذاب‌تر است.

به طور متوسط، Nag Screenهای پیشرفته سه برابر بیش‌تر از نسخه‌های ساده کلیک می‌خورند.

برای کسب و کار من، Nag Screenهای پیشرفته مهم‌ترین استراتژی بازاریابی هستند. شما هم حتما باید از آن‌ها استفاده کنید. ممکن است پیش خودتان فکر کنید، “دوست ندارم کاربران‌ام را با این تبلیغ اذیت کنم.”؛  این فکر درستی‌ است، اما به این تبلیغ به شکل یک ارزش برای آن‌ها نگاه کنید. اگر آن‌ها اپ رایگان‌تان را دانلود و استفاده می‌کنند، شما کاربرهایی دارید که به اپلیکیشن‌ شما یا این قسم اپ‌ها علاقمند هستند. شاید آن‌ها بخواهند نسخه‌ی کامل‌تر با گزینه‌های بیش‌تر را دانلود کنند. برای آن‌هایی هم که نمی‌خواهند، یک پنجره‌ی کوچک روی صفحه‌ی اسکرین، هزینه بسیار کمی برای استفاده از نسخه‌ی رایگان است.

شما باید بدون معذب بودن، این سبک تبلیغ را بپذیرید. اگر هنوز خیلی با ماجرا کنار نیامده‌اید پس این‌جا را بخوانید: وقتی که اپل اپلیکیشن ibook  را منتشر کرد، از Nag Screen در اپ‌های اپ‌استور استفاده می‌کرد. اگر در آن زمان از آیفون استفاده می‌کردید، حتما آن پنجره که شما را دعوت به دانلود ibook  می‌کرد را به یاد دارید. خب، شما توسط اپل بزرگ و بی‌همتا هم مرتبا برای دانلود آن اپ گوشزد می‌شدید.با اپ رایگان Phone Security روزانه حدود ۳۰.۰۰۰ دانلود داشتم؛ بدون هیچ درآمد اضافی. محض اطلاع شما باید بگویم، یک Nag Screen برای تشویق کاربران به دانلود نسخه‌ی کامل‌تر، اضافه کردم. به‌سرعت روزانه ۶۵۰ دلار به درآمدم اضافه شد. با این کار ۳% ترافیک اپ رایگان‌ام به نسخه‌ی کامل‌تر اپ هدایت شد. این یک تاثیر بی‌نظیر روی رتبه‌ی اپ پولی‌ام داشت و آن را از جایگاه ۲۸۰ به ۲۶ رساند که همین باعث دیده شدن و در نهایت فروش بیش‌تر شد. این حرکت مثبت رو به بالا نتیجه‌ی استفاده از Nag Screen بود و قدرت ارتباط بین اپ‌ها همین است.

زمان اضافه کردن Nag Screen، آن‌چه را که می‌خواهید به توسعه دهنده‌تان توضیح دهید، و از اپلیکیشن‌هایی که Nag Screen دارند به عنوان مرجع و نمونه استفاده کنید. مطمئن شوید که برای ایجاد هرگونه تغییر در Nag Screen نیازی به ثبت بروزرسان در اپ‌استور نیست. برای انجام این کار، به توسعه دهنده‌ی خود بگویید که می‌خواهید Nag Screenتان داینامیک باشد. در آن صورت می‌توانید هر وقت لازم بود اپلیکیشنی که در حال تبلیغ‌اش هستید یا متن تبلیغاتی آن را عوض کنید. این شما را قادر می‌سازد مسیر ترافیک بین اپ‌های‌تان را هروقت که خواستید ظرف چند ثانیه تغییردهید. این کار را بی برو برگرد باید انجام بدهید. اگر شما نتوانید در یک چشم به هم زدن محتوای Nag Screen خود را عوض کنید تمام کارایی و تاثیر‌ش از بین می‌رود.

برای عملی شدن این کار، توسعه‌دهنده‌ی شما باید چیزی به نام Server-Client Interaction را به کار ببرد تا هر بار که اپ باز می‌شود، این گزینه با چک کردن سرور آخرین نسخه‌ی Nag Screen را دریافت کند. شما می‌توانید Nag Screenتان را روی سرور ویرایش کنید و اپ‌تان هم آخرین تغییرات آن را به کاربر نشان خواهد داد. هم‌چنین، شما باید قادر باشید Nag Screenتان را خاموش یا روشن کنید.

Nag Screenهای‌تان را کوتاه، ساده و مفید طراحی کنید. حجمی که در اختیار دارید محدود است. تاثیر پیغام‌تان را با تمرکز بر نکات مثبت و فواید اپلیکشنی که تبلیغ‌اش می‌کنید، به حداکثر برسانید. خیلی مهم است که حتما کاربران را ترغیب کنید که در رابطه با اپ مورد نظر، اقدام به انجام کاری کنند.

چطور، موثر بودن Nag Screenتان را ارزیابی کنید؟ تنها کاری که باید انجام دهید، زیر نظر داشتن دفعاتی است که یک Nag Screen به کاربر نشان داده می‌شود و مقایسه‌ی آن با دفعاتی که آن‌ها روی کلید Yes کلیک می‌کنند تا اپ پیشنهادی شما را ببینند. این را اصطلاحا تعداد کلیک شما می‌گویند، و هرچه درصد‌ش بیش‌تر باشد بهتر است.

تبلیغات خاص معمولا تعداد کلیک بالاتری دارند. “همین حالا ارتقا دهید، قبل از این‌که قیمت‌اش بالاتر برود.” یا “رایگان فقط برای چند روز، پس همین حالا دانلود کنید.” جملات بسیار موثر و مفیدی هستند. شما باید Nag Screenتان را در زمان‌های مشخص و منظمی تغییر دهید تا بسنجید کدام‌شان میزان کلیلک بیش‌تری داشتند. تمام این فعالیت‌ها را با Flurry دنبال کنید تا بتوانید تصمیمی بر پایه‌ی اطلاعات دقیق بگیرید که کدام یک از Nag Screenها بهترین تغییر را ایجاد کرد.

Nag Screenرا به همه‌ی اپ‌ها حتی پولی‌ها اضافه کنید. نباید برای اپ‌های پولی Nag Screen بکار ببرید چرا که آن‌ها واقعا اذیت‌کننده هستند. اما شما هیچ نمی‌دانید که چه وقت ممکن است یکی از ‌آن‌ها را برای مدت معینی رایگان کنید. شما این آزادی عمل را لازم دارید تا هروقت که نیاز بود Nag Screen  یکی از اپ‌ها را برای هدایت ترافیک به سمت دیگر اپلیکیشن‌تان روشن کنید؛ به خصوص اگر این کار موجب بالا رفتن چشم‌گیر ترافیک شود. وگرنه مقدار زیادی پول از دست می‌دهید.

خرید کتاب از دیجی‌کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar شازده

    سلام و خسته نباشید به خانم قمری.
    نکته های خوبی توی این بخش بود.
    موفق باشید

  2. Avatar bijan

    خیلی خیلی ممنون

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه