امپراطوری اپ (فصل هشتم/ بخش سوم/ پایانی)

۷ آبان ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه

فصل هشتم – بخش سوم/ پایانی

تکنیک‌های نینجایی که باعث رشد و پیشرفت اپ می‌شوند

فوت و فن‌های پیشرفته‌ی بازاریابی اپ

ارتباط با توسعه دهنده‌ها

Chad اپچند ماه پس از انتشارش، پرطرفدارترین اپ‌ام شروع به سقوط در جدول برترین‌ها کرد و من نمی‌دانستم چطور می‌توانم این جریان را متوقف کنم. از خودم پرسیدم: “چه کاری می‌توانم انجام بدهم که به‌جای یک اوج موقت، به ثبات در کسب و کارم برسم؟” و فکر کردم که “چه کسی را در این حرفه می‌شناسم که بتواند به من کمک کند؟ چه کسی می‌تواند مربی و پشتیبان‌ام باشد؟ از چه کسی می‌توانم برای موفقیت‌ام الگو بگیرم؟” این‌ها سوال‌هایی است که همیشه وقتی می‌خواهم کارها را یک قدم به جلو پیش ببرم از خودم می‌پرسم.

واقعیت این بود که من در این حرفه هیچ کس را نمی‌شناختم. در آن زمان صنعت اپلیکیشن خیلی نوپا بود و اکثر توسعه‌دهنده‌ها در «سیلیکون ولی» متمرکز بودند؛ به همین خاطر من هم تصمیم گرفتم به همان‌جا نقل مکان کنم. پس تمام دارایی‌ام را در دو چمدان خلاصه کردم و به سانفرانسیسکو رفتم. در آن زمان من کاملا آماده بودم که زندگی‌ام را به عنوان یک اپ‌آفرین ادامه بدهم و می‌خواستم روابط‌‌‌م را در همین حوزه شکل بدهم. اسباب‌کشی من از این سر کشور به آن طرف‌اش حرفه‌‌ام را به سمت قله‌های جدیدی سوق داد. اولین آشنایی که پیدا کردم «آلن» بود و از همان‌جا حلقه‌ی توسعه‌دهنده‌های‌ من شروع به شکل گیری کرد. من با اپ‌آفرینان دیگر آشنا شدم و استراتژی‌هایی که آن‌ها برای بهبود و توسعه‌ی اپ‌های‌شان استفاده می‌کردند را یاد گرفتم. بعضی از آن‌ها،‌ تاکتیک‌هایی بودند که هیچ وقت به ذهن خودم نمی‌رسید.

از آن‌جایی که  امروزه توسعه‌دهنده‌ها همه‌جا هستند و می‌شود از تکنولوژی هم استفاده کرد، شما مجبور نیستید به سانفرانسیسکو نقل مکان کنید. اما موفقیت شما بسته به این است که برای تشکیل یک گروه حرفه‌ای و کاری، افرادی را پیدا کنید که از لحاظ فکری به شما شبیه هستند. یاد گرفتن از افراد موفق سرعت پیشرفت روند کسب و کارتان را خیلی بیش‌تر می‌کند تا این‌که بخواهید تمام مسایل کاری را خودتان حل و فصل کنید.

در ستایش امپراطوری اپ

“استراتژی‌های درآمدزایی از طریق اپلیکیشن‌ها که در این کتاب آمده‌اند ساده، موثر و ثابت شده هستند. در دنیای برنامه ها تعداد کمی هستند که برای نوشتن چنین کتابی مناسب هستند و چاد، بر اساس موفقیت­‌های پی در پی­‌اش از ابتدا تا کنون یکی از آن­‌هاست.”

– «آلن جانسون»، ناشر App، با ۱۸ میلیون دانلود و ۱۱ اپ در برترین‌ها

کجا می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید؟ از Meetup یا سایت‌های ارتباطی مشابه، کنفرانس‌های مربوط به صنعت اپ، وبلاگ‌های توسعه دهندگان و… استفاده کنید. Meetup شما را به کسانی که تفریحات یا شغل مشابه شما دارند وصل می‌کند. وقتی که من در اولین گردهمایی توسعه‌دهنده‌های‌ آیفون شرکت کردم، با چند توسعه‌دهنده‌ی فوق‌العاده آشنا شدم و آن‌ها مرا به دوستان توسعه‌دهنده‌شان معرفی کردند. ما یک گروه از نوابغ تشکیل دادیم که نقش بسیار مهمی در موفقیت‌مان ایفا کرد. آن‌ها مهارت‌های خود را به من یاد دادند و من هم چند راه را که به پیشرفت و توسعه‌ی کسب و کارشان کمک می‌کرد به آن‌ها نشان دادم.

من که به‌خاطر نتایج مثبت تشکیل این گروه حسابی انگیزه پیدا کرده بودم، در چندین کنفرانس اپلیکیشن شرکت کردم و شبکه‌ی ارتباطی‌ام با توسعه‌دهنده‌ها را بزرگ‌تر کردم. این کنفرانس‌ها رویای هر آدم اهل تشکیل رابطه و گروه بود؛ چرا که برای اپ‌آفرینان فرصتی فراهم می‌کرد تا اطلاعات جدید و کاربردی کسب کنند و با افراد هم‌فکرشان آشنا شوند. یک‌بار که به کنفرانس BizTech رفته بودم، «جوئل کام»، متخصص در زمینه‌ی تبلیغات اینترنتی و توسعه دهنده‌ی اپ سخنرانی می‌کرد. من از او سوالی پرسیدم و شروع به معرفی خودم و اپلیکیش‌ام کردم. همین باعث شد که توجه جمعیت زیادی به اپ من جلب شود.

بعد از آن، چندین نفر به سراغ‌ام آمدند و گفتند: “من هم یک توسعه دهنده‌ی اپ هستم”. این یک راه خیلی خوب برای آشنایی با دیگران بود و من با این کار خودم را به سر صف رساندم.

خبر خوب این است که شما مجبور نیستید از جای‌تان بلند شوید و در حضور صدها نفر صحبت کنید تا بتوانید یک شبکه‌ی ارتباطی خوب تشکیل دهید. وقتی که در همایش‌ها و کنفرانس‌های تکنولوژی شرکت می‌کنید، خودتان را به دیگران معرفی کنید و سوال‌هایی بپرسید تا بیش‌تر باهم آشنا شوید. از آن‌ها بپرسید اهل کجا هستند، شغل‌شان چیست، و چیزهایی از این دست. همه‌ی آن‌ها آن‌جا هستند تا یاد بگیرند و با دیگران آشنا شوند، پس شما هم اصلا خجالت نکشید. به هر کنفرانسی که می‌روید، برای خودتان هدفی تعیین کنید تا حداقل یک نفر را به «حلقه‌ی ارتباطات‌تان» اضافه کنید. درنهایت، بدون این‌که متوجه‌اش شوید، گروهی رویایی از اپ‌آفرینان خواهید داشت.

یک راه خوب دیگر برای آشنایی و یاد گرفتن از توسعه‌دهنده‌های‌ دیگر وبلاگ‌های توسعه‌دهنده‌ها است. امروزه که صنعت اپلیکیشن از همه لحاظ در حال گسترده شدن و پیشرفت است، بسیاری از توسعه‌دهنده‌ها یک وبلاگ ساخته‌اند تا در آن از موفقیت‌های‌شان بنویسند. پیشنهاد می‌کنم که آن‌ها را بخوانید و با چند نفرشان در تماس باشید. در وبلاگ‌شان کامنت بگذارید یا سوال بپرسید. می‌توانید با کسانی که در این وبلاگ‌ها کامنت گذاشته‌اند هم ارتباط داشته باشید تا ببینید زمینه‌ی کاری آن‌ها چیست. این یک فرصت دیگر برای ایجاد یک شبکه‌ی ارتباطی و تقسیم ایده‌هاست. یک ارتباط جدید می‌تواند منجر به سرازیر شدن درآمد به کسب و کارتان و کسی چه می‌داند، شاید شکل گرفتن یک رابطه‌ی دوستی شود.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

بروزرسانی‌ها

حدس بزنید چه می‌خواهم بگویم! چیزی به عنوان اپ تکمیل شده وجود ندارد. شما همیشه در حال اصلاح باگ‌ها، اضافه کردن گزینه‌های جدید یا رقابت و چشم و هم چشمی با دیگران خواهید بود. برای این‌که جدیدترین نسخه‌ی اپلیکیشن‌تان را برای کاربران بسازید، تنها کاری که باید بکنید این است که آن را برای اپل آپلود کنید تا بررسی شود و این خیلی شبیه بار اولی است که اپلیکشن‌تان را منتشر کردید. بعد از تایید اپل، تمام کاربرانی که اپلیکیشن شما را دانلود و نصب کرده‌اند متوجه خواهند شد که می‌توانند آن را به روز رسانی کنند. این جریان ساده و بدیهی به نظر می‌رسد اما بروزرسانی‌ها یک فرصت بی‌نظیرِ بازاریابی هستند.

وقتی شما یک بروزرسان منتشر می‌کنید، بخشی از کاربرها نسخه‌ی جدید اپ شما را دانلود می‌کنند. بر اساس کاربرهای‌تان، تعداد کسانی که نسخه‌ی بروزرسانی شده را دانلود کنند، ترافیک روزانه‌تان هم بالا می‌رود. بسیاری از بروزرسانی‌ها ترافیک روزانه‌ام را پنج تا ده برابر کرده‌اند. پس، اگر شما روزانه ۱۰.۰۰۰ دانلود داشته باشید، بروزرسانی‌تان می‌تواند ۵۰.۰۰۰ تا ۱۰۰.۰۰۰ دانلود بیش‌تر برای‌تان داشته باشد. این اعداد در رتبه‌بندی‌تان موثر نخواهند بود و البته همه‌ی کاربرها پس از دانلود آخرین نسخه، اپ شما را باز نمی‌کند. اما ترافیک روزانه‌تان می‌تواند دو برابر شود اگر حتی درصد کمی از کاربرها تصمیم بگیرند نسخه بروزرسانی شده را امتحان کنند.

زود به زود و به هردلیلی به ذهن‌تان می‌رسد اپ‌تان را بروزرسانی کنید. منتظر نشوید که برنامه‌نویس‌تان ۱۰ گزینه‌ی اضافی طراحی و برای بروزرسانی ثبت کند. بهتر است هربار که هرکدام از این ۱۰ گزینه ساخته می‌شود، آن را منتشر کنید. کاربرهای شما مشکلی نخواهند داشت و از این‌که شما مدام اپ‌تان را اصلاح می‌کنید، تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. من بروزرسانی‌ها را به چشم یک تبلیغ رایگان نگاه می‌کنم؛ چرا که از طریق آن‌ها توجه تعداد کثیری از کاربرهایی را که بروزرسانی‌ها را دانلود کرده‌اند تا ببینند چه گزینه‌هایی اضافه یا اصلاح شده را به اپلیکیشن‌تان جلب کرده‌اید.

پس، یادتان باشد: به روز رسانی= دلار.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

خرید ترافیک

یکی دیگر از استراتژی‌های پیشرفته که می‌توانید استفاده کنید این است که برای سرعت دادن به گسترده‌تر شدن شبکه‌ی ارتباطی اپلیکشن‌تان، ترافیک بخرید. چندین کمپانی وجود دارند که در این امر متخصص‌اند. بعضی از مشهور ترین‌شان FreeAppDay و TapJoy هستند. اگر شما اپلیکیشن پولی خود را برای مدت محدودی رایگان کنید، FreeAppDay شما را برای تعداد کثیر کاربرانی که در پایگاه داده‌هاشان دارند، تبلیغ می‌کند. شما هم برای ترافیکی که این شرکت به سمت شما سرازیر می‌کند مبلغی را پرداخت می‌کنید. من از این روش برای تبلیغ و ارتقا اپ Alarm Security استفاده کردم، که رتبه‌ی ۱۸۰ را در جدول اپ‌های کاربردی و روزی ۱۰۰۰ دانلود داشت. برای گرفتن ترافیک از FreeAppDay، ۲۵۰۰ دلار هزینه کردم، و نتیجه؟ اپ به سرعت به رتبه‌ی ۱۷ در جدول کل اپلیکیشن‌ها در اپ‌استور رسید و ترافیک هم تا ۴۰.۰۰۰ بازدید روزانه افزایش پیدا کرد. همین مساله کمک کرد که شبکه روابطم گسترده‌تر شود و درآمدم افزایش پیدا کند. هرچه دنیای اپ بزرگ‌تر می‌شود، بیش‌تر و بیش‌تر به دنبال چنین شرکت‌هایی برای دیده شدن باشید. اگر به لحاظ اقتصادی برای‌تان معقول‌تر است، فقط از همین استراتژی استفاده کنید. اما اول همه‌ی تاکتیک‌های رایگان را امتحان کنید.

حالا که یاد گرفتید چطور شبکه‌ی ارتباطی اپ خود را بسازید، وقت این‌است که در فصل بعد بفهمیم چطور می‌شود حداکثر درآمد را از این طریق کسب کرد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

کارهایی که باید انجام دهید:

۱. به اپلیکیشن‌تان Nag Screen اضافه کنید.

۲. کلید More و صفحه‌ی تبلیغاتی را برای تبلیغ متقابل اپ‌های‌تان به اپلیکیشن‌تان اضافه کنید.

۳. به اپلیکیشن‌های‌تان پیغام‌های ترغیبی اضافه کنید.

۴. مرتبا با دیگر توسعه‌دهنده‌های‌ اپ در تماس باشید.

۵. مدام اپلیکیشن خود را بروزرسانی کنید.

۶. گزینه‌های خریدنی را برای گسترش ارتباط بین اپلیکیشن‌های‌تان مد نظر داشته باشید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خرید کتاب از دیجی‌کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵ دیدگاه
  1. Avatar رضا

    سلام. اگه میشه نسخه اصلی کتاب رو به من ایمیل کنید . ممنون

  2. Avatar شازده

    ترجمه بخش هم مقل همیشه عالی بود.
    خسته نباشید و موفق باشید.

  3. Avatar عليرضا

    اینجور کارآفرینی ها و خلاقیتها فقط در کشورهایی مثل آمریکا قابلیت اجرا رو داره و در کشورهایی مثل ایران عملاً امکانپذیر نیست. بطور مثال فرض کنین یک نفر در کشور ما بخواد یک اپلیکیشن مفید برای موبایل یا کامپیوتر بسازه و روانه بازار کنه برای فروش ، آیا به نظر شما در کشور ما مردم همه میرن خرید میکنن این اپلیکیشن رو؟؟؟!!!!!
    خیر ، بیشتر مردم ما متاسفانه میرن اون نرم افزار رو از اینترنت بشکل کاملا رایگان و قفل شکسته دانلود میکنند!!!! و حاظر نیستند پولی رو پرداخت کنند. و این نقص بر میگرده به نبودن قانون کپی رایت در ایران.
    چرا راه دور بریم…. مثلا همین سی دی یا دی وی دی ویندوز رو شما اگه بخوای در اروپا و آمریکا بخری باید کلی پول بدی اما در کشور ما خیلی راحت میری و سی دی رو از همسایه ات میگیری و یک کپی میزنی واسه خودت!!!!! به همین راحتی!!!!!!
    پس قبول کنین تا زمانیکه قانون کپی رایت در ایران اجرایی نشه ، هیچ کاری نمیشه کرد.
    حتی خود صداوسیمای ما هم حاضر نیست پول بپردازه و امتیاز پخش فوتبال لیگ های خارجی رو خریداری کنه. و بشکل کاملا آماتور آرم اون شبکه پخش کننده در گوشه تصویر رو روتوش میکنه و بخیال خودش فکر میکنه که مثلا ما هم حالیمون نیست!!!!!
    اینکار هم از نظر شرعی و هم عرفی و هم انسانی ، خلافه و جرم محسوب میشه. در کشورهای غربی اگر کسی همچین کارهایی رو بکنه باید در دادگاه محاکمه بشه و حبس و جریمه داره.

    1. Avatar مهران

      با نظرتون کاملا مخالفم. بنده هم خودم درآمد هایی داشتم هم به شخصه تعداد زیادی میشناسم که ماهانه میلیونی درآمد دارند و راضی اند و ادامه می دن این کارو. چه به صورت تیم های کوچک چه بزرگ تر و چه تک نفری هر کدونم به نسبت خودشون.

      خوشبختانه با وجود کافه بازار و امثال اون خرید نرم افزارهای موبایل خیلی خوب داره جا میافته

  4. Avatar AMir

    مثل همیشه خیلی عالی
    پس تاریخ قسمت بعدی کجاست ؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه