اولین ملاقات با اینترنت ۵G در کنگره‌ی جهانی موبایل ۲۰۱۶

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
کنگره جهانی موبایل

درحالی‌که اپراتورهای مخابراتی سعی دارند اینترنت ۳G و ۴G را در سطح جامعه همه‌گیر کنند، کم‌کم نشانه‌هایی از ظهور و رشد اتصال ۵G دیده می‌شود. کمتر از دو هفته‌ی دیگر در بارسلون اسپانیا، بزرگ‌ترین شرکت‌های ارتباطی دنیا قرار است دستاوردهای خود را در حوزه‌ی موبایل به نمایش دربیاورند. به احتمال زیاد در MWC 2016، شرکت‌هایی مثل نوکیا، اریکسون، کوالکام و اینتل درباره‌ی اینترنت ۵G حرف‌های زیادی برای گفتن خواهند داشت. نسل پنجم شبکه‌های مخابراتی چه دردی را دوا می‌کند و در کدام بخش‌ تکنولوژی بیشتر کاربرد دارد؟ در ادامه با ما همراه باشید.

 ‌‌‌‌    ‌‌‌‌    ‌‌

  • پیش از هر چیزی پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاعات بیشتر در مورد اتصال ۴G‌، مطلب زیر را بخوانید:

‌‌‌         همه‌ی آن‌چه درباره‌ی ۴G LTE باید بدانید

  • اگر می‌خواهید دیدی کلی نسبت به مراسم MWC 2016 پیدا کنید، مطالعه‌ی مطلب زیر را توصیه می‌کنیم:

         رویداد بزرگ MWC 2016؛ خلاصه‌ای از آنچه تا این لحظه از کنگره‌ی جهانی موبایل می‌دانیم

     ‌‌‌

معرفی گوشی‌ها، تبلت‌ها و احتمالا هدست‌های واقعیت مجازی، از جمله اتفاقاتی هستند که در نمایشگاه MWC‌ امسال شاهدشان خواهیم بود. اما شاید ستاره‌ی واقعی این مراسم، اینترنت ۵G‌ باشد. تقریبا تمامی شرکت‌های حاضر در این رویداد می‌خواهند شمایی از کاربردهای نسل بعدی شبکه‌های مخابراتی را به ما نشان بدهند. پیش‎بینی شده که استفاده‌ی عمومی و تجاری از اینترنت ۵G از سال ۲۰۲۰ شروع شود. اما از الان تا چند سال آینده، در مورد این فناوری و استاندارهای مربوط به آن، بسیار خواهیم شنید.

شرکت‌های SK Telecom و NTT DoCoMo حرف‌های زیادی برای گفتن در MWC 2016 دارند. دو سازنده‌ی مطرح تراشه‌های الکترونیکی، یعنی اینتل و کوالکام هم برای معرفی دستاوردهای‌شان برنامه‌ریزی کرده‌اند. اریکسون و نوکیا هم چند پیش‌نمایش را برای این رویداد تدارک دیده‌اند.

نوکیا

استاندارد جدید به‌مراتب از ۴G‌ سریع‌تر است؛ نوکیا می‌گوید که استاندارد جدید شما را به سرعت عجیب‌وغریب ۳۰ گیگابیت در ثانیه می‌رساند. اما چرا دنیای تکنولوژی به اتصال ۵G‌ نیاز دارد؟ آیا اتصال نسل چهارم کفایت نمی‌کند؟ ما در ادامه، ۵ حوزه‌ی مختلف را معرفی می‌کنیم که آینده‌شان با نسل بعدی شبکه‌های مخابراتی گره خورده است.

 ‌‌‌‌    ‌‌‌

خودروها

یکی از بزرگ‌ترین موانع پیش روی خودروهای هوشمند و ماشین‌های خودران، اتصال متزلزل است؛ فناوری‌های نوین خودرو کاملا بر پایه‌ی اتصال‌های پرسرعت کار می‌کنند. کوچک‌ترین تاخیر در انتقال داده‌ها ممکن است فجایع زیادی را به بار بیاورد. متخصصانی که در بخش آماده‌سازی زیرساخت‌ها کار می‌کنند، اتصال LTE را برای تحقق آینده‌ی مدنظرشان، نابالغ می‌دانند. داده‌ها باید حداکثر با تاخیر ۱ میلی‌‌ثانیه به مقصد برسند؛ یعنی باید شبکه‌ای داشته باشیم که سرعتش ۱۰ برابر سرعت ۴G باشد.

خودران

حوادث جاده‌ای در ثانیه اتفاق می‌افتند. خودران‌ها باید بتوانند در واحدهایی کمتر از یک ثانیه با هم تبادل داده کنند. شبکه‌ی ۵G این مشکل را حل می‌کند. در مراسم MWC 2016، یعنی کمتر از دو هفته‌ی دیگر، شرکت نوکیا می‌خواهد خودروهایی را به ما نشان دهد که می‌توانند به کمک اتصال ۵G، اطلاعات را دریافت و ارسال کنند. ظاهرا این خودروها فعلا در حد مدل هستند و فقط برای نمایش قابلیت‌های فناوری مدنظر نوکیا استفاده خواهند شد.

      ‌‌‌

واقعیت مجازی

واقعیت مجازی، آن‌هم به‌صورت بی‌سیم، نیاز به زیرساخت‌های ارتباطی بسیار سریع دارد. نوکیا قصد دارد در نمایشگاه MWC 2016 به کمک سرعت بالا و تاخیر کم در اتصال ۵G، یک بازی واقعیت مجازی را به شرکت‌کنندگان معرفی کند. نوکیا نمونه‌ی اولیه‌ی سیستم واقعیت مجازی مبتنی بر ۵G خود را در کنگره‌ی موبایل بارسلون به نمایش درمی‌آورد.

      ‌‌‌

ربات‌های صنعتی

اتصال ۵G یکی از پیش‌نیازهای اصلی تحقق رویای اینترنت اشیا است. در اینترنت اشیا قرار است دستگاه‌های هوشمندمان با هزاران حسگر دیگر یک ارتباط پیوسته و بلادرنگ داشته باشند. به‌طور مثال گوشی‌ها، چراغ‌ها و پارکومترها باید بدون کوچک‌ترین تاخیری با هم تعامل داشته باشند. نوکیا در MWC 2016 می‌خواهد ربات‌های صنعتی‌ای را معرفی کند که برای ارتباط با هم از پتانسیل‌های ۵G استفاده می‌کنند. حداکثر تا حدود ۱۰ روز دیگر اطلاعات کاملی از ربات‌های نوکیا به‌دست می‌آوریم.  ‌‌

    ‌‌

ویدیو در استادیوم‌های بزرگ

یکی از کاربردهای اتصال پرسرعت ۵G در استادیوم‌های ورزشی است. تصور کنید که تصاویر ده‌ها دوربین در جای‌جای یک استادیوم بزرگ ورزشی را در تلفن هوشمندتان تماشا کنید؛ آن‌هم با تاخیری در حد صفر. گویا نوکیا نمایشی از این فناوری را برای نمایشگاه MWC امسال تدارک دیده است.

استادیوم

نوکیا از دوربین واقعیت مجازی Ozo VR و تیم Bell Labs در این پیش‌نمایش استفاده می‌کند. نوکیا کمتر از یک ماه پیش شرکت تحقیقاتی Bell Labs را تصاحب کرد.

 ‌‌‌    ‌‌ ‌

پزشکی از راه دور

شرکت سوئدی اریکسون با همکاری شرکت مخابراتی TeliaSonera برای پیاده‌سازی ارتباطات ۵G همکاری نزدیکی دارد. آن‌ها می‌خواهند تا سال ۲۰۱۸ اینترنت ۵G را به دو شهر استکهلم و تالین بیاورند. یکی از اهداف اصلی آن‌ها برای توسعه‌ی اتصال ۵G، کاربرد آن در پزشکی از راه دور است. در پزشکی از راه دور، پزشک می‌تواند از راه دور، مثلا از یک کشور دیگر، نسبت به عمل جراحی بیمار اقدام کند.

5g

در واقع، حرکات دست جراح روی بدن بیمار شبیه‌سازی می‌شود؛ جوری که پزشک حس می‌کند در یک شرایط واقعی در حال جراحی است. احتمالا تا چند روز دیگر در بارسلون اسپانیا و در جریان رویداد MWC 2016‌ شاهد پیش‌نمایشی از فناوری‌های مرتبط با پزشکی از راه دور خواهیم بود. آقای «اریک دالمن» (Eric Dahlman) یکی از متخصصان بخش فناوری‌های رادیویی شرکت اریکسون در مورد اتصال ۵G می‌گوید: «ما به کاربردهایی فراتر از این‌ها فکر می‌کنیم؛ احتمالا کاربردهایی وجود دارد که هنوز حتی به ذهنمان هم خطور نکرده.»

    ‌‌ ‌

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه